תכנון צמתים בין קווי רכבת
לצורך הנוחיות, אתייחס כאן רק לצמתים בין שני קווי רכבת חד-מסילתיים, ראשי ומשני - זה הסוג הנפוץ ביותר של צמתים בדגמי רכבות. ממילא ניתן להרחיב את העקרונות לסוגים אחרים של צמתים, אם כי קחו בחשבון שברגע שמוסיפים קו כפול (דו-מסילתי) נוספים כמה שיקולים חדשים, שאשמח לפרט אודותם אם מישהו ירצה. לצורך פישוט ההסבר צירפתי מספר תרשימים בקובץ Word, וליד כל אחד מספר זיהוי שאשתמש בו בהסבר: - צומת 'פשוט' (תרשים 1) – מסוט בודד, שמקשר בין השלוחה לקו הראשי. מתווה זה משמש בד"כ עבור שלוחות ולא עבור צמתים בין קווים ראשיים. החסרון העיקרי שלו הוא העדר הגנה מפני נייד בורח (ללא שליטה) בשלוחה, שפשוט יתגלגל עד לקו הראשי ויחסום אותו, מצב העלול להוביל לתאונה. הפתרון לחסרון זה הוא בדרך כלל התקנת שומטן או לשון שימוט שמשולבים (כלומר, מתואם) עם המסוט – כאשר המסוט מכוון לקו הראשי, השומטן או לשון השימוט שבשלוחה יגרמו לנייד שעובר על פניו להישמט (לרדת מהפסים) לפני שיגיע לקו הראשי ויתקיל (יחסום) אותו. צומת כזה תוכלו למצוא, לדוגמה, בין קו חיפה-נהריה לשלוחה לבתי הזיקוק וחיפה כימיקלים (בסמוך לרחוב משה דיין וכביש 22). - צומת עם מעבור (תרשים 2) – בצומת כזה ההגנה מפני התקלת הקו הראשי על-ידי נייד בורח היא באמצעות התקנת שני מסוטים, אחד מול השני – כשהמסוט בקו הראשי מכוון אל הקו הראשי, הסמוט שבשלוחה מכוון אל סעיף עיתוק קצר, עם אוטם בסופו, וכך קרונות בורחים בשלוחה או בקו המשני לא יגיעו לקו הראשי. - תחנת צומת (תרשים 3) – לפעמים יש צורך להקים בצומת בין קווים ראשיים, או אפילו בין קו לשלוחה, תחנת רכבת של ממש – בין א ם מסחרית ובין אם רק תפעולית. במקרה כזה, כמובן, תיבנה כל תחנה לפי הצרכים שלה. כדוגמה הבאתי כאן את המתווה של תחנת נען של רכבת ישראל כיום, שמשמשת כצומת בין קו לוד-באר שבע לקו לירושלים. כיום התחנה הזו תפעולית בלבד, ומשמשת בעיקר למפגשי רכבות. - משולש (תרשים 4) – לעיתים צריך לאפשר תנועה ישירה בין שני הקווים בכל הכיוונים האפשריים, (כמו למשל, אם הצומת נמצא בין שלוש תחנות חשובות שבין כל שתיים מהן מופעלות רכבות. במקרה כזה פשוט יוצרים צומת משולש, שבנוי בעצם כמו שלושה צמתים 'רגילים', וכדוגמה ציירתי כאן משולש של צמתים 'פשוטים', אבל יכול להיות כל סוג של צומת בכל קודקוד. כבוני דגמי רכבות חשוב לזכור שאם המערכת שלנו מופעלת עם מסילות דו-קוטביות (כמו רוב דגמי הרכבות ולא כמו מרקלין), חיבור של משולש כזה ייצור קצר, ויש להתקין מבודדים ומתגים לצורך הפעלתו.