שאלות
1. למה לוקח לאקדמיה כחודש להשיב על פניות במייל? זהו זמן תגובה מאוד איטי,* בוודאי לא מתאים לעורכים או מורים או מגישים הזקוקים למענה מיידי. הצעה: להכשיר ולהעסיק בנות שירות לאומי ביחידה לפניות הציבור וע"י כך לתגבר את כ"א שלכם בלי להגדיל את התקציב. תסכימו אתי שהנחלת הלשון העברית היא משימת שירות לאומי ממדרגה ראשונה. * כן, ידוע לי שזה לא תקין, אבל אטי לא נראה לי. סליחה. 2. האם האקדמיה עושה עיבוד סטטיסטי של שאלות הציבור? מהן אבני הנגף העיקריות שבהן הציבור ניגף / מבקש עזרה? לפני פרוץ האיטרנט, כאשר חולים ניצבו כהדיוטות בפני רופאיהם ולא היה להם ממי לקבל מידע על מחלותיהם, הוקם "דעת" - שירות מידע רפואי לחולה ולבני משפחתו. השירות הוקם מתוך תפיסה של "זכות החולה לדעת" ואף ליטול חלק פעיל בהחלטות הנוגעות לטיפול בו. (השירות פועל כיום ב"יד שרה" בשיתוף עם "הדסה".) לפני כמה וכמה שנים, הסטטיסטיקה הפנימית של "דעת" הצביעה על תחום האורתופדיה כתחום הבעייתי ביותר עבור החולים. זה היה די מפתיע, כי לכאורה דווקא מול מחלות חמורות כמו סרטן החולים נזקקים ל"בּוּם" של מידע מקיף ומיידי. אבל התברר שהאגודה למלחמה בסרטן מהווה מקור מידע ותמיכה (ולא הרופא המאוד עסוק תמיד). לעומת זאת, בתחום האורתופדיה - אין עם מי לדבר. האנשים עם הפטיש והסכין והאזמל הצטיירו כחסרי אינטליגנציה מילולית באופן די גורף. אני לא יודעת אם "דעת" עשו משהו עם המידע הזה, אם "הדסה" ובתי"ח אחרים ארגנו השתלמויות לאורתופדים או פרסמו דפי מידע לפציינטים. אני גם לא יודעת אם האורתופדים עדיין מככבים בראש רשימת האנטיפתים. רק רציתי להדגים שסטטיסטיקה יכולה להיות כלי עבודה חשוב, אם מישהו טורח לייצר נתונים ולהשתמש בהם.
1. למה לוקח לאקדמיה כחודש להשיב על פניות במייל? זהו זמן תגובה מאוד איטי,* בוודאי לא מתאים לעורכים או מורים או מגישים הזקוקים למענה מיידי. הצעה: להכשיר ולהעסיק בנות שירות לאומי ביחידה לפניות הציבור וע"י כך לתגבר את כ"א שלכם בלי להגדיל את התקציב. תסכימו אתי שהנחלת הלשון העברית היא משימת שירות לאומי ממדרגה ראשונה. * כן, ידוע לי שזה לא תקין, אבל אטי לא נראה לי. סליחה. 2. האם האקדמיה עושה עיבוד סטטיסטי של שאלות הציבור? מהן אבני הנגף העיקריות שבהן הציבור ניגף / מבקש עזרה? לפני פרוץ האיטרנט, כאשר חולים ניצבו כהדיוטות בפני רופאיהם ולא היה להם ממי לקבל מידע על מחלותיהם, הוקם "דעת" - שירות מידע רפואי לחולה ולבני משפחתו. השירות הוקם מתוך תפיסה של "זכות החולה לדעת" ואף ליטול חלק פעיל בהחלטות הנוגעות לטיפול בו. (השירות פועל כיום ב"יד שרה" בשיתוף עם "הדסה".) לפני כמה וכמה שנים, הסטטיסטיקה הפנימית של "דעת" הצביעה על תחום האורתופדיה כתחום הבעייתי ביותר עבור החולים. זה היה די מפתיע, כי לכאורה דווקא מול מחלות חמורות כמו סרטן החולים נזקקים ל"בּוּם" של מידע מקיף ומיידי. אבל התברר שהאגודה למלחמה בסרטן מהווה מקור מידע ותמיכה (ולא הרופא המאוד עסוק תמיד). לעומת זאת, בתחום האורתופדיה - אין עם מי לדבר. האנשים עם הפטיש והסכין והאזמל הצטיירו כחסרי אינטליגנציה מילולית באופן די גורף. אני לא יודעת אם "דעת" עשו משהו עם המידע הזה, אם "הדסה" ובתי"ח אחרים ארגנו השתלמויות לאורתופדים או פרסמו דפי מידע לפציינטים. אני גם לא יודעת אם האורתופדים עדיין מככבים בראש רשימת האנטיפתים. רק רציתי להדגים שסטטיסטיקה יכולה להיות כלי עבודה חשוב, אם מישהו טורח לייצר נתונים ולהשתמש בהם.