כן. סרט אנטי מלחמתי. ../images/Emo58.gif
וסרט לא צריך לצאת להפגנות או לצעוק את המסרים שלו ב
כדי לנקוט עמדה או כדי שהעמדה שלו תהיה מובנת. ויש המון דרכים להעביר מסר מבלי לצעוק אותו: בנראטיב (בחירת נושא הסרט וההקשרים שלו; קביעת עלילת הסרט - הדרך בה היא מתפתחת ולאן היא מוליכה; בחירת עליל(ו)ת משנה, אם בכלל, ונושאיה(ן); בחירת הדמויות המרכזיות ודמויות המשנה וקביעת תפקידיהן ומשקלן; הדיאלוגים שמכניסים להן לפה; הסאב-טקסט של הדיאלוגים; קביעת הסצינות המרכזיות, אורכן והמבנה הסיפורי והתסריטאי שלהן, וכו' וכו'), בעריכה של הסצינות (איזו תבוא קודם ולמה, לא בהכרח תוך שמירה על סדר כרונולוגי, איזו תושמט ואיזו תקוצר למרות מה שכתוב בתסריט, וכו וכו'), בצילום, בתאורה, בבחירת הלוקיישנים, בליהוק (כן, גם בבחירת השחקנים), בפסקול, וכו' וכו', אפילו בדרך הצגת כותרות הפתיחה והקרדיטים בסיום. כל מה שנקרא בשפה המקצועית "מבע קולנועי". כל אלה בונים את מה שאני קורא לו "הרובד הרעיוני" (מעבר לרובד הפילמאי, זה הנקלט בעיני הצופה) של הסרט, כפי שהוא נתפש בתודעתו של כל צופה וצופה. זה של "שנים של אירוסין" נתפש אצלי לחלוטין כאנטי מלחמתי: החל בסצינות המלחמה המתארות מלחמה עקובה מדם ונואשת, שלחיילים לא ברור כבר על מה ולמה היא; בשיטות שנוקטים החיילים, שעוד נותרה בהם תקוה לא למות בשדה הקרב, להשתמט מהלחימה חסרת הפשר הזאת, והעונשים האכזריים המוטלים על העריקים ה"מסוכנים" האלה כשהם רק נחשדים בנסיון להשתמט; או הסצינות המתארות את הבלבול בקווים האחוריים של הכוחות הלוחמים, היכן שיושבים המפקדים הבכירים, מנותקים לחלוטין ממה שקורה בחזית, ומשחקים בלהיות גנרלים קשוחים מבלי לפסוח על מנעמי החיים המגיעים אליהם מן העורף; או הסצינות המתארות את הבלבול שבאיתור זהותו האמיתית של אהובה הנעלם של אודרי ולמה כל זה קורה, וכמובן - תיאור האיש השבור, הנכה נפשית ורגשית (אני לא זוכר אם גם גופנית), שחוזר משדה הקרב. נכון הוא גיבור, וחזר בחיים. אבל האם לזה פיללה העלמה אודרי אחרי שנות החיפושים הארוכות? האם האהבה העיקשת באמת מנצחת את המלחמה? האם החיים בכלל מנצחים את המלחמה? נו טוב, כדי לא לגלוש לדיון אינסופי בנושאים הרבים שמעלה הסרט (המלחמה היא רק אחד מהם), אני אעצור כאן, בתקוה שהבהרתי, ולו חלק קטן, מדברי. אגב, אתה לא חייב להשתכנע, וזכותך המלאה לחשוב שהסרט הזה הוא לא אנטי-מלחמתי. זוהי רק דעתי.
וסרט לא צריך לצאת להפגנות או לצעוק את המסרים שלו ב