נפרק
- המילה 'חיפושית' אכן מגיעה מן הארמית: חיפושתא [מסכת ע"ז כח, ב]. נראה שזו מונמה, הרי ה _ית אינה מטה את המילה ופשיטא שאין היא צורן גזירה. - 'קרקע' זו צורת היסוד. - 'מהות' היא חידוש של התיבונים. מטרתם הייתה למצוא מינוחים לתורת הקטגוריות של אריסטו. "איכות": איך + ות, סיומת של הפשטה. "איכות - מקרה, בו יאמר על הדבר 'מה' ו'איך' [תרגום הרמח"ל לאורגנון האריסטוטלי]. אריסטו יצר תורת קטגוריות וסיווג את המציאות למינים הנכללים בסוגים. הוא מנה עשר קטגוריות: עצם, כמות, איכות, יחס, מקום, מצב, קניין, זמן, אקטיביות, פסיביות. הקטגוריות הן הסוגים העליונים ביותר של המציאות וכל קטגוריה אחרת [והכלולים בה] משתייכת לאחת מעשר הקטגוריות העליונות. המתודה שהובילה את אריסטו לתורת הקטגוריות היא השוואה, סיווג והפשטה של פסוקים החלטיים שצורתם תקנית. לדוגמא, קטגוריית האיכות תנוסח בצורה תקנית כך: "כל עצם הוא בעל איכות", והיא נגזרת מפסוקים כ"כל האבנים הן קשות" או "כל הברבורים הם לבנים". הפסוקים האמפיריים מוכללים וההפשטה שלהם מובילה אל פסוק המהווה מעיין הגדרה לקטגוריה ראשית. ביימי הביניים, כשבהשפעת הכלאם הערבי הוגי דעות יהודים החלו לעסוק בפילוסופיה, היה צורך בחידושי לשון רבים. טרם שהתפתחה שפה מקצועית לפילוסופיה בעברית השתמשו במילות שאלה כדי לציין קטגוריה. כך, למשל, בספר "האמונה הרמה" של הראב"ד קטגוריית האיכות נקראת "האיך?", הכמות נקראת "הכמה?" וכו'. אבן תיבון יצר את הצירוף המקובל עד ימינו: _ות כסיומת שמציית הפשטה, בדומה ל- _[ס]מוס ביוונית או _איזם וכו'