../images/Emo124.gif תזכורת לרוכבים על השוליים ../images/Emo124.gif
לאור השאלות החוזרות ונשנות בתחום, שווה להזכיר לכולם את ההסכמה הקיימת עם המשטרה (רצ"ב לינק לכתבה שצילם מישל דור ביחד עם גידי פרדר, בה שוטר מדבר בצורה גלוייה, מול מצלמה, על ההנחיות הללו). http://www.youtube.com/watch?v=1XuigjPC4Tk בעת קיומו של פקק תנועה ו/או תנועה איטית, עמוסה, של כביש שבו יש שול ימני (לדוגמה - נתיבי איילון, כביש 4, כביש 5, כביש 1 וכו'), המשטרה מתירה לרוכבי דו"ג לרכוב על שול ימין בלבד בצורה זהירה, איטית, מתחשבת וללא השתוללות או שימוש בשול כנתיב המראה. המשטרה לא תאכוף את החוק המונע נסיעה בשול ימין כל עוד תנאים אלה מתקיימים. במידה ורוכבים על שול ימין, מומלץ שלא לעבור ביותר מ- 20-30 קמ"ש את המהירות שבה נוסעים הרכבים האחרים (אלה שתקועים בפקק, זוכרים?). דהיינו, אם הפקק עומד, אל תטוסו על השול ב- 100 קמ"ש, אלא סעו במהירות שלא עולה בשום אופן על 40-50 קמ"ש. זה ישמור על חייכם. זכרו, אם התנועה בכביש הפקוק לכאורה נעה על 60-70 קמ"ש, עם כל הרצון שלכם להגיע מוקדם לעבודה ועם כל הכעס על הרכבים שממש מפריעים לכם, זה לא נחשב פקק, ולכן רכיבה על שול ימין במהירות של 80-90-100 היא לא רק מסוכנת אלא גם מזמינה אכיפה של משטרה. גם כשרוכבים על שול ימין, אין לעבור בנסיעה על פני השטחים המקווקווים על הכביש (מה שהיה ידוע בתור ד-14, או איי התנועה המצויירים). למרות הסיכון הבטיחותי הכרוח בהשתלבות חזרה לתוך התנועה, רכיבה בתוך התנועה עד שאי התנועה מסתיים, ואז חזרה לשול - למרות זאת, המשטרה אוכפת באזורים מסויימים בקנאות דתית עבירה "איכותית" זו, וחבל על הדו"ח שתחטפו. טפשי, דבילי, מסוכן? מסכים לחלוטין. אבל כל עוד אין הסכמה בעניין זה, יש מצב שתחטפו דו"ח (בעיקר באיילון צפון/דרום, כביש 5 ועוד, אבל לא רק). בכל מקרה, קבלו כמה טיפים שלי בעניין הרכיבה בשול ימין: - כאמור ריכבו שם במהירות שאינה עולה ב- 20-30 קמ"ש על מהירות התנועה משמאלכם. - זהירות מרכבים היורדים לשוליים ללא התראה. הם לא מסתכלים במראה הימנית. - בעת עמידה מלאה של הרכבים בפקק, מבט לעבר הגלגל הקדמי של הרכב מצביעה במיידיות האם כוונתו לרדת לשול. - איתותי רכבים הם המלצה, בפועל זה לא מעניין אותם, בטח לא בעת ירידה לשוליים. - בעת השתלבות לקראת מחלף או לקראת יציאה ממחלף, השתדלו תמיד לצאת מטווח הסכנה של אלה שנזכרים שניה מאוחר מדי שהם היו צריכים לצאת במחלף. הם יעלו עליכם מבלי להשתין לכיוון שלכם. תמיד שימו עצמכם בצד המנוגד לאלה שעלולים לסטות החוצה מהמחלף. - הסתכלו כמה שאפשר יותר קדימה כדי לזהות משתוללים פוטנציאליים (למשל אחד שראיתם שהוא חותך, מנסה לשפר עמדה, מתלבט באיזה נתיב להיות, או סתם ערס עם הונדה ולדים כחולים). - השקיעו תשומת לב גם לאלה שנמצאים מיד לפניכם ולשמאלכם (בשעה "10" של הרוכב), אלה יסכנו אתכם בצורה מיידית אם יסטו לכיוונכם. יחד עם זאת, מרגע שהם עברו את השעה "9" של הרוכב, הסכנה שלהם כמעט נעלמת. - הגבירו את הנראות שלכם עד כמה שאפשר, כולל אורות (גבוהים אם צריך), דאבל וינקר וכל שיטה אחרת (חוקית כמובן). - אם יש מישהו שרוכב לפניכם והוא מהיר דיו לטעמכם, תנו לו להוביל. אם רכב יסטה, שיסטה עליו ולא עליכם. בנוסף, אם רכב ראה אותו יש מצב שהוא יסתכל שוב לפני שהוא יסטה, ואז אתם מגבירים את הנראות שלכם. - אם יש מישהו לפניכם שרוכב לאט מדי לטעמכם, אל תעקפו בברוטליות. דאגו שיראה/ישמע אתכם, ודאגו שיפנה לכם דרך. לא הייתם רוצים להיעקף באכזריות ע"י R1 ללא אגזוזים בדיוק כשאתם מהרהרים על משמעות החיים. חוקי התעונה והעקיפה המוסריים חלים גם על המיקרו-קוסמוס בשוליים, דהיינו לא בפתאומיות, לא מימין, ובצורה הכי בטוחה שאפשר. בשום פנים ואופן אין המשטרה מתירה לרכוב על שול שמאל (שהוא חוקית, כלל לא נחשב כשול). במקרים אלה, אם תתפסו, תתבצע נגדכם אכיפה. אין טעם להיכנס לויכוח האם שול שמאל עדיף, בטיחותית, על פני שול ימין. עובדתית, זה אסור ולכן תחטפו דו"ח אם תתפסו. כאמור, רצ"ב הלינק. אם תתפסו ע"י שוטר שירצה לתת לכם דו"ח למרות שאתם לכאורה נוסעים לפי ההסכמות וההבנות על שול ימין, לא עברתם על פני אי תנועה, לא השתוללתם ולא נסעתם שם רק כי הכביש היה נראה לכם טיפה עמוס מדי - אנא קחו את פרטיו המלאים, דאגו לתעד, עד כמה שאפשר, את מה שקורה על הכביש באותה עת, ודאגו לכך שהשוטר ירשום בדבריכם את העובדות כפי שהן. אחרי כל זה אתם רשאים לפנות ליחידת התנועה הרלוונטית בבקשה לביטול הדו"ח, ואם זה לא יעזור - בבקשה להישפט (בהתאם לכתוב על גב הדו"ח). מצד שני, אם חטפתם והגיע לכם, אל תתבכיינו, זה מה שיש. אפשר להשתין בבריכה אבל לא מהמקפצה. רצ"ב גם לינק לכתבה המלאה של מישל דור וגידי פרדר בנושא: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3915545,00.html תעבדו בשכל.
לאור השאלות החוזרות ונשנות בתחום, שווה להזכיר לכולם את ההסכמה הקיימת עם המשטרה (רצ"ב לינק לכתבה שצילם מישל דור ביחד עם גידי פרדר, בה שוטר מדבר בצורה גלוייה, מול מצלמה, על ההנחיות הללו). http://www.youtube.com/watch?v=1XuigjPC4Tk בעת קיומו של פקק תנועה ו/או תנועה איטית, עמוסה, של כביש שבו יש שול ימני (לדוגמה - נתיבי איילון, כביש 4, כביש 5, כביש 1 וכו'), המשטרה מתירה לרוכבי דו"ג לרכוב על שול ימין בלבד בצורה זהירה, איטית, מתחשבת וללא השתוללות או שימוש בשול כנתיב המראה. המשטרה לא תאכוף את החוק המונע נסיעה בשול ימין כל עוד תנאים אלה מתקיימים. במידה ורוכבים על שול ימין, מומלץ שלא לעבור ביותר מ- 20-30 קמ"ש את המהירות שבה נוסעים הרכבים האחרים (אלה שתקועים בפקק, זוכרים?). דהיינו, אם הפקק עומד, אל תטוסו על השול ב- 100 קמ"ש, אלא סעו במהירות שלא עולה בשום אופן על 40-50 קמ"ש. זה ישמור על חייכם. זכרו, אם התנועה בכביש הפקוק לכאורה נעה על 60-70 קמ"ש, עם כל הרצון שלכם להגיע מוקדם לעבודה ועם כל הכעס על הרכבים שממש מפריעים לכם, זה לא נחשב פקק, ולכן רכיבה על שול ימין במהירות של 80-90-100 היא לא רק מסוכנת אלא גם מזמינה אכיפה של משטרה. גם כשרוכבים על שול ימין, אין לעבור בנסיעה על פני השטחים המקווקווים על הכביש (מה שהיה ידוע בתור ד-14, או איי התנועה המצויירים). למרות הסיכון הבטיחותי הכרוח בהשתלבות חזרה לתוך התנועה, רכיבה בתוך התנועה עד שאי התנועה מסתיים, ואז חזרה לשול - למרות זאת, המשטרה אוכפת באזורים מסויימים בקנאות דתית עבירה "איכותית" זו, וחבל על הדו"ח שתחטפו. טפשי, דבילי, מסוכן? מסכים לחלוטין. אבל כל עוד אין הסכמה בעניין זה, יש מצב שתחטפו דו"ח (בעיקר באיילון צפון/דרום, כביש 5 ועוד, אבל לא רק). בכל מקרה, קבלו כמה טיפים שלי בעניין הרכיבה בשול ימין: - כאמור ריכבו שם במהירות שאינה עולה ב- 20-30 קמ"ש על מהירות התנועה משמאלכם. - זהירות מרכבים היורדים לשוליים ללא התראה. הם לא מסתכלים במראה הימנית. - בעת עמידה מלאה של הרכבים בפקק, מבט לעבר הגלגל הקדמי של הרכב מצביעה במיידיות האם כוונתו לרדת לשול. - איתותי רכבים הם המלצה, בפועל זה לא מעניין אותם, בטח לא בעת ירידה לשוליים. - בעת השתלבות לקראת מחלף או לקראת יציאה ממחלף, השתדלו תמיד לצאת מטווח הסכנה של אלה שנזכרים שניה מאוחר מדי שהם היו צריכים לצאת במחלף. הם יעלו עליכם מבלי להשתין לכיוון שלכם. תמיד שימו עצמכם בצד המנוגד לאלה שעלולים לסטות החוצה מהמחלף. - הסתכלו כמה שאפשר יותר קדימה כדי לזהות משתוללים פוטנציאליים (למשל אחד שראיתם שהוא חותך, מנסה לשפר עמדה, מתלבט באיזה נתיב להיות, או סתם ערס עם הונדה ולדים כחולים). - השקיעו תשומת לב גם לאלה שנמצאים מיד לפניכם ולשמאלכם (בשעה "10" של הרוכב), אלה יסכנו אתכם בצורה מיידית אם יסטו לכיוונכם. יחד עם זאת, מרגע שהם עברו את השעה "9" של הרוכב, הסכנה שלהם כמעט נעלמת. - הגבירו את הנראות שלכם עד כמה שאפשר, כולל אורות (גבוהים אם צריך), דאבל וינקר וכל שיטה אחרת (חוקית כמובן). - אם יש מישהו שרוכב לפניכם והוא מהיר דיו לטעמכם, תנו לו להוביל. אם רכב יסטה, שיסטה עליו ולא עליכם. בנוסף, אם רכב ראה אותו יש מצב שהוא יסתכל שוב לפני שהוא יסטה, ואז אתם מגבירים את הנראות שלכם. - אם יש מישהו לפניכם שרוכב לאט מדי לטעמכם, אל תעקפו בברוטליות. דאגו שיראה/ישמע אתכם, ודאגו שיפנה לכם דרך. לא הייתם רוצים להיעקף באכזריות ע"י R1 ללא אגזוזים בדיוק כשאתם מהרהרים על משמעות החיים. חוקי התעונה והעקיפה המוסריים חלים גם על המיקרו-קוסמוס בשוליים, דהיינו לא בפתאומיות, לא מימין, ובצורה הכי בטוחה שאפשר. בשום פנים ואופן אין המשטרה מתירה לרכוב על שול שמאל (שהוא חוקית, כלל לא נחשב כשול). במקרים אלה, אם תתפסו, תתבצע נגדכם אכיפה. אין טעם להיכנס לויכוח האם שול שמאל עדיף, בטיחותית, על פני שול ימין. עובדתית, זה אסור ולכן תחטפו דו"ח אם תתפסו. כאמור, רצ"ב הלינק. אם תתפסו ע"י שוטר שירצה לתת לכם דו"ח למרות שאתם לכאורה נוסעים לפי ההסכמות וההבנות על שול ימין, לא עברתם על פני אי תנועה, לא השתוללתם ולא נסעתם שם רק כי הכביש היה נראה לכם טיפה עמוס מדי - אנא קחו את פרטיו המלאים, דאגו לתעד, עד כמה שאפשר, את מה שקורה על הכביש באותה עת, ודאגו לכך שהשוטר ירשום בדבריכם את העובדות כפי שהן. אחרי כל זה אתם רשאים לפנות ליחידת התנועה הרלוונטית בבקשה לביטול הדו"ח, ואם זה לא יעזור - בבקשה להישפט (בהתאם לכתוב על גב הדו"ח). מצד שני, אם חטפתם והגיע לכם, אל תתבכיינו, זה מה שיש. אפשר להשתין בבריכה אבל לא מהמקפצה. רצ"ב גם לינק לכתבה המלאה של מישל דור וגידי פרדר בנושא: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3915545,00.html תעבדו בשכל.