מכניסים פה משהו שלא היה קיים בעבר. שירות רכבתי יקר יותר למדינה משירות אוטובוסים, וגם מספק (כשהיא עובדת) שירות יותר איכותי ויותר מתוזמן. ועכשיו המדינה אומרת את מה שהיא לא אמרה בעבר, וזה שהרכבת צריכה לעלות יותר (האמת שהיא אמרה את זה גם בעבר בכל הקשור למחירים של כרטיסים בודד, אבל עכשיו היא אומרת את זה גם בהקשר של הסדרים לנוסעים קבועים).
ההבדלים הם לא בשמיים, , ואני בהחלט יכול לדמיין את עצמי, מרעננה לתל אביב, מקבל החלטה לקנות את החופשי חודשי היקר יותר בכמה עשרות שקלים רק כדי לנסוע ברכבת, וזאת למרות שיש לי אופציה של אוטובוסים בלבד. אבל אני גם יכול לדמיין אדם אחר, שבשבילו הכמה עשרות שקלים האלה בחודש מאד חשובים והוא יחליט שהוא קונה רק את הזול יותר, ו"משלם על כך" בזמן הגעה לעבודה ובחזרה. (אגב, ברוב שעות היום ההבדלים כמעט זניחים, רק בשיא בוקר הם ממש חדים, כלומר אני אפילו לא מחפש בהכרח אדם עני, זה יכול להיות אדם ששונא החלפות לדוגמה...).
אני לא חושב שיש פה מזימה לסנן ביקושים מהרכבת. הרכבת מתוגמלת בין היתר לפי מספר הנוסעיםש בה, ואולי יש גם מדד של מספר הק"מ שכל נוסע עשה אבל אף מדד לא עומד לבד. כן יש אמירה של "להשקיע במה שחשוב", ומה לעשות שבין אופקים לבאר שבע האוטובוסים עושים סה"כ עבודה בסדר והרכבת נותנת ערך וסף שלא נורא גם אם לא היה, לעומת זאת מאופקים לתל אביב הרכבת מספקת שירות שונה לגמרי מאוטובוס, מושך יותר , וחשוב יותר בראיה משקית. ועדיין לא ההבדל במחיר בין רכבת לאוטובוס ידיר מהרכבת אנשים שהנוחות של הרכבת ממש חשובה להם (אלה שבחיים לא ייתפסו עולים על אוטובוס, אבל כן מוכנים לנסוע ברכבת).