מקבץ שאלות

מצב
הנושא נעול.

doronsaar

New member
הממצאים נמצאים בכל מדינה מודרנית בעולם..
וגם כאלה שלא כל כך, אם השיטה שאתה מציע הייתה יותר טובה מהשיטה הנהוגה כיום, היא זו שהייתה נפוצה בעולם. זמן ההמתנה ירד לדקה וחצי, כלומר כל דקה וחצי הייתה מונית שירות?
כן, כל דקה וחצי בערך היתה מונית שרות
אני לא ממש יודע למה השיטה הזאת אינה נפוצה בעולם, ובאמת יכול להיות שיש עוד בעיות שטרם חשבתי עליהן. אבל לא ניתן לומר שאילו היא היתה טובה יותר אז היא היתה כבר מיושמת. הרי עד לפני 300 שנה אנשים היו משוכנעים, כולל מיטב הפילוסופים והמדענים, שהשיטה הטובה ביותר לניהול מדינה היא מונרכיה דיקטטורית. העובדה היא שבישראל החליטו לעבור משיטה של שתי חברות גדולות לשיטה של ריבוי חברות המתחרות ביניהן במכרזים מקומיים ואזוריים, ובאזורים רבים חל שיפור דרמטי גם בשרות, גם במחיר וגם בסכום הסובסידיה שמשלם המיסים צריך לשאת בה כדי לספק את אותו שרות. זה לקח בערך 50 שנה.
 

mister K

New member
כן, כל דקה וחצי בערך היתה מונית שרות
אני לא ממש יודע למה השיטה הזאת אינה נפוצה בעולם, ובאמת יכול להיות שיש עוד בעיות שטרם חשבתי עליהן. אבל לא ניתן לומר שאילו היא היתה טובה יותר אז היא היתה כבר מיושמת. הרי עד לפני 300 שנה אנשים היו משוכנעים, כולל מיטב הפילוסופים והמדענים, שהשיטה הטובה ביותר לניהול מדינה היא מונרכיה דיקטטורית. העובדה היא שבישראל החליטו לעבור משיטה של שתי חברות גדולות לשיטה של ריבוי חברות המתחרות ביניהן במכרזים מקומיים ואזוריים, ובאזורים רבים חל שיפור דרמטי גם בשרות, גם במחיר וגם בסכום הסובסידיה שמשלם המיסים צריך לשאת בה כדי לספק את אותו שרות. זה לקח בערך 50 שנה.
השיטה הזאת לא נפוצה כי היא שיטה פרימיטיבית...
שלא מתאימה להסעת המונים בצורה יעילה ומסודרת. תחבורה ציבורית היא שירות לאזרח בדיוק כמו מים, חשמל, בתי חולים וכו'. אי אפשר לתת לכל אזרח להפעיל תחבורה ציבורית שכן כך תיווצר אנרכיה שתבוא בסופו של דבר לרעת הנוסעים. ראה לדוגמה את מוניות השירות החוקיות שפועלות בארץ. בכל מקום שבו הן פועלות ללא יוצר מן הכלל הן רק מנהלות מלחמת חורמה באוטובוסים, יוצאות תמיד שנייה לפניהם וחותכות אותם שנייה לפני התחנה על מנת לקחת להם נוסעים. מה גם שלמוניות השירות אין לו"ז מסודר. נהגי המוניות יוצאים מתי שהם רוצים, חותכים מהמסלול כאוות נפשם ופשוט עושים מה שהם רוצים. אף נהג מונית שירות לא יעלה על דעתו לעבוד בקו נידח או בשעות לא רווחיות. הם תמיד יעבדו אך ורק בקווים עמוסים ובשעות הרווחיות שבהן אנשים מחכים לאוטובוס בתחנות ואפשר לאסוף אותם משם. מה גם בניגוד לאוטובוסים, במוניות השירות אין שימוש בכרטיסיות או כרטיסי מנוי. למעשה ההצדקה היחידה לפעילותן של מוניות שירות בארץ היא שעליהן לא נאסר לעבוד בשבת. כתוצאה מכך המוניות פועלות בשבת וכמובן לוקחות מחירי נסיעה סופר מופקעים. הרי מותר להם, זה שוק חופשי לא? אז לא. תחבורה ציבורית היא לא שוק. תחבורה ציבורית היא שירות לאזרח שצריך להינתן בצורה מסודרת אך ורק ע"י חברות מסודרות שקיבלו זיכיון מהמדינה, באמצעות רכבים גדולי קיבולת ובפיקוח מתמיד של המדינה ואף בסיבסודה (הרי זה שירות לאזרח בדיוק כמו כל שירות אחר). כך זה נעשה כיום בכל מדינה מתקדמת בעולם. שוק חופשי? לא בתחבורה הציבורית! ומבחינתי אין לי בעייה לחכות 10 דקות לאוטובוס עירוני בבאר שבע או בכל מקום אחר בארץ. מאחר ומדובר בשירות מסודר ואני יודע בוודאות שהאוטובוס יגיע, אין לי בעייה לחכות יותר מדקה וחצי וזה מה שאני עושה. גם בקווים שבהם פועלות מוניות שירות, אני לא מתקרב אליהם ומעדיף לחכות לאוטובוס (שבדר"כ מגיע שנייה אחריהן) ולנסוע כמו בן אדם.
 

doronsaar

New member
השיטה הזאת לא נפוצה כי היא שיטה פרימיטיבית...
שלא מתאימה להסעת המונים בצורה יעילה ומסודרת. תחבורה ציבורית היא שירות לאזרח בדיוק כמו מים, חשמל, בתי חולים וכו'. אי אפשר לתת לכל אזרח להפעיל תחבורה ציבורית שכן כך תיווצר אנרכיה שתבוא בסופו של דבר לרעת הנוסעים. ראה לדוגמה את מוניות השירות החוקיות שפועלות בארץ. בכל מקום שבו הן פועלות ללא יוצר מן הכלל הן רק מנהלות מלחמת חורמה באוטובוסים, יוצאות תמיד שנייה לפניהם וחותכות אותם שנייה לפני התחנה על מנת לקחת להם נוסעים. מה גם שלמוניות השירות אין לו"ז מסודר. נהגי המוניות יוצאים מתי שהם רוצים, חותכים מהמסלול כאוות נפשם ופשוט עושים מה שהם רוצים. אף נהג מונית שירות לא יעלה על דעתו לעבוד בקו נידח או בשעות לא רווחיות. הם תמיד יעבדו אך ורק בקווים עמוסים ובשעות הרווחיות שבהן אנשים מחכים לאוטובוס בתחנות ואפשר לאסוף אותם משם. מה גם בניגוד לאוטובוסים, במוניות השירות אין שימוש בכרטיסיות או כרטיסי מנוי. למעשה ההצדקה היחידה לפעילותן של מוניות שירות בארץ היא שעליהן לא נאסר לעבוד בשבת. כתוצאה מכך המוניות פועלות בשבת וכמובן לוקחות מחירי נסיעה סופר מופקעים. הרי מותר להם, זה שוק חופשי לא? אז לא. תחבורה ציבורית היא לא שוק. תחבורה ציבורית היא שירות לאזרח שצריך להינתן בצורה מסודרת אך ורק ע"י חברות מסודרות שקיבלו זיכיון מהמדינה, באמצעות רכבים גדולי קיבולת ובפיקוח מתמיד של המדינה ואף בסיבסודה (הרי זה שירות לאזרח בדיוק כמו כל שירות אחר). כך זה נעשה כיום בכל מדינה מתקדמת בעולם. שוק חופשי? לא בתחבורה הציבורית! ומבחינתי אין לי בעייה לחכות 10 דקות לאוטובוס עירוני בבאר שבע או בכל מקום אחר בארץ. מאחר ומדובר בשירות מסודר ואני יודע בוודאות שהאוטובוס יגיע, אין לי בעייה לחכות יותר מדקה וחצי וזה מה שאני עושה. גם בקווים שבהם פועלות מוניות שירות, אני לא מתקרב אליהם ומעדיף לחכות לאוטובוס (שבדר"כ מגיע שנייה אחריהן) ולנסוע כמו בן אדם.
מוניות השרות בישראל לא פועלות בתנאי שוק חופשי
מוניות השרות בישראל אינן קובעות את המסלול ולא את המחיר. גם לא את המחיר בשבת. הכל נקבע ע"י משרד התחבורה. מסיבה תמוהה נותנים להם רישיון דווקא באותם קווים שבהם יש אוטובוסים עמוסים, במקום שיהיה בדיוק הפוך. כלומר אפילו אם הוחלט שצריך לנהל את התחבורה הציבורית באופן מרכזי, אז הרבה יותר הגיוני שמוניות השרות יופנו לקווים שיש בהם מעט נוסעים, והאוטובוסים הגדולים לקווים שיש בהם הרבה נוסעים. תחרות חופשית הוא מצב שבו הממשלה לא קובעת מי יסע איפה, אלא רק קובעת חוקים וכללים מחייבים וקבועים שמי שעומד בהם מקבל רישיון באופן אוטומטי. רישיון ניתן רק על בסיס עמידה בקריטריונים אובייקטיביים, ולא על בסיס של קירבה, קשרים או זכיה במכרז.
 

mister K

New member
מוניות השרות בישראל לא פועלות בתנאי שוק חופשי
מוניות השרות בישראל אינן קובעות את המסלול ולא את המחיר. גם לא את המחיר בשבת. הכל נקבע ע"י משרד התחבורה. מסיבה תמוהה נותנים להם רישיון דווקא באותם קווים שבהם יש אוטובוסים עמוסים, במקום שיהיה בדיוק הפוך. כלומר אפילו אם הוחלט שצריך לנהל את התחבורה הציבורית באופן מרכזי, אז הרבה יותר הגיוני שמוניות השרות יופנו לקווים שיש בהם מעט נוסעים, והאוטובוסים הגדולים לקווים שיש בהם הרבה נוסעים. תחרות חופשית הוא מצב שבו הממשלה לא קובעת מי יסע איפה, אלא רק קובעת חוקים וכללים מחייבים וקבועים שמי שעומד בהם מקבל רישיון באופן אוטומטי. רישיון ניתן רק על בסיס עמידה בקריטריונים אובייקטיביים, ולא על בסיס של קירבה, קשרים או זכיה במכרז.
הכי הגיוני שלא יהיו מוניות שירות בכלל.
משרד התחבורה קובע מחיר והמחיר מופקע. יש לי חבר שנאלץ לנסוע בחג השבועות האחרון מתל אביב לבאר שבע ושילם 35 שקלים על נסיעה שבאוטובוס עולה 15 שקלים בלבד. כמובן שהנסיעה גם לא הייתה ישירה כמו באוטובוס. המונית נסעה מתל אביב לבאר שבע דרך שדרות ונתיבות! נהגי מוניות השירות מצפצפים על משרד התחבורה ועושים מה שהם רוצים. אמרת שוק חופשי לא? גם אם יהיו חוקים וכללים יותר נוקשים, עדיין השיטה הזאת היא מתכון בדוק לאי עמידה בחוקים ולרמת שירות ירודה שבסופו של דבר תפגע בנוסעים. מה גם שתוכל לשכוח מכירטוס משותף או מאמצעי הנחה. מדוע משרד התחבורה לא מחלק רשיונות בקווים לא עמוסים? פשוט מאוד, כי אף נהג מונית שפוי לא ירצה לעבוד שם. מי יסבסד לו את הנסיעות הריקות? תבין שמדובר במצב לא הגיוני. המצב הגיוני אולי במדינות מתפתחות שבהן אין תחבורה מסודרת לאזורים הנידחים וזו האופציה היחידה להתנייד (וגם אז תהיה בטוח שאין שום חוקים, כל אחד עושה מה שבא לו), אך בשום מדינה מתקדמת שבה יש מערכת תח"צ ראויה לא תראה דבר כזה. לגבי הקריטריונים האובייקטיבים ולא על בסיס קירבה או קשרים... תתעורר, לצערי אנחנו במדינת הקומבינה. הקומבינות האלה והפוליטיקה הנגועה בשחיתות פוגעות פה בכל תחום אפשרי. אז בשיטה שאתה מציע, שגם ככה יש בה הרבה פירצות, אתה חושב שזה לא יהיה כך? ונניח שלא, עדיין השיטה הזאת פרימיטיבית ואין לה מקום במדינה ששואפת להיות מתקדמת ומערבית. באמת שאני גם לא מצליח להבין מה טוב בה.
 

mister K

New member
מוניות השרות בישראל לא פועלות בתנאי שוק חופשי
מוניות השרות בישראל אינן קובעות את המסלול ולא את המחיר. גם לא את המחיר בשבת. הכל נקבע ע"י משרד התחבורה. מסיבה תמוהה נותנים להם רישיון דווקא באותם קווים שבהם יש אוטובוסים עמוסים, במקום שיהיה בדיוק הפוך. כלומר אפילו אם הוחלט שצריך לנהל את התחבורה הציבורית באופן מרכזי, אז הרבה יותר הגיוני שמוניות השרות יופנו לקווים שיש בהם מעט נוסעים, והאוטובוסים הגדולים לקווים שיש בהם הרבה נוסעים. תחרות חופשית הוא מצב שבו הממשלה לא קובעת מי יסע איפה, אלא רק קובעת חוקים וכללים מחייבים וקבועים שמי שעומד בהם מקבל רישיון באופן אוטומטי. רישיון ניתן רק על בסיס עמידה בקריטריונים אובייקטיביים, ולא על בסיס של קירבה, קשרים או זכיה במכרז.
אם יהיה פה שוק חופשי לחלוטין...
יהיה אפשר לתאר את מצב התחבורה הציבורית במילה אחת: אנדרלמוסיה. זה פשוט יהיה סופה של התחבורה הציבורית. אם מוניות השירות פועלות כיום שלא בתנאי שוק חופשי (על אף שלעניות דעתי הם עושים מה שהם רוצים בצורה מאוד חופשית), תאר לך מה יקרה אם השוק יהיה חופשי לגמרי.
 

Rubim88

New member
מוניות השרות בישראל לא פועלות בתנאי שוק חופשי
מוניות השרות בישראל אינן קובעות את המסלול ולא את המחיר. גם לא את המחיר בשבת. הכל נקבע ע"י משרד התחבורה. מסיבה תמוהה נותנים להם רישיון דווקא באותם קווים שבהם יש אוטובוסים עמוסים, במקום שיהיה בדיוק הפוך. כלומר אפילו אם הוחלט שצריך לנהל את התחבורה הציבורית באופן מרכזי, אז הרבה יותר הגיוני שמוניות השרות יופנו לקווים שיש בהם מעט נוסעים, והאוטובוסים הגדולים לקווים שיש בהם הרבה נוסעים. תחרות חופשית הוא מצב שבו הממשלה לא קובעת מי יסע איפה, אלא רק קובעת חוקים וכללים מחייבים וקבועים שמי שעומד בהם מקבל רישיון באופן אוטומטי. רישיון ניתן רק על בסיס עמידה בקריטריונים אובייקטיביים, ולא על בסיס של קירבה, קשרים או זכיה במכרז.
זאת כבר בעיית טמטום נקודתית במדינת ישראל..
איזה חוקים וכללים? אתה יכול לתת דוגמא?
 

Rubim88

New member
כן, כל דקה וחצי בערך היתה מונית שרות
אני לא ממש יודע למה השיטה הזאת אינה נפוצה בעולם, ובאמת יכול להיות שיש עוד בעיות שטרם חשבתי עליהן. אבל לא ניתן לומר שאילו היא היתה טובה יותר אז היא היתה כבר מיושמת. הרי עד לפני 300 שנה אנשים היו משוכנעים, כולל מיטב הפילוסופים והמדענים, שהשיטה הטובה ביותר לניהול מדינה היא מונרכיה דיקטטורית. העובדה היא שבישראל החליטו לעבור משיטה של שתי חברות גדולות לשיטה של ריבוי חברות המתחרות ביניהן במכרזים מקומיים ואזוריים, ובאזורים רבים חל שיפור דרמטי גם בשרות, גם במחיר וגם בסכום הסובסידיה שמשלם המיסים צריך לשאת בה כדי לספק את אותו שרות. זה לקח בערך 50 שנה.
וכל דקה וחצי הייתה עוברת מונית שירות עם
עם נוסעים? היו מוניות שירות כל דקה וחצי גם ב21:00? אז בוא אני אסביר לך, תח"צ היא לא למטרת רווח, היא דבר שניתן כשירות לציבור וצריכה להיות מתוכנן בקפידה ובשילוב כל הגורמים, בנוסף קווי שירות צריכים להגיע גם למקומות לא הכי מבוקשים. אם תיתן לכל אחד להסיע אנשים מתי שהוא רוצה, מי שינצח בתחרות הזו הוא מי שיש לו את הגב הכלכלי החזק ביותר, מכיוון שכל המפעילים יפסידו(אם תיצא מX ב10:00, מישהו יצא 2 דקות לפניך כדי לקחת לך את הנוסעים..אם תנסה לצאת לפניו, הוא שוב יקדים אותך וזה לא נגמר..) הדוגמא שלך על המורנכיה דווקא מחזקת את טענתי, בזמנו לא הייתה אלטרנטיבה, רק לאחר מהפכות שונות והופעת הדמוקרטיה המודרנית חברות שונות ראו "כי טוב" והדמוקרטיה הפכה לנפוצה יותר ויותר. כיום לא ניתן לומר אותו דבר על שיטת השוק החופשי בתח"צ, מכיוון שהיא קיימת במציאות וכל מקום יכול לנסות אותה.(ורואים במה בוחרים..) העובדה שאתה מציין היא לא מדוייקת, יש מקומות שכן היה שיפור בשירות ויש כאלה שהורע, סכום הסובסידה דווקא גדל ואתה מוזמן לראות נתונים באתר משרד האוצר... בכל מקרה, מה שקיים בארץ הוא ממש לא השיטה שאתה שאלת עליה, יש גוף תכנון ופיקוח(משרד התחבורה). תחרות על מכרזים זה דבר שקיים בכל העולם, אבל זה לא אומר חוסר תכנון ופיקוח.
 

kalil

New member
הבעיות האלה ניתנות לפיתרון בקלות יחסית
אפשר למשל לקבוע שהשוק יהיה חופשי, כלומר כל אחד יכול לקבל רישיון להפעלת קו, אבל בתנאי שהחברה מפרסמת את לוח הזמנים המדוייק שלה לפחות שבוע מראש ונוסעת רק על פיו. שוב, לגבי סנט פטרסבורג, יש פה חוסר היגיון בנתונים. האם הקווים היו רווחיים לפני ההפרטה? אם כן, כיצד פתאום כמות הקווים צומצמה? חברות ההסעות לא רוצים להרוויח? יותר הגיוני שבמקרה הזה פשוט הממשלה הפסיקה לסבסד אותם, והנתון הזה לא הוכלל בחישוב היעילות של השיטה.
לפי מה שאני יודע העירייה הפעילה את התח"צ בעיר
והיא החליטה לרדת מהעניין ולתת לפרטים לעשות את זה. זה בעצם מה שסיפר לי מי שחי שם ועלה לארץ. אני לא יודע אם זה נכון שהעירייה הפעילה את התח"צ בסנט פטרסבורג.
 

easylivin

New member
לפי מה שאני יודע העירייה הפעילה את התח"צ בעיר
והיא החליטה לרדת מהעניין ולתת לפרטים לעשות את זה. זה בעצם מה שסיפר לי מי שחי שם ועלה לארץ. אני לא יודע אם זה נכון שהעירייה הפעילה את התח"צ בסנט פטרסבורג.
הדברים לגבי סנט פטרסבורג פשוט לא נכונים.
ברשותך: נכון שהיה צמצום מסויים של התח"צ שהופעלה על-ידי העירייה של סנט פטרסבורג. ובכל זאת עדיין יש בה המון (עשרות רבות) קווי אוטובוסים וטרוליבוסים לכל חלקי העיר, החשמליות אכן צומצמו במידת-מה, אבל עדיין זו רשת שמקיפה כמעט את כל העיר. יש גם רכבת תחתית מסועפת (זוהי חברה ממשלתית!) ובנוסף לכל הדברים האלה נוספו מוניות שירות פרטיות ומפעילי אוטובוסים פרטיים. לא חאפרים, אלא מספר חברות, כל אחת עם צי של אוטובוסים מודרניים, המתאימים לדרישות העירייה. רובי לגמרי צודק: תחבורה ציבורית לא יכולה להתנהל על בסיס של "שוק חופשי" לחלוטין. זה אחד התחומים שחייבים שתהיה בהם רגולציה ממשלתית, בדיוק כמו מערכות הבריאות, הביטחון ושאר השירותים החיוניים לאזרח בכל מדינה מודרנית (לא בקניה ולא בטנזניה). אני אומר זאת בתור אדם עם השקפת עולם ימנית לגמרי (ואמנם השקפה מתונה, לא ליבטריאנית-קיצונית).
 

easylivin

New member
לפי מה שאני יודע העירייה הפעילה את התח"צ בעיר
והיא החליטה לרדת מהעניין ולתת לפרטים לעשות את זה. זה בעצם מה שסיפר לי מי שחי שם ועלה לארץ. אני לא יודע אם זה נכון שהעירייה הפעילה את התח"צ בסנט פטרסבורג.
אוסיף כמה נתונים מספריים על סנט-פטרסבורג:
אוכלוסייה: 4.6 מיליון נפש, באיזור המטרופוליני מתגוררים כ-5.4 מיליוני תושבים. הרכבת התחתית היא המוביל הגדול ביותר בעיר: 63 תחנות, אורך כולל - כ-113 ק"מ, מספר הנוסעים מדי שנה: כ-829,8 מיליון. אותה חברה ממשלתית הכפופה לעירייה מפעילה את כל קווי הטראמים והטרוליבוסים העירוניים: 38 קווי טראם, אורך המסילות הכולל: כ-500 ק"מ, 285 מיליוני נוסעים בשנה. 41 קווי טרוליבוסים, באורך כולל של כ-327 ק"מ, 191 מיליוני נוסעים מדי שנה. אוטובוסים: נכון להיום כשליש מכל הקווים מופעלים על ידי העירייה, השאר בידי מפעילים פרטיים: כ-270 קווים של העירייה, כ-392 מיליוני נוסעים מדי שנה. כ-350 קווים של מפעילים פרטיים, כ-324 מיליוני נוסעים מדי שנה. כנראה שמספר זה לא כולל את מוניות השירות הפרטיות. נ.ב. אז כפי שאתם רואים, הדוגמה של סנט פטרסבורג ממש לא מתאימה כאן. וזה למה? כי העיר נמצאת אמנם במזרח אירופה, אבל עדיין באירופה ולא באפריקה. לא יקום ולא יהיה בעיר מודרנית המתקרבת ל-5 מיליון תושבים, שיחליטו להעביר את התח"צ לידי חאפרים. זה לא קרה ואין סיכוי שזה יקרה.
 
הבעיות האלה ניתנות לפיתרון בקלות יחסית
אפשר למשל לקבוע שהשוק יהיה חופשי, כלומר כל אחד יכול לקבל רישיון להפעלת קו, אבל בתנאי שהחברה מפרסמת את לוח הזמנים המדוייק שלה לפחות שבוע מראש ונוסעת רק על פיו. שוב, לגבי סנט פטרסבורג, יש פה חוסר היגיון בנתונים. האם הקווים היו רווחיים לפני ההפרטה? אם כן, כיצד פתאום כמות הקווים צומצמה? חברות ההסעות לא רוצים להרוויח? יותר הגיוני שבמקרה הזה פשוט הממשלה הפסיקה לסבסד אותם, והנתון הזה לא הוכלל בחישוב היעילות של השיטה.
כשאתה מפרסם לוח זמנים
המתחרה שלך מפרסם לוח זמנים שבו האוטובוס שלו יוצא דקה לפני האוטובוס שלך (ע"ע מוניות שירות) ורווח הוא לא תמיד לטובת הלקוח, צמצום בהוצאות הוא רווח, אם האוטובוסים שלך מפוצצים בטירוף - הם כנראה רווחיים. בנוסף בשוק חופשי יש בעיה של כרטוס משותף, ובעיה של יעדים לא "אטרקטיביים" ופחות רווחיים שבהם אף אחד לא ירצה לפעול.
 

doronsaar

New member
כשאתה מפרסם לוח זמנים
המתחרה שלך מפרסם לוח זמנים שבו האוטובוס שלו יוצא דקה לפני האוטובוס שלך (ע"ע מוניות שירות) ורווח הוא לא תמיד לטובת הלקוח, צמצום בהוצאות הוא רווח, אם האוטובוסים שלך מפוצצים בטירוף - הם כנראה רווחיים. בנוסף בשוק חופשי יש בעיה של כרטוס משותף, ובעיה של יעדים לא "אטרקטיביים" ופחות רווחיים שבהם אף אחד לא ירצה לפעול.
רגע, לאט לאט
לגבי האפשרות שהמתחרה יפרסם לוח זמנים של דקה קודם, שהרי אתה יכול לפרסם דקה קודם לדקה קודם וכן הלאה. בסופו של דבר השוק מגיע לאיזון. היה מקרה דומה שערוץ 2 בתחילת דרכו ניסה להתחיל את מהדורת החדשות בדקה ל-8 במקום ל-8 כדי להתחרות בערוץ 1 שהיה אז מהדורת החדשות הפופולארית. בסופו של דבר השוק מתאזן. אין שום בעיה של כרטוס משותף. זה פשוט מיותר. כדי לחסוך את העיסוק של הנהג במזומן אפשר לשים מתקן לכרטיס אשראי (או כרטיס חיוב נטען) בעליה לאוטובוס ובירידה מהאוטובוס, והחיוב יתבצע ע"י חברה חיצונית ללא פגיעה בתחרות בין האוטובוסים. המחיר יהיה לפי מרחק הנסיעה או כפי שיקבע ע"י חברת האוטובוסים. ולגבי הטענה הכללית ש"רווח הוא לא תמיד לטובת הלקוח", כאן מדובר בחוסר הבנה בסיסי של מנגנון השוק החופשי, בכלל ללא קשר לתחבורה ציבורית. חברות שפועלות למטרת רווח בתנאי תחרות הן הרבה יותר יעילות מאשר גופים ממשלתיים הפועלים ללא תחרות. היעילות הזאת פרושה שיש תחרות גם על השרות וגם על המחיר, והיחס בין סך התועלת לסך התשומות נמוך יותר, אלא אם קיים כשל שוק נקודתי שנובע מבעיות טכניות אלה ואחרות הקשורות לענף ספציפי.
 

Rubim88

New member
רגע, לאט לאט
לגבי האפשרות שהמתחרה יפרסם לוח זמנים של דקה קודם, שהרי אתה יכול לפרסם דקה קודם לדקה קודם וכן הלאה. בסופו של דבר השוק מגיע לאיזון. היה מקרה דומה שערוץ 2 בתחילת דרכו ניסה להתחיל את מהדורת החדשות בדקה ל-8 במקום ל-8 כדי להתחרות בערוץ 1 שהיה אז מהדורת החדשות הפופולארית. בסופו של דבר השוק מתאזן. אין שום בעיה של כרטוס משותף. זה פשוט מיותר. כדי לחסוך את העיסוק של הנהג במזומן אפשר לשים מתקן לכרטיס אשראי (או כרטיס חיוב נטען) בעליה לאוטובוס ובירידה מהאוטובוס, והחיוב יתבצע ע"י חברה חיצונית ללא פגיעה בתחרות בין האוטובוסים. המחיר יהיה לפי מרחק הנסיעה או כפי שיקבע ע"י חברת האוטובוסים. ולגבי הטענה הכללית ש"רווח הוא לא תמיד לטובת הלקוח", כאן מדובר בחוסר הבנה בסיסי של מנגנון השוק החופשי, בכלל ללא קשר לתחבורה ציבורית. חברות שפועלות למטרת רווח בתנאי תחרות הן הרבה יותר יעילות מאשר גופים ממשלתיים הפועלים ללא תחרות. היעילות הזאת פרושה שיש תחרות גם על השרות וגם על המחיר, והיחס בין סך התועלת לסך התשומות נמוך יותר, אלא אם קיים כשל שוק נקודתי שנובע מבעיות טכניות אלה ואחרות הקשורות לענף ספציפי.
איך השוק יתאזן?
גם אני יכול לרשום "השוק יתאזן" , זה לא אומר שזה יקרה. אתה חייב להבין שאין שום בעיה עם חברות פרטיות ותחרות בתח"צ, אבל הכל צריך להיות מתכונן ומפוקח על ידי גוף שכולל נציגים מהממשל ומהחברות ולא איש הישר בעיניו יעשה. אני אתן דוגמא: בגרמניה פועלות אלפי חברות פרטיות בתח"צ, לכל אזור יש גוף תכנון ופיקוח שאחראי גם על כל נושא הגבייה, מכרזים, ותפעול קווים. כשמוצאים קבוצת קווים\קו למכרז תפעול לY שנים, ידוע שבקבוצת הקווים הללו מבצעים כל שנה X ק"מ נסועה(לפי לו"ז מספר נסיעות ביום ומרחק הנסיעה בכל קו), החברות הפרטיות שניגשות למכרז פשוט מגישות הצעת מחיר - כמה כסף הן מוכנות לקבל על כל ק"מ.(המחיר הזה כולל כבר רווח, הן לא מקבלות אגורה יותר)
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה