תחנות רכבת במזרח גוש-דן וחיבור קווי מתע"ן אליהן.
תחנות רכבת במזרח גוש-דן וחיבור קווי מתע"ן אליהן.
בפוסט זה אסקור את תחנות הרכבת, הקיימות והעתידיות,
במזרח גוש-דן ואת חיבורן או אי חיבורן לרשת המתע"ן העתידית.
תחנת ראש-העין דרום
אתחיל מהתחנה בה ההחמצה היא הגדולה ביותר.
כיום לא מתוכנן שום מפגש של איזשהו קו מתע"ן עם תחנה זו,
אך מצב זה לא היה חייב להיות כך.
הקו האדום של הרכבת הקלה הוא קו רק"ל ומסתיים (או מתחיל)
בתחנה המרכזית של פתח תקוה.
אם קו זה היה נבנה כקו מטרו, היה ניתן להאריכו, מעבר
לפתח-תקוה, לכיוון תחנת ראש העין דרום ולמעשה עד ראש העין,
היכן שקו המטרו, הירוק כהה, מסתיים.
עוד קו מטרו שהיה יכול לעבור בתחנה זו, זה קו המטרו,
הירוק כהה, מראש העין לתל אביב.
כיום קו זה אינו מתוכנן לעבור בתחנה זו, אך קיימת גרסה שלו
שכן עוברת דרך תחנת ראש-העין דרום (תמונה 2).
שימו לב לכך שבגרסה זו של הקו, הוא עוקף את סירקין מצפון,
אני לא יודע אם הוא באמת פוגש את תחנת ראש-העין דרום,
אין מדובר בתוואי מדויק אז אני פשוט אניח שכן.
אני מניח שבחרו בתוואי שלא עובר בראש-העין דרום מכיוון
שגם הקו האדום לא עובר בה ולא ראו בה תחנת מעבר.
לסיכום תחנה זו תהיה ללא חיבור לקווי מטרו, חבל חבל חבל.
אך מצב זה לא חייב להישאר כך.
גם לאחר בנייתו, של קו המטרו הירוק כהה, ניתן יהיה לבנות
מעקף שיתחבר לראש העין דרום ומשם לראש העין,
למעשה יהיה שילוב של שתי החלופות.
כדי להאריך את הקו האדום ידרש לשנותו לקו מטרו,
האם זה יקרה, האם זה אפשרי, זה לפוסט שונה.
תחנת כפר-סבא מזרח
לתחנה זו היה אמור להגיע הקו הורוד, קו זה בוטל.
לדעתי ניתן להאריך את קו המטרו מכפר-סבא לתחנה זו.
תחנת ראש-העין צפון
אין תיכנון לאיזשהו קו מתע"ן שיגיע אליה.
לדעתי היא תתבטל בעתיד.
תחנת אלעד מחלף נחשונים
אין תיכנון לחיבור קו מתע"ן לתחנה זו.
תחנת תעופה
על פי התכנון כיום מתוכנן לעבור בתחנה זו קו ה-BRT
בין לוד לכפר-סבא, לאורך כביש 40 (בהנחה שהוא באמת מתוכנן).
לדעתי עם ההתפתחות של הערים בבקעת אונו,
יהיה כדאי להאריך את קו הרק"ל הסגול מצומת הטייסים
לתחנת תעופה.
תחנה במחלף נשרים
אני לא יודע אם באמת מתוכננת תחנה זו,
היא בטח לא תהיה פשוטה, מדובר במפגש של סמילת לוד-באר שבע,
מסילת 431 ומסילת עוקף לוד,
אך אם היא תהיה יגיע אליה קו המטרו מרמלה.
לדעתי אם תחנה זו תיבנה ויהיה מטרו אליה,
ניתן יהיה לבטל את תחנת רמלה הנוכחית.
תחנת מזכרת בתיה
כיום לא מתוכנן קו מתע"ן המגיע לתחנה זו.
קו המטרו לרחובות מתוכנן להסתיים בצומת בילו,
לדעתי כדאי יהיה להאריכו עד לתחנת מזכרת בתיה דרך כביש 411.
לסיכום ניתן לראות בפוטנציאל של תחנות אלו
לשמש כחיבור בין רשת המסילות לערים במזרח גוש-דן,
מדובר בתחנות שתעברנה בהן רכבות מכל הארץ.
לא ניתן לטעון שהמסילה המזרחית היא עוקפת גוש-דן,
והמסילות באיילון לא יכולות לשרת את כל גוש-דן בצורה יעילה.
בלי חיבור של מטרו יהיו אוטובוסים, כבודם במקומם מונח,
אך במקרים אלו יש להם חסרונות לעומת המטרו.
איטיות, תדירות וטווח נסיעה נמוך יותר.
לדוגמה, עם אוטובוס אפשר לנסוע מתחנת ראש העין דרום
עד לפתח תקוה, אך מעבר לכך זה בעייתי.
עם מטרו אפשר לנסוע עד בר-אילן, בני ברק ומזרח רמת גן.
עם אוטובוס אפשר לנסוע מתחנת כפר-סבא מזרח עד כפר-סבא,
עם מטרו אפשר גם מעבר.
יכול להיות שיש תחנות ששכחתי (סירקין?) ועוד דברים שלא ציינתי,
מוזמנים להעלות אותם.
תחנות רכבת במזרח גוש-דן וחיבור קווי מתע"ן אליהן.
בפוסט זה אסקור את תחנות הרכבת, הקיימות והעתידיות,
במזרח גוש-דן ואת חיבורן או אי חיבורן לרשת המתע"ן העתידית.
תחנת ראש-העין דרום
אתחיל מהתחנה בה ההחמצה היא הגדולה ביותר.
כיום לא מתוכנן שום מפגש של איזשהו קו מתע"ן עם תחנה זו,
אך מצב זה לא היה חייב להיות כך.
הקו האדום של הרכבת הקלה הוא קו רק"ל ומסתיים (או מתחיל)
בתחנה המרכזית של פתח תקוה.
אם קו זה היה נבנה כקו מטרו, היה ניתן להאריכו, מעבר
לפתח-תקוה, לכיוון תחנת ראש העין דרום ולמעשה עד ראש העין,
היכן שקו המטרו, הירוק כהה, מסתיים.
עוד קו מטרו שהיה יכול לעבור בתחנה זו, זה קו המטרו,
הירוק כהה, מראש העין לתל אביב.
כיום קו זה אינו מתוכנן לעבור בתחנה זו, אך קיימת גרסה שלו
שכן עוברת דרך תחנת ראש-העין דרום (תמונה 2).
שימו לב לכך שבגרסה זו של הקו, הוא עוקף את סירקין מצפון,
אני לא יודע אם הוא באמת פוגש את תחנת ראש-העין דרום,
אין מדובר בתוואי מדויק אז אני פשוט אניח שכן.
אני מניח שבחרו בתוואי שלא עובר בראש-העין דרום מכיוון
שגם הקו האדום לא עובר בה ולא ראו בה תחנת מעבר.
לסיכום תחנה זו תהיה ללא חיבור לקווי מטרו, חבל חבל חבל.
אך מצב זה לא חייב להישאר כך.
גם לאחר בנייתו, של קו המטרו הירוק כהה, ניתן יהיה לבנות
מעקף שיתחבר לראש העין דרום ומשם לראש העין,
למעשה יהיה שילוב של שתי החלופות.
כדי להאריך את הקו האדום ידרש לשנותו לקו מטרו,
האם זה יקרה, האם זה אפשרי, זה לפוסט שונה.
תחנת כפר-סבא מזרח
לתחנה זו היה אמור להגיע הקו הורוד, קו זה בוטל.
לדעתי ניתן להאריך את קו המטרו מכפר-סבא לתחנה זו.
תחנת ראש-העין צפון
אין תיכנון לאיזשהו קו מתע"ן שיגיע אליה.
לדעתי היא תתבטל בעתיד.
תחנת אלעד מחלף נחשונים
אין תיכנון לחיבור קו מתע"ן לתחנה זו.
תחנת תעופה
על פי התכנון כיום מתוכנן לעבור בתחנה זו קו ה-BRT
בין לוד לכפר-סבא, לאורך כביש 40 (בהנחה שהוא באמת מתוכנן).
לדעתי עם ההתפתחות של הערים בבקעת אונו,
יהיה כדאי להאריך את קו הרק"ל הסגול מצומת הטייסים
לתחנת תעופה.
תחנה במחלף נשרים
אני לא יודע אם באמת מתוכננת תחנה זו,
היא בטח לא תהיה פשוטה, מדובר במפגש של סמילת לוד-באר שבע,
מסילת 431 ומסילת עוקף לוד,
אך אם היא תהיה יגיע אליה קו המטרו מרמלה.
לדעתי אם תחנה זו תיבנה ויהיה מטרו אליה,
ניתן יהיה לבטל את תחנת רמלה הנוכחית.
תחנת מזכרת בתיה
כיום לא מתוכנן קו מתע"ן המגיע לתחנה זו.
קו המטרו לרחובות מתוכנן להסתיים בצומת בילו,
לדעתי כדאי יהיה להאריכו עד לתחנת מזכרת בתיה דרך כביש 411.
לסיכום ניתן לראות בפוטנציאל של תחנות אלו
לשמש כחיבור בין רשת המסילות לערים במזרח גוש-דן,
מדובר בתחנות שתעברנה בהן רכבות מכל הארץ.
לא ניתן לטעון שהמסילה המזרחית היא עוקפת גוש-דן,
והמסילות באיילון לא יכולות לשרת את כל גוש-דן בצורה יעילה.
בלי חיבור של מטרו יהיו אוטובוסים, כבודם במקומם מונח,
אך במקרים אלו יש להם חסרונות לעומת המטרו.
איטיות, תדירות וטווח נסיעה נמוך יותר.
לדוגמה, עם אוטובוס אפשר לנסוע מתחנת ראש העין דרום
עד לפתח תקוה, אך מעבר לכך זה בעייתי.
עם מטרו אפשר לנסוע עד בר-אילן, בני ברק ומזרח רמת גן.
עם אוטובוס אפשר לנסוע מתחנת כפר-סבא מזרח עד כפר-סבא,
עם מטרו אפשר גם מעבר.
יכול להיות שיש תחנות ששכחתי (סירקין?) ועוד דברים שלא ציינתי,
מוזמנים להעלות אותם.