תיבתה של פאנדורה.

תיבתה של פאנדורה.

כמה פעמים ביום מפחידים אותנו ב``פתיחת תיבת פאנדורה`` ולמעט כוונת המונח אין לרובנו שום ידיעה מהיכן השתרש אצלנו.....היום ביקשה ממני ידידתי, אורמור,לספר לה את האגדה בקשר לפאנדורה והעדפתי להביאה בפני כולם. ******************************** גאה לבבם של בני האדם והחלו מזלזלים באלים.אז קרא יופיטר לבנו `וולקן` ואמר לו:``עשה לי פסל יפה ואשלח אותו לבני האדם כדי להענישם``. אכן הכין וולקן פסל נאה והביאו להר האולימפוס כאשר כל האלים מתכנסים על ההר כדי לחלוק כבוד ליצירת המופת.האלה `מינרבה` ,שהופתעה מיופיו של הפסל נשקה לו, ומגעה הפיח בפסל רוח חיים. אח``כ העניק כל אחד מהאלים מתנה לפסל כדי לקשטו-שימלה,חגורה,צעיף,ענק,צמיד ועגילים.גם שם העניקו לפסל-``פאנדורה``. `מרקוריוס` פרש את כנפי כובעו הקטן וסנדליו וירד אל האדמה עם `פאנדורה` היפה ,כי ביקשו האלים לתיתה לאישה למלך `אפימטאוס`. בהמריא השניים מן האולימפוס, תקע `יופיטר`לתוך ידי הדמות תיבת שנהב, שסביבה היה כרוך נחש של זהב. השניים המריאו לדרכם,אולם בחצותם נחל,בעת שקיפצו מסלע לסלע,נפלה התיבה מידיה של `פאנדורה` ו`מרקוריוס` החליט להשאיר התיבה במימי הנחל ולא לחזור על עיקבותיו.אמנם התיבה היתה יפה מאד אך ` מרקוריוס` חשש שהיא תמיט אסון על בני האדם.`פאנדורה` דבקה בתיבתה ולאחר הפצרות רבות נעתר לה `מרקוריוס` והעלה התיבה מן המים. שעה ש`פאנדורה` וחתנה,המלך `אפימאטאוס` היו מסתכלים בתיבה בארמונו,נתמתח נחש הזהב והירפה מן התיבה.`פאנדורה` לא יכלה לעמוד בפני הפיתוי וביקשה לראות מה יש בתוך התיבה. לאט לאט החלה להרים המכסה ולפתע השליכה המכסה חזרה תוך זעקות אימים-דבורה עקצה אותה ! ומיד לאחר מכן כלב נשך את בעלה,אנשים החלו לריב ביניהם ברחובות העיר,יללות עלו מכל עבר וכל המארות שבעולם צצו להן מן התיבה-רשעות,מלחמות,מחלות וקינאה, והתפזרו להן בכל קצווי תבל. `אפימאטאוס` קונן מרה:``אישה סקרנית, מדוע היה עלייך לפתוח התיבה?``ו`פאנדורה` התייפחה:``בעל שאינו מרחיק לראות,מדוע לא הזהרתני?`` הכל היה כבר מאוחר מדי-הרעה פשטה על פני כל הארץ. אך בתחתיתה של התיבה העופפה ציפור נוצצת, וכאשר היתה מעופפת,חגה, סביב `פאנדורה` היתה מצייצת בעליזות:``אני הנני התקווה,וכשם שהתגנבתי לתוך התיבה,כן אתגנב לתוך ליבות בני האדם.`` ואין צורך לציין כמה האגדה אותנטית בימים אלה....
 
נדמה לי............

שהשקט,התוגה וההתכנסות העצמית היא נחלת כולם היום... למעט כמה שהרגישות מהם והלאה ועבורם עולם כמנהגו נוהג (גם כאן בפורומים ובחדרי הצ`ט).
 
למעלה