carefully

New member
../images/Emo20.gif

הרבה זמן לא כתבתי כאן... מקווה שעוד זוכרים
אמונה שלל הבטחות שמעולם לא קוימו, מילים יפות שהושלכו לאוויר מתעופפות, מתפזרות בחלל כמו פיסות זכוכית קטנות וחדות, מסתחררות סביבי במהירות אדירה, עוברות דרכי בעוצמה. אחת אחת, הן פוצעות בבשרי, משאירות בי חתכים עמוקים. נוזל החיים זב מתוך עיניי, מתלכד עם מליחות הדמעות. אני עוד כאן, מבכה ביגון על האמונה שבטוהרם של בני האדם כל זאת בעודי ממשיכה ופוסעת דרך סבך הקוצים שבלבם, מנסה לחדור פנימה. החיים לא משתנים ואני עדיין קטנה ונאיבית. התקווה עודנה מפעפעת בתוכי, חיה ובועטת. מייחלת ליום שיגיע, בו תפסק האכזבה. הוכחה שהעקשנות משתלמת - שהאמונה שבי לא פצעה לשווא.
 

princhipeta

New member
אני זוכרת ../images/Emo13.gif

את יודעת, בדיוק הייתי לי שיחה על הנושא עם חברה שלי, על אמונה ותמימות. היא קראה לזה "לחיות בבועה", אני קבעתי ש"אופטימיות ניצחית", היא המפתח לאהבה. אמונה בטוב שיש לבני אדם (או שלא כל הבנות זונות לצורך העיניין..) ואני עוד מאמינה..
מקווה (ומאמינה) שיגיע היום.. ומהר.
 

carefully

New member
../images/Emo51.gif

אני חושבת שבמקרה שלי אני פשוט נהנית לדפוק את הראש בקיר
לא ברור אם מדובר בבועה, באופטימיות או פשוט בטפשות. משהו בי מסרב להפנים, מסרב ללמוד. כולי תקווה שהיום הזה אכן יגיע במהרה. זה כל כך מתיש לעתים... המון תודה לך וברכות על הצבע. בהצלחה.
 

מורן א

New member
גם אני זוכרת

(נראה לך שאפשר לשכוח?) החיים אינם סטטים, גם לא אנחנו ובוודאי שלא המין האנושי היום את קטנה, אולי גם מחר וגם בעוד שנה אבל יום יבוא והמצב ישתנה גם אם תשארי נאיבית, האמונה אינה לשווא. טוב שבאת
 

מורן א

New member
גם לי יש "אמונה"

אמונה שיגרת יומי נפסקה כשהיא התיישבה מולי באוטובוס. השעה שעת ערביים, כמו בכל יום אני מסיימת את המשמרת שלי בבית הקפה, צועדת את עשר הדקות שלי באוויר הפתוח, מנצנצת את החשכה בסיגריה הבוערת, שואפת ונושפת עשן סמיך אל תוך האפלה שצובעת את הבוקר בצבעי הערב, משכיבה את המולת היום ומפנה את המקום ללילה. כל יום אני חושבת מתי יגיע יומי האחרון בעבודה המשמימה בבית הקפה. מתי אחדול לקחת הזמנות, לחייך בכאילו לקהל מזויף שאינו מסופק אך מחייך בנימוס כאילו הוא כן. מתי אחדל להתווכח עם הטבח שמוציא לי תמיד את המנות לא כפי שהתבקש, עד מתי אספוג את העלבונות של אחראי המשמרת השוביניסט, מתי אצא לחופשי ואהיה בזכות עצמי, אדם בוגר וחופשי למעשיו. לא היום. התעוררתי. התלבשתי. קפה וסיגריה. תפילה קטנה של בוקר לנס או מזל, כל דבר שיוציא אותי מבית הקפה. אוטובוס של בוקר. אנשים קבועים. הילדה עם התיק הורוד שכמעט ונושק לריצפה, נגרר אחריה בסרבול. עינייה יפות ורכות, מצפות לבאות, שמחות על מה שנפל בחלקן. בורות היא ברכה, כך אמרה אימי בפגישתינו האחרונה כשסרבה, שוב להבין מדוע דווקא בנשים חשקה נפשי. האיש עם הקסקט, כאילו יצא זה עתה מסיפור של שרלוק הולמס. הגבר החסון ממוצא רוסי עם קעקועי האותיות על אצבעות ידו הימנית. מבטו כל כך חד, שיכול לחתוך את האוויר. הנה עולה האישה עם הסלים, בדרכה לשוק. התנהלותה הכבדה ומבטה העייף מנסה להוכיח לי שחיי עוד לפניי ואולי כדאי שאנצלם, לא כמוה. אני מתרוממת ממקומי כדי לפנות לה את הכיסא, אך היא מסרבת בנימוס, מניחה יד חמה ועייפה על כתפי ובשפה שאיני מכירה מושיבה אותי במקומי. האוטובוס של 7:20 בבוקר הופך לעתים להסעה מאורגנת, אותם אנשים, אותן המראות, שרק מזג האויר מחליף להן את התאורה. כמו בבוקר גם האוטובוס של 17:40 מקובע באותם האנשים, באותן המראות והנופים ורק הנהג שמשתנה לעתים ומשנה את תחנת הרדיו מפיג את השעמום של הנסיעה או מחניק אותה. אני מתיישבת במקומי הקבוע ומחייכת באילוץ אל הקבועים שעולים איתי, או ללקוחות המזהים אותי, עמדתי לקבור את פניי בשמשת החלון כשהיא התיישבה מולי. נעליים כבדות ומגושמות, חסרות חן שנקנו כלאחר יד, יחד עם עוד כמה זוגות זהות לחלוטין, שחורות. גרביונים דקים עם רגליים דקות גם הן, חצאית כהה וארוכה, מדיפה ריח של אבקת כביסה. חולצה לבנה עם פסים דקיקים בצבע תכלת משובצת בכפתורי פנינה, מוכנסת אל החצאית ומכופתרת עד הצואר. זרועותיה הדקיקות הובילו לכפות ידיים זעירות בעלות אצבעות ארוכות, יפות ושברירות. על כתפה נח תיק צד מעור חום, מיושן ודהוי, תואם במראהו את בגדיה. פניה היו יפות. עורה הבהיר הסגיר את מיקומה החבוי, חבוי מאור היום, מקרני השמש. שיערה אסוף בקפידה, נטול חן או נשיות ועיניה קבורות בריצפה. הייתה זו הפעם הראשונה שראיתיה והיא מילאה אותי. על אף שמראיה הסגיר את הרקע הכל כך שונה משלי ממנו באה, נמשכתי אליה כמו אל אש. מבטי לא סר ממנה, והיא שלא הרגישה נוח, תרה בעיניה אחר מקום פנוי אחר, אך למרות מאמציה נותרה לשבת מולי. "אני מצטערת" לחשתי לעברה. היא הביטה בי ועיניי נמסו למבטה. "על מה?" שאלה נבוכה. "על כך שאני מביטה בך כך, כלומר.. שאני.." התחלתי להבין את דבריי ולגמגם. "אני יכולה לעבור מקום" הציעה בביישנות. "לא, לא, תודה, כלומר, זה בסדר, הישארי" הנחתי ידי על ידה והיא נרתעה לאחור. "אולי בכל זאת אמצא מקום אחר". כבשתי את מבטי והיא התרוממה וניגשה אל מקום אחר, מושב אחד לפניי. עדיין יכולתי לראות את שיערה, את פרופיל פניה, את שפתיה כשהחלה להתפלל מתוך ספר תהילים. הייתי מרותקת לה ולמילותיה, כמו מזמור החלה יוצרת הילה סביבה, סביב מילותיה. המשכתי בריתוקי גם כשעברתי את התחנה בה הייתי צריכה לרדת. גם כשחדלה להתפלל והכניסה את ספר התהילים לתיק, גם כאשר הסתובבה וביקשה בביישנות שאחדול להביט בה, שמרגישה עוד פחות נוח מלהיות במחיצת גבר. השבתי לה שאין זה בשליטתי, שהמגנט שאני חשה בתוכי גדול ועמוק יותר מכל חיי כמעט. היא חייכה ואמרה שאני נוטה להגזמות. חייכתי גם אני ואמרתי לה שהיא כבר מכירה אותי בלי להכיר בכלל. האישה שלצידה קמה ואני מיד תפסתי את מקומה. "ריבי" פניתי אליה, היא חייכה ושבה אל ספר התהילים. ספר קטן בעטיפת לבד חומה, הזכיר במגע חיה קטנה ובו מצאה היא את כל נחמתה. "זה דודי, הוא במצב קשה בבית חולים, לא עלינו שישמור השם, אני בדרכי אליו לבית החולים" פתחה בפניי צוהר לעולמה. "ואת מתפללת?" שאלתי שאלת סתם. "להחלמתו, כן" השיבה בהבנה. "ואת מאמינה ש.." לא הייתי בטוחה שידעתי כיצד לנסח את דבריי מבלי שיפגעו בה. "ריבי, זהו שמך? בוודאי רבקה, נכון?" לא היה לי מושג. מילדות קוראים לי ריבי, ואולי, האם זה משנה? היא המשיכה. "ריבי, כל החיים הם אמונה. מהקטן לגדול, מההתחלה עד הסוף". לראשונה מאז ראתיה נעלמתי דום. ישבתי בצמוד אליה, בצמוד למילותיה לאמונתה שנראתה לי בהתחלה כל כך שונה, וכל כך אוניברסלית לקראת סוף הנסיעה. האם מכך סובלים חיי, מחוסר אמונה. היא המשיכה להתפלל אל התהילים הפרוותי, מעניקה למילים את הגוון שלה, את הערך המוסף שלה בשביל האחר. כיבדתי אותה וקינאתי בה על אמונתה. "זאת התחנה שלי" היא אמרה לפתע, קוטעת את מחשבותיי. היא הכניסה את התהילים לתיקה, הניחה אותו על כתפה והתרוממה. התרוממתי גם אני ונעמדנו סמוך לדלת. כשעמדנו גיליתי שהיא קטנת קומה. כל כך עדינה וצנומה. "גם את אל בית החולים?" שאלה. "לא. הייתי צריכה לרדת לפני כמה תחנות" הסתפקתי בתשובה כנה ללא הסברים מיותרים. הפעם אני בטוחה שזיהיתי אדמומיות בלחייה. האוטובוס עצר, דלתותיו נפתחו בחריקה המוכרת ושתינו ירדנו אל מציאות אחרת, אל עולם מוכר וישן, אך חדש ומקורי. "רפואה שלמה" איחלתי לדודה והיא הודתה בהרכנת ראש. היא פנתה לכיוון בית החולים ואני לכיוון הנגדי, חזרה הביתה. לרגע נזכרתי שאיני יודעת את שמה ושבתי על עקבותיי. בפתח בית החולים ראיתיה בין אנשים שנראה כי הכירה. שלוש נשים וארבעה גברים. היא נבלעה ביניהם והייחוד שלה התכהה. הבטתי בחבורה המתרחקת כמה רגעים עד שעזבתי לכיוון ביתי.
 

מורן א

New member
וסיפור הראי שנכתב ע"י חברה

"רבקה" קראה לי אמה מתוך המטבח, כבר בפעם החמישית לדעתי. "רבקה היכן את? גשי הנה אנו נוסעים בעוד דקות ספורות" אני באותו הזמן עמדתי מול המראה בחדרי, מראה שקיבלתי במתנה בכיתה ה`, בגיל שזה עוד בסדר לתת מראה במתנה, שזה לא נחשב סמל ראווה וגאוותנות. הדמות שבמראה מחזירה לי מבט זה רבע שעה, ילדה, או אולי נערה, בגיל העשרה, דקיקה ושבירה, העור בהיר ומקרוב אפשר להבחין בכחל כלי הדם שמתחת לעור. שערי אסוף, כבר כל כך הרבה זמן הוא אסוף בדיוק באותה צורה, אין לי שום עניין לשנות אותו, זה הרי ידוע שכך זה אצלנו- עד גיל בת מצווה שתי צמות, ילדה, ולאחר בת המצווה שתי הצמות השובבות הופכות לצמה אחת, ארוכה חמורה ומהודקת המסמלת לכל כי נערה זו היא בגיל המתאים לשידוך. כשיצאתי מן החדר הבחנתי בהמולה הרבה שהייתה בבית, אחיי הקטנים והגדולים התרוצצו לכל עבר, שיחקו או סידרו את חפציהם. אנחנו שמונה אחים במשפחה, אני השניה במספר אחרי שולי אחותי הבכירה. היום אנחנו עוברים דירה למקום שיהיה מעט מרווח יותר, ובדיוק היום גם נפל דודי למשכב בגלל מחלה והוא שוכב בבית החולים, בתפילת השחרית של הבוקר ביקשתי עליו שיירפא, הוא אדם טוב, שמח ומעניק. "רבקה גשי בבקשה למטבח" זו אמא. עומדת בין ארגזים לבושה בחלוק הבית שקנתה לפני שש עשרה שנה- ביום בו נולדתי- אצל שרה שנורמכר בחנות הבדים, שערה אסוף במטפחת צבעונית. כמובן אמי לובשת מטפחת זו רק בבית שכן אף אישה שמכבדת את עצמה בחברה שלנו לא תצא כך לרחוב, יש לאמי פאה חומה, ישנה ודהויה אותה היא לובשת כשיוצאת. מה צבע שערה של אימי? כשהייתי ילדה התערבנו בינינו הבנות, שולי ואני, אני טענתי כי שערה של אמה הוא חום כמו שלי ואילו שולי טענה כי הוא בלונדיני או לפחות בהיר מאד. ואיך נדע את האמת? הרי אימי מקפידה כל כך לכסות כל שערה מראשה, צדיקה, ונדמה כי סוגיה זו נשכחה זה מכבר הרי דעתה של שולי עוסקת בענייני חתונתה הקריבה ואינה מתעסקת ב"הבלי ראשי" כך היא נוהגת לקרוא בחיבה לחלומותיי ודמיונותיי. "גשי לבית החולים לבקר את הדוד שמעיה, הוא חולה ואישתו ביקשה שמישהו יבוא לעזור לשמור על הילדים המתרוצצים בבית החולם, והיא אינה יכולה, במצבה, לאגור כוחות ולטפל בהם, ה` יעזור..." ניסיתי להתחמק מרוע הגזירה, אך דבר לא עזר, גם לא העובדה שחדרי לא היה ארוז כלל וכלל- "הרי את אינך יחידה בחדר! זהו חדר קטן ואיתך ישנות עוד שתיים, גם שולי וגם תהילה, הם יארזו את הדברים ומהרי לך, זהו דבר מצווה אין לסרב!" אימי עקשנית גדולה וכל מילה נוספת מיותרת. לבשתי את חולצת הפסים שלי, זו עם כפתורי הפנינה, כדי להרגיש יותר טוב, שאולי בכל זאת יהיה זה יום טוב, ויצאתי לדרך אוחזת בחוזקה בתיק העור החום שלי, שבו בקבוק מים קטן, ממחטת אף וספר תהילים. יוצאת לרחוב ומביטה לרצפה. מרצפות ואספלט מרצפות ואספלט, לצדדים אין טעם להסתכל ובוודאי לא להסתכל על האנשים, שיאמרו וודאי איזו נערה חצופה הטורפת במבטה את הרחוב וללא בושה מסתכלת בגברים. מעולם לא הבנתי עניין זה, הרי מה יש לי בגברים? מעולם לא החלפתי ולו מילה של חולין או טעות עם גבר שאינו מבני משפחתי, תפקידם ללמוד תורה, וזהו, כשיגיע הגיל אנשא לאחד מהם, ועד אז... אני מעדיפה שלא לחשוב על מה שאיני מבינה בו. לחיי מסמיקות מן המחשבות על העתיד והנה אני מגיעה לתחנה, מרימה עיניים מזהה פרצופים מוכרים. גברת טוכמן, מרים לווין שלומדת איתי, אבל היא מתפללת, אין להפריע לה, הנה גברת גרוסמן הנחמדה, היא אמה של חברתי הטובה ביותר-דינה. אני אוהבת את דינה וליבי נחמץ מגעגועים, שכן דינה רחוקה עכשיו, בברוקלין- מבקרת את משפחתה, למזלי היא תחזור ואז תפוג בדידותי, שוב יהיה לי את מי לחבק, את מי לאהוב, עם מי לדבר ולחלוק את אשר על ליבי. האוטובוס מגיע ואני עולה אליו כשמסביבי ענן מחשבות... כל המושבים מלאים, מה אעשה? הנה מושב פנוי אני מתיישבת בו, מסתכלת קצת מסביב, מולי יושבת אישה, או אולי נערה, שערה קצוץ עיניה כחולות, יפות וחודרות, היא מסתכלת עליי, עולה ממנה ריח קלוש של סיגריה. אני מסתכלת מן החלון ומנסה לחזור למחשבותיי, לעולם הדמיונות שלי, אך לשווא, מבטה של האישה היושבת מולי לא זז ממני, ועיניה כה חודרות, מבטה מביך אותי מבלי שאדע למה, ואני מרגישה שלחיי מסמיקות ומבטני עולה חמימות מרגשת לעבר הצוואר והידיים. הסתכלתי סביבי כדי לחפש אולי אמצא מקום אחר, להיחלץ מן המבוכה הזו, מן ההרגשה הזו שלא ידעתי מה היא. כנראה האישה הרגישה בכך שכן לפתע רכנה לעברי. "אני מצטערת" לחשה. הבטתי בה, היא הייתה יפה, אך שונה כל כך, מדוע שערה קצוץ? ומדוע היא מעשנת? בגדיה צמודים. כבשתי חיוך כי מראה הזכיר לי אותי כשבגיל שמונה דרשתי להתחפש לבן, ולמען תחפושת פורים הייתי אף מוכנה להקריב את שערי. איזה מזל כי נכנעתי ובחרתי בסוף במלכת אסתר... "על מה?" שאלתי אותה, היא החלה לגמגם על כך שהיא נועצת מבטים, הבנתי שגם היא מרגישה שלא בנוח ולאחר חילופי גמגומים מובכים של שתינו מצאתי לי מקום במושב סמוך ובניד ראש מתנצל חייכתי חצי חיוך ועברתי מקום.
 

מורן א

New member
והסוף

מחשבותיי הדפו בי והכו בראשי, הוצאתי את ספר התהילים כדי להירגע. מזמור מ"ז. מזמור מ"ח. מזמור מ"ט. הכנסתי את הספר לתיק. לא עוזר. ולחיי עדיין בערו. "צר לי כי אני מבקשת זאת ממך אך מבטייך מביכים אותי, כמעט כמו תחת מבטו של גבר, הדברים האלו אינם נעימים לי ומעמידים אותי במצב מסובך, לכן אשמח אם תסיטי מעט את מבטך..." "אין זה בשליטתי, המגנט שאני חשה בתוכי גדול ועמוק יותר מכל חיי כמעט" ענתה לי. נבהלתי מהמילים שלא הבנתי עד הסוף את פשרן אבל את נימתן ואת כוונתן הסמויה הבנתי בהחלט. "את כנראה נוטה להגזמות" אמרתי בחיוך מבויש. "אז את מכירה אותי כבר מבלי להכיר בכלל." אמרה. סובבתי את הראש. איזה יום, והנה עוד מעט התחנה של בית החולים, באחת נצטרך להיפרד, אבל יודעת אני כי דמות האישה הזו לא תשכח ממני במהרה. המקום שלצידי התפנה והאישה מיהרה לתפוס אותו ולשבת לידי. "ריבי" אמרה בניסיון להציג את עצמה. זהו שמה. ריבי. היא ריבי ואני רבקה בוודאי ריבי הוא שם חיבה או קיצור של שם... מבטי נח על ספר התהילים שבחיקי. "זה דודי, הוא במצב קשה בבית חולים, לא עלינו שישמור השם, אני בדרכי אליו לבית החולים" "ואת מתפללת?" שאלה, עיניה נחות גם הן על ספר התהילים כאילו הוא מכר משותף. "להחלמתו, כן" עניתי, וודאי לא הבינה מה עניין החלמתו של דודי לספר תהילים, כשלמעשה עיקר החלמתו היא- בספר התהילים... "ואת מאמינה ש.." ניסתה להבין בנימה ספקנית כל כך... לא רציתי להיכנס לוויכוח, אינני מטיפה וגם לא מסבירה את דרכי ובעיקר לא רציתי כי פגישה מרגשת כל כך תהפוך למפגש פיוס. "ריבי, זהו שמך? בוודאי רבקה, נכון?" שאלתי בתקווה שתענה בחיוב. לא ענתה. "ריבי, כל החיים הם אמונה. מהקטן לגדול, מההתחלה עד הסוף" מה אמרתי? נבהלתי מנימתה הספקנית, לא רציתי שהדמות שלנגד עיניי, ריבי, תהיה חסרת אמונה, רציתי אותה כדמות השייכת לי ולכן ... כמו הפצרתי בה, ביקשתי ממנה לקבל עובדה זו. שדבר אינו מקרי. שפגישתנו אינה מקרית... פתחתי שוב את ספר התהילים ולראשונה מאז הבוקר הצלחתי לכוון ולקלוט את המילים, כאילו שנוכחותה של הדמות-אישה ריבי נתנה לי כוח להראות מי אני ובמה אני מאמינה. איך ייתכן שאישה שפגשתי ואני מכירה זה עשרים דקות בלבד, כבר חשובה בחיי יותר מאנשים שאותם אני מכירה זה שנים?! "זאת התחנה שלי" אמרתי וקמתי. היא קמה יחד איתי וגילינו שהיא גבוהה ממני בראש. נראה היה שגם היא עכשיו נמצאת בתוך מחשבותיה. על מה היא חושבת? מה היא חושבת עליי? נבהלה ממני? "גם את אל בית החולים?" שאלתי אותה, בתקווה לדעת לאן פניה מועדות. "לא. הייתי צריכה לרדת לפני כמה תחנות". נעצבתי כשאמרה זאת, אך גם הוקל לי, נעצבתי כי ידעתי שקרוב לוודאי ולא אראה אותה שוב, והוקל לי כי ידעתי שעדיף כי לא אראה אותה שוב. והנה קול קטן שואל- מה הבעיה? מדוע את מפחדת? כן. מפחדת. מפחדת מהרגשות החדשות שאישה זו עוררה בי, מהמבטים שהיא נעצה בי, מפחדת, ולחיי שבו לבעור. כשהאוטובוס עצר נפרדה ממני בקריאת "רפואה שלימה" ואני פניתי לבית החולים. אני מקווה שדודי אכן יירפא, אבל ברגעים אלו משום מה אני מרגישה עצב גדול, מרגישה כי אולי אני היא זו שזקוקה לרפואה השלימה, למרות, ואולי בגלל, שאין לי מושג מהי מחלתי.
 

carefully

New member
../images/Emo51.gif

טוב לבוא
וטוב לקרוא את המילים שלך. מאוד אהבתי, מיותר לציין. את יודעת מה, יכולתי לראות את הסרט בעיני רוחי. מסרי לחברה שהיא כותבת נפלא ובאשר אלייך, אני מאמינה שאת יודעת כמה אני מעריכה את כתיבתך ומילותייך. תודה רבה, שוב.
 
בטח שזוכרים..

מעולה שבאת. יודעת מה אני חושבת? שאת בן אדם ששם לב לכל הפרטים הקטנים בחיים, אלה שרוב האנשים מתעלמים בכוונה או פשוט לא מודעים לקיומם. ואת רואה אותם. ואז הכל כל כך מודע. כמה שזה טיפשי להגיד אל תחשבי לפעמים- פשוט תבצעי. בלי לנתח. והתקווה,תשאירי אותה שם היא עוד תשתלם לך בסוף. הזכרת לי את עצמי לרגע.
 

carefully

New member
../images/Emo51.gif../images/Emo20.gif

את בהחלט צודקת לגבי הפרטים הקטנים
רוב הזמן אני מאוד משתדלת לתפקד על אוטומט. אבל זה כל כך קשה... תודה על התגובה, אני מעריכה זאת מאוד.
 
למעלה