אז מה נאמר היום בוועדה בכנסת על ציר ז'בוטינסקי?
הסדר אינו מייצג את הסדר בו התנהלה הוועדה.
1. ראש עיריית פתח תקווה אמר שהוא לא יפגע ברכב הפרטי בציר ז'בוטינסקי (ממש כך, בבירור, לא במשפטים מתחמקים). הפיתרון שהציג, למנהר את המת"צ. בנוסף אמר שהמת"צ תוכנן עבור רכבת ולא עבור אוטובוסים ולכן הוא לא מוכן שאוטובוסים יסעו במת"צ.
2. משרד התחבורה (יוצג על ידי מאיר חן ועירית שפרבר). מאיר חן טען שעובדים על זה והם בוחנים בשטח, יש המלצות, הנושא בבדיקה. אין לקיחת אחריות, אין תוכנית לפיתרון המצב. נמסר כי בתחילת שנת 2015 יחלו העבודות על הרכבת הקלה. (וקיבל ביקורת רבה על כך לאחר שחברי הוועדה שמעו פתרונות שהוצגו).עירית שפרבר אמרה כי יש לעודד תחבורה ציבורית אך יחד עם זאת צריך להתייחס לרכב הפרטי. פתרון שהוצע: לא ממליצה להשאיר סגור ולא ממליצה להשאיר פתוח (את המת"צ).
3. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ביקשה שינהגו בציר הזה רק נהגים וותיקים ומנוסים ושיורשו לנהוג בציר רק נהגים כאלו שעברו הכשרה מתאימה. בנוסף, לבצע הסברה להולכי הרגל בציר (לא פירטו כיצד תתבצע ההסברה בפועל). נאמר גם כי בכל שבוע-שבועיים מתבצע עם העיריה סיור משותף במת"צ. הציע כי יוצבו מצלמות בצמתים שיצלמו אוטובוסים והולכי הרגל (לא פירט - כנראה לשם תיעוד עבירות תנועה של אוטובוסים והולכי הרגל), לא הייתה התייחסות לנתיב כלי הרכב הפרטיים.
4. אור ירוק - הפיתרון שהוצג הוא הפרדה מפלסית (גשרים ומנהרות). נאמר שלא הגיוני שכל כך הרבה זמן מדברים ולא עושים כלום בהקשר הבטיחות בציר (דיבר על שיפור משועותי ולא מה בוצע).
5. חברת קווים: שותפים לדיעת אור ירוק.
6. חברת אפיקים: יש למצוא פתרונות עם עלות נמוכה מבחינת התשתית. עוד נאמר כי רוב ההרוגים הם בשעות הערב כשהתנועה דלילה.
7. משטרת ישראל: נמסר כי חלק גדול מהתאונות קרו בשעות הצהריים. לא ניתנו פתרונות. ציין כי יש בעיה של התמצאות הולכי הרגל בציר.
8. יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול אמרה כי היא תומכת בהחלטה של ראש העיר לסגירת המת"צ, יחד עם זאת, אמרה כי לסגור את המת"צ - אינו פיתרון. סיכמה את דבריה בבקשה לשר התחבורה ולמנכ"ל עבור פיתרון, נעקוב ונעשה דיון נוסף לגבי לו"ז ביצוע.
9. ח"כ דוד צור - הציג פתרון של הצבת מצלמה בכל פניה.
10. ח"כ אורי מקלב - אמר כי ישמח לקשר בין עיריית פתח תקווה למשרד התחבורה ושגם בירושלים נהרגו במת"צ אנשים וכי הדבר אינו מיוחד לפתח תקווה. אמר כי הדברים חוזרים על עצמם ואף אחד לא לוקח אחריות.
11. ח"כ אייכלר - מתנגד למת"צ, בעד נת"צ ימיני. אמר כי ראש הממשלה צריך להתייחס לכך אישית מכיוון שמדובר בפיקוח נפש.
12. ח"כ בועז טופורובסקי - אמר שאין הסקת מסקנות, גורמים שצריכים לשלם מחיר על טעויות לא משלמים מחיר על טעויות. ביקש מסקנות ממשרד התחבורה ולא נענה.
13. חברת הכנסת תמר זנדברג אמרה שמפספים את הקונספט, שצריך לשים את הולכי הרגל בעדיפות הראשונה וליצור מעברים מהירים ונוחים להולכי הרגל ולא גדרות ורמזורים מעיקים. זנדברג אמרה כי בכל מהלך התכנון פספסו בענק את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית ובעצם גרמו להם להרגיש לא רצויים בציר עקב ההעדפה המובהקת לרכב הפרטי. הפיתרון שהציעה היה מתן עדיפות להולכי הרגל בכל הציר. עוד אמרה שיש להפסיק להסתכל על הציר כאוטוסטראדה ולהבין כי מדובר בחלק ממרקם עירוני ולהפוך את הציר ליותר ידידותי.
14. 15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל אמרו שהפיתרון של נת"צ ימני אינו פיתרון ראוי וכי המצב החדש אינו פתרון טוב לאף אחד בעצם. הוצגו דוגמאות של מת"צ מהעולם כמו מקולמוביה. עוד נאמר כי קיים סיכון בטיחותי גם בנת"צ ימיני מבחינת הולכי הרגל (שדה ראיה, צפיפות אוטובוסים, מכוניות שחותכות ימינה). ביקשו לדעת מי תכנן את המת"צ ומי ייקח אחריות על פתרון תחבורתי. ביקשו לדעת האם יש נוהל של משרד התחבורה לגבי בטיחות במת"צ. נאמר כי יש לתקן את הליקויים ולדאוג למעבר בטוח של הולכי הרגל.
15. תחבורה בדרך שלנו - ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל הציג פיתרון; מתן עדיפות להולכי הרגל (כפי שנקבע בתקנות מ2006) ובעצם ליצור מצב בו יש גל ירוק להולכי הרגל כך שהם לא יתקעו באיי התנועה + גל ירוק מקביל (בכיוון החצייה של הולכי הרגל) לכלי הרכב בציר ז'בוטינסקי עצמו למען זרימת התנועה, הימנעות מפקקים מיותרים לרווחת כולם (כולל הרכב הפרטי שכל כך מקדשים אותו) וחשוב מכך עבור הולכי הרגל ועבור כך שהדרך תישאר פנויה כמה שניתן עבור רכבי חרום. הוצע גם ביטול פניות שמאלה מציר ז'בוטינסקי לרחובות אחרים על מנת ליצור זרימת תנועה בציר ז'בוטינסקי עצמו ובכך להפחית את העומס על הציר לכולם. ניתנו דוגמאות של קווי אוטובוס, השוואה בין 66 ל82 במקטע שבין קפלן למחלף גהה, קו 82 יצא מהיר יותר בתקופה בה הוא נסע מחוץ למת"צ לעומת 66 שנסע בתוך המת"צ. הדוגמאה מביאה את המצב בו אי עדיפות לתחבורה הציבורית ברמזורים. הוסכם עם חברת הכנסת, תמר זנדברג שיש לשנות את הקונספט וליצור מצב בו תהיה עדיפות להולכי הרגל.