seems so long ago, nancy ניתוח

seems so long ago, nancy ניתוח

שיר מקסים ועצוב במיוחד על בחורה אמיתית שהתאבדה בגיל 21. מילות השיר http://www.leonardcohenfiles.com/album2.html#14 בכותרת של השיר יש כפל משמעות: נראה שחלף הרבה זמן מאז האירוע בו ננסי התאבדה, ונראה שחלף הרבה זמן מאז שננסי הייתה בחיים. הדבר המרכזי בבית הראשון, כמו בשיר כולו, הוא הבדידות של ננסי. כהן מדגיש זאת מספר פעמים: תחילה הוא אומר שהיא הייתה לבד, אחר כך היא מסתכלת על התוכניות המאוחרות בטלוויזיה, דבר שלא עושים אם לא בודדים. ובסיום הבית הוא אומר שלא היה איתה אף אחד. נוסף על כך הוא אומר שאביה של ננסי עמד למשפט. בית המשפט מכונה בית "הכנות" ובניגוד אליו הבית בוא ננסי התאבדה מכונה בית המיסתורין. המיסתורין הוא התאבדות של ננסי, שכהן לא מוצא לה הסבר, מלבד הבדידות. הבית השני מוסיף מספר פרטים על המצב. כהן אומר שאף אחד מאיתנו לא היה חזק,גם כהתגוננות מהאשמה על מותהשל ננסי, גם כדי לראות שזה יכול לקרות גם לאחרים מחבריו של כהם. בשורה הבאה כהן מתחיל לתאר את אופיה של ננסי: הדבר הראשון שהוא מזכיר זה הבגדים שלבשה, אחרי זה הוא אומר שהיא שכבה עם כולם. למרות שננסי שכבה עם כולם אף אחד לא היה איתה בלילה בו התאבדה. אחר כך יש עוד התגננות: היא לא אמרה שהיא תחכה לנו למרות שהייתה לבד. לאורך כל השיר בין השורות כהן מרגיש שאם הוא או מישהו אחר היה נמצא איתה היא לא הייתה מתאבדת, תחושת אשם קשה. בסוף הבית הוא אומר שהיא חושב שהיא התאהבה בשבילנו, מפשט האומר מספר דברים. קודם כל, היא לא רק שכבה היא התאהבה. אך כהן לא אומר "היא התאהבה בנו" אלא "היא התאהבה בשבילנו" כלומר אנחנו לא אהבנו אותה. כהן מרגיש שהם היו צריכים לאהוב אותה. הבית מתסיים הציון השנה, דבר המראה בדיוק כמה זמן עבר מאז שקרה המקרה שנראה שחלף כל כך הרבה זמן מאז שקרה. הבית השלישי מצייר את התמונה שלאחר התאבדות, ננסי עדיין לבד. כהן לא אומר שהיא התאבדה אלא מתאר את החפצים: אקדח (מסוג 45) וטלפון פתוח. תיאור עבודתי ולא רגשי, כי הרגשות חזקים מדי. אחר כך יש עוד התגננות/האשמה: אמרו לה שהיא יפה וחופשית אבל לא באנו לפגוש אותה. בסוף הבית כהן חוזר על אמירה כי הבית הו התאבדה היה" בית המיסתורין" מדגיש את התעלומה שבהתאבדותה. הבית האחרון מצמרר אותי בכל פעם. הוא היחיד שלא מתחיל ב"seems so long ago" אלה בציון זמן אחר: ההווה. בהווה אתה רואה אותה בכל מקום, אבל כמובן זה לא היא אלה אשליה. בשורה הבאה הוא חוזר על כך שהיא שכבה עם רבים, אך משתמש במילה body המתארת כמובן גם גופה. הוא גם אומר שרבים "השתמשו" בגופה- השתמשו בה, אך לא אהבו אותה, לא היו איתה בלילה הגורלי. בסוף השיר הוא אומר שלפני השינה, שגופו קר ומשותק (כמו הגוף של ננסי לאחר התאבדות) הוא שומע אותה מדברת בחופשיות היא שמחה שהוא בא. למעשה כהן מדמיין שהוא בא אליה בלילה ההוא, היא שמחה לקראתו ולא מתאבדת. היא הייתה שמחה אילו הוא היה בה, אבל זה לא קרה.
 

dor307

New member
הסיפור של ננסי מאד מזכיר לי

את הסיפור של מרלין מונרו *האבא של ננסי נשלך לבית כלא בעוד אמא של מרלין היתה בבית משוגעים *היו לשתיהן הרבה מאהבים אבל שתיהן מתו לבד *ננסי מתוארת בשיר כאישה תמימה שרצתה אהבה ובסרטים שראיתי על מרלין מונרו ובקטעי שקריאה שנתנו לנו גם מרלין מונרו תוארה באישות דומה
 
גם השנה

ננסי מתה ב-1961 (לפי השיר) ומונרו ב1962. גם את הבית בו מונרו מתה ניתן לכנות "בית המסותרין", שם התעלומה אף מורכבת יותר. לא שמתי לב לדמיון הזה בעבר. משהו לגבי התרגום של יוסי גמזו לשיר: איך לעזאזל " slapt with everyone" הפל ל- "ישבה עם כל אחד"? יכול להיות שפספסתי משהו?
 

Ziga

New member
../images/Emo140.gif תודה לך על הניתוחים המרתקים.

באמת באמת תודה, מחכה כבר לניתוח הבא שלך. =]
 
למעלה