תיבת פנדורה

  • פותח הנושא pus
  • פורסם בתאריך

pus

New member
../images/Emo124.gifתיבת פנדורה

1) מה היתרונות והחסרונות של רמקול עם תיבה סגורה(ללא באס רפלקס)ואיך זה עובד? 2) מישהוא מכיר את המוצרים של quadral? ויודע מחירים בארץ?
 

matigol

New member
ברמקול בתיבה סגורה הבס יורד

פחות מאשר בתיבה פתוחה (עם אותו דרייבר). יחד עם זאת הוא יהיה מדויק יותר. רמקולי תיבות פתוחות עם בס מדויק כמו שכניהם הסגורים יהיו לרוב יקרים מאוד. בקיצור, תיבה סגורה = לרוב, בס מדויק, נקי אבל לא מאוד נמוך תיבה פתוחה = לרוב, בס מרוח משהו אבל יורד נמוך. האמור לעיל בלי הגבלת הכלליות. תמיד יש יוצאים מהכלל.
 
תיבה סגורה מול פתוחה

שלום רמקול מסוג Woofer בהתיחס לממברנה ולסליל כממיר אות חשמלי למכני, עובד מבחינת מע' בקרה בחוג פתוח. אין משוב בין הממברנה לזרם שהזיז אותה! מע' בחוג פתוח זקוקות לריסון (משוב מרסן, למשל). סגירת התיבה, יוצרת תא אטום שהאויר הכלוא בו נדחס או יוצר וואקום (במידה קטנה), וכך משמש לריסון. ברור שתיבה שאינה אטומה (Bass Reflex וכו') נותנת פחות ריסון. וזה מביא אותנו להסבר הקודם. רמקול סגור, יתן "פחות BASS" אך יהיה יותר מרוסן ומבוקר.
 
האם לרמקולים בתיבה סגורה יש נצילות

פחותה עקב התנגדות האויר (והמילוי) בתיבה מול האפשרות לזרימה החוצה בבס רפלקס?
 
אני לא בטוח

שלום נצילות הרמקול היא שילוב של כל האלמנטים שבו (Two Way או Three Way). היות ויש גם Midrange ו- Tweeter שעושים את המלאכה (מפיקים Sound, ה-Woofer חייב להיות בעל נצילות דומה. אחרת יהיה אי איזון טונאלי - הרבה Mid ו-Hugh בלי Bass או להיפך... מה שכן, סביר שהמתכנן יכול לבחור אלמנט שבתנאי העבודה הנתונים (קופסא סגורה או פתוחה) יתנו את הנצילות המתאימה.
 

רון ו

New member
בוקר טוב מיכאל

בד"כ יחידות וופר מתוכננות מראש לתיבה סגורה או פתוחה לתיבה סגורה יש בעקרון נצילות נמוכה יותר והדרייבר "קשה יותר" את האיזון לטוויטר ומיד ריינג' מתקנים במסננת שברמקול. ד"א אין מגבלה תאורטית/מעשית לתדר הנמוך שרמקול בקופסא סגורה יכול להגיע, דוגמא השבלול של B&W ממחיש את ההשקעה הנדרשת.
 

ariegur

New member
מיכאל, אני יודע על הסבר אחר לחלוטין

שכולו אקוסטיקה - ראשית, חובה למנוע מתנועת המימברנה לאחור להשפיע על גלי הקול כי היא בהיפוך פאזה לגל שנוצר מתנועת המימבראנה קדימה. בארגז אטום, המבנה אמור "לבלוע" את כל מה שיוצרת המימברנה בתנועה לאחור. במבנה פתוח, היצרן אמור ליצור מערכת שמתאמת את יציאת הגל מהקופסה עם הגל שיוצרת המימברנה בתנועתה קדימה - ומערכת זו אכן יכולה להגביר את הבאס. אריה
 

etal2

New member
זה כבר נקרא transmission line

רמקול כמו שאתה מתאר שבו הפאזה של הגל שיוצא מהפתח בתיבה מתואמת עם הפאזה של הגל שמגיע ישירות מהממברנה ומגבירה ככה את הבאס נקרא transmission line. יש רק רמקולים מעטים מאוד שמתוכננים ככה ,רמקול באס-רפלקס רגיל פועל כפי שמיכאל תאר. ארז
 

matigol

New member
ניתן לתכנן ארגז פתוח עם פורט מכוון

לתדרים כאלה שהדרייבר לא יכול להוציא (מעל התדר העליון שהוא מקבל מהמסננת). במקרה כזה אין התנגדות (ארגז פתוח), אבל גם אין "לכלוך" של הצליל ע"י יציאת תדרים החוצה (כפי שתיארת).
 
תיבה סגורה מול פתוחה

שלום רמקול מסוג Woofer בהתיחס לממברנה ולסליל כממיר אות חשמלי למכני, עובד מבחינת מע' בקרה בחוג פתוח. אין משוב בין הממברנה לזרם שהזיז אותה! מע' בחוג פתוח זקוקות לריסון (משוב מרסן, למשל). סגירת התיבה, יוצרת תא אטום שהאויר הכלוא בו נדחס או יוצר וואקום (במידה קטנה), וכך משמש לריסון. ברור שתיבה שאינה אטומה (Bass Reflex וכו') נותנת פחות ריסון. וזה מביא אותנו להסבר הקודם. רמקול סגור, יתן "פחות BASS" אך יהיה יותר מרוסן ומבוקר.
 
תיבה פתוחה מאפשרת....

ניצול של התנועה אחורה של הממברנה ליצירת דחיפת אוויר שיוצא מהפתח ותורם להוספת "בס". בד"כ ה"פורט" מכוון לייצר בס בתדר נמוך. עשוי ליצור תופעה לא רצויה של "פורט נויז".
 

danaya

New member
../images/Emo124.gif../images/Emo47.gifבתיבה סגורה

בנצילות של 90 דיבי עובד נפלא עם הלקסמן וינטאג' של 10ואט לצד
 
למעלה