AMUSED TO DEATH

AMUSED TO DEATH../images/Emo79.gif../images/Emo44.gif

שיר התוכחה של רוג'ר מסכם את האלבום: החוצנים מגיעים, דווקא לא מפחידים כמו שמתארים אותם, אלא יותר כחוקרים שמנסים להבין מה קורה שם למטה ומהם האורות המהבהבים האלו שהם רואים מהחלל. הם נוחתים- וכמו בסטאר טרק, רואים עולם חרב ומנסים להבין מה קרה כאן. כל אפשרות אחרת נראית לא הגיונית והם מודים בצער שהטלויזיות טמטמו את המין האנושי עד למותו הטראגי שנגרם מאובדן רגשות וכהות חושים כללית.. בסוף ווטרס חוזר לתחילת האלבום וסוגר את סיפורו של אלף ראזל, שחי במשך שנים עם רגשות אשם ודווקא הטלויזיה היא זו שמצליחה להעביר אותן בצורה כל כך חזקה. לדעתי ווטרס מראה פה את הצד השני של הטלויזיה- שיכולה גם להעביר מסר ורעיון, לחנך וללמד אותנו, אם נדע להשתמש בה נכון (כמו כל המצאה אחרת) ולא נשקע לתוך תוכניות דת וריאליטי ולפורנוגרפיה חדשותית שמזילה את עוצמת האירועים ומצמצמת אותם למסך קטן שבו כל העולם מוצג לעינינו וגם מאיים לבלוע אותנו......... AMUSED TO DEATH דוקטור דוקטור, מה קורה איתי? / חיי הסופרמרקט האלה הופכים ארוכים/ מהם חיי הלב של טלוויזיה צבעונית?/ מה חיי המדף של מלכת נעורים?/ אוו אישה מערבית / אוו ילדה מערבית/ כלבי חדשות מרחרחים באוויר/ כשג'סיקה האהן [דוגמנית שהאשימה מטיף טלוויזיוני באונס] נופלת/ הוא ננעל על סמל הניתוק/ נמשך לקילוף הרגשי / סלבריטי המקולף בניצול, היפהפייה/ אוו אישה מערבית, אוו נערה מערבית / והילדים של מלרוז _____<?> את הדברים שלהם/ האם אפס אבסולוטי קר מספיק?/ ובחוץ בוואדי חם ונקי/ הילדים הקטנים יושבים מול מסך הטלוויזיה/ בלי מחשבות לחשוב/ בלי דמעות לבכות/ הכל נמצץ ליובש/ ממש עד לנשימה האחרונה/ ברמן מה לא בסדר איתי? מדוע אני חסר נשימה?/ הקפטיין אמר- סלחי גברת/ המין הזה שעשע את עצמו למוות/ שעשע את עצמו למוות// צפינו בטרגדיה המתגלית/ עשינו כפי שהתבקשנו/ קנינו ומכרנו/ זו הייתה ההופעה הטובה בתבל!/ אבל אז זה נגמר/ צעקנו אוו ואהה/ נהגנו במכוניות מירוץ/ אכלנו את המנות האחרונות שלנו של קוויאר/ ומישהו אי שם בכוכבים/ בעל עין חדה התבונן/ עקב אחר אור מהבהב/ ה"הוריי" האחרון שלנו/ וכשמצאו את צלליותינו/ מקובצות מסביב לטלוויזיות/ הם עקבו אחרי כל רמז/ וחזרו על כל בחינה/ בדקו את כל המידע שהיה ברשימות/ ואז, האנתרופולוג החוצן/ הודה שהם עדיין אובדי עצות/ אך במחיקת כל סיבה אחרת / להיעלמותנו העצובה/ תיעדו את ההסבר היחיד שנותר/ המין הזה שעשע את עצמו למוות/ בלי דמעות לבכות, לא נותרו עוד רגשות/ המין הזה שעשע את עצמו למוות/ שעשע את עצמו למוות/ שעשע את עצמו למוות/ שעשע את עצמו למוות/ שעשע את עצמו למוות/ אלף ראזל: שנים מאוחר יותר, ראיתי את שמו של ביל הובארד על האנדרטה לנעדרים על הריפוד. ואני.. כשראיתי את שמו ממש שותקתי; זה היה כאילו הוא... הוא היה עכשיו בן אנוש במקום איזשהו זיכרון של סיוט לילה של איך נאלצתי להותיר אותו כל השנים האלו שעברו. וחשתי הקלה, ומאז הרגשתי שמח יותר על כך , כי תמיד לפני זה, בכל פעם שחשבתי עליו, אמרתי לעצמי, "האם היה משהו אחר שיכולתי לעשות?" הנח אותי, הנח אותי עדיף שאמות, תניח אותי. וזה תמיד די הדאיג אותי. ולראות אותו, ואת שמו ביומן- כמו שאתה יודע יש באנדרטאות מין כספת קטנה עם רשימה ובה כל השמות – ולראות את שמו ואת שמו על האנדרטה; זה באיזשהו אופן האיר, האיר את.. ליבי, אם תרצי." אישה: "מתי זה היה שראית את שמו על האנדרטה?" אלף:" אה, כשהייתי בן 87, זה בשנת תשע מאות.. שמונים וארבע, אלף תשע מאות שמונים וארבע." Doctor, doctor what is wrong with me This supermarket life is getting long What is the heart life of a color TV What is the shelf life of a teenage queen Ooh western woman Ooh western girl News hound sniffs the air When Jessica Hahn goes down He latches on to that symbol of detachment Attracted by the peeling away of feeling The celebrity of the abused shell, the belle Ooh western woman Ooh western girl Ooh western woman Ooh western girl And the children on Melrose Strut their stuff Is absolute zero cold enough? And out in the valley warm and clean The little ones sit by their TV screen No thoughts to think No tears to cry All sucked dry Down to the very last breath Bartender what is wrong with me? Why am I so out of breath? The Captain said excuse me ma'am This species has amused itself to death Amused itself to death It has amused itself to death Amused itself to death We watched the tragedy unfold We did as we were told We bought and sold It was the greatest show on earth But then it was over We ohhed and aahed We drove our racing cars We ate our last few jars of caviar And somewhere out there in the stars A keen -eyed look-out Spied a flickering light Our last hurrah Our last hurrah And when they found our shadows Grouped around the TV set They ran down every lead They repeated every test They checked out all the data on their lists And then, the alien anthropologists Admitted they were still perplexed But on eliminating every other reason For our sad demise They logged the explanation left This species has amused itself to death No tears to cry, no feelings left This species has amused itself to death Amused itself to death Amused itself to death Amused itself to death Amused itself to death Alf Razzell Years later, I saw Bill Hubbard's name on the memorial to the missing at Arras. And I...when I saw his name I was absolutely transfixed; it was as though he... he was now a human being instead of some sort of nightmarish memory of how I had to leave him, all those years ago. And I felt relieved, and ever since then I've felt happier about it, because always before, whenever I thought of him, I said to myself, 'Was there something else that I could have done?' Put me down, put me down I'd rather die, I'd rather die, put me down. And that always sort of worried me. And having seen him, and his name in the register - as you know in the memorials there's a little safe, there's a register in there with every name - and seeing his name and his name on the memorial; It sort of lightened, lightened my...heart, if you like. Woman When was it that you saw his name on the memorial? Alf Razzell Ah, when I was eighty-seven, that would be the year, ninete...eighty-four, nineteen eighty-four.
 

The Walrus

New member
הגדול מכולם

שיר מעולה. כרגע אין לי זמן לנתח אות (שיעור גיטרה בעוד כמה דקות) אבל אחרי זה אני יעשה את זה.
 
למרות ששעשעתי אתכם לשעמום

אל תתנו לדיון באלבום לגווע כאן בקול ענות חלושה! תגידו משהו, תכתבו- משפט , מילה, אפילו אות או סימן אפילו נקודה עשרונית תשמח אותי....
 
Amused to Death

אני מתנצלת שלא השתתפתי יותר בדיון קודם לכן. הסיבה הפתאטית לכך היא שרק אתמול שמעתי לראשונה את האלבום במלואו. לפני כן, לא רציתי להוציא דברים מהקשרם. Amused to Death הוא אכן אלבום הסולו הטוב של ווטרס עד היום. מבין השלושה, הוא הכי מגובש, הן מבחינת המילים והן מבחינת הלחן. אולי הוא אפילו מגובש מדי, שכן כל השירים חוזרים, בעקרון, על אותו קומץ רעיונות מצומצם: הפער בין המדינות העשירות לעניות, הדת בשירות המלחמות, הכסף כמניע האמיתי למלחמות, הניתוק הרגשי של בני המערב (ספציפית, אמריקאים) מהמלחמות והאלימות המסוקרים בטלוויזיה - עבורם זהו בידור בדיוק כמו "מלרוז פלייס" או שערוריות המין של ג'סיקה האהן (וחלופותיה - מוניקה לווינסקי, למשל). אני לא יכולה לדעת בוודאות אם בעת יציאת האלבום, רעיונות אלו היו חדשניים, אבל כיום בוודאי הם אינם. בעצם, זכור לי עדיין ספר של הארלאן אליסון, כותב המשוייך לזן המד"ב, שכתב בדיוק את אותם הדברים על הטמטום וקהות החושים שגורמת הבהיה בטלוויזיה, עוד בשנות השבעים. והאשמתה של ארה"ב בתחלואי העולם ובמלחמות גם היא עמדה פופולרית - אולי העמדה המרכזית - כיום ברחבי העולם. לכן, מבחינת המילים, מה שחיפשתי אצל ווטרס זה את אותם מקומות בו הוא עוזב את הדו-מימדיות ומנסה להכניס תלת-מימדיות לתוך תאוריו: ההומניזם, הספקות. ישנם אך מעט מקומות כאלו. אחד מהם הוא What God Wants בו ווטרס - אולי בניגוד לרצונו - מודה במשתמע שאינו יודע מה אלוהים רוצה. או Too Much Rope, בו מודה ווטרס - שוב, בעל כורחו - כי התרגש למראה הסרט בטלוויזיה על החייל המשוחרר שחוזר לוויאטנם, שם לחם בעבר. "אלו רק שני בני אנוש", מילים שהם מהות הדילמה של ווטרס באלבום זה: הוא לא יכול לשנוא את "הרעים" עד הסוף, כי גם הם, בסופו של דבר, בני אנוש. לכן מסקנתו של ווטרס, עם סיום האלבום, היא מסקנה של ייאוש: מכיוון שאיננו יכולים לדעת מהי הדרך "הנכונה", איננו יכולים לעצור את ההרס העצמי של האנושות. מה שחסר בכל האלבום הזה - ובכל כתיבתו המאוחרת של ווטרס - הוא המענה לשאלה היכן ווטרס ממקם את עצמו בכל זה? היכן הוא נמצא, במוזאיקה האנושית שהוא מתאר באלבום? מי הוא עצמו? כמו תמיד, הוא מאשים אחרים; הוא עצמו בבחינת נעדר, צופה מהצד. אבל אף אחד מאיתנו איננו צופה מהצד. כולנו אחראים. מבחינה מוסיקלית, האלבום הוא בעל סאונד "כבד" וכהה, ובמקומות מסויימים חדגוני. העדרותו של גילמור - או כל שותף אחר לכתיבה - מורגשת. ווטרס מייחס חשיבות גדולה יותר למילים, כאשר המוסיקה באה לשרת אותה, לא ההפך. למרות זאת, האלבום אינו גרוע מוסיקלית, והאפקטים אינם גורעים מהזרימה הכללית. האווירה הכללית של האלבום היא אווירת-נכאים של ערב האפוקליפסה: פחדו הגדול - ואולי חלומו? - של רוג'ר ווטרס.
 

The Walrus

New member
דווקא על גילמור הוא התגבר יפה

ג'ף בק הוא גיטריסט מדהים, שנותן תחרות קשה מאוד לגילמור, ואם נצא מהמסגרת של "איפה גילמור הישן והטוב?" נגלה גיטריסט מדהים עם סולואים עוצמתיים ומעולים. נחמד לגוון לפעמים. גם מבחינת הלחנה האלבום לא רע בכלל - לפרפקט סנס, לדוגמה, יש מלודיה מדהימה. אני חייב להגיד שהתמכרתי לאלבום הזה לגמרי, אני חורש עליו ברמות די מטורפות בימים האלה (עכשיו אני מכור לit's a miracle). על שיר הסיום אני יכתוב בתגובה נפרדת.
 
בוודאי שג'ף בק הוא גיטריסט אדיר

ואולי האהוב עלי מבין הגיטריסטים של שנות השישים. התכוונתי להעדרו של גילמור בתור "קונטרה", בכתיבת השירים, ובעיקר בהלחנתם. ווטרס זקוק לשותפים לכתיבה, שיתנו לו פידבק על הכתיבה שלו ויתרמו מרעיונותיהם. למעשה, זו היתה התלונה העיקרית שלו כנגד הפלויד: שהם לא נתנו לו "מספיק תמיכה" לשירים שהביא ל"החומה" ול-TFC, בעיקר, ולא הביאו רעיונות משלהם. זה הייתרון של עבודה בלהקה, ו-ווטרס למד את זה בדרך הקשה. כיום הוא מת לחזור ולעבוד אתם, בדיוק בגלל הנקודה הזו: הוא תקוע עם אלבום הסולו שלו, והוא יודע שהוא זקוק לשותפים לכתיבה, כי אינו יכול לסיימו לבד.
 

FunkyMonk

New member
די..

אין כזה דבר להשוות בין שני נגנים. זה לא קיים. זה לא עובד. זה לא אפשרי. גילמור זה גילמור ובק זה בק. אפשר להגיד מי יותר טכניקן, אפשר להגיד מי משתמש יותר בבנדים, אבל להגיד המון דברים טכניים. אבל מי יותר טוב? זה לא אפשרי.
 

The Walrus

New member
לא אמרתי שמישהו מהם יותר טוב

רק אמרתי ששניהם גיטריסטים מעולים ומעניינים. איפשהו אמרתי שמישהו מהם יותר טוב? וחוץ מזה - אני די בטוח שאפשר להשוות בין גילמור לאיזה נגן שמנגן רק שנה.
 

The Walrus

New member
*נקודה עשרונית*

בשבילך... סתם. הנה הניתוח שלי לשיר... השיר מתחיל איפה שקודמו סיים מבחינה מוזיקלית, במין אפקט עם הבאס שמזכיר תקתוק שעון (כמו זה בtime). בחלק הראשון של השיר ווטרס מתאר איך הגענו למצב הזה. "מה לא בסדר איתי?" הוא שואל את הדוקטור. חיי הסופרמרקט, העסקים, שכולם מהללים ארוכים מדי בשבילי. "מהם חיי הלב של טלוויזיה צבעונית?" הוא שואל. הטלוויזיה הפכה למרכז עולמנו, דרך לתקשר עם אנשים, אבל מהם חיי הלב שלה? האם התקשורת דרך מסך אלקטרוני יכולה להחליף את התקשורת האנושית? לדעתי המילים הופכות ליצירת מופת אמיתי בערך מכניסת התופים. הילדים של מלרוז משוויצים בחפצים שלהם - האם האפס המוחלט הוא קר מספיק? מה השורה הזאת מנסה להגיד? אנחנו נמצאים במקום כלשהו בעתיד. הטכנולוגיה תהיה מתקדמת הרבה יותר אז - אבל גם יותר 'קרה'. אם פעם היינו מדברים אחד עם השני פנים אל פנים, היום הכל זה טלפון או טלוויזיה. ומה יהיה אז? 'האפס המוחלט' יכול לייצג את הטכנולוגיה העתידנית לדעתי... לקטע הבא ממש אין מה להוסיף: "ובחוץ בוואדי חם ונקי, הילדים הקטנים יושבים מול מסך הטלוויזיה בלי מחשבות לחשוב, בלי דמעות לבכות הכל נמצץ ליובש ממש עד לנשימה האחרונה." השורה הבאה היא "ברמן מה לא בסדר איתי?", שהיא מין מקבילה לשורה הראשונה - "דוקטור מה לא בסדר איתי". הרי אם פעם הערצנו דוקטורים ומדענים ואנשים משכילים, היום אנחנו מעריצים סתם זמרי זבל שלא עושים כלום. הברמנים מייצגים את חיי ההוללות... ושם למעלה, הקפטן אומר: "תסלחי לי. המין הזה שיעשע את עצמו למוות". ואז הגיטרה החשמלית נכנסת בכניסה מדהימה, בבת אחת, לקטע המוזיקלי העוצמתי ביותר שאי פעם שמעתי, שבו ווטרס מתאר את סוף האנושות: צפינו בטרגדיה המתגלית עשינו כפי שהתבקשנו, קנינו ומכרנו זו הייתה ההופעה הטובה בתבל! אבל אז זה נגמר צעקנו אוו ואההה נהגנו במכוניות מירוץ שלנו אכלנו את המנות האחרונות של הקוויאר ומישהו אי שם בכוכבים בעל עין חדה התבונן עקב אחר אור מהבהב ה"הוריי" (קריאת ההידד) האחרון שלנו" ומאז הוא עובר לפלישת החיזרים: וכשמצאו את צלליותינו מקובצות מסביב לטלוויזיות הם עקבו אחרי כל רמז וחזרו על כל בחינה בדקו את כל המידע שהיה ברשימות ואז, האנתרופולוג החוצן הודה שהם עדיין אובדי עצות אך במחיקת כל סיבה אחרת להיעלמותנו העצובה תיעדו את ההסבר היחיד שנותר המין הזה שעשע את עצמו למוות... וכאן נגמר הקטע העוצמתי... ו-ווטרס אומר בשקט: בלי דמעות לבכות, לא נותרו עוד רגשות המין הזה שעשע את עצמו למוות... אני יודע שזה נשמע יותר כמו ציטוט מאשר ניתוח, אבל באמת שאין מה להוסיף. כל מילה רק תגרע מהעוצמה של השיר הזה...
 
למעלה