תמ"א 38 – מדריך לשנת 2023

תוכן-מקודם

Member
מנהל
pexels-photomix-company-224924.jpg
קרדיט תמונות: pexels

בשנת 2005 ממשלת ישראל אישרה תכנית אשר יעודה לעודד חיזוק בתים הגנה עליהם מפני רעידות אדמה.
תכנית מתאר ארצית זאת נועדה על מנת לחזק מבנים קיימים והיא קיבלה את השם תמ"א 38 – פרויקט התחדשות עירונית.
מאז אישור התוכנית חלפו לא מעט שנים, במהלכם יצאו אל הפועל פרויקטים רבים כאלו בכל רחבי הארץ, כאשר, לצד חיזוק המבנים, כל המעורבים באותם הפרויקטים זוכים ליהנות מעוד קשת רחבה של יתרונות.
חשוב לציין כי הרעיון מאחורי הפרויקט טמון בעבודה שלא הדיירים ולא המדינה יידרשו לשלם כספים בכדי שהתוכנית תצא אל הפועל – היזמים, הם אלו שיממנו את הפרויקט וזאת בתמורה לקבלת אישור לבניית דירות נוספות חדשות בבניין, אותן ניתן למכור .
כך יוצא שכולם יוצאים מרווחים, הדיירים נהנים ממיגון ומהשבחה של הנכס, המדינה לא צריכה לממן את הפרויקט מכיסה, העירייה זוכה לשדרוג ושיפור פני העיר והיזמים נהנים מהרווחים של מכירת הדירות החדשות.

מה הדיירים מקבלים?​

הדיירים או יותר נכון בעלי הדירות בבניין, נהנים בראש ובראשונה מהוספת חדר (שהוא כאמור ממ"ד ברוב המקרים) – מה שעתיד להעלות את ערך הדירה במידה רבה כשהערכה היא לתוספת של כעשרים אחוז בשווי ולפעמים גם למעלה מכך.
בחלק מהמקרים הדיירים גם נהנים מתוספת של מרפסת אשר גם היא תורמת להעלאת ערך הדירה.
במסגרת הפרויקט מתבצע שיפוץ ושדרוג גם של החללים המשותפים – לדוגמא, בניית מעלית, שיפוץ חיצוני של הבניין וכיוצא בזה..
בסופו של דבר ההטבות המתקבלות בהליך פרויקט תמ"א 38 יכולות להעלות את ערך הדירה במקרים מסוימים בכארבעים אחוז.

מה משולם ע"י היזם במסגרת הפרויקט?​

בפרויקט תמ"א 38 כל העלויות, התשלומים, האגרות והמיסים אותם יש לשלם לצורך השלמת הפרויקט אמורים להיות משולמים על חשבונו של היזם – אשר לקח על עצמו את הפרויקט.

איך ממשים פרויקט תמ"א 38?​

דיירים רבים אשר מגלים את היתרונות הרבים אותם הם יכולים להפיק מפרויקט תמ"א 38 יכולים למצוא את עצמם מתלבטים בשאלה כיצד ניתן להוציא את הפרויקט אל הפועל גם בבניין שלהם.
אז מה שהם צריכים לעשות זה לבדוק את ההיתכנות לפרויקט ולכנס אספת דיירים (על מנת להשיג הסכמה של מינימום 2 שליש מבעלי הדירות) – כאשר יש כיום חברות חיצוניות המתמחות בניהול פרויקטים התחדשות עירונית, אשר יכולות לסייע להן בכל אותם השלבים.
בשלב הבא יש לאתר קבלן או יזם אשר ייקח את הפרויקט לידיו וכמובן, ידאג לבצע בפועל את פעולות השיפוץ והחיזוק – קבלן זה גם יזכה לקבל זכויות בנייה של דירות נוספות בבניין.
איש מקצוע חשוב נוסף שחשוב לדאוג לשירותיו הוא עורך דין מקרקעין המתמחה באופן פרטני בפרויקטים התחדשות עירונית, אשר ייצג וילווה את הדיירים לאורך כל התהליך ויוודא שכל האינטרסים שלהם בפרויקט מתממשים על הצד הטוב ביותר.

לסיכום, תוכנית תמ"א 38 היא תוכנית אשר טומנת בחובה יתרונות ותועלות עבור כל הלוקחים בה חלק.
יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בתהליך ארוך ולא פשוט – בעיקר התקופה של הבנייה עצמה ולכן, על הדיירים לגלות הרבה סבלנות ואורך רוח לאורך כל שלבי הפרויקט.
כמובן, שהסבלנות הרבה יותר מאשר משתלמת, כי לצד העובדה שבעלי הדירות עתידים ליהנות מהעלאה משמעותית בשווי הדירה הם גם זוכים ליהנות ממחיה בתנאים טובים ומפנקים יותר וכאמור מתחושת ביטחון גבוהה יותר – שהרי כל המטרה הראשונית של אותה התוכנית (שאולי קצת נשכחה לאורך הזמן) היא לדאוג שהבית יהיה בטוח יותר לעמידה בפני רעידות אדמה.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה