תתחדשו וכבר שאלה

יפעת 27

New member
תתחדשו וכבר שאלה

איזה קטע הפורום הזה בא בדיוק בזמן - תהיתי איפה אני מוצאת בלשן... ולשאלתי האם "ית" היא תמיד סיומת נקבית??? איזה וויכוח ארוך אתם הולכים לפתור לנו!!!
 

BennyG

New member
נסיון לתשובה

ראשית, אינני בלשן. אז כדאי שתחכי לתשובות מקצועיות יותר לפני שתלכי לפדות את חלקך בהתערבות. אם מדובר במילות פועל אז יש כמובן מילים כמו: משחית, מפחית, וכיו"ב אם מותר גם "יט", אז ישנם: תכשיט, תקליט, תפריט (וכן פעלים כמו: מושיט, מחליט, מלעיט) החיפוש הלא-מלומד שעשיתי, דרך מילון החרוזים של אבניאון, לא העלה מילים זכריות המסתיימות ב"ית", אז אולי מי שבחר באפשרות הזו ניצח בהתערבות. אני אמשיך לעקוב ולהחכים.
 

איליה.

New member
תשובה

בתור סיומת - לדעתי כן, כש-"ית" באה בתור סיומת (מוספית בסוף מלה, כלומר אינה חלק מהשורש) אז היא תמיד יוצרת שמות בנקבה. אבל! קיימות מלים בזכר שמסתיימות ב-"ית", אבל האות ת' היא חלק מהשורש. למשל: תסכית (על משקל תקטיל: תסביך, תקליט, תחביב - זהו משקל זכרי) ואני לא יודע אם יש מלים נוספות כאלה. אז התשובה היא: "ית" היא סיומת נקבית, אבל לא כל המלים המסתיימות ב-"ית" הן בנקבה.
 

יפעת 27

New member
תודה לכלום

ועכשיו אני יכולה לגלות, המילה המדוברת היא "בראשית", כשהטענה (לא שלי), שניתן לפרש בראשית: ב-ראש-ית.
 

shlomitss

New member
טענת "הצד השני" נכונה כמובן

אלה היסודות של המלה בראשית. בצורתה זו היא מתפקדת כתוה"פ בשל מילת היחס בי"ת, אבל בכל מקרה -ית זו סיומת נקבית, כפי שציין איליה בתשובתו הממצה.
 

איליה.

New member
למלה "בראשית" אין מין.

כמו שאמרה שלומית, בראשית הוא תואר הפועל, ולתואר הפועל אין מין. תואר הפועל בראשית נוצר מהוספת המוספית ב לשם ראשית. השם עצמו ראשית הוא בנקבה, כי הוא נוצר ע"י הוספת המוספית ית לשם ראש, ומוספית זאת תמיד יוצרת שמות בנקבה. אבל, כאמור, המין של המלה ראשית אינו רלוונטי, כי בראשית הוא תואר הפועל ואין לו מין.
 
למעלה