נעבור לנושא הבא בדגם: צביעה

tlingit

New member
../images/Emo124.gif נעבור לנושא הבא בדגם: צביעה

אילו צבעים מתאימים? איפה מוצאים אותם? מה צריך וחשוב לתכנן מראש, לפני שמתחילים? מאיפה לוקחים הוראות? אתם מוזמנים להעלות תמונות ולספר על תהליך העבודה שעשיתם, או להסביר אילו אילוצים ושיקולים קיימים ודורשים התחשבות בתכנון ובביצוע, נשמח לשמוע טיפים, רעיונות, עצות והמלצות מנסיונכם, לינקים שעזרו לכם וכמובן להעלות שאלות והתייעצויות על נושאים שנתקלתם בהם
 

shimonfu

New member
צביעה וצבעים,

בתמונה המצורפת דניאלה צובעת דמויות אנשים,השאלה רחבה ביותר ומשתמשים כמעט בכל סוגי הצבעים,בהתאמה למה צובעים מאיזה חומר ולאיזה מטרה,מצבעי יסוד ושמן פשתן ועד לאחרוני הפרטים,אגע כאן בנקודה אחת שמאד חסכונית ואותה אפרט,דמויות האנשים ,אפשר לרכשן צבועות ומחירן בהתאם מכיון שהצביעה גם במפעל היא בעבודת יד,במחיר של 10 דמויות צבועות רוכשים 120 דמויות בלתי צבועות,הצביעה מהווה נדבך נוסף בתחביב הן בעצם הצביעה והן בהתאמת צבעי הבגדים למיקומם על הדגם ולצורתן,הצבעים לשימוש הם מסוג האימל הקר ונילוו,(בסיס טרמפטין)שכבה ראשונה תעשה בשחור ולאחר מכן הצבעים הנבחרים,רצוי פעמים לשם הארכת חיי הצבע לתמיד,גם נשמר יותר בנקיון ואיבוק,המכחולים ממספר 0 ומטה עד ל0000,הצביעה תעשה כאשר הדמיות עדין מחוברות בשורה לפלסטיק שמחזיקן,המכחולים חיבים להיות מאיכות שאינם מתפצלים,זהו לעבודה,,ובכף,,,בברכת רכבתים
 
מה כדאי לצבוע בדגמי רכבות

בעצם, השאלה שבכתובת ההודעה קצת מטופשת - לכל דגם אמור להיות צבע אם רוצים שידמה למקבילו במציאות, ובדרך כלל גם דגמים צבועים לא מייצגים במדויק את המציאות, בגלל מגבלות הייצור - מהמסילה ועד הטירה על ההר הכי גבוה. באופן מעשי, רובנו חייבים, כמובן, להתפשר לפחות על חלק מהדברים, וממילא לא תמיד צריך ממש לצבוע בשביל לקבל צבע מסוים. בפסקאות הבאות אסכם כמה נושאים עיקריים שכדאי לחשוב עליהם בהקשר של צביעה: רכבות נכון שמרבית הדגמים האירופאים מגיעים היום ברמת גימור גבוהה מאוד, ובדרך כלל צביעתם מדויקת מאוד וקרוב לזו של מקביליהם במציאות, אבל לפעמים זה לא כך, ובמקרים אחרים, הדגם שהיצרן מציע לא צבוע בצבעים שאנחנו היינו רוצים לראות - אולי התקופה לא נכונה, אולי אנחנו מעדיפים דווקא קטר מסוים שראינו בילדותנו או בסרט שיש לו מספר/סמלים/צביעה אחרים. לדוגמה, קיימים מספר דגמים של קטרים וקרונות מסוגים שדומים לחלק מאלו הקיימים ברכבת ישראל, אבל הם משווקים בצביעה הלא נכונה (וגם עם הבדלי פרטים, אבל זו בעיה אחרת). דוגמה אחרת שקשורה לרכבת ישראל היא הדגם של קרונועי IC3 שיוצר בעבר על-ידי חברת Heljan הדנית - החברה טרחה לייצר גם גרסה ישראלית לדגם, אבל למרות המידע הרב שהעביר לה חברנו ירון דוזטס, עדיין הדגם שנמכר היה מלא בשגיאות - ממספרי הקרונות ועד צבע מפלסת השלג. הבעיה העיקרית עם צביעה מחדש של דגמי ציוד נייד היא שהדגמים מאוד יקרים, וחבל לנו להסתכן ולפגוע בהם. לעיתים, כמו במקרה ה-IC3 שהזכרתי למעלה, מדובר גם בדגם נדיר, שאנו לא רוצים לפגוע בערכו העתידי לאספנים (זו אחת הדילמות איתה אני מתמודד מאז קניתי אחד כזה). לגבי בעית הערך האספני אין כמובן פתרון אמיתי, אבל אם מוכנים לצבוע את הדגם ולא יודעים איך, הפתרון הכי טוב כנראה הוא להתאמן 'על-יבש' לפני שנוגעים בדגם - להתחיל בצביעה של חתיכות פלסטיק מיותרות בצבעים שרוצים, ולהתקדם משם לדגמים ישנים שלא אכפת להרוס (אפשר להשתמש כל פעם באותו דגם, כמובן). רק כשמרגישים שאנחנו יודעים בדיוק איך לבצע את הצביעה, נוגעם בדגם היקר. נושא נוסף שקשור לצביעת דגמי הרכבות הוא היישון - בדרך כלל, הדגם שאנו קונים בחנות או מהיצרן צבוע כאילו הקטר או הקרון האמיתי יצא עכשיו מהמפעל. במציאות, גם אחרי יומיים של שימוש, הצביעה של הרכבות מתחילה להתלכלך ולהתבלות, בדיוק כמו במכונית שלנו, ולעיתים רכבות ממשיכות לעבוד שנים רבות ללא נקיון או צביעה מחדש. הטכניקות לחיקוי ההתיישנות הזאת רבות ומגוונות ולא נפרטן כאן, אבל כדאי לחפש באינטרנט את המילים model weathering ולהתייחס ברצינות גם לטכניקות שמוצגות בהקשר של דגמי מטוסים וטנקים - רבות מהן יתאימו דם לדגמי רכבות, גשרים ובניינים במערך שלנו. מסילות רבים מאיתנו לא מתייחסים לצבע המסילות, אבל למעשה רוב הדגמים של מסילות לא מייצגים נכון את הצבע המציאותי שלהן, בגלל מגבלות הייצור - במסילות אמיתיות, הפסים תמיד בצבע חום-חלוד, למעט ראשי הפסים, עליהם נוסעות רכבות ולכן הם מבריקים. בדגמים של פסים, בדרך כלל כל הפס הוא באותו צבע -או צבע מתכת מבריק או צבע כהה כלשהו שהיצרן הוסיף למתכת. בוני הדגמים המקפידים, כמו חברי הטוב דוד פאר מ-'פאר הרכבת', צובעים תמיד את צידי הפסים בצבע חום כהה, ואחר-כך מנקים את ראש הפס כך שיבריק - גם לשם המראה, וגם כדי שהמגע החשמלי יהיה טוב. כמובן שכשצובעים פסים חייבים להזהר ולהקפיד שהצבע לא ייכנס למקומות בעייתיים, במיוחד במסוטים, אבל גם בחיבורים בין הפסים, שאמורים להוליך חשמל. אם רוצים לדמות קטע מסילה שאיננו בשימוש, כדי לצבוע גם את ראשי הפסים באותו צבע חלודה, ובדיוק כמו במציאות, אם רוצים יום אחד להפעיל שוב את המסילה, פשוט מנקים את ראשי הפסים כדי שיבריקו שוב. גם אדני המסילה בדרך כלל לא מיוצגים נכון בדגמים - בדגמים בדרך כלל האדנים עשויים פלסטיק שחור, בעוד שבמציאות הצבע שלהם יכול להיות שונה מאוד, בשלל גווני חום ואפור, בדרך כלל עם הרבה לכלוך לאורך המסילה. אם בונים דגם של קו רכבת מודרני, כדאי גם לזכור שברוב הקווים החדשים שנבנים היום נעשה שימוש באדני בטון, ולא באדני עץ כפי שיש ברוב הדגמים. לכן, אם רוצים להקפיד על מציאותיות, כדאי לקנות דגמי מסילות עם אדני בטון, כמו שמייצרות החברות הגדולות Peco, Roco ו-Fleischmann בין היתר. עניין הלכלוך והיישון נוגע לא רק לאדנים אלא גם לחצץ שסביבם (רבד המסילה) - צבעו בדרך כלל לא אחיד, אלא מטונף ומשתנה, בהתאם לתנאי הסביבה. כדאי להסתכל בתמונות של האיזור אותו ממדלים (או אם ממדלים את ישראל, לצאת לשטח...) ולנסות לחקות אותו. בניינים ערכות הרכבה מפלסטיק של בניינים בדרך כלל מגיעות כשהפלסטיק כבר צבוע בצבעים דומים לאלו הדרושים, אבל אם משאירים אותו כך, הבניין עלול להיראות בסוף 'צעצועי', ו-'פלסטיקי' בגלל שהכל מבריק ואחיד. אפשרות אחת היא לצבוע את הכל (כמו שנהוג בדגמים להרכבה של מטוסים, טנקים וכיו"ב) ואפשרות אחרת היא להסתפק רק ב-'יישון', כמו שהזכרתי לגבי דגמי הרכבת - כלומר, להשאיר את הצבע הקיים אבל 'ללכלך' אותו ואולי גם לצבוע את הכל אחר כך בלקה שקופה שעושה אפקט 'מט' (ההפך מבריק) או 'סאטן' (חצי-מבריק) -ניתן לרכוש כזו בחנויות הדגמים שמוכרות צבעים לפלסטיק. אנשים ומכוניות אני מסכים בהחלט עם מה שכתב שמעון - אם ניתן להשיג דגמי דמויות לא צבועות, הרבה יותר זול לצבוע אותן באופן עצמי, אם כי זה דורש זמן, עדינות ומיומנות, במיוחד בקני המידה הקטנים (H0 ומטה). לגבי דגמי מכוניות הסוגיה דומה לזו של דגמי הרכבות - הדגמים הקנויים נראים בדרך כלל די טוב אבל דורשים 'יישון', דבר שחבל לעשות בהתחשב במחירים המופקעים שדורשים היצרנים כיום. הפתרון היחיד שהצלחתי לחשוב עליו בהקשר זה הוא לחפש באתרי המכירות הפומביות דגמי מכוניות ישנים, מאיכות ירודה יותר, ולשפר אותם בעצמנו - ניסיתי את זה פעם עם שתי מכוניות 'פיאט' מתוצרת Lima ב-H0 והופתעתי מהשינוי לטובה שנוצר רק על-ידי צביעת הפנסים, לוחיות הרישוי וה-'טאסות' בצבעים מתאימים. נוף זו אולי הסוגיה הכי מורכבת לפתרון, אבל גם זו שהכי פשוט להתנסות בה - פשוט מנסים ומנסים, עד שמגיעים לאפקט הרצוי. יש המון חומר כתוב ומצולם בנושא, מקטלוגים של יצרני חומרים ועד לאינטרנט דרך מאות ספרים ואלפי מאמרים בכתבי עת - כדאי לקרוא ולנסות, בדרך כלל ניתן להתנסות בזול יחסית, בלי להרוס שום דבר. תוואי הנוף שאולי הכי קשה לחיקוי בדגם הוא מים - נחלים, נהרות, אגמים ונמלים, אבל גם לגבי יש בהחלט מגוון שיטות מעניינות שדורשות צביעות שונות ומשונות.
 
למעלה