תחנת מימסר - האתגר

צלף

New member
תחנת מימסר - האתגר

בעקבות הדיון שתפתח כתוצאה מהתגובה של kannish אני רוצה להתוות כאן כיוונים איך לפעול למען ישום תחנת מימסר. לפני רוצים לגשת לעניין של היאבקות למען תחנת מימסר צריך לברר איזה סוג של תחנת מימסר אנחנו צריכים - כאן יש לנו שני אכלוסיות שונות אחת מהשניה שיש להם מאפינים תיקשורתיים שונים וזה גורר בהכרח צרכים שונים לגבי סוג תחנות המימסר - הבעיה שלא כמו בארצות הברית - כאן האכלוסיות קטנות במיספרן - מה שאולי מחייב תחנת מימסר אחת (אם כי יכול להיות טכנולוגיות שונות) לכולן ומאבק משותף. שאני משתמש כאן במילים חרשים וכבדי שמיעה - אני מתיחס לתיפקוד ולא להגדרת זהות אם כל מה שמשתמע מכך (לומר שימוש בשפת סימנים לעומת אוראלית). יש שני צורות שימוש אפשרויות בטלפון:עם השומעים: אחת זה בטקסט כתוב או חזותי לצורך שפת סימנים/קריאת שפתים (שאופיני לחרשים) - והשניה שימוש בשרידי שמיעה (שאופיני לכבדי שמיעה). מי שמתקשר בחזותי/טקסט מחייב שימוש מוצהר במתרגם שומע לצורך שמיעת המסר הקולי ותרגומו לטקסט/שפת סימנים. אבל לגבי מי שמצליח איכשהו להשתמש בשרידי שמיעה בטלפון - הוא יעדיף את שירות המימסר כעזר לפיענוח המידע הקולי שהוא מצליח לשמוע כאשר העזרה היא באמצעות טקסט כתוב (CapTel) או קריאת שפתים (כמו בפיתוח של ספיצו' ז"ל). שני צורות תיקשורת אלו מחייבות גם התקנית טכנולוגים שונים בארצות ברית זה שימוש בהתקני TTY/TDD על ידי חרשים - וטלפונים CapTel על ידי כבדי שמיעה. עכשיו לגבי פיתוח שימוש בהתקן TTY/TDD כאן בארץ - אהרון עיניי עשה תחקיר ומצא שזה לא כלכלי ליבא לכאן את הטכנולוגיה הזאת בגלל סיבות שונות שמפורטות בקישור: (הסתכלו בסעיף 11). http://172.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=638&msgid=24405487&archive=1 אז הפתרון הטכנולוגי לצרכי חרשים לדעתי דומה לזה שישנה בחברת מקשרפון - ואילו לכבדי שמיעה יעדיפו את הצורה של CapTel. הבעיה שישום טכנולוגיות אלו עולה אמצעים כלכלים שציבור כבדי שמיעה וחרשים אינו יכול לממן אותם, במקרה של מקשרפון היוקר של השימוש בזה מגביל את השימוש בו בפועל. ובמקרה של CapTel לא ראיתי שמישהו בכלל העלה את הרעיון לנצל את זה בארץ. מבחינה עקרונית גם אין הצדקה שציבור חרשים וכבדי שמיעה ישא בעלויות הקמה ותפעול תחנת המימסר כאשר הצורך בשימוש בתחנות המיסמר זה בראש וראשונה לתיקשורת עם הציבור השומע לא מתמצא בצד החוקי אבל כדי לישם נגישות מלאה לכבדי שמיעה חיבים תחנת מימסר יעילה שתעזור בניהול תקשורת שוטפת עם שומעים. אז תנאי יסוד להתחנת מימסר זה סיבסוד השירות על ידי הממשלה - ולצורך זה צריך שיהיה מאמץ הסברתי ותיקשורתי משותף על ידי אירגונים כבדי שמיעה והחרשים שישנם בארץ. כמו שבוצע במקרה של הכתוביות בטלויזייה. נקודת המוקש היא שלכל קבוצה מתאימה צורה אחרת של תחנת מימסר - שתי הקבוצות והארגונים המיצגים את הקבוצות הללו צריכים להפנים שיש כאן צורך שמשותף לכולנו - וצורה אחת של תחנת מימסר לא באה על חשבון השנייה... ולכן חשוב מאוד שיתןף פעולה ללא שיקולי אגו... מניסיוני כחבר ועד בקול לשעבר אני יכול לומר שהשאלה גם של סדר עדיפויות, כל ארגון יש לו הרבה משימות לבצע, וכולם חשובים - רק פניות, פעילות התנדבותית ולחץ ציבורי מחברי אותם האירגונים יוכל גם לקדם את פרוייקט תחנת מימסר לראש סולם העדיפות בכל ארגון וארגון.
אולי באמת כדאי ליצור כאן בפורום מעין לובי לקידום הרעיון
________________________________________________
הארגונים שחשבתי עליהם: אחא, בקול, מכון לקידום חירש, שמע
 

amitk80

New member
אני חושב כמוך

צריך דבר ראשון לעשות מיפוי לשני סוגי תחנות הממסר. צריך לעשות סקר לראות כמה ישתמשו בתחנת ממסר אחת וכמה ישתמשו בתחנת ממסר השניה ואז ללכת במסע הסברה. האמת שאם תרצו יש אצלנו באגודת הסטודנטים רכז לצרכים מיוחדים אני יכול לבקש ממנו לשים שלט הסברה באוניברסיטה (אנסה כמובן - לא מבטיח תוצאות מייד). ולמי שלא מבין כמוני למשל. מה זה בעצם תחנת ממסר ואיך היא יכולה לעזור לכם? אני צריך שגם יסבירו לי את ההבדלים. תודה ובהצלחה, עמית
 

צלף

New member
מה שאני יודע על תחנות מימסר

השיטה שבעיקרה עבור החרשים TTY - היות ואף פעם לא ביקרתי בארצות הברית אני יכול לספר עליה - אז לכל חירש יכול לקנות ולהשתמש במקלדת TTY ולחבר אותה לכל טלפון ציבורי או פרטי, הוא מתקשר או מתקשרים איליו למוקד שם יש מתמלל, המתמלל קורא מה שהחירש כותב לו במקלדת ומקריא אותה לצד השומע - ואחר כך שומע מה שהשומע מדבר וכותב את זה לצד החירש. (שרואה את הטקסט על מסך קטן מיוחד מחובר למקלדת. זה טכנולוגייה מיושנת מ- 1960 - חברת מקשרפון הלכה על תקשורת חזותית דרך צאטים ואולי גם טלפונים דור שלישי - כאן החירש מסמן והמוקדן רואה את הסימון דרך המסך ומתרגם אותו לצד השומע - ואחר כך שומע את הצד השומע - ומתרגם לשפת סימנים - אפשר גם להתקשר לחברת מקשר פון בטקסט דרך צט או הודעת SMS ואז הפרינציפ כמו ב -TTY. לגבי ה- CapTel זה שונה הצד השומע כמעט לא מודע/מבחין שהמתקשר הוא כבד שמיעה (אולי הוא מבחין שהשיחה קצת איטית מהרגיל) - מבחינתו הכל שקוף - מה שקורה שאת השיחה עם הצד השומע שומעים שנים בו זמנית - הכבד שמיעה והמוקדן המוקדן ברגע ששומע את השומע מתמלל את מה ששומע ישר למסך מיוחד שנמצא מעל לטלפון והכבד שמיעה גם שומע וגם נעזר לפעינוח מה ששמע בטקסט שהמוקדן מתמלל לו בו זמנית. תיאור מצויר יש בקישור להלן: ראיתי שיש אפשרות לשלב פלט למסך מחשב. http://www.captionedtelephone.com/how-it-works.phtml אני סבור שבסופו של דבר מי שצריך להדפיס חומר הסברה ולנהל הסברה על העיניין הזה זה הארגונים עצמם - כמו בכתוביות לטלויזייה.
 

אמיר335

New member
לא נראה לי שדווקא מהפורום תגיע הישועה

לא חושב שיש לנו מספיק כח. בטח ובטח שנראה שהפורום בתהליך הצטמצמות חוץ מזה יש עוד דברים שבהם לקויי השמיעה מופלים בהם לרעה: * שלא בכל תכניות הטלויזיה בעיברית יש כתוביות * אפלייה לרעה באתרי ההכרויות באינטרנט(כבר כתבתי על זה בעבר) *עוד דוגמא קורסים בחדרי כושר מוזיקה רועמת ומדריך שצורח הוראות ברמקול ולא מוכן לכבות את המוזיקה. *יש אפילו בבתי חולים לדוגמא הייתי פעם בתל השומר בחדר מיון יש רופא שמכריז ברמקול את שמות האנשים שצריכים להיכנס אליו. למותר לציין שמישהו צועק שמות ברמקול הסיכוי שתשמע ותבין שזה אתה קלוש ביותר ואני מניח שיש עוד דברים שלא ממש עולים לי בראש כרגע
 
נגישות בשירותי רפואה? בעייתי בהחלט

לפני כשנה וחצי הגעתי למרפאת עיניים בבילינסון כמקרה דחוף, הראייה התדרדרה לי במהירות, אפילו תוך כדי ההמתנה. למזלי אימי לוותה אותי, אחרת לא הייתי יודעת שקוראים את שמי ברמקול ומפספסת את תורי ואיש לא היה יודע אפילו שצריך לעזור לי ולגשת אלי במצב בו הקומוניקציה שלי יורדת עוד יותר מכרגיל. לאחר זמן, אחרי שהכל נגמר בשלום (לא לדאוג, הראייה הסתדרה למצבה הקודם), דיברתי עם הרופאה שמנהלת את המרפאה וניסיתי להסביר לה שקיימות דרכים פשוטות להקלת הנגישות שלנו, שאפילו לא עולות כסף. אם הרופא ניגש לדלת וקורא שם בשמו של האדם, הרי נקרא את שפתיו ואולי נשמע גם במרחק הסביר הזה "אין לנו זמן לזה", ענתה בגסות רוח, "ואין לי זמן לסיפורים שלך". לו הייתה מבינה שההצעות הפשוטות האלו הן אלו שמייעלות את הזמן, הדברים היו נראים אחרת. האישה הזו פשוט סירבה להבין, והיא אמורה לשרת ציבור, שחלקו הלא קטן הוא בעל צרכים מיוחדים מסיבות שונות, כולל ראייה, שמיעה, נכות גפיים ועוד. אני כבר לא מדברת על מה שקורה בתורים בקופ"ח לרופאים כאשר הרופאים אינם קוראים בשמות הפציינטים או קוראים בשמותיהם מתוך חדריהם ולא בפתח הדלת. אם רצוני לשמוע ולקרוא את שפתיו של הרופא כשיקרא לי, הרי עלי לעמוד ממש בדלת - וזה לא נעים. אם הוא לא עושה זאת כלל, הרי שאני צריכה לשאול: "מי בתור לשעה ..." כדי לדעת מי בתור לפניי. לפעמים עונים ברור, לפעמים לא ברור, לפעמים לא עונים ואז כל התהליך ממש מביך עד שאני מבינה "אחרי מי אני"? קצת מודעות מצד הרופאים לעניין הייתה עוזרת לנו המון. נכון??? ליריתקוש.
 
בלשכת העבודה בצומת רעננה

ממש זוועה כל אדם שנכנס רושם את שמו על נייר שתלוי על הקיר, וזה בעצם התור הבעיה שלפעמים אני לא יודעת אחרי מי אני ולא מבינה מה קורה, ומפספסת את התור שלי איזה פרימיטיביות, שיתקדמו קצת עם טכנולוגיה ויעשו מספרים כמו ברוב המקומות שמקבלים קהל. איכס זה מעצבן לחכות בתור, אין לי טיפת סבלנות, והעובדה שאין לי מושג מתי אני ומה קורה מסביב, הופכת אותי ללחוצה יותר גם בקופת חולים זה ככה אבל זה קהל יותר מצומצם ויותר קל לשאול אנשים מי הבא בתור... ככה זה לפחות בישוב שלי... תשמעו אני ממש לא מבינה מה הבעיה בהודעות SMS למה השומעים מתעקשים לא להשתמש בהם??? לכול אחד היום יש טלפון נייד, אפילו לפקידה בבנק, מה הבעיה שלה לשלוח SMS לבחורה במצוקה??? בכלל מה הבעיה להעמיד פלאפון אחד במרכז שנותן שירות ללקוחות, וכאשר יגיע לקוח כבד שמיעה, ישתמשו בפלאפון הזה כדי לשלוח SMS????? זה כל כך מעצבן!!! למה רק אגד עשו את זה? שכולם יעשו את זה! העולם מתפתח הפלאפונים היום כבר לא משמשים לדיבור, אלא לפעולות נוספות כמו שיחות וידאו וגלישה באינטרנט!!! אז יאללללללה שכול הישראל תתקדם כבר בטכנולוגיה איזה מעצבן זה, בשביל מה להקים תחנת ממסר, מה רע בSMS אגב, איזה מעצבן זה שSMS נורא קצר! 19 אגורות ל30 תווים!!!!! לפעמים צריך לדבר יותר!!! איך אפשר לנהל שיחה עם הודעות כל כך קצרות???? אוווווף זה נורא מתסכל אותי!!! למה אני צריכה לשלם על 2 הודעות כל פעם?????? על 3???? אווווף.
 

LITAL200666

New member
נופר את חייבת דחוף רגיעון!

את נורא נשמעת עצבנית !תתחילי להרגע והכל יקרה לטובה אומנם באיטיות... אם את כל זמן לחוצה ועצבנית ברוב הזמן אז תשימי לב שהכל יקרה לך הפוך
 
זה נורא מעצבן

אני אחרי צבא ומתחילה להיות עצמאית הוצאתי רישיון ולאט לאט יוצאת לחיים האמיתייים וזה נורא מעצבן שבגלל הבעית שמיעה שלי, אני צריכה להיות תלויה באמא או בחבר שיתקשרו בשבילי ויעשו בשבילי זה נורא בעצמן שבגלל הבעית שמיעה שלי אני משתרכת מאחורה ליטל אני סתם כותבת ככה בעצבים כדי להמחיש כמה זה מפריע, אני לא צריכה שם רסקיו ושום רגיעון, אני צריכה רק הודעות SMS ארוכות יותר, כתוביות בכל מקום, ומערכת תורים אלקטרונית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! קצת מעצבן שאת אומרת לי להירגע, טוב, מאוד מעצבן שאת אומרת לי להירגע, במקום לקרוא את מה שאני מנסה להגיד.
 

Kanish

New member
TTY

Sorry about the English: Again, TTY would solve almost any problem better than SMS and won't require asking favours from Egged or the Bank or anybody. Considering that both in the USA and in the UK the TTY is the form that is most useful and that everybody is happy with I don't see why we need 2 different forms in Israel. We should use the form that is most useful to EVERYBODY and not just to sign language users (like the video phone) and, most importantly, will require NO SPECIAL EQUIPMENTon the hearing person side. Only this will ensure we can call EVERYBODY. In the UK, the Minicom (TTY) service means you can choose to use your own voice when speaking on the phone or type and let an operator speak for you. You can also choose whether to listen yourself or let the operator type what the other person is saying - that option is for hearing people with speech problems. I would have loved to have the option to hear the voice AND have the typing at the same time so I can practise hearing on the phone but this is not possible in the minicom system. This doesn't mean I won't use the service and I see why it can be difficult to have too many options technologically. I think we should take the example of countries where this already works very well instead of starting all kinds of small groups and sub-divisions because dividing into groups is just making the market smaller.
 

צלף

New member
תשובתי - כן צריך לשקול את מה שהצעת

מה שהצעת - במערכת שיש בבריטניה (מיניכום) יש כבר את האופציה לדבר בעצמך ולקבל את התשובה כתובה מהמהמתווך השומע, וגם שהקמת מערכת אחת שכבר עובדת לשתי אכלוסיות זה יותר כלכלי ויעיל מלבנות שתי מערכות שונות שמותאמות לצרכי שתי האכלוסיות שהן קטנות במיספרן בישראל. האמת אם תמונת המצב היא כזאת זה יותר עדיף - אולי אפשר יהיה להוסיף שמיש בטלפוני CapTel יחד עם מערכת TTY, רק מומחים יוכלו להכריע... אני לוקח את האפשרות הזאת שהעלת בחשבון, אנשים בקיאים מימני יכולים להכריע מה עדיף...
 

צלף

New member
לאמיר:תראה פרויקט תחנת מימסר זה פרויקט גדול -

וצריך גוף שיקח את זה כמטרה - בקול לקח על עצמו את הכתוביות ב
למשך שנים ובזכות זה יש כתוביות - אם אלו שבארגון בקול (או אח"א) יחליטו שהמטרה הראשית זה תחנת מימסר אז אפשר יהיה לקדם את העיניין ולצורך זה צריך קשר שלךואחרים עם ארגון בקול או אחא או מכון לקידום חירש... פורום למדתי מניסיוני - היכולת שלו ליזום פעולות הוא מוגבלת - זה בימה לתקשורת ביננו שלא אפשרית הרבה פעמים פיסית... לגבי שאר נקודות חדר כושר - אני זוכר שהיתה לי בעיה דומה - אני ביקשתי והורידו את המוסיקה - ניסתי להשתמש ב- FM וזה עזר - אבל לא רציתי לסכן FM בפעילות ספורטיווית, רוה הפעולות בזספורט זה חזרה ותירגול - אבל אני מודה יש לי בעיה ואני מפיק פחות תועלת מקבוצות ספורטיויות מאשר שומע, מה לעשות - אלו הם החיים, ככה זה... תל השומר - אניבמצבים כאלו אני מראש הולך לפקידה ואומר לה את הבעיה ומבקש שתיגש אלי במיוחד, לרוב לא היתה לי בעיה - גם בתל השומר - לירית קוש - האם זה מה שניסת לעשות גם
מצבים עם רמקול - למשל בתחנת רכבת בלי לוח תצוגה אלקטרונית קרה לי שכמעט פיספסתי את הרכבת - סיפרתי את זה פעם שבתחנת רכבת ברחוב הגנה בתל אביב שינו משהו וכמעט פיספתי את הרכבת אלא שמישהו הכיר אותי מבית שמש וראה שאני לא במקום הנכון צעק אלי ומיד הבנתי ורצתי והשגתי את הרכבת שניה לפני שהיגיעה ... נו צריך ידידים אצל שומעים...
 

צלף

New member
ואמיר אני מוסיף - רומא לא נבנתה ביום אחד

אז אני פועל בנושא בהנחה שאם יקום דבר כזה זה יהיה בעוד שנים, אז אל תצפה שדברים יסתדרו מהיום למחר...
 

אמיר335

New member
אכן לא נבנתה ביום אחד.

אבל עד שתיבנה - אלוהים גדול
סתם לדוגמא ארץ נהדרת שיוצא לי לראות את הגרסה עם הכתוביות אני מבין כמה בדיחות פספסתי כאשר ראיתי את הגרסה הראשונית ללא הכתוביות. אבל ארץ נהדרת וכתוביות זה רק עניין קטן קצה הקרחון
. שזו תהיה הבעיה הכי גדולה שלי
 
ושכחתם מה קורה באוטובוסים...

כשאתם שואלים את הנהג לתחנה מסויימת ולא מבינים מילה מתחת לשפם שלו, כשהוא מסתכל לכביש...
ואז שואלים נוסעים וברעש קשה לפעמים להבין וזה מה זה מביך... למה אי אפשר לתלות מפות עם התחנות למשל באוטובוסים ואז אפשר לעקוב לבד, בלי טובות? נכון, אפשר להוציא מפות מהאתרים של חברות התחבורה באינטרנט, אבל אם שכחתי/לא פעל/לא הספקתי? בהרבה ערים באירופה מאוד קל לנסוע במטרו: יש מפות בכל קרון, לרוב מאוד ברורות. יש שלט דיגיטלי בכל קרון עם שם התחנה הבאה כמעט מייד עם עזיבת כל תחנה. שלא לדבר על שלטים ברורים וגדולים בכל רציף שרואים ברור מאוד והסיכוי לפספס את התחנה קלוש מאוד. יצא לי להנות מזה לאחרונה ברומא, ולא התקשיתי להסתדר כשבן זוגי פיספס והדלתות ננעלו... והייתי לבד... (לא לדאוג, הכל הסתיים בשלום, עובדה.) זה רק חלק אחד מן המאבק שיש לנו כל הזמן להפוך את הארץ שלנו לנגישה יותר בכלל לבעלי מוגבלויות. בברכה, ליריתקוש.
 

צלף

New member
../images/Emo91.gif צריך לקצץ לנהגי אוטובוס את ה- ../images/Emo69.gif

אם לא יעשו מה שאת ממליצה
(ואני
נוהג כמו פרופ' רייכשטין
)
 

vanna

New member
../images/Emo67.gif

לא בידיוק קראתי- ארוך מדי... מה זה תחנת מימסר איפה זה מתי זה??
 

צלף

New member
הגדרה קצרה

תחנת מימסר - מוקד תיווך בין החירש/כבד שמיעה לשומע בשיחות טלפוניות ב- TTY - המוקדן מקריא לשומע מה שקיבל מהחירש בטקסט וכותב לחירש מה ששמע מהשומע. ב- CapTel המוקדן רק כותב לכבד שמיעה מה ששמע מהשומע - והכבד שמיעה שומע גם את השומע וגם קורא את הטקסט שכותב לו המוקדן בו זמנית. והשאר פירוט - לכי קראי...
 
למעלה