עליתם עלי

שחר 33

New member
../images/Emo98.gif עליתם עלי

חברים יקרים אני קורא אתכם באריכות ומבין שנגעתי בנקודה רגישה. עדיין אני חושב שהנושא שהעליתי היה ראוי לדיון…וטוב שעלה. אפילו, לא ניסיתי להיות בוטה, רק להביא את האמת שלי בצורה הכי גלויה שיכולתי. כל נגיעה בנושא שיש בו אלמט דתי, מביא להתפרצות רגשות, כי הוא נוגע בנימים הכי רגישים אצלנו, ובדרך אלו כלל לא דברים שאפשר לבחון בכלים רציונליים. בביקורת שלכם היו הרבה דברי טעם, ושמחתי על כך שהדיון היה בעיני פורה ומרתק. הזווית הסנטימנטלית שבחרתי היה משום להאיר זרקור על תופעה די מעניית בייחודיות שלה, שכן יום כיפור הוא תופעה מרתקת כשלעצמה, איך שלא תסתכלו על זה. מאות אלפים של אנשים חילוניים, מקימים את הצום, לא נוסעים , ומבקשים מחילה....ואני שואל מה קורה פה ? הם חילוניים או דתים במסווה ? הסבא של כולנו היה אדם דתי, עברנו משהו עם המודרניזציה ועצמאותנו …וזה מביא אותי למחשבות עמוקות מאד בנוגע לצורך שלנו בישות אלוהית או לקיים טקסים דתיים… מאין זה נובע ועבור איזה צרכים בסיסיים כל כך הוא אמור לשרת…אולי אני אכתוב על זה מאמר נפרד בהזדמנות. רוב האנשים ביקום, בעלי אמונה דתית כזאת או אחרת. יש הלכות שיותר נשתמרו, יש שפחות, אבל גם חילונים לכאורה, מרגישים בנקודות מפגש מסוימות בחייהם, לשוב ולדבוק בהם, אולי מפחד שיעלם משהו, אולי מהיופי שבדבר בעיניהם, ואלי סתם כפעולה שירשו אותה כדפוס התנהגות… אך האם זה דבר שצריך להביט עליו בשויון נפש ??? הכעס שנשמע בדברי היה במהותו מהפחדהכל כך עמוק אצלי שהפונדמטליזם הדתי יכול להתפרץ בארצנו. אני חי במדינה , שיש בה המון כפיה דתית, גלים עמוקים מאד ורחבים מאד של חזרה בתשובה, וגידול בכוח פוליטי של מפלגות דתיות, גם בכמות ( ש"ס הכוח השלישי במדינה, מנדטים בודדים מהמקום השני ) וגם באיכות: חקיקה, תקנות וחלוקת תקציבים. ההכרעה של דת שיש לה מדינה, או מדינה שיש בה רוב דתי, היא הכרעה מכרעת בעיני. אם תשאל כל אדם דתי, הוא היה רוצה לראות כאן מדינת הלכה !!! יש מדינה אחת בעולם שהיא מדינת הלכה קוראים לה "אירן" , והפחד הזה שאנו עלולים להיות שם משתק אותי. אני יודע שכמה מכם מגחכים עכשיו, אבל אירן לא הייתה מדינה דתית, היא הייתה חילונית עם שלטון מלוכה שהיה מאד מערבי. העוני המתגבר, העדר תקווה לתעסוקה או השכלה והפער העצום בין עשירים לעניים (מוכר לכם..נכון ? ) היה הקרקע שהצמיחה את התגברותו ולבסוף את שלטון הדת הפונדמנטליסטי. אני רואה בחלומי השחורים איך אחרי השלום עם העולם הערבי, תהיה כאן מלחמת תרבות שבמהותה תיסוב על הדת, ואיך אולי בסיומה חלילה ישראל תתפצל שוב כמו בתקופת הנביאים, "ליהודה" ( הדתית ) ו"ישראל"(החילונית). יום כיפור שכזה, שהוא יום דתי קיצוני בכל המובנים, מעביר בי תחושות כחילוני, שהדת פה מאד שורשית ועמוקה…ובבוא היום אשאר במיעוט ואולי אני כבר נמצא בו. כי השכן החילוני שאוכל איתי בשבת בשר על האש, גם צם בכיפור, וזה מדהים ומפחיד כאחד . אז נכון הדבר שאיש באמונתו יחיה, אבל הדת בארצנו מזמן היא כפייתית. אני כחילוני, לא יכולתי לקיים את אורכות חיי ביום כיפור…זה מאד קיצוני ביום הזה ( אין טלביזיה, גם לא בכבלים, אין רדיו, אין רכבים, אין מסעדות, אין כלום, בחקיקה דתית גרידא), המדינה פשוט נסגרת….ועכשיו תגידו לי עם יד על הלב … אם אפשר להיות חילוני בארץ דתית ? אז עליתם עלי חברים יקרים , בניתוח פנימי שעשיתי הכעס לכאורה במאמר ההוא, אכן נעוץ בפחד מן המחר, מן העתיד של אופי מדינתנו ההולכת ומתחרדת ההולכת ולובשת אופי של מדינה דתית לאומנית…הסוכה לא מפחדה אותי כמו סגירת כבישים וצום קולקטיבי שכמעט כולם נוטלים בו חלק …הכמעט הזה הוא לא ברור לי לפעמים. שלכם, שחר 33
 

sahr12

New member
זה בסדר שחר.....

חיה את היום כאילו אין מחר......אל תחשוש....מהמחר... מבחינתי זה היה ויכוח לגטימי......
 

nightroll

New member
ארץ דתית???

תגיד אתה עושה צחוק? יום אחד בשנה המדינה הזו נותנת כבוד למסורת היהודית, וזה עושה אותה ארץ דתית??? נראה לי שפיתחת פאראנויה אמיתית. תראה, אני גרה בישוב חרדי, ואני לא חרדיה, אני דתיה לאומית. אני מפתחת נאציזם קל כלפי האנשים שם, בעיקר ככל שאני מגלה יותר ויותר פרטים על העולם הפנימי שלהם, וכשאני רואה כמה אנשים כאלו גורמים לאנשים כמוך לשנוא את הדת ואת אלוהים בגלל איזו תפיסת מציאות מעוותת (שלהם, אבל עכשיו כשאני רואה את מה שאתה כותב - אולי גם התפיסה של אנשים כמוך מעט מעוותת, ואז השאלה היא מי אשם במידע המסורס שיש לחילונים על דתיים, ומי אשם במידע המסורס שיש לחרדים על חילונים). מכאן ועד אירן, מכאן ועד ארץ דתית... הגזמת.
 

אפרסק 28

New member
זה בסיידר

שחר אני חושב שכל זה חלק ממהות החיים עולם וגווניו..לבנים שחורים היספנים יהודים שגם הם מחולקים חילונים דתיים ועוד כי בלי כל זה אז יהיה משעמם ואל לך לדאוג כי איך שאני מכיר אותך אתה מהשורדים אז אל תשנה את הרגלך חיה את היום כמו שאמר סהר כי המיים יורדים תמיד מההר אל העמק נכון שיש עיקולים לפעמים אבל המגמה תמיד נשמרת....אז זה לא משנה מה נעשה כדור הארץ ימשיך להסתובב (עכשיו אני צוחק כי נזכרתי בסיפור על הכלניות) אבל באמת אם כל אחד יעשה למען חיים יותר טובים אז באמת יהיה יותר טוב
 

נגה...

New member
מלכתחילה

שימשה הדת על כל סוגיה, מרכיביה, ורבדיה כ"קרדום לחפור בו" . קרי אמצעי שליטה מסיבות כאלה ואחרות. בעיקר אפשר אולי לומר כדי לשמור על סדר חברתי מסויים, שבלעדיו כל חברה אנושית לא הייתה מתקיימת. הסיבות להקצנה הדתית, ותופעת החזרה בתשובה בארץ ולא רק ,הן בעיקר על רקע כלכלי חברתי. במישור האינדיווידואלי כאשר נוצרת תחושת כאוס מסויימת ואותו אינדיווידואל מאבד את נקודת האחיזה/משמעות במציאות בה הוא חי, הדת היא "פתרון נוח". מצד שני ישנה בעייתיות בחיבורים האלה שעשית. כי למשל, כמו שאותו מאמין ממלא אחר חוקי הדת אתה ממלא אחר חוקיה האזרחיים של המדינה "הדמוקרטית" בה אתה חי, שלמעשה נוצרו מאותן סיבות, ויש בהם כפייה לא פחותה מאלה של הדת. אז אפוא ההבדל לצורך העניין??!! אגב,העלייה לתורה בבר המצווה בפרט ובכלל, לאדם שאינו מקיים את המצוות כהלכתן קרי אדם המגדיר עצמו חילוני, זו זכות ולא חובה. עניין של בחירה ולא כפייה. וכמוה צום יום הכיפורים. בסטטוס שלך כאדם חילוני, בחרת שלא לצום. יש את אלה שבחרו כן לעשות כך. נגה.
 
ושבו בנים לסורם....

לבקש מחילה זה אנושי, לא צריך להיות דתי חילוני או וואט אבר... אחכ תתפלא מהיכן לקוח האנטיגוניזם שיצרת סביבך. לא כך מעלים נושא לדיון שחר.
 
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח.....

וואלה שחר , אתה טוב אפילו מעולה , בתור הסטרטר של הפורום הזה , או אולי נקרא לזה הטריגר ..... חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח.... אני צוחקת על העצבים
שהאנשים כאן קיבלו ממה שכתבת , וכעס
וכל מיני כאלה ..... ואתם אנשושים , אז הוא אמר , ביג דיל - אפילו לא בהנחת סוף העונה , כמו שהגששים אמרו באחד המערכנים שלהם : "כתוב לשתות מיץ , אז אתם שותים מיץ ?"... תאמינו לי שאחרי ה"מוצצת"
שקראו לי בתחילת הדרך כאן בפורום , פיתחתי עור מאוד עבה , לפעמים זה טוב , ולפעמים זה רע .... אז אמרו , ועוד יגידו , ויכולים לחשוב , שורה תחתונה , איכפת לי מה אני חושבת על עצמי , ואיך אני מקבלת את עצמי.... שחר , וועא עלייך אם אתה זז מכאן
להתראות עד ה
הבא....
לקום לתקווה...
 
למעלה