"תנועה ותחבורה| גיליון דצמבר 2013

מצב
הנושא נעול.

alantan

New member
זה לא סותר. נת"צ עם אכיפה במצלמות אפשר ורצוי

למטרונית יש גם תחנות כל קילומטר.
רוב התחנות שלה הן כל 500-800 מטרים.

לי קשה להאמין שברחוב אחוזה או וייצמן בכפר סבא יעשו תחנות כל 500-800 מטרים. מתבקש שתהיינה תחנות כל 250 מטרים פלוס מינוס. ואם זה יהיה מסלול לקו BRT בלבד, הרי שמדובר בהרעת השירות במיוחד למתקשים בהליכה.

כמו כן, אני לא יודע איזה העדפה ברמזורים אפשר לעשות לקו BRT יחיד שנניח ופועל בתדירות של כל 3 דקות. אז כל 3 דקות האור הירוק יתחלף עבורו? וכל שאר הזמן יהיה אור ירוק לפרייבטים? כזה שיתקע את הנוסעים מלהגיע לרציף של הBRT? כי לצערי זה מה שקורה בכל מקום שיש נתיב כזה באמצע הרחוב.

אם פעם התרשמתי מהפרוייקטים הגרנדיוזים האלו, נמאס לי. כל ההבטחות על תחבורה יעילה באמת לא ממש קורות. לא רואה שום טעם לBRT יותר, אלא רק לרכבת קלה. מאד מאד קשה לי להאמין שכל ההבטחות האלו על הBRT ישאו פרי. עליה וירידה מכל הדלתות אפשר לעשות בכל אוטובוס ונת"צ זה עניין פשוט לביצוע וגם לאכיפה. אבל משום מה מעדיפים לשפוך מיליונים על תשתיות לBRT מאשר לצייד את כל האוטובוסים במצלמות שמנפיקות דו"חות לכל מי שעומד להן בנתיב.
זה לא סותר. נת"צ עם אכיפה במצלמות אפשר ורצוי
להקים בכל מקום שבו יש עיכוב רציני וקבוע לאמינות של התחבורה הציבורית, כל עוד התדירות של התחבורה הציבורית היא בינונית פלוס, כלומר לפחות פעם ברבע שעה. אם תפתח למערך הקווים הראשי את כל הצירים, תראה שגם בקווים כאלה תהיה הצדקה לתדירות גבוהה. כך קרה בלונדון כשפתחו נת"צים על ימין ועל שמאל ולא רק במקומות עתירי נוסעים.

אבל BRT אמור להיות משהו אחר, ולא, מה שיש בפתח תקווה זה ממש לא BRT. זה מת"צ עם קווים רגילים. לא נראה לי שממש סיימו את המטרונית - כשהרמזורים יפעלו כמו שצריך והתדירות גם בהתאם למתחייב, אז אפשר יהיה לשפוט את הדבר הזה שקוראים לו BRT.
 

olli3

New member
מנהל
לגבי פתח תקווה אני מודע לכך שזה לא BRT

זה לא סותר. נת"צ עם אכיפה במצלמות אפשר ורצוי
להקים בכל מקום שבו יש עיכוב רציני וקבוע לאמינות של התחבורה הציבורית, כל עוד התדירות של התחבורה הציבורית היא בינונית פלוס, כלומר לפחות פעם ברבע שעה. אם תפתח למערך הקווים הראשי את כל הצירים, תראה שגם בקווים כאלה תהיה הצדקה לתדירות גבוהה. כך קרה בלונדון כשפתחו נת"צים על ימין ועל שמאל ולא רק במקומות עתירי נוסעים.

אבל BRT אמור להיות משהו אחר, ולא, מה שיש בפתח תקווה זה ממש לא BRT. זה מת"צ עם קווים רגילים. לא נראה לי שממש סיימו את המטרונית - כשהרמזורים יפעלו כמו שצריך והתדירות גם בהתאם למתחייב, אז אפשר יהיה לשפוט את הדבר הזה שקוראים לו BRT.
לגבי פתח תקווה אני מודע לכך שזה לא BRT
אבל כבר שנים מדברים על זה שגם בירושלים וגם בחיפה וגם בפתח תקווה תהיה עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים. בלי שמדברים על הBRT. האם זה כל כך קשה כבר כיום לתת עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים?

על זה תהיתי.

טוב, נחכה ונראה. אני לא בן אדם שאוהב לתת צ'אנסים לדברים שלא עובדים טוב לתקופה ארוכה מרגע הפעלתם. יש חבלי לידה ויש סיבוכים בלידה. אבל כאן יש בעיות בהתפתחות התינוק :) נחכה עוד זמן מה כמו שאת מציע ואז נוכל לבחון את הדברים היטב. מקווה שאתבדה, אך ריאלית לא נראה לי שאתבדה.
 

alantan

New member
גם אני מקווה שתתבדה, אבל גם לי יש ספקות...

לגבי פתח תקווה אני מודע לכך שזה לא BRT
אבל כבר שנים מדברים על זה שגם בירושלים וגם בחיפה וגם בפתח תקווה תהיה עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים. בלי שמדברים על הBRT. האם זה כל כך קשה כבר כיום לתת עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים?

על זה תהיתי.

טוב, נחכה ונראה. אני לא בן אדם שאוהב לתת צ'אנסים לדברים שלא עובדים טוב לתקופה ארוכה מרגע הפעלתם. יש חבלי לידה ויש סיבוכים בלידה. אבל כאן יש בעיות בהתפתחות התינוק :) נחכה עוד זמן מה כמו שאת מציע ואז נוכל לבחון את הדברים היטב. מקווה שאתבדה, אך ריאלית לא נראה לי שאתבדה.
גם אני מקווה שתתבדה, אבל גם לי יש ספקות...
 
על מה אתם מדברים? בפ"ת אפילו אין מת"צ, יש חצי

לגבי פתח תקווה אני מודע לכך שזה לא BRT
אבל כבר שנים מדברים על זה שגם בירושלים וגם בחיפה וגם בפתח תקווה תהיה עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים. בלי שמדברים על הBRT. האם זה כל כך קשה כבר כיום לתת עדיפות לאוטובוסים שנוסעים במת"צים?

על זה תהיתי.

טוב, נחכה ונראה. אני לא בן אדם שאוהב לתת צ'אנסים לדברים שלא עובדים טוב לתקופה ארוכה מרגע הפעלתם. יש חבלי לידה ויש סיבוכים בלידה. אבל כאן יש בעיות בהתפתחות התינוק :) נחכה עוד זמן מה כמו שאת מציע ואז נוכל לבחון את הדברים היטב. מקווה שאתבדה, אך ריאלית לא נראה לי שאתבדה.
על מה אתם מדברים? בפ"ת אפילו אין מת"צ, יש חצי
מת"צ. משרד התחבורה ונת"ע לא דואגים או לא מצליחים להפעיל את כל המת"צ.
בקרית אריה בלבד יש מת"צ פעיל.
והמת"צ הזה הוקם אך ורק בזכות הקו האדום הרק"לי (כפי שהמת"צים בחיפה הוקמו אך ורק בזכות פרויקט המטרונית ולא בשביל קו 108) כשאמרו שבינתיים ישתמשו בו אוובוסים רגילים.
אבל הנה בחצי מהמת"צ אפילו אוטובוסים רגילים לא משתמשים ולמשרד התחבורה ונת"ע כלל לא איכפת.
 

olli3

New member
מנהל
בדיוק על זה אנחנו מדברים.

על מה אתם מדברים? בפ"ת אפילו אין מת"צ, יש חצי
מת"צ. משרד התחבורה ונת"ע לא דואגים או לא מצליחים להפעיל את כל המת"צ.
בקרית אריה בלבד יש מת"צ פעיל.
והמת"צ הזה הוקם אך ורק בזכות הקו האדום הרק"לי (כפי שהמת"צים בחיפה הוקמו אך ורק בזכות פרויקט המטרונית ולא בשביל קו 108) כשאמרו שבינתיים ישתמשו בו אוובוסים רגילים.
אבל הנה בחצי מהמת"צ אפילו אוטובוסים רגילים לא משתמשים ולמשרד התחבורה ונת"ע כלל לא איכפת.
בדיוק על זה אנחנו מדברים.
שגם איפה שיש מת"צ או חצי מת"צ הוא לא מתפקד כאחד כזה מלבד המראה שלו.

המת"צ בירושלים לעומת זאת, קיים בלי קשר לרק"ל. וגם בו אין עדיפות לאוטובוסים עד כמה שאני יודע וגם אין עדיפות לחציית הולכי הרגל את מעברי החציה. גם לחצות מעברי חציה כדי לתחנות של הרק"ל, מצריך את הנוסעים להמתין זמן רב בלא מעט ממעברי החציה בהמתנה לאיש הירוק. פלא שמלא חוצים את הכביש באדום תוך כדי ריצה לרכבת הקלה?

לזה בדיוק התכוונתי שאני כבר לא מאמין בפרוייקטים האלו כל כך. כהולך רגל שצריך לחצות את הדרך שלי בז'בוטינסקי פתח תקווה מקצה לקצה, גם אם סתם כהולך רגל וגם אם אני צריך להגיע לתחנת אוטובוס בתוך או מחוץ למת"צ - זה פשוט מתסכל. בירושלים ובחיפה זה ממש לא שונה - מתסכל.

לחצות כביש שלם כזה, לוקח כמה דקות - זה יותר מידי. אתה מחכה שמכוניות יסעו עד שיהיה לך אור ירוק ואז אתה מחכה במת"צ שהאוטובוסים יעברו ואז אתה מחכה שוב פעם שהמכוניות יסעו.

על זה בדיוק אני מדבר כשאני עם ספקות לגבי כל המערכות האלו. עד שאתה מגיע לתחנה, אתה צריך להמתין בתור לרכישת כרטיס או בתור לתקף ועם בחיפה לא פתרו את העניין של תיקוף טיפש שמפנים אותך למכונת הגדולה שבה יש תור כי יש לך כמה חוזים ברב קו... ומה יהיה עם ערך צבור? איך הBRT יודע לאן אני בכלל רוצה להגיע? לא תהיה אפשרות לכמה כרטיסי רב קו שעל כל אחד מהם יהיה חוזה אחר.

אחרי שסיימת עם התיקוף, אתה עולה על הBRT, הוא עוצר בתחנות גם כשאף אחד לא ביקש ממנו וכשאתה יורד, שוב הסאגה של חציית הכביש.

איך כל זה מפשט לי את התהליך כנוסע? פלא שאנשים מעדיפים מוניות שירות? עוצרות בכל מקום לפי דרישה בלבד, מעלות ומורידות נוסעים במהירות וזהו... וכן, תיירים מוצאים אותן ככלי התחבורה הכי מהיר וכדאי בישראל, מעניין למה.
 
אחרי שהופעלו חלק ממאפייני הBRT בירושלים

נכון, אבל אני מתקשה להאמין שזמן הנסיעה בBRT
בכל מקום בארץ יהיה שונה מזמן הנסיעה בקווים שפועלים באותו המסלול כעת.

רק בגלל המאפיינים של הBRT עצמו שמתנהג כמו רכבת קלה מבחינת העליה והירידה וכו' אבל מצד שני חסרה בו היעילות של רכבת קלה זה בעצם "אוטובוס טיפש". עוצר בכל תחנה, פותח דלתות בכל תחנה, כמו רכבת אבל מצד שני עם הרבה יותר תחנות.

אם סתם לדוגמא ניקח את המת"צ בפתח תקווה ונפסיק את כל הקווים שפועלים בו כעת ונפעיל קו BRT שיעצור בכל תחנה ותחנה, זמן הנסיעה יתארך. כיום כשאני נוסע בציר ז'בוטינסקי, קורה לא פעם שהקווים השונים לא עוצרים בתחנות כי אף אחד לא רוצה לרדת או לעלות. אותו הדבר בתחנות השונות בציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן.

מה יעזור לי לנסוע באוטובוס שעוצר בכל תחנה ותחנה גם ב10 בלילה? אני רוצה להספיק להגיע לרכבת מרכז או למרכזית בשביל נסיעת ההמשך שלי. למה נסיעה שכיום אני מבצע בקווים 561 או 641 שלוקחת סביב ה-18 דקות מבלינסון לרכבת מרכז בשעה 21:45, תתארך ליותר? וזה אמור להיות BRT, יענו שירות מהיר.

אני לא מתרשם לטובה מהפרוייקטים האלו כבר. כל התחבורת מעברים הזאת שגם לא אפקטיבית בשעות השפל, בכלל... צר לי, אבל בישראל תחבורת מעברים טובה רק בשעות היום ושעות השיא. גם בירושלים המצב הורע בחלקו עם קווים שמזינים את הרכבת. במהלך שעות היום עוד איכשהו נחמד וטוב, אבל אח"כ, בערב - מתייבשים בתחנות לקו ההמשך הביתה. אבל יש יעילות כי הרכבת הקלה פשוט נוסעות ונוסעת ונוסעת והיא בהחלט שיפרה את מערך התחבורה בעיר, גם מיעוט התחנות שלה לעומת קווי אוטובוס שהיו נוסעים באותם הצירים לפני כן או ממשיכים לנסוע כיום - מייעלים את המהירות שלה.
אחרי שהופעלו חלק ממאפייני הBRT בירושלים
הנסיעה במרכז העיר יותר חלקה. ועדיין זה לא BRT שלם.
 

olli3

New member
מנהל
איזה מאפיינים טרם הופעלו?

אחרי שהופעלו חלק ממאפייני הBRT בירושלים
הנסיעה במרכז העיר יותר חלקה. ועדיין זה לא BRT שלם.
איזה מאפיינים טרם הופעלו?
אני לא מגיע לירושלים כל יום וגם כשאני מגיע אני לא תמיד נוסע דרך מרכז העיר אלא דרך בר אילן כדי לקצר. קו 45 גם לא כזה מהיר, מעדיף לנסוע דרך בר אילן והחלפה לפני הגבעה הצרפתית.
 
כידוע לי עוד אין עדיפות ברמזורים ועליה מכל

איזה מאפיינים טרם הופעלו?
אני לא מגיע לירושלים כל יום וגם כשאני מגיע אני לא תמיד נוסע דרך מרכז העיר אלא דרך בר אילן כדי לקצר. קו 45 גם לא כזה מהיר, מעדיף לנסוע דרך בר אילן והחלפה לפני הגבעה הצרפתית.
כידוע לי עוד אין עדיפות ברמזורים ועליה מכל
הדלתות.
 

אורי404

New member
גם רבים מתושבי הערים וראשיהן חושבים כמוך

אני בדיעה חלוקה בנושא.
ראשית, הקישור לייצמן ולבית החולים מאיר ובהמשך למושבים והקיבוצים שבדרך לבית ברל - לא משהו ובמקרים מסויימים לא משהו בכלל.

מצד שני, האם ברחוב אחוזה מתוכננים להסיט את כל האוטובוסים שעוברים בו כיום לצירים אחרים? אם כן, מעולה. שאר הקווים יוכלו לנסוע דרך רחוב וייצמן ולבצע קישור יעיל לאיזור זה.

השורה התחתונה היא כזאת: האם באמת BRT בין כפר סבא>רעננה>הרצליה שונה כל כך מקו 29 או 39? מלבד העניין של הפעלה במפרקיות עם 4 דלתות ועליה וירידה מכל הדלתות. קח עכשיו את קו 29 ו39, כולם יופעלו על ידי מפרקיות של 3 או 4 דלתות, תאפשר עליה מכל הדלתות לבעלי רב קו כמו שיש בקווים 4/5/104 בת"א - והרי לך BRT.

אם היית אומר לי שהולכים להרים רכבת קלה - אהלן וסהלן. אבל אוטובוס ארוך שכל השוני שלו הוא בכך שניתן לעלות ולרדת מכל הדלתות, בשביל זה להפוך את כל הרחובות המרכזיים של שלושת הערים האלו? לא יודע, לא נשמע לי כדאי. בדיוק כמו שלא נשמע לי כדאי לעשות את זה בציר ז'בוטינסקי.

בסופו של דבר זה לא משנה איך קוראים לזה. העיקר שזה ישרת טוב אם הנוסעים. אם תפעיל את קו 39 בתדירות של כל 5 דקות בכל שעות היום על ידי מפרקיות - אין צורך בשום פרוייקט BRT.
גם רבים מתושבי הערים וראשיהן חושבים כמוך
על הפרויקט יש הסתייגויות ממשרד מבקר המדינה, מראשי הערים כפר סבא, רעננה והרצליה ומתושבים רבים.
בין הטענות הן, שביצוע הפרויקט נעשה על-ידי חברת נת"ע, בלי שיתוף מספק עם הערים. כמו כן הביקורות הן עלות גבוהה לפרויקט ומנגד לא מובטח שיפור, כצפוי.
כת יש שני ראשי עיר חדשים בשרון: משה פדלון בהרצליה ולצדו זאב בילסקי החדש-ישן ברעננה. הם מסתייגים מהפרויקט וכך גם ראש עיריית כפר סבא הוותיק, יהודה בן חמו.
למיטב ידיעתי צפוי דיון בהמשך, לגבי הפרויקט.
 

olli3

New member
מנהל
השאלה היא אם התכנון או למת"צ או נת"צ.

גם רבים מתושבי הערים וראשיהן חושבים כמוך
על הפרויקט יש הסתייגויות ממשרד מבקר המדינה, מראשי הערים כפר סבא, רעננה והרצליה ומתושבים רבים.
בין הטענות הן, שביצוע הפרויקט נעשה על-ידי חברת נת"ע, בלי שיתוף מספק עם הערים. כמו כן הביקורות הן עלות גבוהה לפרויקט ומנגד לא מובטח שיפור, כצפוי.
כת יש שני ראשי עיר חדשים בשרון: משה פדלון בהרצליה ולצדו זאב בילסקי החדש-ישן ברעננה. הם מסתייגים מהפרויקט וכך גם ראש עיריית כפר סבא הוותיק, יהודה בן חמו.
למיטב ידיעתי צפוי דיון בהמשך, לגבי הפרויקט.
השאלה היא אם התכנון או למת"צ או נת"צ.
אם התכנון הוא לנת"צ - אהלן וסהלן. זה לא יהרוס את האופי של הרחוב ולא יצטרך לייצר שינויים רבים בלב העיר.

אני נגד מת"צ במקום כזה. לא נשמע לי סביר לבנות מת"צ באמצע רחוב אחוזה. אם זה התכנון אז אי דיי נגד. דר"א גם לא בוייצמן ובטח שלא במרכז הרצליה.
 

אורי404

New member
הדברים אינם ברורים עד הסוף. נמתין להמשך

השאלה היא אם התכנון או למת"צ או נת"צ.
אם התכנון הוא לנת"צ - אהלן וסהלן. זה לא יהרוס את האופי של הרחוב ולא יצטרך לייצר שינויים רבים בלב העיר.

אני נגד מת"צ במקום כזה. לא נשמע לי סביר לבנות מת"צ באמצע רחוב אחוזה. אם זה התכנון אז אי דיי נגד. דר"א גם לא בוייצמן ובטח שלא במרכז הרצליה.
הדברים אינם ברורים עד הסוף. נמתין להמשך
בינתיים, אם אני לא טועה יצא מכרז לדרך ירושלים שברעננה ובהרצליה.
כאמור יש התנגדויות משלושת הערים וצפויים להיות דיוני המשך, לגבי המשך הפרויקט.
הכוונה הראשונית הייתה מת"צ אך ורק ל-BRT. בדומה בחיפה וסביבתה, שבמת"צ נוסעים רק שלושת קווי המטרונית ואילו יתר האוטובוסים נוסעים בנתיבים רגילים.
אם זהו נת"צ, הרי שכל קווי האוטובוסים יוכלו לנסוע. יתרון נוסף הוא עלות נמוכה, באופן משמעותי, בהשוואה למת"צ. אכיפה, כפי שהייטבת להסביר, ניתן לבצע באמצעות מצלמות. מפרקיות בקווים השונים, תמיד ניתן להפעיל, כפי שזה היה בקו 29 עד סוף שנות התעשים או תחילת האלפיים.
 

olli3

New member
מנהל
אני לא מבין מה הטעם בהפעלת הקווים הרגילים לצד

הדברים אינם ברורים עד הסוף. נמתין להמשך
בינתיים, אם אני לא טועה יצא מכרז לדרך ירושלים שברעננה ובהרצליה.
כאמור יש התנגדויות משלושת הערים וצפויים להיות דיוני המשך, לגבי המשך הפרויקט.
הכוונה הראשונית הייתה מת"צ אך ורק ל-BRT. בדומה בחיפה וסביבתה, שבמת"צ נוסעים רק שלושת קווי המטרונית ואילו יתר האוטובוסים נוסעים בנתיבים רגילים.
אם זהו נת"צ, הרי שכל קווי האוטובוסים יוכלו לנסוע. יתרון נוסף הוא עלות נמוכה, באופן משמעותי, בהשוואה למת"צ. אכיפה, כפי שהייטבת להסביר, ניתן לבצע באמצעות מצלמות. מפרקיות בקווים השונים, תמיד ניתן להפעיל, כפי שזה היה בקו 29 עד סוף שנות התעשים או תחילת האלפיים.
אני לא מבין מה הטעם בהפעלת הקווים הרגילים לצד
הBRT.

מי שקרוב לצומת רעננה מרכז, יסע לשם עם הBRT ויחליף שם קווים להוד השרון, לבית חולים מאיר, קווים פנימיים לרעננה וכפר סבא וקווים לכיוון ת"א.

לא ממש הבנתי איפה יגמר הקו הורד בכיוון ההפוך, אבל אם באיזור רכבת הרצליה, זו נקודת החלפה מעולה גם לרכבת, וגם לקווי אוטובוס.

אבל אם משאירים את מערכת הקווים ה"בין עירוניים" כמו 501, 551, 47 ועוד כל מיני חברים שנוסעים ברחובות שהBRT גם ככה יסע בהם - זה כבר מטומטם.

את 29 ו39 בכלל יצטרכו לבטל עם הקמת הBRT. קווים שנוסעים בדיוק באותו המסלול של הBRT - אין להם מקום במערכת כזאת. מעניין מה יקרה בשבתות עת קו 29 מתחיל לפעול כבר ב4 אחה"צ...

היתרון באכיפה שבמת"צ מתגמד לטעמי אל נוחות הנסעה. גם אם יש עדיפות ברמזורים לBRT, זה לא אומר שיש עדיפות ברמזורים להולכי הרגל. ואין דבר יותר מעצבן מלעמוד 2 דקות שכל כלי הרכב יעברו ואז בא BRT, מקבל את האור הירוק וכלי הרכב עומדים דום. שזה שווה לכך שלהולכי הרגל יש אור ירוק אבל רק עד המת"צ. ואז אתה מקבל את האור האדום של הBRT, כי אתה צריך לעבור לצד השני במת"צ בשביל הBRT. ועד שתגיע אליו הוא כבר יסע ותחכה לבא.

יש לי ניסיון מר עם זה גם בפתח תקווה וגם בירושלים (גם רכבת קלה וגם המת"צ ההוא בירושלים שאני אף פעם לא זוכר את שם הרחוב שבו הוא נמצא).

מפרקיות מסתבר לא תמיד אפשר להפעיל, אלא אם קורים לך אגד או דן. ובאופן מוזר, חברת התח"צ השנייה בגודלה בישראל היא כיום חברת קווים ואין לה אפילו מפרקית אחת למרות שכמה מפרקיות בקווים כמו 55,56,68 בהחלט היו משפרות את השירות לנוסעים.

בגלל זה אני לא ממש מתרשם יותר. על הנייר הכל טוב ויפה וכשאתה בא לשטח, אתה אומר לעצמך - פעם היה יותר פשוט וקל.
 

darkshadow1

New member
הדברים ברורים מאוד.

הדברים אינם ברורים עד הסוף. נמתין להמשך
בינתיים, אם אני לא טועה יצא מכרז לדרך ירושלים שברעננה ובהרצליה.
כאמור יש התנגדויות משלושת הערים וצפויים להיות דיוני המשך, לגבי המשך הפרויקט.
הכוונה הראשונית הייתה מת"צ אך ורק ל-BRT. בדומה בחיפה וסביבתה, שבמת"צ נוסעים רק שלושת קווי המטרונית ואילו יתר האוטובוסים נוסעים בנתיבים רגילים.
אם זהו נת"צ, הרי שכל קווי האוטובוסים יוכלו לנסוע. יתרון נוסף הוא עלות נמוכה, באופן משמעותי, בהשוואה למת"צ. אכיפה, כפי שהייטבת להסביר, ניתן לבצע באמצעות מצלמות. מפרקיות בקווים השונים, תמיד ניתן להפעיל, כפי שזה היה בקו 29 עד סוף שנות התעשים או תחילת האלפיים.
הדברים ברורים מאוד.
מאז שהגו את הקו הורוד דיברו על BRT, ובשביל BRT צריך מת"צ- נקודה.
 

olli3

New member
מנהל
בולשיט. המטרונית דוגמא חיה לכך.

הדברים ברורים מאוד.
מאז שהגו את הקו הורוד דיברו על BRT, ובשביל BRT צריך מת"צ- נקודה.
בולשיט. המטרונית דוגמא חיה לכך.
לא בכל נתיבי המטרונית יש מת"צ, אלא נת"צ. בחלק ממסלולה היא גם עוברת ברחובות רגילים שהם לא מת"צ ולא נת"צ.

אז איך היא בדיוק נקראת BRT?
 

darkshadow1

New member
כמה מתוך המסלול הוא מת"צ וכמה לא?

בולשיט. המטרונית דוגמא חיה לכך.
לא בכל נתיבי המטרונית יש מת"צ, אלא נת"צ. בחלק ממסלולה היא גם עוברת ברחובות רגילים שהם לא מת"צ ולא נת"צ.

אז איך היא בדיוק נקראת BRT?
כמה מתוך המסלול הוא מת"צ וכמה לא?
 

olli3

New member
מנהל
באחוזים אינני יודע. הרוב מת"צ.

כמה מתוך המסלול הוא מת"צ וכמה לא?
באחוזים אינני יודע. הרוב מת"צ.
אבל ההשוואה לשרון אינה נכונה. רוב מסלולי המטרונית עוברים על כביש 4 ועל כבישים רחבים אחרים. לא כך המצב באחוזה של רעננה, בוייצמן של כפר סבא ובסוקולוב של הרצליה.

לכן תהינו מה יעשו ברחובות אלו.
 

amit1270

New member
לא כל BRT הוא "מושלם"

בולשיט. המטרונית דוגמא חיה לכך.
לא בכל נתיבי המטרונית יש מת"צ, אלא נת"צ. בחלק ממסלולה היא גם עוברת ברחובות רגילים שהם לא מת"צ ולא נת"צ.

אז איך היא בדיוק נקראת BRT?
לא כל BRT הוא "מושלם"
ההגדרה "מהו BRT" היא נזילה למדי, ויש לא מעט תחום אפור. מה שיש כיום בחיפה והקריות בהחלט עונה להגדרה של BRT למרות שלא כל המאפיינים נמצאים שם באופן מלא (וזה בניגוד ל"קו הכחול" בירושלים שכמעט כל מאפייני ה-BRT חסרים בו).
 

olli3

New member
מנהל
בדיוק, לזה התכוונתי.

לא כל BRT הוא "מושלם"
ההגדרה "מהו BRT" היא נזילה למדי, ויש לא מעט תחום אפור. מה שיש כיום בחיפה והקריות בהחלט עונה להגדרה של BRT למרות שלא כל המאפיינים נמצאים שם באופן מלא (וזה בניגוד ל"קו הכחול" בירושלים שכמעט כל מאפייני ה-BRT חסרים בו).
בדיוק, לזה התכוונתי.
הוא כתב שBRT יבוא אך ורק במת"צ.
 
יש פה איזו מורכבות

בולשיט. המטרונית דוגמא חיה לכך.
לא בכל נתיבי המטרונית יש מת"צ, אלא נת"צ. בחלק ממסלולה היא גם עוברת ברחובות רגילים שהם לא מת"צ ולא נת"צ.

אז איך היא בדיוק נקראת BRT?
יש פה איזו מורכבות
המטרונית היא מערכת ארוכה, עם כל מיני הבדלים בין המקטעים.
בכל הקטעים בהם עוברים שלושת הקווים יש מת"צ (ובאחד מהם יש בכלל כביש נפרד למטרונית בלבד), כמו גם ברוב הקטעים בהם עוברים שני קווים.
נת"צ נגד הכיוון, כמו בהדר או בחלקים מהעיר התחתית הוא בהחלט מת"צ, לצורך העניין - רק שזה פתרון מתאים לרחוב חד סטרי, ויש הרבה כאלה.
החלק העיקרי שיש בו נת"צ ימני הוא שדרות ההגנה, שמתאפיינות במיעוט פניות ימינה, מיעוט פעילות מסחרית ומגורים בדופן (מתייחס לשתי הסיבות להעביר מת"צ למרכז הכביש), ולאורך רוב המקטע (לא כולו) - גם מיעוט בעומסי תנועה. מאידך, עובר שם קו אחד של מטרונית. במצב כזה, היתרון של מת"צ הוא קטן.
הקטעים של התנועה המעורבת הם בעיקר מקטעים קצרים בחציית נתיבים או באזורים שבהם היו אילוצים רבים, ובאלה התכנון (שאינני יודע עד כמה יושם) היה להתבסס על מערכות הרמזורים כדי לתת העדפה למטרונית (לעצור את הרכב הפרטי, לתת למטרונית להיכנס לכיוון המת"צ הבא, ולהזרים את שאר התנועה שוב). חריגים יש בכניסות וביציאות ממסופי הקצה, ובשנקר. הקטע של קו 2 בתנועה מעורבת דרך עוקף קריות, הוא פתרון זמני עד להשלמת התשתית בין קרית אתא לביאליק, שתהיה מת"צ (לכן גם התלונות על אורך הנסיעה בקו 2 מתייחסות למצב זמני).

הרוב המוחלט של המערכת הוא מת"צים, אבל אחד היתרונות של BRT הוא הוא האפשרות להגמיש את הפתרונות - לא יותר מדי, כי אז זה כבר באמת לא BRT.

דבר נוסף: אפשר לבסס מערכת BRT על מעין "מת"צ ימני", אבל המחיר הוא גבוה מאד: ביטולי פניות ימינה וכניסות לחניה (להפחתת קונפליקטים), והשקעה גדולה יותר באכיפה. זה הגיוני במצבים שבהם ה-brt מהווה חלק קטן יחסית מהיקף התחבורה הציבורית, ותפקידו אינו להיות עורק, אלא קו מהיר לנסיעות ארוכות יותר.
 

olli3

New member
מנהל
בדיוק, לכך התכוונתי שלא כל BRT יסע רק במת"צ.

יש פה איזו מורכבות
המטרונית היא מערכת ארוכה, עם כל מיני הבדלים בין המקטעים.
בכל הקטעים בהם עוברים שלושת הקווים יש מת"צ (ובאחד מהם יש בכלל כביש נפרד למטרונית בלבד), כמו גם ברוב הקטעים בהם עוברים שני קווים.
נת"צ נגד הכיוון, כמו בהדר או בחלקים מהעיר התחתית הוא בהחלט מת"צ, לצורך העניין - רק שזה פתרון מתאים לרחוב חד סטרי, ויש הרבה כאלה.
החלק העיקרי שיש בו נת"צ ימני הוא שדרות ההגנה, שמתאפיינות במיעוט פניות ימינה, מיעוט פעילות מסחרית ומגורים בדופן (מתייחס לשתי הסיבות להעביר מת"צ למרכז הכביש), ולאורך רוב המקטע (לא כולו) - גם מיעוט בעומסי תנועה. מאידך, עובר שם קו אחד של מטרונית. במצב כזה, היתרון של מת"צ הוא קטן.
הקטעים של התנועה המעורבת הם בעיקר מקטעים קצרים בחציית נתיבים או באזורים שבהם היו אילוצים רבים, ובאלה התכנון (שאינני יודע עד כמה יושם) היה להתבסס על מערכות הרמזורים כדי לתת העדפה למטרונית (לעצור את הרכב הפרטי, לתת למטרונית להיכנס לכיוון המת"צ הבא, ולהזרים את שאר התנועה שוב). חריגים יש בכניסות וביציאות ממסופי הקצה, ובשנקר. הקטע של קו 2 בתנועה מעורבת דרך עוקף קריות, הוא פתרון זמני עד להשלמת התשתית בין קרית אתא לביאליק, שתהיה מת"צ (לכן גם התלונות על אורך הנסיעה בקו 2 מתייחסות למצב זמני).

הרוב המוחלט של המערכת הוא מת"צים, אבל אחד היתרונות של BRT הוא הוא האפשרות להגמיש את הפתרונות - לא יותר מדי, כי אז זה כבר באמת לא BRT.

דבר נוסף: אפשר לבסס מערכת BRT על מעין "מת"צ ימני", אבל המחיר הוא גבוה מאד: ביטולי פניות ימינה וכניסות לחניה (להפחתת קונפליקטים), והשקעה גדולה יותר באכיפה. זה הגיוני במצבים שבהם ה-brt מהווה חלק קטן יחסית מהיקף התחבורה הציבורית, ותפקידו אינו להיות עורק, אלא קו מהיר לנסיעות ארוכות יותר.
בדיוק, לכך התכוונתי שלא כל BRT יסע רק במת"צ.
הבעיה היא שרחובות אחוזה ברעננה, וייצמן בכפר סבא וסוקולוב בהרצליה לא ממש מתאימים לטעמי למת"צ באמצע הכביש ושאם כבר רוצים לעשות באמצע הכביש אז עדיף כבר רכבת קלה. באמת שזה עדיף מבחינות כה רבות.

הנגישות של הולכי הרגל למת"צים האלו היא הבעיה הגדולה כאן. נוטים לתת אור ירוק קבוע לכלי הרכב, אלא אם כן הBRT מגיע ואז הוא מקבל עדיפות. בנתיים הולך הרגל שרוצה להגיע לBRT צריך להמתין זמן רב עד שיתאפשר לו לחצות.

אני סך הכל סקפטי לגבי היעילות הכוללת כבר כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד. מה שמביא אותי לחשוב שאולי נת"צ פשוט ועליה וירידה מכל הדלתות תהיה מהירה יותר מאשר מת"צ.

אם למישהו יש חופשי חודשי של השרון למשל וכרטיסיה לת"א ומכונת התיקוף לא תידע לקחת את החופשי חודשי ותשלח אותך כל פעם למכונה הגדולה - טמטום. כיום כשאני עולה בגוש דן על קו 104 למשל מהדלת האחרוית ויש לי ברב קו גם ערך צבור וגם חופשי יומי, משום מה מכשיר התיקוף שם בוחר את החופשי יומי באופן אוטומטי. גם מכונות הכרטוס של הנהגים בוחרים את החופשי יומי באופן אוטומטי. למה במטרונית זה לא כך? אין לי מושג. מה שבטוח, שיותר מהיר וקל לעלות לקו 104 וגם קווים 4 ו5 בגוש דן מאשר למטרונית וגם מאשר הרכבת הקלה. במיוחד אם אתה רוצה לבצע שני ניקובים בכרטיסיה או שתי נסיעות בערך צבור. מה שקיים באוטובוסים רגילים עם נהג אבל אל קיים ברכבת הקלה ואני מניח שלא קיים גם במטרונית.

ברכבת ישראל למשל, אתה יכול לנצל "הלוך ושוב" על שני אנשים באותו כיוון הנסיעה ביחד. סך הכל מעבירים את הכרטיס שוב בודילטור לאדם השני שאיתך וביציאה פועלים באופן זהה.

לכל הדברים יש פתרונות, אבל לא נראה שזה כזה מעניין את המתכננים השונים ואת המבצעים. אפשר לתייג אותם כדברים "קטנים" אבל זה בהחלט מרגיז שאמא עם כמה ילדים צריכה רב קו לכל ילד במקום כרטיס אחד שאותו ניתן להעביר מספר פעמים ולחייב בעבור כל הילדים יחדיו.

בקיצור, יותר מידי בעיות, אף אחד לא מראה סימנים של רצון לטפל בהם וחווית הנסיעה כולה נפגמת למרות שהיא הייתה להיות נוחה יותר ומהנה יותר. כל הדברים האלו יחדיו הפכו אותי מאדם שתמך באופן נלהב בכל הנושא לאדם סקפטי.

ימים יגידו אם אתבדה ומקווה שאתבדה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה