תעשיית השעורים הפרטיים

AYELET1

New member
תעשיית השעורים הפרטיים

בכתבה שהופיעה במעריב, מדובר אודות הנושא המאד מקומם הזה. מורה הנותן שעורים פרטיים לתלמידיו (בניגוד לחוק, אך לא חסרים מורים כאלו), עומד בפני ניגוד אינטרסים: יש לו מניע ללמד פחות טוב- כדי שתלמידיו יזדקקו לשעורים פרטיים. בנוסף, איך יוכל לתת ציון נמוך לתלמיד כזה? הרי אז משמעות הדבר , לא רק שהוא נכשל בהעברת החומר בכיתה, אלא גם נכשל בהעבתו תמורת סכום נאה, במצב נוח- של אחד מול אחד. ישנה תופעה דומה, שמורה אמנם לא מלמד את תלמידיו, אך נוהג בשיטת "יד רוחצת יד" - מורים שולחים תלמידים, באופן הדדי, אחד לשני. וגם כאן הטעם לפגם וניגודי אינטרסים, ברורים. ומה עם העלמת העין של מס הכנסה בנושא? טוענים המורים שמס הכנסה מעלים עין, משום שאנשיו יודעים שלא ניתן "לגמור את החודש" ממשכורת מורה ממוצעת. אני תוהה לי: מה עם מגזרים אחרים, בהם המשכורות נמוכות יותר , ובהתאם גם רמת החיים- למה שם לא מעלימים עין מענייני מס הכנסה?!
מסתבר, שכשאין אפשרות מימון שעורים פרטיים, במקומות ישוב , בהם ההכנסה הממוצעת נמוכה, נמצאו פתרונות זולים יותר , ויעילים , לשעורים פרטיים: מורים העובדים מספר שעות נוסף בשבוע, ומקבלים על כך תגמול יפה והולם. המוטיבציה גבוהה, והתוצאות מדברות בעד עצמן, במקומות אלו . מצד שני , טוען מורה בתיכון , שלא ניתן להעניק התייחסות אישית לכל תלמיד, כשמדובר בכיתה בת 40 תלמידים עם מורה אחד. כל זה בניגוד למצב המצוי בזמן השעורים הפרטיים. צורמת נקודה נוספת, לדעתי: כל העניין הפך IN-י מאד בקרב התלמידים. לא מורגש כאן רהב מסויים, ביכולות הכספיות?! מוזמנים לחוות דעתכם.
 

גליה12

New member
אישית- ומצפונית לא הייתי בוחרת

במורה הכתה כדי לתת שעורים פרטיים במקצוע שלו- יש גבול לשחיתות- בקשר למורה פרטי זה בערך ההבדל בין להיות צודק ולהיות חכם- צודק- אני בטוחה שבית הספר צריך לתת תשובה לכל תלמיד- חכם- הבן שלי יתן את הדין בסוף ויכשל.... אז אין ברירה- הבן הקטן שלי- לקוי למידה- והמורה- המחנכת (זו שיש לה 10 תלמידים ועוזרת) הודיעה שנמצא לו מורה פרטי כי היא לא מסתדרת עם לימודי הקריאה שלו- מכעיס- משגע מעצבן מטריף- מה שאתם רוצים אבל ברירה כמובן לא היתה לי.
 

חני ב

New member
אסור למורה לתת שעורים

פרטיים לתלמידיו, ועוד יותר, אסור לו בכלל לתת שעורים פרטיים לשום ילד מבית-ספרו.
 
רק ה 2 בספטמבר- כל יום?

זוהי נורמה שהשתרשה. המורה לא מלמד את תלמידיו, הוא שולח אותם לחברו ששולח את תלמידיו אליו ההורים משלמים. עולם כמנהגו נוהג.ואני כלל לא מתייחסת לצד הלא אתי ולהוצאה הכספית. קצת לוגיקה- אם בית הספר, מערכת ההוראה הייתה מתחילה לקחת אחריות על זה שהם צריכים להוציא תלמידים שלמדו ויכולים לעמוד בבחינות(המדד הקיים היום) אז לא היו שיעורים פרטיים, הילדים שהיו לומדים-היו מצליחים ואלו שלא- לא היו מקבלים תעודת בגרות כנראה. אם בית הספר, משרד החינוך, המנהלים, המורים- היו עסוקים ב"הוראה" -אז לא היה צריך שעורים פרטיים. כל ילד שלומד עם מורה פרטי, נניח אנגלית מה שלא למד בכיתה 8 שנים, ותוך חצי שנה מוכן לבחינות בגרות, רק מעיד על הכשל ההוראתי של המורה בכיתה! היות ויותר מדי תלמידים מצליחים להדביק פערי ידע ענקיים תוך פרק זמן קצר, ובעלות כספית של ההורים המסקנה המתבקשת היא לגבי איכות ההוראה בבתי הספר. אבל זו פרה קדושה בה לא נוגעים. מצמצמים את החומר לבגרות, מביאים מורים פרטיים(בלי ועם קומבינה) עוסקים ב"חינוך" של הילדים- ימים רבים לפעילות יעני תרבותית וחברתית. אבל הוראה לשמה? הוראה שילד יוכל לצאת בוגר י"ב ,איש משכיל ברמה ממוצעת, בעל ידע בסיסי, וכישורי למידה? עד כאן. זה לא. אז זה היה הטריגר של 2 בספטמבר, מה את מכינה למחר?
 

AYELET1

New member
מרתיח, נכון???

גם זה, גם הסיפור של גליה (אז מה אם זה החינוך המיוחד- הרי מדובר שם על הרבה פחות ילדים על 2 מבוגרים). ומה נותר לעשות? לזעום...
 
האחות חנה, הספרית ז´קלין והמורה

ואם איש הולך לקופת חולים לקבל זריקה, והאחות חנה שמחפשת את הישבן שלו, מגששת באפלת מכנסיו, אומרת לו" ´שמע , היה לי יום חארה היום, המקרר לא עובד, המזגן מטפטף, היו לי 30 חולים ו2 ביקורי בית..אז אני לא חושבת שאני לא אכאיב לך, ובכלל יכול להיות שהחיסון לא יעבור בהזרקה שלי,כי אין לי כוח" אז למרות שהאחות חנה מקבלת משכורת ממשרד הבריאות, ואמורה לתת את החיסון, ולכן האיש הגיע אליה. הוא ,סביר להניח ,ירים את מכנסיו המשולשלים, ויתקפל מהר משם. התנהגות סבירה של שירות לא מספק. הוא גם כנראה יתלונן אצל ד"ר ליאון,מנהל המרפאה, היא תחטוף על הראש, ואם זה לא יעזור הוא יפנה לרופא המחוזי שהוא מכיר מבית ספר יסודי. אם אישתו של האיש, תלך לז´קלין הספרית ממספרת סימון, והאחרונה תגיד לה, שלמרות לאישה יש הערב חתונה, לז´קלין אין כוח יותר בידיים לעשות פאן, ובכלל הצבעים שהיא עשתה היום יצאו על הפנים. ויש לה יותר מדי לקוחות, והמסרקים זה לא מה שהיה פעם. אשתו של האיש- תיקח את עצמה, ארנקה ותכולתה ותעבור למספרה בקצה השני של הרחוב. אבל לא כך בחינוך. למורים לגטימי לאמר-אני לא מסוגל לספק את השירות הנדרש. כי..... אלף סיבות(חלקן נכונות וחלקן עורבא פרח) ולכן אתה ,ההורה שרוצה להקנות לילדך ידע- תרכוש את הידע תמורת תקציב אישי (יקר). ההורה ,אם יפנה למנהלת בית הספר, ישמע על מצוקת התקציב וקשיי הלימוד במקרה הטוב, ועל הפרובלמטיות של הילד שלו, במקרה הפחות טוב. אבל מנהל בית הספר לא יקח אחריות להקנות לילד את הידע כמו שמנהל המחוז לא יקח אחריות זו כמו שמנכל"ית משרד החנוך לא תיקח. מורה אמור להקנות ידע לתלמידים. במסגרת הקיימת. בנתונים הקיימים. במציאות הקיימת (40 ילדים בכיתה, 2 מופרעים, 1 דובר הוטטונטית, אין חלונות וכו) מורה שלא יכול שיחזיר את המפתחות! שיסרב לקבל שכר כי אינו ממלא את תפקידו. אבל זה לא. כי המורה אינה האחות חנה שתחטוף כבר ממנהל המרפאה, ובוודאי אינה הספרית ז´קלין שתחטוף את המכה בארנקה. מורה יודע שמרגע שהוא נמצא בכיתה, כל התירוצים וההסברים לגטימיים לחוסר העשייה, הבטלנות והעייפות שלו. מה נותר לעשות? להתמודד מול המורה הפרטי, בית הספר האישי והשאר. או להכנע. אני בחרתי בחלק גדול מהמקרים להתמודד. את המחירים אני משלמת (לעיתים גם הילדים כמובן). אבל גם המערכת.
 

AYELET1

New member
ההבדל בין...

ז´קין הספרית לבין המורה הוא, שז´קלין פשוט לא תקבל כסף אם לא תבצע את תפקידה כנדרש, ואילו המורה תקבל
לא כל כך מהר יזרקו אותה מביה"ס.
 

shay911

New member
מורים טובים

עושים עבודת קודש. כדאי לנסות פעם ללמד כיתה. זה לא כ"כ פשוט. להתלונן על כולם זה סתם טיפשי - שחרור קיטור לשמו. חישבו על זה כך: בלתי אפשרי לרצות 35 תלמידים מדי יום ועוד לא דיברנו על לרצות את הוריהם... - אוירת ה´עליהום´ מוגזמת
 
חיכיתי למורה הקדושה התורנית

לספר על עוד כמה עובדי "עבודות קודש" שאני מכירה? למשל אחות בבית חולים לחולים סופניים? למשל עובדת סוציאלית במעון לנשים מוכות? רופא במחלקה נוירולוגית או בטפול נמרץ וכן הלאה... לא אמשיך. ללמד כיתה זה לא פשוט-נכון. גם לעשות עוד אי אלו מלאכות . אבל משום מה ה"קדושה " דבקה דווקא במורים. כן להיות מורה טוב זו עבודה קשה . מאד קשה. אולי בגלל זה אנחנו פוגשים הרבה מורים בינוניים (אם לא למטה מזה) ומעט מעט מורים טובים. מה רוצים ממורה בסה"כ? רק שילמד, שיהיה מעניין, שיהיה מרתק, שיעורר סקרנות , שחכמתו תעלה על זו של תלמידיו, שנסיון חייו יהיה פתוח ועשיר, שיוכל להיות מורה בלי להיות שיפוטי ובעל דיעות קדומות. שההוראה תהיה בעיניו יעוד ,מטרה, משאת חיים. ועוד לא הגעתי ליכולת שלו לחנך. אני רק עוסקת ביכולת שלו להבין ילדים, ולגרום להם להתענג על הלמידה. לא צריך ש"ירצה" את התלמידים, ובוודאי לא את ההורים(הם ממילא לא צד בעניין ההוראה). כי אם את מכירה את המורה הזה? יש אצלי יותר ממישרה אחת פנויה עבורו. אבל אני גם מכירה את התשובה אני מכירה את המורה המצטיין וכל מורה חושבת שהיא כזו, בתפקיד המלאך הקדוש. אז לעדכן אותך למרות שאני "רק אימא" אני לא לגמרי טיפשה. מעולם לא התערבתי בתכני לימוד. אבל אני רואה את התוצאות אני רואה את האנשים הצעירים שיוצאים ממערכת החנוך הממלכתית. איך הם מגיעים ללמודי תואר ראשון ושני? מה הידע הבסיסי שיש ברשותם? מהם הרגלי הלמידה? מהו הידע הכללי התרבותי שהם נושאים? כמה סקרנות אינטלקטואלית יש עימם? לדאבוני-מעט מאד. אז אין לי אלא לבוא בטענות לשני גורמים: ההורים כמחנכים ומערכת החנוך כמעניקת השכלה. שניהם כושלים. אני לא מצפה מהמערכת ש"תחנך" את ילדיי אבל אני כן מצפה שהיא תלמד אותם ותפסיק להסתתר מאחורי נימוקי עבודת קודש כדמגוגיה זולה לרחמנות צבורית על המורה האומלל מול 35 התלמידים. ועל זה- הטענה המרכזית שלי בעניין של אחריות המורה ללמד בבית הספר- לא נתת מענה.
 
אש"ש בוקר טוב,

אני אוהבת את איך שאת כותבת אבל יש לי איזו שהיא בעיה........ היום - אם כל אפשרויות הלמידה הקיימות אפשרויות שלא בהכרח כוללות את המורה המלמד (ראה מערכות מחשבים וכל הכלול בהן) האם לא צריך להשתנות תפקיד המורה????????? מתפקיד מעביר הידע - דבר שכיום לא תמיד הוא יכול לעמוד בזה, לתפקיד ה"מחנך", האדם שמלמד כישורי חיים, כבוד לזולת ולסביבה, האדם שמעביר לילד את הסקרנות לחפש את החומר שהוא צריך מצד אחד ומצד שני נותן לו את הכלים של איך והיכן לחפש???????? אורית
 
בוקר אורררר

עניתי למעלה באיזשהו שרשור על תגובה של איילת בית הספר כמורה או כמחנך. תקציר- בוודאי שתפקיד המורה 2002 צריך להיות שונה מתפקידו 1902 עדיין היכולת ללמד אמורה להיות לו. ללמד אינו רק הקניית ידע, אלא הדרך לרכוש ידע, ובעיקר אי אובדן הסקרנות האינטלקטואלית שאיתה נכנסים למוסדות בגיל 6 עם פה נטול שיניים, ואחרי שלשה וחצי חודשים , נשחקים לחלוטין. שלא לדבר על הכיתות היותר גבוהות מכיתה א.... ההגדרה שלי ושלך של חינוך היא שונה. אני רואה חינוך כהקניית ערכים, נורמות. מהם הערכים? ומי יקנה אותם? עניתי למעלה בפירוט. אישית, היות ובתי הספר לא ממש מתמודדים בהצלחה עם ההוראה, עד כה, והלכאורה חינוך גוזל מהם משאבים, שעות "מורה" וכן הלאה. עדיף שיתמקדו במה שהם אמורים לעשות בשלב ראשוני- ללמד. ואחרי שיתמודדו עם הוראה. שיפנו לחינוך. אבל אני לא רוצה לדבר על חזון העצמות היבשות. אני מדברת על מציאות היום יום.
 
למעלה