תחנת אשקלון - 1943

מצב
הנושא נעול.
תחנת אשקלון - 1943

תחנת אשקלון - 1943
השבוע נתקלתי בארכיון מוזיאון הרכבת בשרטוט מתווה (layout) של תחנת אלמג'דל, הידועה כיום כ-אשקלון, משנת 1943. לכאורה שרטוט רגיל לחלוטין מתוך מאות שרטוטים דומים של כל תחנה ברכבת המנדט (PR), ובעצם זה באמת כך, אבל מקור מסוים רמז לי שחלק מחברי הפורום הם בעלי עניין מיוחד בתחנה זו, ולכן אני מצרף סריקה שלו להלן (וגם בגלל שהגודל של השרטוט היה מאוד נוח לסריקה, בניגוד למרבית השרטוטים שם). השרטוט, מספר E/95/22, הוא מתאריך 06.04.1943, ובעצם אין לי הרבה תובנות לגביו מפני שאינני מכיר את התחנה המקורית מספיק טוב, אבל בכל זאת הרשו לי להסויף כמה מילים: כיום קיימים, למיטב הבנתי, שלושה מתוך המבנים המופיעים בשרטוט - כמחצית ממבנה התחנה הבריטי (מבנה מספר 5 בשרטוט) וכן מבנה מגורי העובדים (מבנה מספר 7) עומדים ממול לאתר הבנייה של התחנה החדשה במקום, וכנראה ישומרו בצורה כזו או אחרת. המבנה המתואר כ-Line Man's Quarter, בפינה הימנית התחתונה, הוא כנראה המבנה הזנוח העומד בסמוך לכניסה למפעל הסמוך כמו שאמרתי, ממבנה המתחנה 'המקורי' נשארה רק כמחצית. במקור היה זה מבנה דומה לזה הקיים בבנימינה, עתלית, זכרון יעקב, חדרה מזרח וראש העין בין היתר. עם זאת, אם תשימו לב, מתחת למיקומו של מבנה התחנה שבשרטוט מופיע מבנה נוסף, שמחקו אותו (גם את השירותים המקוריים, מבנה 2, מחקו). לפי מיקום המבנה המחוק וצורתו, אני מניח שמדובר במבנה התחנה הקודם לזה שמופיע בשרטוט, ואת זאת אני עושה על סמך היכרותי עם הסטורית המבנים בתחנות חדרה מזרח ובנימינה, בהן הוקמו בשנות ה-20 מבנים משולבים מאבן ומעץ, וכשהיה צורך להחליפם במבנים הקיימים כיום, נבנו המבנים החשדים בסמיכות מיידית לאלו שהיו קיימים אז כדי לשמור על מיקום המבנה בלא להפריע לתפקודה של התחנה בזמן ההקמה. לאחר חנוכת המבנים ה-'חדשים' (בדרך כלל במהלך שנות ה-40) נהרסו המבנים הישנים. קצת לגבי הסימנים שעל השרטוט (דרך אגב, ערכתי אותו קצת בכדי שיהיה יותר נוח להעלותו לפורום - העריכה נגעה רק בהזזת הטבלאות השונות) - הקו המקווקו שיוצר מלבן פתוח מסביב לתחנה הוא השטח הרשום העל שמה של רכבת המנדט. Citrus Shed היא הסככה לאחסון פרי הדר מהאיזור , לקראת הטענתו על הרכבת, Latrine הם השירותים, QRTS זה קיצור ל-Quarters - מגורים, Platelayers הם פועלי המסילה, Turnout הוא המפלג / מסוט של המסילה. אשמח לענות על שאלות נוספות לגבי הסימולים.
 

dvir golan

New member
שימוש בתחנה

תחנת אשקלון - 1943
השבוע נתקלתי בארכיון מוזיאון הרכבת בשרטוט מתווה (layout) של תחנת אלמג'דל, הידועה כיום כ-אשקלון, משנת 1943. לכאורה שרטוט רגיל לחלוטין מתוך מאות שרטוטים דומים של כל תחנה ברכבת המנדט (PR), ובעצם זה באמת כך, אבל מקור מסוים רמז לי שחלק מחברי הפורום הם בעלי עניין מיוחד בתחנה זו, ולכן אני מצרף סריקה שלו להלן (וגם בגלל שהגודל של השרטוט היה מאוד נוח לסריקה, בניגוד למרבית השרטוטים שם). השרטוט, מספר E/95/22, הוא מתאריך 06.04.1943, ובעצם אין לי הרבה תובנות לגביו מפני שאינני מכיר את התחנה המקורית מספיק טוב, אבל בכל זאת הרשו לי להסויף כמה מילים: כיום קיימים, למיטב הבנתי, שלושה מתוך המבנים המופיעים בשרטוט - כמחצית ממבנה התחנה הבריטי (מבנה מספר 5 בשרטוט) וכן מבנה מגורי העובדים (מבנה מספר 7) עומדים ממול לאתר הבנייה של התחנה החדשה במקום, וכנראה ישומרו בצורה כזו או אחרת. המבנה המתואר כ-Line Man's Quarter, בפינה הימנית התחתונה, הוא כנראה המבנה הזנוח העומד בסמוך לכניסה למפעל הסמוך כמו שאמרתי, ממבנה המתחנה 'המקורי' נשארה רק כמחצית. במקור היה זה מבנה דומה לזה הקיים בבנימינה, עתלית, זכרון יעקב, חדרה מזרח וראש העין בין היתר. עם זאת, אם תשימו לב, מתחת למיקומו של מבנה התחנה שבשרטוט מופיע מבנה נוסף, שמחקו אותו (גם את השירותים המקוריים, מבנה 2, מחקו). לפי מיקום המבנה המחוק וצורתו, אני מניח שמדובר במבנה התחנה הקודם לזה שמופיע בשרטוט, ואת זאת אני עושה על סמך היכרותי עם הסטורית המבנים בתחנות חדרה מזרח ובנימינה, בהן הוקמו בשנות ה-20 מבנים משולבים מאבן ומעץ, וכשהיה צורך להחליפם במבנים הקיימים כיום, נבנו המבנים החשדים בסמיכות מיידית לאלו שהיו קיימים אז כדי לשמור על מיקום המבנה בלא להפריע לתפקודה של התחנה בזמן ההקמה. לאחר חנוכת המבנים ה-'חדשים' (בדרך כלל במהלך שנות ה-40) נהרסו המבנים הישנים. קצת לגבי הסימנים שעל השרטוט (דרך אגב, ערכתי אותו קצת בכדי שיהיה יותר נוח להעלותו לפורום - העריכה נגעה רק בהזזת הטבלאות השונות) - הקו המקווקו שיוצר מלבן פתוח מסביב לתחנה הוא השטח הרשום העל שמה של רכבת המנדט. Citrus Shed היא הסככה לאחסון פרי הדר מהאיזור , לקראת הטענתו על הרכבת, Latrine הם השירותים, QRTS זה קיצור ל-Quarters - מגורים, Platelayers הם פועלי המסילה, Turnout הוא המפלג / מסוט של המסילה. אשמח לענות על שאלות נוספות לגבי הסימולים.
שימוש בתחנה
חן, שכחת להתייחס ל loading ramp או רמפת ההעמסה. כידוע בתחנות רכבת מנדטוריות רבות יש רמפות שהוקמו לצרכי העמסת כלי רכב צבאיים על קרונות שטוחים. תחנת אשקלון במלחמת העולם השנייה הייתה חלק ממתחם צבאי ענק, שכלל גם מוסכים ומחסני ענק ארעיים. בשירטוט ניתן על כן למצוא רק חלק מסויים מהפרטים שהין במציאות, ואלו כמובן הפרטים הקשורים ישירות ברכבת ולא בצבא. מעט דרומית לתחנת אשקלון הייתה גם תחנה צבאית ענקית שנקראה אל ג'ייה. באוסף פול קוטרל יש תמונה יפה של התחנה לאחר שנבזזה ונשרפה בידי פורעים במהלך מאורעות 1936.. ככל הידוע זו התמונה ההיסטורית היחידה של התחנה.
 

omer landau

New member
ואיי יפה-איך זה הגיע לידך?

תחנת אשקלון - 1943
השבוע נתקלתי בארכיון מוזיאון הרכבת בשרטוט מתווה (layout) של תחנת אלמג'דל, הידועה כיום כ-אשקלון, משנת 1943. לכאורה שרטוט רגיל לחלוטין מתוך מאות שרטוטים דומים של כל תחנה ברכבת המנדט (PR), ובעצם זה באמת כך, אבל מקור מסוים רמז לי שחלק מחברי הפורום הם בעלי עניין מיוחד בתחנה זו, ולכן אני מצרף סריקה שלו להלן (וגם בגלל שהגודל של השרטוט היה מאוד נוח לסריקה, בניגוד למרבית השרטוטים שם). השרטוט, מספר E/95/22, הוא מתאריך 06.04.1943, ובעצם אין לי הרבה תובנות לגביו מפני שאינני מכיר את התחנה המקורית מספיק טוב, אבל בכל זאת הרשו לי להסויף כמה מילים: כיום קיימים, למיטב הבנתי, שלושה מתוך המבנים המופיעים בשרטוט - כמחצית ממבנה התחנה הבריטי (מבנה מספר 5 בשרטוט) וכן מבנה מגורי העובדים (מבנה מספר 7) עומדים ממול לאתר הבנייה של התחנה החדשה במקום, וכנראה ישומרו בצורה כזו או אחרת. המבנה המתואר כ-Line Man's Quarter, בפינה הימנית התחתונה, הוא כנראה המבנה הזנוח העומד בסמוך לכניסה למפעל הסמוך כמו שאמרתי, ממבנה המתחנה 'המקורי' נשארה רק כמחצית. במקור היה זה מבנה דומה לזה הקיים בבנימינה, עתלית, זכרון יעקב, חדרה מזרח וראש העין בין היתר. עם זאת, אם תשימו לב, מתחת למיקומו של מבנה התחנה שבשרטוט מופיע מבנה נוסף, שמחקו אותו (גם את השירותים המקוריים, מבנה 2, מחקו). לפי מיקום המבנה המחוק וצורתו, אני מניח שמדובר במבנה התחנה הקודם לזה שמופיע בשרטוט, ואת זאת אני עושה על סמך היכרותי עם הסטורית המבנים בתחנות חדרה מזרח ובנימינה, בהן הוקמו בשנות ה-20 מבנים משולבים מאבן ומעץ, וכשהיה צורך להחליפם במבנים הקיימים כיום, נבנו המבנים החשדים בסמיכות מיידית לאלו שהיו קיימים אז כדי לשמור על מיקום המבנה בלא להפריע לתפקודה של התחנה בזמן ההקמה. לאחר חנוכת המבנים ה-'חדשים' (בדרך כלל במהלך שנות ה-40) נהרסו המבנים הישנים. קצת לגבי הסימנים שעל השרטוט (דרך אגב, ערכתי אותו קצת בכדי שיהיה יותר נוח להעלותו לפורום - העריכה נגעה רק בהזזת הטבלאות השונות) - הקו המקווקו שיוצר מלבן פתוח מסביב לתחנה הוא השטח הרשום העל שמה של רכבת המנדט. Citrus Shed היא הסככה לאחסון פרי הדר מהאיזור , לקראת הטענתו על הרכבת, Latrine הם השירותים, QRTS זה קיצור ל-Quarters - מגורים, Platelayers הם פועלי המסילה, Turnout הוא המפלג / מסוט של המסילה. אשמח לענות על שאלות נוספות לגבי הסימולים.
ואיי יפה-איך זה הגיע לידך?
הודעה מעניינת יש לך\למישהו מושג אם בעתיד מתוכנן לפעול קו מכפר סבא לנתבג על המסילה המזרחית?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה