תיק אישי צה"ל

צביקהאו

New member
תיק אישי צה"ל

כבר שאלתי בעבר איך אפשר להשיג נתונים אישיים מארכיון צה"ל
פניתי לקצין העיר ואחרי זמן שלחו לי מסמך המסכם את תקופת השירות של אבי
שירת בין 1950 ל1953
את התיק של אימי לא מצאו - אף על פי שיש לי תמונה שלה במדים

אתמול התקשרו שוב מקצין העיר והזמינו אותי אליהם לפגישה כדי לעיין בתיק האישי של אבי
מעניין מה אמצא שם...

מעניין אותי יותר שלא ציינו בשום צורה שאבי היה גם אזרח עובד צה"ל ופרש לגמלאות מצה"ל

אני לא זוכר כמה זמן עבר מפנייתי הראשונה - אולי חודשים אולי שנה
 
ארכיון צה"ל ותיקי חייליים

בשעתו - בבדיקות שערכתי בין תיקין הארכיון ונבירות אינסופיות בתיקי חיילים מוצאים-
אישורים למיניהם
הערכות של המפקדים
צל"ש אם יש
השתתפות בקרב/מבצע/פעולה צבאית
כלא, אם היה.
קורסים
מחלות , שלא נדע
שחרור על רקע: סיום שירות/מחלה/נפילה ב קרב/ קצור ע"י המדינה וכו/
משך שירות
תקופות שירות: סדיר/מילואים/קבע
חופשות של חיילי/םקצינים בקבע
ובעיקר היחידות שבהן שרת החייל.
יש פרטים גנאלוגים: שמות הורים, תאריכי לידה, לא עלינו חללים, שנות עליה וארצות מוצא
בוגרי תיכונים/השכלה, מגורים.
גם תחקירים של שבויי מלחמה ותחקירי בטחון למיניהם (תלוי עד איזה עומק נערכו).

הכל אמור להיות ויש לזכור שלא הכל שם, חלק "אבד", חלק פשוט לא נכנס,תלוי מאד במפקדים ובמשמעת שהייתה להם להכניס את הפרטים ולתייקם.
התיקים הפחות מסודרים, המבולגנים וחסרי פרטים אלו ואחרים הם של ראשית הצבא.

אין ספק, צביקה, שהעיון מרתק.
בהצלחה!
לאה
 

כוכה

New member
חומר ארכיוני של מוסדות

אנו נוטים לחשוב שנמצא בתיקים מעין אלה המבוקשים, פרטים שאמורים להמצא בהם וחשובים לנו ולהיסטוריה.
ואולם (למרבה הצער), ארכיון מוסדי ובמיוחד של גוף ענק כמו צה"ל, אינו שומר, מחפש ואוסף חומרים בשנים הפעילות של האדם או הגוף. הוא שומר ורושם רק את מה שקיבל מהמוסד. מה ששמרו - זה מה שנקבל. ודווקא בגוף כמו צה"ל מי ש"ממלא" את התיקים ביחידות במשך דורות, הן חיילות זוטרות ללא הכשרה מעמיקה היסטורית או אחרת המקבלות פקודות ממפקדים צעירים וכך דור אחר דור...
 

צביקהאו

New member
רשמים ראשונים

נגשתי לקצין העיר והקצינה (רס"ן) עיינה בתיק יחד איתי ועוד חיילת. מבחינתה חשוב שלא אחשף למידע צבאי סודי - מבצעים וכד, או למידע רגיש אחר - רפואי. מה שמותר יצלמו לי. מבחינתי בקשתי שיצלמו הכל. אין שם תנאים לשבת שעות ולחקור כל דף, מילה ותאריך.
הקצינה עברה על התיק וספרה מה היא מוצאת וסיפרתי לה קצת סיפורים על כמה אני לא יודע וכמה החומר חשוב וכד.
אחרי חצי שעה החיילת הלכה לצלם ואותי הושיבו בחר אחר להמשיך לעיין. כשחזרה החיילת בקשתי עוד ונדנדתי עוד ולבסוף קיבלתי רוב מה שאפשר היה לתת. יצאתי עם 40 דפים אחרי כשעתיים.

מה יש שם? הרבה. צריך זמן לסדר את החומר ולהבין בדיוק.
יש גיוס בסוף 49, קבע מ51, קורס מכי"ם בדרך עם המלצה שלילית להיות מ"כ. יש הצהרת קבע שבה רשם אבי שהוא דובר רוסית. (מניין? מהשבי)
בקשות דרגה, העברות מיחידה ליחידה. תלונות, אותות, מכתב בכתב ידו, אישור לביטול קריאה למילואים בזכות היותו עובד במפעלי ים המלח 1954. ועוד כל מיני. צריך לסדר החמר צורה קריאה יור ולנסות להבין קיצורים שונים ובטח יש יחידות שכבר לא קיימות. אבי התחיל כאפסנאי בבסחס הדרכה מס 3. אני יודע ששירת בבסיס דורה בנתניה.
 
למעלה