הג'וק שסגר את מזנון הכנסת

../images/Emo15.gifהג'וק שסגר את מזנון הכנסת

או: לשבחה של הרבנות ולגנותו של משרד הבריאות. ביום א' נמצא ג'וק בצלחתו של אחד הסועדים במזנון הכנסת. המזנון נסגר מיד, כי נכחו במקום נציגי ש"ס. למשרד הבריאות יש פנאי, הוא לא דרש סגירת המזנון. יש לשער שהוא בודק ובודק ובודק....
 
איזכור המזיק לבריאות בתורה

התורה לא יכולה לפתוח רשימה ארוכה של כל הרעלים והמזיקים שיכולים להפר את קו הבריאות הנכון, מה גם שחדשים לבקרים ממציאים הרכבים כימיים חדשים הן לאכילה והן באופן כללי לתעשיה. לכן, הסתפקה התורה בהדרכה מוסרית שהיא מצווה: 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. במהלך הדורות, פרשנים ופוסקים הרחיבו ותארו מה כלול בהדרכה/ מצווה זו, והכל בהתאם לדור. אגב, ישנם דברים שפעם הזיקו, וכיום לא, ואם תרצי- אפשר להרחיב בנושא.
 
כן, הבעיה היא ../images/Emo120.gif../images/Emo120.gif../images/Emo120.gif

שהמון החרדים,עד שהם לא מקבלים איסור מוחלט ומדויק מן הרב, ממשיכים לעשן, ולצרוך רעלים שונים במזון ובבית. זה נכון גם לחילונים, אבל דווקא החוגים החרדים יכלו להוביל את החברה כולה בנושא הזה, כפי שהם מובילים בשמירה על הגיינה מסוימת במזון תוך הקפדה על חוקי הכשרות . והארוע האחרון במזנון הכנסת הוא דוגמה יפה לכך.
 
והדברים נכונים גם../images/Emo61.gif

בשמירה על חוקי התנועה, על הגינות ביחסי אנוש . על שמירה על הסביבה, ועל חוקי המדינה. אם רק יקחו הרבנים את הדברים האלה ברצינות, וכל הארץ תראה טוב יותר. ויש אחיזה לדברים בתורה. אם רק רוצים למצוא אותם.
 
הוי כנרת...

כמה שאנחנו מסכימים איתך ! אבל, כמדומנו, הרבנים כן לוקחים את זה ברצינות. שמענו המון שיעורים של רבנים בנושאים הללו. חוקי התנועה- 'דינא דמלכותא= דינא' (דין המלכות הוא דין המחייב מבחינת התורה), וכבר נפסק שדין חוקי התנועה בארץ ישראל זה דין מלכות וחובה לקיימם. פשוט חובה. אלו חוקים שנקבעו על ידי מומחים על מנת להציל חיים, וההגיון מחייב שגם התורה תחייב זאת. הגינות ביחסי אנוש? מה יותר גדול מזה שביום הכיפורים ה' לא מכפר על עבירות בין אדם לחברו, אא"כ מרצה את חברו? וכן: 'כל שרוח הבריות נוחה הימנו- רוח המקום נוחה הימנו'. מכאן ומעוד מקומות רואים במפורש עד כמה הקפידה התורה על יחסי אנוש נאותים. יש אחיזה לכל הדברים היפים והטובים- בתורה. לא צריך כיום אפילו להתאמץ כדי למצוא אותם. חכמים עשו לנו את העבודה והאירו את עינינו. לגבי סיגריות: במהלך הדורות ראינו התיחסויות שונות, מאחר ואין דבר שהוא רע מוחלט וחייב שיהיה בו משהו טוב. פוסקים בעבר התיחסו ל'תרומת' העישון לעיכול המזון, לעומת הסכנות שבו. הדעות היו חלוקות, אך לשמחתנו עם התפתחות המדע והרפואה, אנו יכולים לראות בבירור שהנזק לא רק שרב על התועלת, אלא שמגמד את התועלת לגמרי, ואין לנו אלא להתרחק מלפגום בגופנו. אגב, היחס לגוף הוא כיחס ל'נרתיק של ספר תורה' (-הנשמה), כך שממש אין להקל ראש בזה. לעיון נוסף, ניתן לקרוא את דבריו של הרב קוק בנושא 'תשובת הגוף'- גם הגוף צריך לחזור בתשובה, על ידי אכילה נכונה, ספורט, וכו'. גם הרמב"ם מחווה דעתו בנושא.
 
יפה.

אלה דברים שיש לחזור עליהם יותר. בעקר בנושאי יחסי אנוש. לא כל הרבנים מטיפים ליחס של כבוד למי שגדל בתרבות אחרת, בחינוך שונה, אפילו בזרם יהודי שונה. למשל, היחס ליהודי אתיופיה , שהמסורת היהודית שלהם קצת שונה, וכאן נדרשו כולם לעבור גיור לחומרה, שזה, כשמדובר בגברים תהליך קשה, משפיל ומכאיב מאד, גם פיזית. וגם כהני הדת שלהם איבדו ממעמדם בארץ, בשל השפלה של הרבנות המקומית. זה מבייש מאד את כולנו, כל הישראלים הותיקים.
 

אלי ו.

New member

אלי ו.

New member
קראת את הקישורים?

הקישורים מדברים על יחס ההלכה לעישרון. וכדרכן של הכללות גם ההכללה של "הרבי אמר, עושים בדיוק", אינה נכונה. שמעת על הפשקוויל שהוציאו קיצוני העדה החרדית בזמנו "רבנו סר מהדרך"*? זאת דוגמא קיצונית למצב בו שומעים לרב עד שהרב פוסק אחרת מהדרך בה הציבור מוכן ללכת. ---------- בתגובה להוראתו של הרבי מסאטמר שמותר להצביע בבחירות לעירית ירושלים.
 

לאונידס

Active member
אבל סיגריות נמכרות עם תעודת כשרות

אין שום קשר בין כשרות לבין בריאות. מדובר במסורת. אמור להיות קשר הדוק בין משרד הבריאות להגיינה. אמור להיות גם קשר בין משרד התחבורה למניעת הקטל בכבישים. אז אמור.
 

אלי ו.

New member
הנושא מורכב יותר

בודאי שיש קשר בין בריאות לבין הלכה. ההלכה עוסקת רבות ברמת הסיכון שאדם צריך/מותר לקחת על עצמו. למשל אם אתה רואה אדם טובע בים סוער, ואתה יודע לשחות האם חובה עליך לסכן את עצמך בנסיון הצלה? כפי שכתבתי בהודעה אחרת, רוב הפוסקים אוסרים על התחלת העישון משום שמדובר בסכנה בריאותית. היחס ההלכתי למעשן שהתמכר קצת שונה, היחס אליו הוא כאל "אנוס", כמי שלכוד בהתמכרות פיזית.
 

לאונידס

Active member
לא אמרתי "הלכה" אמרתי "כשרות"

למשל אנשים מאמינים נבונים טרם הארוחה רוחצים ידים עם מים וסבון ואחרי כן טובלים. מים וסבון לשם הבריאות וטבילה משום המצווה/מנהג. בדוגמה עם התיקן: אוכל עם תיקן איננו כשר, אבל אוכל עם כמות עצומה של ריסוס (כדי להתגבר על התיקנים) כשר. בריאות צריך לחפש במדע וברפואה, מנהגים בהלכה. לעיתים מנהג הלכתי יתמוך בבריאות, לעיתים לא.
 

datu

New member
מי וממתי טובלים לפני ארוחה ? ../images/Emo12.gif

אם כבר - לגבי נטילת ידיים שלפני אכילה, במקור נכללו גם שיקולים של נקיון (היגיינה) במסגרת קביעת ההלכה הזו (יהדות ומדע/יהודה לוי עמ' 49. המקור שהביא - ה"כל בו" דף גכ, לפני הסוף שם. ספריו של המחבר דנים בכלל בנושאים מעניינים כאלה). מים וסבון = לשם היגיינה (שקשורה לבריאות) . יש מזונות שלא רוססו ויחד עם זאת, כשרים (אורגני וכשר, אף למהדרין). לא בהכרח מצב של "שחור או לבן". בקשר לכשרות : http://www.laisrael.net/PageDisplay.asp?Artnum=2681 כך שדווקא יכול להיות קשר בין כשרות ובריאות, או לפחות - אוכל כשר לא אמור לפגוע בבריאות (אם אוכלים בהגזמה וב"פראות", כמובן גם אוכל כשר ואורגני יגרום נזק חלילה. כמו שכתוב בהלכות דעות לרמב"ם, ועוד). http://www.medethics.org.il/db/showQ.asp?ID=3580 לגבי סיגריות עם תעודת כשרות (?
), גם אם זה קיים באמת, לא כולם יברכו ע"ז בשתי ידיים : http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=38205 יש מנהג, ויש הלכה. אבל אם התורה ציוותה (ומדגישה) שמירה עצמית בגוף ונפש (אלמנטרי), לא מסתבר שמנהג או הלכה (המסורת) יובילו לסיכון בריאותי (עצמי או של הזולת), כמו גם אקולוגי. מלכתחילה. ונכתב על זה לא מעט, במקורות ובספרים עד ימינו (בתחילת ה"שולחן ערוך" כבר מודגש ש"יתגבר כארי", אבל יחד עם זאת-
לא לקום ישר כמו בהקפצה צבאית, אלא לחכות מעט. אאל"ט).
 

datu

New member
וואלה...טעות - לעולם חוזר

בקשר ל"כל השאר קיים ועומד" - תרשה לי לגנוב לך את המלים האלה (ועוד לא ראיתי תעודת כשרות לסיגריות). אני חושב שכתבתי נקודות מספיק רציניות , גם אם לא זכו להתייחסות...
 

אלי ו.

New member
דוקא נטילת ידיים אינה קשורה להגיינה

לפחות לא מעיקרה, ההגיינה היא טעם משני. נטילת ידיים קשורה לדיני טהרת כהנים ובני ביתם. כהנים ובני ביתם אמורים לאכול תרומות בטהרה ולכן תקנו שיטלו את ידיהם לפני הארוחה. הרחיבו חכמים את התקנה לכל ישראל כדי שיפשוט ההרגל וכך גם הכהנים יקפידו. כיום כמובן כהנים אינם אוכלים את התרומות ולפיכך מנהג נטילת הידיים הוא מעין הכשרת המציאות לעתיד לבוא, לחידוש התרומות ולביאת המשיח. (ראה הרחבה במשנ"ב)
 
למעלה