תפילה בקברי צדיקים לזיווג, כן/לא

meetyg

New member
תפילה בקברי צדיקים לזיווג, כן/לא../images/Emo35.gif

בס"ד שלום לכם. רצין לדון קצת על העניין הזה של תפילה בקברי צדיקים (בעיקר של ר´ נחמן זצ"ל, אך לא רק) למען זיווג (וגם למען כל דבר אחר, כמו רפואה שלימה וכו´, אבל בעיקר זיווג). אני רוצה לבחון את הנושא הזה מכמה אספקטים: 1) האם מבחינה אמונית ראוי לעשות כך? הרי אנו מאמינים כי הקב"ה הוא זה שקובע הכל, וכי למה לנו ללכת לקברי צדיקים, ולהאמין שבגללם ישתנה משהו ממה שקבע לנו הקב"ה? האם זה לא נוגד את העיקרון של "תמים תהיה עם ה´ אלוקיך"? 2) האם באמת ניתן לקבל "זכות" מאיזה צדיק, ובכך לזכות לזיווג הגון? האם בלי אותה זכות שאנו מבקשים מנשמת הצדיק, לא היינו משיגים תוצאה דומה? ובכלל, למה אנו מתפללים על קבר של צדיק לעמן זיווג, הרי נקבע לנו מה זיווגינו 40 יום קודם שנולדנו (ע"פ מה שכתוב בגמרא)? 3) מה עדיף, להתפלל לקב"ה "במילים שלך" בבית (או במקום כללי אחר) או להתפלל תפילה קבועה מסויימת (כמו תהילים) על קבר של צדיק? 4) מהי מידת ההתערבות שיש לקב"ה בעולם הזה, לגבי עניינים שכאלה? (כלומר האם פועלת פה השגחה פרטית או לא? האם הקב"ה נותן לאדם 100% בחירה, או שמא יש לו התערבות כלשהיא? האם הקב"ה מחליט ב100%, ורק נותן לנו אשליה שאנו בוחרים את הזיווג שאני רוצים? [מתבסס על דברי הגמרא: "ארבעים יום קודם יצירת הולד, יוצאת בת קול ומכרזת בת פלוני לבן פלוני” (סוטה ב.)]) 5) עד היכן? כלומר, האם מספיק ללכת לקברו של ר´ יונתן בן עוזיאל בעמוקה, או שמא ללכת לאומן (כלומר טיסה, שכרורכה בלא מעט כסף), ולהתפלל על קברו של רבי נחמן? אודה לכם אם תענו לי השאלות הללו... עוד עניין, שקשור דווקא לרבי נחמן הוא: לפי מה שידוע לי, רבי נחמן מברסלב זצ"ל, הבטיח שמי שיתפלל בקברו בראש השנה יזכה לזיווג הגון/מהר... למה רבי נחמן הבטיח דווקא זיווג ולא משהו אחר (כמו בריאות/פרנסה/אושר וכו´)? ולמה דווקא בראש השנה? תודה מראש!
 

פראזניק

New member
תשובות...

א. הצדיק קרוב יותר לבורא מאשר אנחנו, איננו מבקשים מהצדיק, אלא מהבורא בכח הצדיק, או מהצדיק שיפעל בכוחו אצל הבורא. התפילה לצדיק עצמו, אסורה, משום "דורש אל המתים". לכן אנו נוסעים ךקברי צדיקים, משום שאנו רחוקים מהבורא, לצדיקים - הקרובים יותר לבורא - כח רב משלנו, ואנו מתפללים על ציונם, שבכחם תתקבל תפילתנו, או כאמור, שהם יפעלו אצל הבורא עבורינו. ב. אמנם זיווגו של אדם נקבע 40 יום קודם יצירתו, אבל מבקשים להקדים את המועד, לא לשנות זיווג. (ז"א, שזה יבא מהר). ג. תפילה בלשון פרטית היא ענין אחד, תפילה קבועה (כמו תהלים) היא ענין נוסף. רבינו הדריך אותנו, להתפלל בלשון שלנו על כל נושא ונושא, גם על כפתור שנפל, הבורא מחכה ומצפה לתפילותינו בכל עת ובכל לשון. אם יש הבדל בין תהלים לבין לשון פרטית, הרי שהוא בכך שכשאנו אומרים תהלים, אנו מתפללים גם בכוחו של דוד המלך ע"ה, תפילה פרטית, היא בכוחינו בלבד. ג. שאלת ההשגחה והבחירה היא שאלה ידועה שהתשובה עליה קשה מאד להבנה בעולם מצומצם כשלנו. אשאיר לעופר לענות עליה. לגבי החלק השני בשאלה, נקבע מיהו זיווגו של כל אדם, אך האדם (מכח הבחירה) יכול לשנות ולשאת מישהו\י אחר\ת, אבל, אמרו קדמונים, סוף כל סוף, יפגשו הוא והיא. ד. אולי אפשר לומר שעדיף לנסוע לאומן, משום שציון רבינו מסוגל להכל (כפי שהבטיח) ואילו ציון יונתן בן עוזיאל מסוגל למציאת זיווג (ואין הבטחות אחרות שהבטיח) וכמובן שח"ו לא באתי להמעיט מגדולתו העצומה של יונתן בן עוזיאל. כמובן שלנסוע לאומן קשה יותר, זה כרוך בטרחה ולא כל אדם יכול בכל זמן לנסוע, לא הכריחו גם לנסוע בכל עת. חסידי ברלסב נהגו למשל, לפקוד בקביעות את ציונו של רשב"י בעיקר, אבל גם כל קברי הצדיקים האחרים, אין בכך משום סתירה להיותם חסידי ברסלב, להיפך, רבינו שיבח מאד את מלת ההשתטחות על קברי צדיקים בכל עת וזמן. ה. ראש השנה אצל רבינו, אינו מסגול למציאת זיווג, הענין הוא כך: ראש השנה, הוא מתנה שקיבל רבי נחמן מהבורא, לכל דבר וענין. רבינו, בלא שום קשר לראש השנה, הבטיח גם בענין מציאת זיווג, אך שוב, ללא שום קשר לראש השנה. לראש השנה נוסעים למען תיקון רוחני אותו הבטיח רבינו, (וכמובן שמתפללים ומבקשים גם על כל נושא, שכן אנו מאמינים שבכוחו של רבינו לפעול הכל אצל הבורא). ושוב, על נושא זה אבקש מעופר להרחיב בדיבור. מקוה שעזרתי.
 

meetyg

New member
הבנתי פחות או יותר...

בס"ד תודה לך, ענית לי על רוב השאלות... כמובן שאשמח אם עופר ירחיב קצת על הנושאים שבהם אמרת שאתה משאיר לו אותם... אז לפי מה שהבנתי, ראש השנה זה לאו דווקא לזיווג, אלא לכל דבר... אני תמיד חשבתי שרק אם באים בראש השנה אז זה סגולה לזיווג... אם כך אפשר לבוא בכל זמן בעצם, רק שבראש השנה יש מעין התעלות רוחנית שם, ולכן כדאי לבוא בראש השנה... נכון?
 

פראזניק

New member
המשך קצר...

ראש השנה, הוא ציווי של רבי נחמן. "והזהיר לעשות כרוז, שכל מי שסר למשמעתו ומקורב אליו, יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש". כך אמר רבי נחמן ביחס לראש השנה. לא ביחס לדבר מסוים, אלא לתיקון רוחני כללי. מעבר לזה, בשביל בקשות, אין שום חילוק והבדל מתי באים.
 
הרחבות לדברי פראזניק

א. הידיעה והבחירה רבינו כותב שהשכל להבנת הידיעה והבחירה (כלומר: כיצד יתכן שהקב"ה יודע כל המעשים שייעשו - וידיעתו מכרחת אותם לקרות - ובכל זאת יש חופש בחירה) יתגלה רק לעתיד לבוא. ראה בליקוטי מוהר"ן כ"א ד´: "כמו שאנו רואים כמה חכמות עמוקות, שאין יכולת במח האנושי להבין על בוריו, כמו כמה וכמה מבוכות שאנו נבוכים בהם, כמו הידיעה והבחירה, שאין מוח של אנושי יכול להבין את הידיעה הזאת, והשכל הזה הוא בחינת מקיף, שאין נכנס בפנימיות המח כי אם מקיף אותו מבחוץ, והשכל הפנימי מקבל חיותו מהמקיף הזה. ודע, שזה עיקר כוח הבחירה, כל זמן שהשכל אין כל כך גדול להבין הידיעה והבחירה, אזי כוח הבחירה על מקומו, כי יש בידו כוח לבחר החיים או הפוכו; אבל כשיכנס המקיף הזה לפנים, ואז יתגדל השכל האנושי ויתגלה לאנושי הידיעה והבחירה, אז יתבטל הבחירה, כי אז על ידי גידולו של השכל יצא מגדר האנושי ויעלה לגדר מלאך, ואז יתבטל הבחירה; וזה זה עיקר כח הבחירה, זה שאין יודע השכל של הידיעה והבחירה:" ב. הנסיעה לאומן ראשית דבר, כל אדם צריך להשתדל לבוא לפחות פעם אחת בחייו לציון רבינו, לומר שם תיקון הכללי ולתת פרוטה לצדקה שם עבור נשמת רבינו. רבינו נשבע בשני עדים שמי שיעשה זאת, יזכה לכך שהוא יתאמץ לתקנו תיקון נצחי ולהוציא אותו (אפילו) מהגיהנום. שנית, רבינו ציוה לבוא להתפלל באומן בראש השנה לקיבוץ הקדוש. התיקון הזה כולל, על פי מסורתנו: א) להשתטח על הציון הערב ראש השנה ולומר וידוי דברים ב) להתפלל במנין הגדול ביותר באומן בראש השנה, בבית המדרש הנקרא ע"ש רבינו. לכמות המתפללים יש חשיבות, מפני שככל שהנשמות רבות יותר כך נעשים צירופים עליונים המועילים לתיקון של כלל ישראל ע"י רבינו בדרכיו העלומות הידועות לו. שלישית, כל המרבה לנסוע להתפלל על ציון רבינו הרי זה משובח. מלבד כל התיקונים שזוכים, הרי האדם עצמו זוכה לעוד "מנה" מרגשות הקודש העזים והתשובה השלמה באמת שחש כל מי שמשתטח על ציון רבינו. בנוסף לזה שיש בזה בפשטות את ה"פגישה" המחודשת והנפלאה בין החסיד לרבו. שמעתי מהרב מנצור, חתנו של הרב צדקה זצ"ל, שאמר לי בשם הרב בעדני שליט"א: "הרגש הקדושה וההתעלות שהרגשתי על ציונו של רבי נחמן עולה על כל מה ששיערתי. אפילו בכותל המערבי ובקבר רחל או בקבר רשב"י לא הרגשתי כזאת התעלות". ונוסיף כאן את פסק ההלכה של הרב מאזוז שליט"א שכתב שכל אחד מישראל מחויב לפחות פעם אחת בחייו להתפלל בראש השנה בקיבוץ הקדוש באומן. (ומי ירים את הכפפה ויביא לכאן את הציטוט ממאיר יערי, שמקור המילה "קיבוץ" מועתק מחסידי ברסלב?. פראזניק? יש לך את החוברת עם הציטוט?)
 

meetyg

New member
פה יש שאלה הלכתית...

בס"ד אני מבין עכשיו שיש עניין גדול לבקר בקברו של רבי נחמן זצ"ל. אף שמעתי חוויות שאנשים חוו בקברו וכו´... אבל יש פה שאלה הלכתית, אם מותר לצאת מארץ ישראל לחו"ל? שמעתי שיש רבנים שלא מתירים לצאת לחו"ל, ועניין היציאה לחו"ל על מנת לבקר בקברי צדיקים (לא רק רבי נחמן זצ"ל) היא קצת בעייתית... אני יודע שיש רבנים גדולים שנסעו לאומן (ואפילו נודע לי שר´ אריה דרעי מבקש לצאת לאומן, ולא שמעתי שרבו, הרב עובדיה שליט"א מתנגד לכך, או אומר משהו על כך, ולכן אני קצת מבולבל, כי נדמה שזה לא עניין של מנהגי ספרדים מול מנהגי אשכנזים, אלא יש מחלוקת בימינו, בין רבנים, האם מותר או לא), האם ידוע לך מה השורה התחתונה (בעיקר אם ידוע לך אם הרב עובדיה יוסף שליט"א אמר משהו בנידון, כי לפיו אני הולך)? סתם כדרך אגב, אני מאוד רוצה ללכת לאומן השנה (בראש השנה כמובן) יחד עם גיסי ועוד כמה חבר´ה, אבל כנראה שאני אהיה בצבא באותו זמן, ולא בטוח שייתנו לי לצאת לחו"ל... תודה על ההבהרות והתשובות...
 
אין כאן שום שאלה הלכתית

וקצת למטה בדף זה יש דיון מפורט על זה. הנה הקישור. ראוי לציין שיש כמה מרבני הזרם הדתי-לאומי שנוהגים לעורר את ה"בעיה" הזו, מתוך רצון (מובן, מבחינתם) לעצור את התקרבות הנוער שלהם לחסידות ברסלב. מי שיעיין במקורות שמובאים בהודעה הנ"ל יבין שאין כאן כל בעיה.
 
ועוד פסק ל"ספרדים"

רבי חיים חזקיהו מדיני זי"ע, רבה של חברון, מגדולי הפוסקים בדור הקודם, בעל הספר הענק "שדי חמד", פוסק במפורש שמותר לצאת לחו"ל לקברי צדיקים. וכמו שזיסער הביא כאן למטה מדברי הפוסקים בהלכות תענית, עיי"ש.
 

meetyg

New member
תזהר מל"ה...

בס"ד קראתי את הדיון, ובאמת מוזר שעדיין יש כאלה שלא מתירים (אולי מה שהם אומרים זה בגדר חומרא ולא דווקא הלכה... עובדה שיש הרבה חסידיות שנוסעות לחו"ל לבקר את רבם, כפי שציון באותו דיון). רק דבר אחד, תזהר מל"ה... דווקא זה לא היה רבנים מהציבור הדתי לאומי שאסר, להפך, הם נותים להקל... תודה על המידע... בעז"ה יתברך אולי אזכה לפקוד את קברו של רבי נחמן השנה...
 
חס ושלום, זה לא לשון הרע!

הרבנים האלה עושים כמיטב שיפוטם ומכוונים בזה לטוב, על פי שיטתם. והלא זה יסוד לימוד הזכות, על פי דברי רבינו, שהשני מכוון לטוב על פי דעתו. כל מה שרציתי לומר שכל הקוראים את דברי הרבנים הנ"ל (באתר "כיפה" ובתשובות מסוימות באתר "מורשת", כפי שהראו לי) צריכים לדעת גם את הצד השני. ההיצמדות לאיסור (הבדוי!) לנסוע לחו"ל לאומן נראה לכמה אנשים מלא "אהבת ארץ ישראל", ולכן יש לברר את ההלכה, ולא להחליט על פי רגש. ומי לנו גדול מרבינו שלימדנו אהבת ארץ ישראל. אחד מיסודות חסידות ברסלב הוא שחייב אדם לקום ולעלות לא"י, ובעצם על פי דברי רבינו צריך היתר ברור לגור בחו"ל כאשר אפשר לגור בא"י.
 
למעלה