Golf Bravo
New member
../images/Emo1.gifהרכבת בכנסת
הרכבת בכנסת
לפני כשבוע (ואולי קצת יותר) עלה כאן נושא קו הרכבת לירושלים בעקבות דיון בועדה לביקורת המדינה. הפרוטוקול מן הדיון פורסם באתר הכנסת ולאלה המעוניינים לקרוא את הדברים ללא תיווך העיתונאים, הנה המסמך. באופן אישי, התאכזבתי (שוב) מרמת הדיון בועדה. רובו של הפרוטוקול ויכוחים קטנוניים בין השר שטרית לבין יו"ר הועדה פולישוק, ללא כל תכלית וטעם. הנה דוגמא: שר התחבורה מאיר שטרית: את טועה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אם אני לא טועה, ואם מכרזים יצאו כבר לדרך - - - שר התחבורה מאיר שטרית: נגמר, אנחנו בעבודה. שום דבר לא יעצור את זה. לא משנה מה יגידו "הירוקים" או הכחולים או הצהובים. הרכבת יצאה לדרך. שום דבר לא יעצור אותה. לא יעכבו אותה אפילו ברגע אחד. היו"ר מל פולישוק-בלוך: קיבלתם את כל האישורים? שר התחבורה מאיר שטרית: מה שצריך – קיבלנו. היו"ר מל פולישוק-בלוך: יש ערר. שר התחבורה מאיר שטרית: מי שמערער – שיערער. אני לא מפריע לו. אני מודיע לך, לא "הירוקים" ולא הכחולים ולא הסגולים ולא הצהובים – לא נעצור את הרכבת אפילו לרגע אחד. נעבוד בכל הכוח, בכל המהירות. לא נשנה את התוואי אפילו בסנטימטר. לא אעכב את התכנון בשום דבר, לא אבדוק שום אופציה אחרת. כל הדבר הזה נעשה מזמן, נגמר, זה מאחורינו. אני אומר לכם מראש, הנה מבקר המדינה שומע, תפקידי להביא את הרכבת מירושלים לתל-אביב במהירות הגדולה ביותר האפשרית. אם הייתי "ירוק" הייתי תומך בזה בכל לבי, כי זה הדבר היחיד שיכול באמת להועיל להורדת הזיהום ולהסעת המוני אנשים, במקום שייסעו ברכבים הפרטיים שלהם מירושלים ייסעו ברכבת. וזה לא משתפר בהמשך: היו"ר מל פולישוק-בלוך: אדוני כנראה לא מבין מה תפקיד מבקר המדינה. שר התחבורה מאיר שטרית: את לא מבינה מה תפקיד יושבת-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: מבקר המדינה עצר את תכנון התוואי הזה. שר התחבורה מאיר שטרית: מבקר המדינה זה לא את. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אני לא מדברת עליי, אלא על מבקר המדינה, שהוא מוסד מכובד מאוד במדינת ישראל. שר התחבורה מאיר שטרית: בהחלט, הוא יכול לבדוק מה שירצה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: שר בממשלת ישראל כפוף לביקורת המדינה. שר התחבורה מאיר שטרית: מאה אחוז. היו"ר מל פולישוק-בלוך: לכן מבקר המדינה יחליט באיזה שלב הוא נכנס לבדיקה. שר התחבורה מאיר שטרית: שיחליט, אבל לא את מחליטה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: יש לי הסמכות המלאה, על-פי חוק, לבקש ממבקר המדינה – ולכן אנחנו עושים את הדיון – להיכנס לבדיקה. שר התחבורה מאיר שטרית: בשביל מה צריך דיון? תבקשי, מבלי להטריד את כל העולם. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אדוני הנכבד, יש דוח מבקר המדינה. וכך הלאה והלאה... על המהות כמעט ולא דנו שם. בתוך כל גיבוב המילים, המהמרים כאן על פתיחת הקו לירושלים יקבלו אולי טיפ או שניים. יש גם "פנינה" אחד של ח"כ רן כהן שתעניין אולי את האוטובוסאים ובמיוחד את חגי ליכטיג שהביא כאן באוגוסט שרשור מצולם מעניין על אוטובוס מותאם לנכים באגד. וכה אמר ח"כ כהן(עמ' 28): זה מזכיר לי, לפני 10 שנים ניהלתי כאן מלחמה גדולה שיהיו אוטובוסים שיסיעו נכים. משרד התחבורה עמד על הרגליים ולא נתן לקדם את הרעיון בשום פנים ואופן. אצל אילו מומחים הוא ביקש לבדוק? באגד. אגד היו נגד, והם בנו שני מודלים מטומטמים, על-פיהם כבר בפנייה הראשונה האוטובוס יתקלקל. אמרתי להם: לשם מה אתם עושים את זה? הרי ידוע שיש אוטובוסים כאלה בגרמניה ובמקומות אחרים בעולם, אבל לא רוצים לראות, עוצמים את העיניים. מיד לאחר הדיון על התואי לירושלים נערך דיון נוסף בבקשה ממבקר המדינה לחקור את נושא שינוי התואי ליבנה. משכיל באותה מידה... הועדה לביקורת המדינה מתכוננת לדון אף בבקשה לחוות דעת מבקר המדינה על קו הרכבת ת"א-אשדוד (למה רק עד אשדוד, אל תשאלו אותי). אני מצפה לדיון מרתק ומועיל באותה מידה.
לפני כשבוע (ואולי קצת יותר) עלה כאן נושא קו הרכבת לירושלים בעקבות דיון בועדה לביקורת המדינה. הפרוטוקול מן הדיון פורסם באתר הכנסת ולאלה המעוניינים לקרוא את הדברים ללא תיווך העיתונאים, הנה המסמך. באופן אישי, התאכזבתי (שוב) מרמת הדיון בועדה. רובו של הפרוטוקול ויכוחים קטנוניים בין השר שטרית לבין יו"ר הועדה פולישוק, ללא כל תכלית וטעם. הנה דוגמא: שר התחבורה מאיר שטרית: את טועה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אם אני לא טועה, ואם מכרזים יצאו כבר לדרך - - - שר התחבורה מאיר שטרית: נגמר, אנחנו בעבודה. שום דבר לא יעצור את זה. לא משנה מה יגידו "הירוקים" או הכחולים או הצהובים. הרכבת יצאה לדרך. שום דבר לא יעצור אותה. לא יעכבו אותה אפילו ברגע אחד. היו"ר מל פולישוק-בלוך: קיבלתם את כל האישורים? שר התחבורה מאיר שטרית: מה שצריך – קיבלנו. היו"ר מל פולישוק-בלוך: יש ערר. שר התחבורה מאיר שטרית: מי שמערער – שיערער. אני לא מפריע לו. אני מודיע לך, לא "הירוקים" ולא הכחולים ולא הסגולים ולא הצהובים – לא נעצור את הרכבת אפילו לרגע אחד. נעבוד בכל הכוח, בכל המהירות. לא נשנה את התוואי אפילו בסנטימטר. לא אעכב את התכנון בשום דבר, לא אבדוק שום אופציה אחרת. כל הדבר הזה נעשה מזמן, נגמר, זה מאחורינו. אני אומר לכם מראש, הנה מבקר המדינה שומע, תפקידי להביא את הרכבת מירושלים לתל-אביב במהירות הגדולה ביותר האפשרית. אם הייתי "ירוק" הייתי תומך בזה בכל לבי, כי זה הדבר היחיד שיכול באמת להועיל להורדת הזיהום ולהסעת המוני אנשים, במקום שייסעו ברכבים הפרטיים שלהם מירושלים ייסעו ברכבת. וזה לא משתפר בהמשך: היו"ר מל פולישוק-בלוך: אדוני כנראה לא מבין מה תפקיד מבקר המדינה. שר התחבורה מאיר שטרית: את לא מבינה מה תפקיד יושבת-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: מבקר המדינה עצר את תכנון התוואי הזה. שר התחבורה מאיר שטרית: מבקר המדינה זה לא את. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אני לא מדברת עליי, אלא על מבקר המדינה, שהוא מוסד מכובד מאוד במדינת ישראל. שר התחבורה מאיר שטרית: בהחלט, הוא יכול לבדוק מה שירצה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: שר בממשלת ישראל כפוף לביקורת המדינה. שר התחבורה מאיר שטרית: מאה אחוז. היו"ר מל פולישוק-בלוך: לכן מבקר המדינה יחליט באיזה שלב הוא נכנס לבדיקה. שר התחבורה מאיר שטרית: שיחליט, אבל לא את מחליטה. היו"ר מל פולישוק-בלוך: יש לי הסמכות המלאה, על-פי חוק, לבקש ממבקר המדינה – ולכן אנחנו עושים את הדיון – להיכנס לבדיקה. שר התחבורה מאיר שטרית: בשביל מה צריך דיון? תבקשי, מבלי להטריד את כל העולם. היו"ר מל פולישוק-בלוך: אדוני הנכבד, יש דוח מבקר המדינה. וכך הלאה והלאה... על המהות כמעט ולא דנו שם. בתוך כל גיבוב המילים, המהמרים כאן על פתיחת הקו לירושלים יקבלו אולי טיפ או שניים. יש גם "פנינה" אחד של ח"כ רן כהן שתעניין אולי את האוטובוסאים ובמיוחד את חגי ליכטיג שהביא כאן באוגוסט שרשור מצולם מעניין על אוטובוס מותאם לנכים באגד. וכה אמר ח"כ כהן(עמ' 28): זה מזכיר לי, לפני 10 שנים ניהלתי כאן מלחמה גדולה שיהיו אוטובוסים שיסיעו נכים. משרד התחבורה עמד על הרגליים ולא נתן לקדם את הרעיון בשום פנים ואופן. אצל אילו מומחים הוא ביקש לבדוק? באגד. אגד היו נגד, והם בנו שני מודלים מטומטמים, על-פיהם כבר בפנייה הראשונה האוטובוס יתקלקל. אמרתי להם: לשם מה אתם עושים את זה? הרי ידוע שיש אוטובוסים כאלה בגרמניה ובמקומות אחרים בעולם, אבל לא רוצים לראות, עוצמים את העיניים. מיד לאחר הדיון על התואי לירושלים נערך דיון נוסף בבקשה ממבקר המדינה לחקור את נושא שינוי התואי ליבנה. משכיל באותה מידה... הועדה לביקורת המדינה מתכוננת לדון אף בבקשה לחוות דעת מבקר המדינה על קו הרכבת ת"א-אשדוד (למה רק עד אשדוד, אל תשאלו אותי). אני מצפה לדיון מרתק ומועיל באותה מידה.