תשובות לשאלות
שלום איציק ראשית אני שמח שאתה שואל כי אם לא שואלים לא יודעים ( פתגם סיני עתיק...)ולעצם העניין אאענה על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. במשך שנים רבות ( למעלה מ 20 שנה )למדתי בחטיבה עליונה מחשבים פיזיקה והסטוריה. בעת שקבלתי את ריכוז מגמות מחשבים והסטוריה הקפדתי מאוד שהמורים יחושו וידעו היטב מה הם מלמדים במיוחד בהסטוריה שרבים מבתי הספר חושבים כי המורה יכול לקרוא את החומר ולהכתיב אותו בכיתה לתלמידים. כאשר פנו אלי על מנת לרכז את המגמה הצבתי תנאי שכל המורים במגמה יהיו בוגרי תואר ראשון בהסטוריה לפחות ורצוי מאוד שהם ילמדו בתחום ההתמחות אותו הם למדו.הנהלת בית הספר קבלה את התנאי הזה ומשום ששמשתי באותה תקופה סגן מנהל התיכון בישיבה בה לימדתי קבלה הבקשה שלי משנה תוקף ואפילו המפקח שמח על השינוי המרענן בבחירת המורים.ברור לך כי בבדיקה ראשונה גיליתי כי 3 מתוך 4 המורים להסטוריה שלימדו בעת ההיא כלל לא היו בעלי תואר בהסטוריה ומשום כך גוייסו מורים חדשים על פי התנאים שלי. לדבר עצמו היו משמעויות רבות. בתחילת כיתה י בקשתי לערוך מבחן ידע כללי בהסטוריה של הציונות, ואז גיליתי כי ישנם תלמידים שפשוט לא יודעים כיצד לכתוב מבחן. אסרתי שימוש במבחנים אמריקאים בהסטוריה והמורים פשוט זעמו על כך.אמרתי להם שמי שלא מוצא חן בעיניו יכול ללכת.בקשתי את תוצאות הבחינות ונתחתי אותן. בקשתי לזמן את התלמידים שהתקשו, ומסתבר שלחשלק גדול יש ליקוי למידה כזה או אחר. ערבתי את יועצת בית הספר והחלטנו על שינו באופן הלימוד של התלמידים בעלי ליקויי הלמידה. בקשתי כי התלמידים שמעוניינים בכך יגישו לי בקשה ובו הם מבקשים לכתוב עבודה מקורית בת 10000 מילים על נושא שמיקדתי להם, ובכל כיתה יש רק עבודה אחת מסוגה כך שלא ניתן להעתיק. ההיענות הייתה מדהימה. תלמידים כתבו על נושאים שונים כגון צורות תשלום בתקופת המנדט הבריטי, העיתונות בפלסטינה א"י, תחבורה בא"י ועוד ועוד. הדבר יצר צורך לצאת לצלם פריטים ומוצגים שונים על מנת להמחיש את הנושא, ואז החלטתי ליצור אוסף על פי נושאים שונים של פריטים שתלמידים יוכלו לראות למשש לצלם להתרשם וכדומה. כאן התחילה המחלה שלי ( עד אז אספתי סמלים ותגי יחידות של צה"ל ) היום יש לי כלי מטבח ישנים כלי בישול פריטי לבוש, אביזרים מתקופת המצור בירושלים, כלי נשק של המחתרות ( סטן, פרבלום ועוד ) מכונות כתיבה גלויות שנות טובות מכונות חישוב ועוד ועוד. הדבר יצר הד עצום במשרד החינוך ואז פניתי בהצעה למשרד החינוך לאפשר לתלמידים בעלי ליקויי למידה קשב וזיכרון לעשות עבודות גמר מורחבות במקום 2 או 3 יחידות בהסטוריה והם אשרו לי. לפני 4 שנים עזבתי את ההוראה והתחלתי בקריירה של עורך דין, אבל ההוראה של הציונות נשארה בדמי והחלטתי להמשיך ולהנחות מספר תלמידים מידי סמסטר בעבודות במקום בחינות בגרות. הם באים אלי מצלמים את הפריטים חשים אותם ואני עוזר להם לכתוב בצורה אקדמית משהוא את העבודות, והציונים פשוט מהממים.כך יש גם תיעוד, התלמידי אינו שוכח את החומר לבחינה 2 דקות אחרי הבחינה והוא גם יוצא עם ידע בהסטוריה של א"י מתוך תקווה שהוא יהיה ציוני יותר ואוהב א"י. שאלה 2 - יש לי בית בן 3 קומות והקומה השלישית מיועדת לאוסף שלי. נכון שהוא ממודף אך זה עדיין לא מוזיאון במובן של מוזיאון. אבל ניתן להוריד פריט לראות מסמך ולהתרשם. אגב לקומה הזו קוראים " החדר שאוצר את הזמן" באים מידי פעם אספנים לראות אבל אני חולם על מוזיאון חינם לכלל הציבור. האוסף שלי מוכר ברחובות אבל עדיין אינו רשום כי אני לא רוצה שכל אחד יכנס אלי הביתה אלא רק מי שאני בוחר. שאלה 3 - עשו עלי כמה כתבות בעיתונות אני גם מרצה בצהל על תגי יחידות ולשאלה כיצד שמעו עלי התשובה היא: בעולם ישנם אספני סמלים גם של צהל.אני חבר בוועדה לאותות וסמלים של משרד הביטחון. כך שבהתחלה כאשר הפנו שאלות למחלקת הסטוריה של צהל הם ענו על מה שידעו, ואת מה שלא ידעו העבירו לוועדה. באותה תקופה עשיתי מסטר בהסטוריה והעבודה שלי הייתה התפתחות סמלי צהל מראשית הקמת הכוח העברי ועד היום. העבודה זכתה לציון מעולה ואז תרגמתי אותה ושלחתי אותה לאונברסיטאות ברחבי העולם שם יש מגמות לצבא וביטחון, כולל המכללה לביטחון לאומי של צהל. מכאן הדרך הייתה קצרה.אני יודע שאני בעל האוסף הגדול בעולם, משום שיש לי סמלים שאפילו במוזיאון צה"ל אין, ואספנים מכל העולם מבקשים ממני למכור להם סמלים נדירים כפולים בהמון כסף ואני מסרב באדיבות ובתקיפות.רק לדוגמא, על הסמל של הראשון ליהודה ( ז'בוטינסקי ) הציעו לי 7 ארו, ואני סרבתי. יש לי באמת תגים נדירים וסמלים כמו משמר העם שיש בעולם אולי 4 או 5 ולי יש 3 מהם. שאלה 4 - דברים נדירים שיש לי כרזות קיר של עיתון החומה, סידור של אחד מלוחמי ה - לה שנפל והסידור נמצא בתרמילו, אטב כביסה מיכלי מים מהמצור על ירושלים, טלאים צהובים מהשואה, מסמכים מהשואה,סטן של לוחם אצ"ל שנפל בירושלים, כובע גרב של חיל שנפל בשער הגאי עם חור של כדור שפגע בראשו, מכשיר רדיו של קיבוץ נגבה,עיתונים ישנים מאוד כולל עיתון שיצא 4 דקות אחרי הכרזת המדינה ועוד ועוד. חסר לי פטיפון עם מנואלה, ( תקליטים יש לי ) שולף כביסה מעץ, מחזיק קרח, כובעי מצחיה של קציני חיר שהיו בתקופת שנות ה 50 בצהל.כרזות פרסומת של מזון, בגד של מחנות ההשמדה, צנצנת של לבן, בקבוק של פפ, כחול כביסה שעון קוקויה, עגלת תינוק משנות ה 40 וה 50, אוטו צעצוע עם פדלים, אופנים 3 גלגלים, ועוד כהנה וכהנה. אני למשל מחפש מאוד דגם של אוטובוס אג"ד ממתכת שהיה לי בתור בן של חבר אג"ד שאלה 5 - אשמח להציגאת אוסף הגלויות שלך ברצון.אתה מוזמן לבוא ולהתרשם. שאלה 6 - הכל רשום במדוייק כולל מי נתן לי מה ומתי. שאלה 7 - אני בעיקרון רוכש מעט מאוד באי ביי דברים נדירים במיוחד שאם לא אקנה לא אשיג אותם אבל רוב האוסף הוא ממה שאנשים נותנים לי במקום לזרוק. אהה נזכרתי אני מחפש בנרות סגריות ישנות כמו אלעל דובק כנסת 6 וכו. ויש לי פריט נוסף שהוא מכשיר טלפון משנות ה 20 שבתחתיתו יש סמל של ה אס אס המכשיר הוחרם ע"י הנאצים מבית יהודי בברלין, וחבר יקר שהוא קצין הביטחון של השגרירות הישראלית בברלין שם עליו יד יחד עם אצבעות מכסף טהור של ספר תורה ונתן לי במתנה עת התמניתי לעורך דין בישראל. זהוא אני מקווה שהתשובות ספקו אותך אתה יכול לעזור לי להשיג עוד פריטים ואני אשמח לקבל. לילה טוב וחג שמח שלמה