סיכום 2005 בתח"צ
אז הנה עברה לה עוד שנה, 2006 ממתינה ממש בפתח והגיע הזמן לסכם מה היה לנו השנה בתחבורה הציבורית. אני אפתח דווקא עם האכזבות הגדולות של השנה... 1. מטרודן החלה כסימן מוצלח בסוף שנת 2003 התדרדרה למצב של שביתה אינסופית שמשתקת עיר המונה 200 אלף תושבים ועוד 150 אלף תושבים שמקבלים בה שירותים מידי יום, מדובר בשביתת עובדי מטרודן למי שעדיין לא הצליח לזהות עפ"י התיאורים, שביתה שהייתה לארוכה ביותר במדינת ישראל. לא ניכנס לעניין מי צודק ומי לא צודק, השביתה הזו הציגה את אחד מהצדדים המכוערים של ההפרטה אם כי במידה ונתעלם מאותה שביתה אינסופית אני מנצל את הבמה לשבח ולציין לטובה את חברת מטרודן על רמת השירות הגבוהה שהם נותנים לתושבי העיר באר שבע. 2. קווים אין ספק שמדובר בעוד אחת מהאכזבות של עידן ההפרטה, אמנם אני נותן את חו"ד שלי כצופה מהצד ולא כמשתמש בשירותי החברה אך לא מעט כתבות, תלונות, בפורום ומחוצה לו הספיקו להבין שמדובר בבעיה תחבורתית... החל מנושא התחזוקה השוטפת של האוטובוסים ועד לאיחורים, אוטובוסים שאינם תואמים את אופי הקווים וכדומה. 3. רכבת ישראל כאן אני חייב להתנצל שקצרה היריעה בכדי לשטוח את כל הטענות מול רכבת ישראל, שנת 2005 הייתה השנה שבה YNET "חגגו על התחת" של רכבת ישראל עם עשרות כתבות קטלניות במיוחד, זעמו של הנוסע ברכבת ישראל התפרץ החוצה במלוא כוחו וללא ספק היו מי שיצרו חגיגת רייטינג כתוצאה מכך. בשנה הזו חווינו לראשונה נוסעים שהגיעו למצב שבו "הגיעו מים עד נפש", הקימו קול צעקה, התלוננו ואף עצרו את הרכבות ומנעו מהן להמשיך את דרכן (דעתי על הצעד הזה שמורה עימי) עוד השנה לצערנו רכבת ישראל חוותה שנה קשה של תאונות קטלניות שגרמו למותם של אנשים, שתי תאונות קשות מאוד על מסילת קו באר שבע תל אביב, אותן תאונות שלצערנו היו צריכים להיות המנורה המהבהבת שהעלתה את נושא מפגשי הכביש-מסילה אל סדר היום הציבורי וכתוצאה מכך גם את הקצאת המשאבים לאותם מעברים מוסדרים. מבחינת העומס, אין חדש תחת השמש, כמות הנוסעים הולכת ועולה באופן מתמיד, כמות הציוד הנייד איננה מספקת והרכבת נאבקת להסיע את המוני ישראל גם במחיר יחסי הציבור שהולכים ונפגעים ותוך כדי שימוש בציוד נייד מיושן שכפי שראינו בחודש האחרון גם גובה קורבנות. 4. אגד אגד השנה גם כן הועלתה "על המוקד" כמה וכמה פעמים עם לא מעט תלונות נוסעים בעיקר בנוגע לצפיפות באוטובוסים, העומס הקבוע בקו באר שבע ערד ושתי תלונות שאני עצמי העליתי בקו באר שבע ירוחם מעלות יחדיו את בעיית אגד באזור הדרום וקינחנו עם "גולת הכותרת" הידועה לשימצה - התחנה המרכזית בבאר שבע עם סיפור הברווזון המכוער ושמו קו 60. אגד השנה קרסה באופן מוחלט באזור הדרום ובכל הקשור להתמודדות עם העומס בימי העומס. 5. הרכבת הקלה עדיין לא מצאו את עצמם, כל מילה נוספת מיותרת. ונעבור לחיוביים של שנת 2005. 1. דן. אני בטוח שחלקכם הרימו גבה כאשר מיקמתי את חברת דן בצד החיובי דווקא, חברת דן במהלך השנה האחרונה החלה בהליכי הצטיידות נרחבים שמטרתם הסופית היא הוצאת כל פחי האשפה על הגלגלים מהשירות, מאות אוטובוסים חדישים הציפו את כבישי גוש דן, רמת השירות נשארת גבוהה, תחזוקת האוטובוסים טובה למעט מצבם החיצוני הידוע לשימצה...המכונות של דן תמיד יראו חבוטות במיוחד. 2. מטרודן אחרי שקטלתי להם את הצורה בתחילת ההודעה אני רוצה לשבח כמה עניינים, כמו רמת השירות שהזכרתי, רמת התחזוקה של האוטובוסים, הצטיידות בלתי פוסקת באוטובוסים, אוזן קשובה לפניות הציבור, הוספת קו 24 שהוא מבחינת אויר לנשימה לתושבי רמות. 3. רכבת ישראל פתיחת תחנת דימונה, תחנת באר שבע האוניברסיטה והרחבת הרשת המסילתית, המשך ביצוע תוכניות החומש של רכבת ישראל בקצב משביע רצון אם נבדיל מתוכה את קו ת"א ירושלים הבעייתי. המשך הצטיידות בקרונות ובקטרים למרות שקצב ההצטיידות עדיין רחוק מלהגשים או יותר נכון מלעמוד "בדרישות השוק". לקיחת הפן הבטיחותי ברצינות, הקמת מוקד לדיווח על רכבים שנתקעו על המסילות, סגירת עשרות מעברים בלתי חוקיים. 4. מטרופולין ציון לשבח על התגבור המשמעותי בקווי באר שבע תל אביב בימי העומס. עד כאן בנושא התח"צ, מי שמעוניין להוסיף, להעיר, להאיר, לתקן מוזמן בהחלט. סיכום פורום תח"צ. אז מה היה לנו השנה? פורום תח"צ ללא ספק עבר השנה את אחת השנים היותר מטורפות, עם עליה משמעותית בכמות הגולשים, גידול חסר תקדים בכמות ההודעות ובהחלט יש לציין שלא מעט שיאים נשברו בפורום הזה. כמו כן במהלך השנה קיים הפורום שיתוף פעולה נרחב בנוגע ליום התחבורה הציבורית עם ארגון מגמה ירוקה. לצערנו במהלך השנה הפורום סבל גם לא מעט "התקפות" של טרולים וכל מיני מוזרים שברוב המקרים טופלו באופן מיידי, לא מעט מהם מעטרים כיום את רשימת המוגבלים של הפורום, חשוב לציין לטובה את העובדה שחברי הפורום בסופו של דבר למדו לאתר אותם ולהתעלם מהם. במהלך השנה הורחב צוות המנהלים בכדי לספק מענה הולם יותר לנפח הפעילות בפורום. דברים נוספים שעשינו במהלך השנה היו הנהגת שרשורי ההכונה המסודרים, קיימנו את סקר תחנת הרכבת היפה ביותר בישראל (באר שבע - מרכז), עשרות הודעות שנכתבו בפורום פורסמו בעמוד הפורומים של תפוז ובשער תפוז, לצערי מה שלא עשינו השנה במלוא המרץ הוא העלאת מאמרים מקצועיים וגלריית הפורום נכנסה לתרדמת מסויימת. שתהיה לכולנו שנה אזרחית טובה! ערן אייל