master song ניתוח חלקי

master song ניתוח חלקי

מילות השיר - http://www.leonardcohenfiles.com/album1.html#1 השיר, כמו רבים משירו של כהן מתאר משולש רומנטי - הדובר, הנמענת וה"מאסטר"- ביטוי המתאר כאןגם אדון וסוג של גורו דתי. למעשה יש כאן מערך של שליטה - הדובר הוא האסיר של הנעמנת והיא נתונה לאדון. לפני תחילת השיר הדובר והנמענת היו נאהבים אבל עכשיו היא שרויה בקסמיו של המאסטר. השיר מתחיל בניגוד בין המאסטר לדובר -המאסטר שר בעוד הדובר חולה במיטה. המאסטר אומר את כל הדברים שהדובר נועל בראשו- מתכחש להם ולא יכול להגיד אותם לנעמנת. הדובר שוכב חולה במיטה- אולי הוא מצפה שאהבתו תהיהאיתו במיטה- אבל היא מקשיבה לשירת המאסטר שלוקח אותה למסעות -כנראה מסעות רוחניים. בסיום הבית הדובר שואל אם הנמענת תביא לו יין ולחם -רמיזה לטקס הנוצרי של הלחם והייין המסמלים את גופו ודמו של ישו. זהו ביטוי דתי ראשון ולא אחרון בשיר. בבית השני הדובר מתחיל תאר את העבר וההיכרות הראשונה של הנעמנת אם המאסטר. היא פגשה אותו במקדש, מה שמוסיף למעמד כדתי של המאסטר. למקדש נכנסים ללא בגדים -מה שאומר שכבר במפגש הראשון בניהם הם היו ערומים- מצב אינטימי במיוחד. כאן גם מופיע קשר בין מיניות לדת- מוטיב חוזר אצל כהן. בהמשך הבית מופיע תיאור של המאסטר- תיאור לא מחמיא במיוחד, מה שיוצר ניגוד בין התיאור לבין המעמד לו הוא זוכה אצל הנמענת. הוא איש חסר מספר, כלומר חסר ייחוד. הוא נמצא בכיסא- אולי כיסא גלגלים והוא חזר ממלחמה- כלומר הוא לא טהור ועסק בקרב. בנוסף ,אצל כהן יש קשר בין מלחמה ואלימות לבין מין. החלק השני של הבית מתאר את המפגש המיני הראשון בין הנמענת למאסטר- המתחיל כשהיא עוטפת את פניו בשערה כשהוא בתמורה נותן לה את ליבת התפוח- למעשה סוג של פסולת, בסיום הבית הם מתנשקים- כהן מתאר ששפתיה היו לתע עירומות מנשיקות הדבור המאסטר למעשה למביש אותם מחדש. בבית השלישי יש התפחות של מערכת היחסים בין הנמענת למאסטר- הוא נותן לה ללכת עם כלב, אם זאת הוא לא גרם לה להסביר או לדבר על הפרטים הקטנים- התקשורת בניהם לא שלמה, סין היתר היא לא מספרת לו על האיש שהיא שלו דרך הדואר -כנראה הדובר. יש גם משמעות לכך שהכלב הוא רועה גרמני- רועה הוא המשגיח על העדר- כאן הוא משגיח על האישה שהולכת איתו. בסוף הבית יש אוקסימורון - אהבתך היא סוד לכל אורך הרחוב- כלומר סוד הידוע לכולם, היא לא עושה נסיונות להסתיר את הרומן שלה עם המאסטר. בנוסף אהבתה לא פוסקת גם כשמאסטר נכשל- כלומר היא אוהבת אותו בצורה טוטאלית ובלי סוף. הדובר גם מזכיר שהמאסטר נכשל- שוב נראה אותו באור אנושי מאוד בניגוד למעמד לו הוא זוכה אצל הנעמנת. בבית הרביעי לראשונה מוצג המאסטר כאדם בעל כוחות במיוחדים- מטיס מטוב ללא כנפים, לוקח אותה מעל לגשם שמבריח את שאר הקהל והורג את האור. בסיום הבית יש עוד מספר אוקסימורונים- גוף עם בולטות מלאך (שילוב של עליבות וקודש, כמו המאסטר) ומוזיקה מגומיות- למעשה צליל מעצבן, אבל הוא זה שמוחק את הכאבים האחרונים. בבית החמישי מתבצעים מהפכים - ראשית השיר חוזר לזמן הווה ושנית המאסטר זוכה למעמד על אנושי (גופו הוא חוט זהב) גם מפי הדובר. אם בבית הראשון הדבור חושב שהנמענת שמעה את שירת האדון- עכשיו גם הוא שומע אותה, כלומר השירה התעצמה. לדעתי הסיבה שגופו של המאסטר הוא חוט זהב היא הנמענת- שבזכות אהבתה הוא מקבל את התוכנות הנשגבות שהיא מוצאת בו. זהו גם תיאור של משגל בין המאסטר והנמענת (היא תלויה על גופו, חוצלתה מוסרת) שבמהלכו המאסטר שר. הדובר מצד שני נהיה משותק, אולי ככל המאסטר מצליח, או שהוא משותק בלי אהובתו. בבית הששי יש מער לעתיד- תהיה עם היא תקרע ברך לצד מיטת הדובר- המיטה אותה הם ניקו בעבר- אולי כהן אומר כן שמין הוא זה שמנקה את המיטה. כהן גם מבקש ממנה לקרוע ברך, מה שנעמנת עשתה בבית הקודם כשקראה למאסטר לבוא אליה. הדובר אומר שמאסטר בחר להפוך את מיטתו למיטת שלג- הפך אותה לקרה בכך שהוציא את האהובה ממנה ולא סתם קרהה אלה שלג-כלומר שעצם השכיבה המיטה הוא יסורים מהקור הרב. בבית השביעי יש העצמה של הנעמנת- גבירת שהייתה על הירח- למעשה יש כאן מגעל השליטה שהזיכרתי בתחילת הדבר הוא גם מגעל של הערצה למושא האהבה. בהמשך הבית הדובר אומר שהוא התרגל כבר לחדר הבודד- החדר בו הוא כלוא. הוא אומר שהוא רגיל לבדידות אבל מה שקשה לו הוא שהנמענת קשוחה כלפיו- חזרה מוקדם מדי מהירח (האם הירח הוא המפגש שלה עם המאסטר?) הירחיים שלה הורסות- כלומר היא לא יכולה לשכב איתו ולכןהיא חזרה מוקדם מדי. נוכחותה בחדר רק מקדישה שהדובר לא יכול לזכות באהבתה. בבית השמיני יש מהפך נוסף -אנו למדים כי הדובר גם אהב את המאסטר- לא רק זאת אלא גם לימד אותו את כל מה שהוא ידע. למעשה הדובר הביא לעצמו את הצרה -גם בכך שלימד את המאסטר וגם בכך ששלח את הנמענת אליו. יש כאן למעשה השלמה של המעגל -המאסטר חייב את הכל לדובר. בסוף הבית הדובר מספר שהוא שלח אותה כדי ללמד את המאסטר דבר חדש- שהדבורת תמיד תשתוקק אליו, למרות מעשיה ודבריה. כלומר, גם שהיא אם המאסטר היא עדיין אוהבת גם את הדובר ולבסוף היא תחזור אליו. זה גם מסביר את האמירה בבית הקודם שהיא חזרה מוקדם מדי. אם היא הייתה נשארת יותר היא הייתה חוזרת לדובר בתשוקה גדולה יותר והם היו חוזרים להיות נאהבים. השיר מסתיים בחזרה על הבית הראשון שמקבל משמעות חדשה -הלחם ויין הם טקס דתי- הטקס הדתי הוא היחסי מין (אפשר גם להגיד שהלחם הוא בשרה והיין הוא אהבתה הרוחנית) הדובר שואל הם הוא יקבל אותם עכשיו, אבל לפי הסיום של הבית הקודם הוא בטוח שהוא יזכה בכך לבסוף. למעשה למאסטר אין שליטה בכלל בשיר - הדובר והנמענת שולטים בו ובסופו של דבר הוא זה שיוותר בלי אהבה. פרשנות נוספת -פעם כהן אמר שזה "שיר על השילוש הקודש... עזבו, שיר על שלושה אנשים". השילוש הקדוש בנצרות הוא האב (אלוהים) הבן (ישו) ורוח הקודש. ניתן לקרוא את השיר אם הדובר בתור אלוהים, הוא לימד את ישו הכל והוביל אותו לגדולה בעזרת רוח הקודש, השוהה עם ישו זמן מה בעוד אלוהים מתייסר, אבל לרוח הקודש תשוקה תמידית לאלוהים (לצד התשוקה לישו) וכך זה יישאר תמיד. אלוהים הוא אסיר של רוח הקודש וכלא שלו הוא המקום בו הוא שלוט על העולם- מקום די בודד כשרק רוח הקודש יכולה לארח לאלוהים חברה.
 
../images/Emo45.gif נהדר! אתה חושב שמדובר

אתה חושב שמדובר במורה שלו לזן במנזר בו הוא גר מספר שנים? תודה על הפרשנות המרתקת. זאב.
 
לא נראה לי

מכיוון ששאם אני לא טועה, הוא גר במנזר שנים רבות אחרי שנכתב השיר. אם אני טועה, אז יכול להיות. אפשר לפרש את השיר במספר דרכים שונות. עוד נקודה שלא אמרתי לגבי הבית הלפני אחרון: אנחנו מקבלים את השיר מנקודת המבט של הדובר, יש לקחת את דבריו בערבון מוגבל. אולי הוא לא לימד את המאסטר הכל, אולי הבחורה לא תמיד תשתוקק אליו.
 
עוד משהו קטן

בבית השני, התפוח יכול להיות גם רמז לפרי עץ הדעת. שמאסטר נותן לה אותו (את ליבתו) הוא מגלה לה מודעות מינית חדשה, זאת במקביל לפרשנות שנתתי קודם.
 
למעלה