שוב עברו שנתיים, שוב מכונית חדשה לאשתי...

enigo

New member
אין לי מושג על איזו מאזדה3 אתה מדבר, כנראה שלא על החדשה

כיום מאזדה3 מוצעת לציבור הרחב עם מנוע 2 ל', 165 כ"ס, ותיבת שישה הילוכים. במבחני תאוצה השוואתיים, היא מנצחת את האוקטביה 1.2 בפער ברור. אז העניין הזה סגור.
לגבי זוויות גלגול - שוב, אין לי מושג על איזו מאזדה3 אתה מדבר, או על איזו אוקטביה אתה מדבר. האוקטביה היא אחת המכוניות הרכות בקטגוריה - סוגרת מתלים על כביש גלי (היציאה מאילון לכביש 1, למשל, או כביש 71 ביציאה מעפולה לכיוון בית שאן), רוכנת בפניות וכמעט תמיד תדחוף את האף כשהעומס עולה. צריך פרובוקציה מאוד החלטית וניצול נכון של העברות המשקל שמאפשרים המתלים הרכים כדי להילחם בתת-ההיגוי המובנה.
לעומת זאת למאזדה3 שלדה מאוזנת היטב, שנענית לפקודות הנהג בצורה מדויקת. תרצה - תוכל לצלוח פניות בקווים מדויקים, תרצה, תוכל לזרוק זנב בכניסה לפניה כאילו אתה באיזו GTI מפעם. טוב, נו, כמעט.
גם רמת התקשורת של ההיגוי היא ברמה אחרת משל האוקטביה - וזה נכון, האמת, גם לדור הקודם של ה-3.
מילא היית אומר שקשה לקבוע מי ספורטיבית יותר, המאזדה או האופל (האופל קשיחה עוד יותר מהמאזדה, עם טרן-אין חד יותר. אז עוד אפשר להגיד "עניין של טעם"). אבל הסקודה? עם מנוע ה-1.2 ל'?!
 

aharon d

New member
אכן מדבר על ה- 3 החדשה של חמי (מודל 15)

אז אל תתבלבל.
אפילו כתבתי זאת קודם, רשמתי בהשוואת 3 ואוקטביה שתיהן חדשות...
וכידוע בשנת 2015 היתה רק ה- 3 החדשה.

וכפי שכתבתי, לגבי יכולות שילדה, טופולוגיית מתלים, יכולות היגוי, בלמים, יחידת
כח, ובעיקר מעל הכל אחיזת הכביש שבעטיה היכולת להעביר כוחות לקרקע (זה
המושג הנכון),
הפערים בין ה- 3 ספיריט על כל 165 סוסיה לאוקטביה הצנועה שלה "רק" 1.2 הם
דרמטיים לרעת ה- 3 , שהיא בג'רגון שלנו (נהגי מסלול חובבים עם רשיון פורמלי
מחו"ל), כבשה רדומה.

גם בתאוצות ביניים (מתחת ל- 120 קמ"ש), האוקטביה 1.2 מהירה יותר מהמזדה
3 ספיריט. הסיבה היא שהספק מקסימלי (שמתקבל במנוע אטמוספרי בסל"ד
מקסימלי בלבד וברצועה צרה במיוחד) אינו מספר את התמונה הנכונה ומבלבל את
העין הבלתי מזוינת.

התמונה הנכונה היא "ההספק הממוצע שניתן לחלץ בקטע נהיגה". וההספק
הממוצע הוא פונקציה של מפת הסל"ד שינתן לקבל מהרכב בקטע הנדון.

ומפת הסל"ד היא נגזרת של המהירויות שניתן לפתח בקטע, בחישוב יחסי
ההעברה הקיימים בגיר.

מפה זו מוגבלת לצערנו ביחסי ההעברה המאד רחוקים בגירה של ה- 3,
שאינו מאפשר להשיג את מרבית מתפוקת המנוע בקטע.

מנוע ה- 3 במרבית הזמן אינו מסוגל למעשה להנות משהיה מספקת בקירבת
הסל"ד המקסימלי, ונמצא ככל שניתן לדחוף את המנוע בין גיר 1 ל- 2 באזור טיפוסי
של בין 3500-5000 סל"ד בלבד.

לעומת זאת בשל יחסי העברה הצפופים בגיר ה DSG, ובשל הגדשה נוספת מעל
לכך כבקרה מפצה מעבר, ניתן לשהות עם מנוע ה TSI כל העת באזור 95-100%
מכח סחיבתו, ונשים לב שבמנוע טורבו המדידה של ההספק והמומנט שונים
ומתקבלים בטווח רחב של סל"ד, ולא בנקודת אופטימום אחת צרה.

לשם השוואה, ממוצע הכח שניתן לחלץ ממנוע ה- 3 בקטע עומד על בין 50-80%
בלבד. בתוספת שיפור נצילות אינהרנטית בממסרת העברת הכח בגיר ישיר DSG
לעומת גיר אוטומטי רגיל, מרוויחים מעל לכך עוד 10-12% והפער רק גדל לטובת
האוקטביה.

התוצאה הבלתי נמנעת היא שבממוצע קטע הנסיעה, "ההספק הממוצע המתקבל"
מה 1.2 TSI גבוה מהממוצע המתקבל ממנוע ה- 3 , כך שאוקטביה 1.2 פותחת
פער על ה- 3 .

כמו כן וכידוע מנוע וסחיבה אינם דיסיפלינה יחידה בהתנהגות ספורטיבית, יש
שיאמרו גם לא העיקרית שבהם.
התנהגות השלדה או יותר נכון לנסח זאת, היכולת להעביר משקל ומכאן כוחות
כלפי הקרקע, כדי לשנות כפועל יוצא מכך את כוון הרכב (וקטור ההתקדמות) או
לשנות את מהירותו של הרכב (תנע) בבהיבט של האטה או תאוצה כאשר כח
המנוע עולה למשל על היכולת הטכנית של הגלגלים להעביר את הכח לכביש,
הם המפתח להתנהגות דינאמית בריאה וכזו שמתורגמת לאחר מכן לזמני הקפה
טובים יותר על המסלול.

קרי, שניתן לא אחת עם מנוע חלש יותר להשיג זמני הקפה טובים יותר לעומת רכב
אחר (שווה מסה) באם השלדה והמתלים מאפשרים יכולת העברת כוחות עדיפים
כלפי הקרקע. התנהגות דינאמית זו על היכולת לתמרן איתה היא אחת האלמנטים
שמקנים את ההנאה שבנהיגה דינאמית (ספורטיבית).
 

haimgds

Member
לא הבנתי את הניסוח "שיפור נצילות אינהרנטית ב 12%"

אתה מתיחס בהשוואה לתה"ל פלאנטרי? אם כן אז זה זניח, הפסדי תה"ל מודרני עם נעילת מומנט מכנית היא אחוזים בודדים. שיפור נצילות ב 12% משמעו כי הפסדי התה"ל נמוכים בפחות מאחוז כך שלמעשה השיפור מתבטא בעוד כ"ס אחד או שניים.
שיפור דומה ניתן לבצע באמצעות הגדלת לחץ האוויר בצמיג או שימוש בשמן מנוע דליל יותר.
קרא לי מיושן אך אני מחזיק בדעה כי "there no replacement for displacement", אני מעדיף לשלם יותר בצריכת דלק מאשר בתחזוקה ואמינות. לטעמי, בטווח הרחוק זה יוצא משתלם יותר.
 

aharon d

New member
ולסיפת דבריך הנני מצטרך גם כן

there is indeed no replacement for displacemet
ואין כמו רכבי הנושא טענה זו אל ראש התורן,
אך על חשבון צריכת דלק שערורייתית
,
במיוחד עם לוחצים חזק.

בהיבט הזה (כחובב סביבה ירוק) הנני מנסה לשכנע את עצמי
שהממוצע של אשתי ושלי ביחד בנושא צריכת הדלק הוא עוד
איכשהו מתקבל על הדעת...
 

salachshabati

New member
There is replacement for displacemet: Alfa romeo 4C

שילדת קרבון.
&nbsp
900 קילו!!!
&nbsp
מנוע 1.75 ליטר, טורבו. 240 כוח סוס
&nbsp
270 קמ"ש
&nbsp
0 ל100 4.5 שניות.
 

enigo

New member
ועכשיו תאר לעצמך אותה עם מנוע V6 קל בנפח שניים וחצי ליטרים

שמטפס ל-9000 סל"ד ומפיק 300 כ"ס (120 כ"ס לליטר, כמו ב-S2000). נכון יותר כיף?
ומנוע כזה אמור להיות יותר קל ממנוע טורבו 4 צילנדרים בגלל שחוסכים את משקל הטורבו, מצנן הביניים וכל הצנרת, או לפחות בערך באותו משקל.
מנועי טורבו, לפחות עד הודעה חדשה, עדיין לא מספקים את אותה חדות תגובה כמו מנוע אטמוספרי טוב, ואותי אישית עקומת המומנט השטוחה לחלוטין שלהם קצת משעממת. איפה הכיף בלדחוק את המנוע לשיא, כשהשיא הוא בכל מקום?
לא שהייתי זורק את ה-4C מהחניה, כן?
 

enigo

New member
מכיוון שיצא לי לנהוג צד לצד במאזדה 3 ספיריט ובאוקטביה 1.2 ל'

ומכיוון שיצא לי לראות את האוקטביה מתרחקת במראה ביציאות מפניות - ולחלופין להאלץ לעזוב את הגז כדי לנגוח באחורי האוקטביה.
ומכיוון שאחרי זה, בשביל הכיף, ניצלנו כביש נטוש וארוך למבחני תאוצה, והאוקטביה הפסידה הן ביציאה מהמקום והן בהאצות הביניים (אם כי בפער קטן מכפי שאפשר היה לשער לאור נתון ההספק - ה-DSG עושה עובדה נהדרת) - אז עם כל הכבוד, הדברים שאתה אומר כאן הם פשוט לא נכונים.
ואגב - "טופולוגית מתלים"? זה גם כן "ג'רגון"? כי מבחינת מבנה מתלים, או תצורת מתלים - המונחים המקובלים יותר בקרב אלו שהם לא נהגי מירוץ רדומים - המתלה האחורי במאזדה3 מתוחכם יותר מקורת הפיתול שבאוקטביה 1.2 ל'. מה לעשות, זה כבר עובדות פשוטות, ולא ממש נתון לויכוח.
לגבי כל השאר - חבל שמכרת את האוקטביה, כי אפשר היה לסגור את נושא הביצועים בצורה די פשוטה וחד-משמעית.
לגבי כל השאר - מבחני דרך בכל העולם מחמיאים למאזדה3 על ההיגוי, ההתנהגות והיכולת הדינמית בכלל. מצד שני, אני לא זוכר מבחן דרכים שהילל את האוקטביה במונחי הנאה מנהיגה. ומכיוון שזה מתאים בדיוק גם לניסיון האישי שלי, אני אבחר, ברשותך ולמרות שפע המלל שהעטרת כאן, להמשיך ולטעון שאין לי מושג על מה נהגת, אבל זו לא מאזדה3 חדשה, או לפחות לא אחת תקינה.
 

aharon d

New member
אין צורך להכנס לתחרות למי יש יותר גדול,

נסיעה שלך, במקרה פרטני אחד, כנראה עם נהגים לא מקצועיים בהשכלת נהיגת
מסלול, אינה מעידה על מה קורה כשההגה עובר לידיים שמבינות ויודעות איך
להוציא מרכב את מלוא יכולותיו, כמו גם להבין באיזה סל"ד צריך לשמור את
מנוע TSI 1.2 כדי לקבל ממנו מקסימום כח סחיבה (רמז סל"ד לא גבוה).

בחזרה לעניין טכני - טפולוגיית מתלה:
המתלה האחורי של המזדה 3 הוא מטופולוגיית multi link ,
בשעה שהמתלה האחורי של האוקטביה 1.2 הוא מטופולוגיית cross bar.
אותו מתלה אגב גם באוקטביה 1.4, כאשר באוקטביה 1.8 זה כבר
עובר גם ל- multi link.

המשמעות המעשית/פרקטית היא שהמתלה של המזדה מותאם יותר
לתכונה הנדסית של אופטימיזציה לטובת שיפור נוחות הנסיעה,
בשעה שהמתלה של האוקטביה מסוג cross bar מותאם יותר לתכונה
הנדסית של אופטימיזציה לטובת האחיזה יציבות והעברת הכוח מצד לצד.

רכבי ספורט עד לא מזמן, ערכו שמוש טיפוסי במתלה מסוג cross bar
או double wish bone שאידאלים יותר כאמור לשיפור אחיזת הכביש ולשיפור
יכולת העברת כח (משקל) מצד לצד.

רק בשנים היותר מתקדמות למעשה בעשור האחרון, בעיקר במכוניות
cross שהן גם מכוניות פרימיום וגם מכוניות ביצועים, משתמשים כבר במתלה
multi link המכויל לתת פשרה אידאלית יותר בין נוחות לביצועים דינאמיים, מה
שבעבר ידעו לעשות פחות טוב ונאלצו לבחור או בפתרון זה או האחר.

דוגמא טכנית טובה תהיה הפורד מוסטנג, שמשך עשרות שנים ערכו בסדרה זו
שימוש ב cross bar , ורק במוסטנג האחרונה לראשונה עברו ל- multilink היות
והרכב אינו מוגדר עוד כספוט טהור גרידא, כי אם רכב GT שצריך לספק גם נוחות
יומיומית שמושית בכביש הציבורי.
 

enigo

New member
תגיד, אתה רציני? מתלה קורת פיתול - המתלה הכי פשוט שיש, שנעשה

בו שימוש אך ורק משיקולי עלות וחסכון במקום, הוא מבחינתך מתלה "ספורטיבי"?!
אם זה המצב, מדוע בכל הגרסאות החזקות של האוקטביה (וחברותיה לפלטפורמה) עושים שימוש במתלה רב חיבורי?
המוסטנג לא השתמשה בקורת פיתול, אלא בסרן חי - והסיבה היתה התאמה קלה יותר לשיפורי הספק קיצוניים, למרות (והיתה התייחסות מפורשת של בכיר בפורד לעניין בהצגת הדור הקודם) שזה פוגע בהתנהגות הכביש. יותר מזה - מתלה מסוג קורת פיתול (ידועה גם כ"קורת מתח"), כלל לא מתאים לסרן מניע, כך שאין אפשרות להשתמש במתלה כזה במכונית ספורט קלאסית...
ולגבי הנהגים שנהגו איתי במקביל על המאזדה/אוקטביה - באמת לא כדאי לך להיכנס לפינת ה"למי יש יותר גדול" במקרה הזה.
 

enigo

New member
תגיד - למה בדיוק המאזדה3 מחליפה הילוך ב-5000 סל"ד בתיאור שלך

כאשר את שיא ההספק היא משיגה ב-6000 סל"ד, ועד כמה שאני זוכר - ניתן למשוך את ההילוך מעט גבוה יותר?
חשבתי שמדברים על נהיגה ספורטיבית, לא על נהיגה רגועה לסופר. כשמשווים תאוצות - משווים תאוצה בפול-גז, שבה מחליפים הילוכים בשיא ההספק, או מעט מעבר לו (תלוי באופי המנוע וחלוקת ההילוכים - או שפשוט נותנים לתיבה האוטומטית להחליט).
בקיצור, אחרי הדיבורים על "נהגי מרוצים מדופלמים" וזלזול במי שנהג איתי - מתברר שבעצם נהגתם כמו סבתא כשניגשתם להשוות ביצועים

&nbsp
כשנוהגים במאזדה3 כמו שצריך, אין שום בעיה לשמור את המנוע מעל שיא המומנט שלו, שמתקבל ב-4000 סל"ד. כך שכל הזמן נמצאים בתחום שבו המנוע מפיק בין 110 כ"ס (ובעצם יותר) ל-165 כ"ס. משמע ההספק הממוצע גבוה משמעותית מההספק המירבי של האוקטביה 1.2 ל'...
המאזדה3 היא לא מכונית מושלמת, רחוק מכך. אבל לתקוף אותה דווקא מזווית הביצועים והיכולת הדינמית, שמהוללת בכל מבחן דרכים שיצא לי לראות לרכב הזה בארץ ובעולם (עזוב את נסיוני האישי, נגיד שהוא לא נחשב)? זה בערך כמו לנסות ולהשמיץ את האוקטביה מזווית נפח תא המטען. פשוט מגוחך.
 

מחשבות

New member
ובכל זאת, יש לי מאזדה3 2011 ונהגתי במאזדה3 2015

1500 סמ"ק. האוטו היה חרפה ממש. בקושי זז ובקושי האיץ. דווקא שלי מאיץ היטב וישן יותר.
 

enigo

New member
ה-1500 אכן חלש. יותר בתחושה מאשר במציאות, אבל ללא ספק לא

נמנה על הזריזים.
אבל אנחנו מדברים על ה-2 ל'. לפחות אני מדבר - אין לי מושג על איזה אוטו נסע אהרון, שבו מחליפים הילוכים ב-5000 סל"ד בנסיעה ספורטיבית...
 

מנחם231

New member
עמית צורי אהלן

בסביבה שלי עשרות אנשים עם dsg7 כל פעם שאני שואל "יש לך בעיות עם הגיר"?
מסתכלים עלי במבט משונה.
אני הייתי בעלים של רכב עם גיר כזה כבר ב2009 .בין הראשונים בארץ. הרכב שלי נמצא אצל הקונה ואין לו בעיות.
מי שהיו בעיות היבואן טיפל בזה בצורה מכובדת. יש די הרבה בעלים שנקראו למוסך ביוזמת היבואן.
ואני שואל , אם יש בעיות למה אנשים קונים את המוצר? הישראלים כאלה פראיירים? ועוד מחכים חודשים לקבלת סחורה "פגומה"?
 
תלוי איך אתה מגדיר בעיה

התופעות (קרו אצלי רק במודל 2010) הן רעידות בתחילת נסיעה בהילוכים נמוכים.
יש כאלה (כמו אישתי) שבכלל לא הרגישו.
&nbsp
 

מחשבות

New member
ובכלל, הלצה שתמיד טוב לשמוע: איזהו הרכב הכי טוב?

הרכב מהעבודה.
ואיזהו הג'יפ הכי טוב? הרב מהעבודה.
 

enigo

New member
נראה לי שבעית הצלצולים, ואני חושד שגם בעיית התיבה, נובעים

מסוג הנסיעות שלכם ברכב.
מכיר כמה וכמה בעלי מכוניות עם מערכת הנעה כמו זו שבאוקטביה, והם לא נתקלו בתקלות דומות, ועשו כבר הרבה יותר קילומטרים.
חשוב לזכור כי נסיעות קצרות ועירוניות הן בדיוק המתכון המוכר ליצירת פיח במנוע, עם או בלי אכילת שמן. כל רכב עם רגישות לפיח סובל יותר בתנאים כאלו.
 

aharon d

New member
בהחלט יתכן

רכבה של אשתי נסע בעיקר בנסיעות עירוניות או זחילה בפקקים בכביש החוף
מדי יום להרצליה פיתוח ובחזרה.
נסיעה איטית, סל"ד נמוך, החלפת הילוכים תדירה בין ההילוכים הנמוכים,
הרבה עצירות והתחלות נסיעה בשל הפקקים...

הרכב אמנם יצא מעת לעת לטיול ברחבי הארץ כשנסענו כמשפחה, ולשימוש
שכזה הרכב של אשתי הוא כלי העבודה שלנו, אך נסיעת אלו לא היו עיקר
תמהיל הנסועה עליו אלא מיעוט הנסועה עליו.

בנסיעות בפקק, גיר ה- DSG כפי שהוזכר מעלה, אינו אידאלי הנדסית.
ציינתי אגב שיש כאלו הגרים בפריפריה ואצלם הנסועה הרבה יותר בתמהיל
חוץ עירוני, ושם אכן המצמדים שורדים משך תקופה ארוכה יותר. אצלם אין
גרירות ארוכות של חצי קלאץ (החלקת מצמד).

לגבי בעיות הדיזלציה, בבדיקה שערכתי מדגמית בקרב 3 בעלי רכב זהה
לשלנו, כולם עמדו איתי בהמתנה לטיפול במוסך, כולם סבלו מצילצולים באופן זהה.
כמו כן שיחה מול אנשי המוסך, אשררה שמדובר בתופעה כרונית למנועים אלו
ואף הוצג בפני מסמך רשמי של היבואן, כך שאין כאן שאלה של חלק סובלים וחלק לא.

העניין הוא, שהבידוד האקוסטי של המנוע באוקטביה (פרטנית) הוא בידוד מסיבי,
ולכן על מנת להבחין בצלצולים ישנו צורך לפתוח חלון.
כשיושבים בתוך הרכב, רק בעלי אוזן רגישה לנושא יצליחו להבין שהמנוע
נמצא בדטונציה.

לכן לא אתפלא אם חלק רב מהצרכנים השגרתיים שאינן מהתחום המוטורי,
כמו אשתי שאין לה מושג על מה הנני מדבר, נוסעים כל העת עם חלון סגור
ואין להם מושג שהרכב שלהם מנגן אורקסטרת צלצולים כרונית, בעיקר
תחת low load והאצה מתונה, בעיקר סביבות 1500-2000 סל"ד היכן שהמנוע
הזה נמצא רוב הזמן הטיפוסי שלו ביום יום.
 
למעלה