תואר רב =/= תואר ראשון

trilliane

Well-known member
מנהל
זה לא קשור למיעוט או לרוב, זה קשור לסוג הלימודים

והציבור שמעוניין בכך יכול להיעזר (ואכן נעזר) ברבניו על בסיס יומיומי בלי שום קשר למדינה בכלל או לתפקיד הזה בפרט.
 

קולומין

New member
דווקא יש הרבה מאוד שהיו מעונינים לקבל הכרה כזו

כל העוסקים בתחומים "אלטרנטיבים", כמו הומיאופטים, מטפלים בקריסטלים, קוראים בקפה ובכף היד, גרפולוגים וכ' ישמחו מאוד אם הלימודים שלהם יוכרו כמקבילים לתואר ראשון ויאפשרו להם להתקבל למשרות הדורשות תואר.
אגב, אני מניח שאתה מתכוון להכיר גם בהשכלה של כמרים, איממים וקייסים כמקבילה לתואר ראשון, נכון ?
 

רון סי

New member
אתה מזלזל בלימודי רבנות

וברבנים, ומאדיר את הלימודים האקדמאים ואת בעלי תואר ראשון.
אני לא בדעתך בכלל, לא בזלזול ולא בהאדרה.
&nbsp
 

קולומין

New member
אז מה הקריטריון שלך ללימוד ?

אדם בעל תואר ראשון למד תקופה מסוימת, עמד בבחינות, הגיש עבודות והוכיח חכולות מסוימות.
&nbsp
בלימודים בישיבה אין לא בחינות, לא עבודות, לא קביעת יעדים ולא תכנית לימודים מוסדרת. אין אפחלו חובתת נוכחות. אדם יכול "ללמוד" 10 שנים בישיבה ולא לדעת כלום כי אף אחד לא בוחן אותו.
&nbsp
אפשר לקבוע שלא צריך שום השכלה לצורך התפקיד, אבל הקריטריונים צריכים להיות ברורים: מ התכלול תכנית הלימודים, איזה עבודות יגיש מי שרוצה את התואר, באיזה בחינות יעמוד, מי יפקח על הלימודים ועל הבחינות ויקבע שהם אכן ברמה נאותה. לכן בין מוסדות אקדמיים יש אחידות ומי שסיים תואר ראשון עמד בקריטריונים מסוימים בלי קשר למוסד שבו למד.
באקדמיה מי שאחראי על זה היא המל"ג. בישיבות אין שום מוסד מקביל ויתר על כן - הן מסרבות בתוקף שיהיה מוסד כזה (גם אם יהיה מטעם הרבנות או ישות דתית אחרת) כי כל ישיבה מלמדת מה שהיא רוצה, בשיטה שהיא רוצה ובדרך שהיא רוצה.
לפיכך יש לקבוע קריטריון להשכלה ולקבוע שכל מוסד שרוצה שהלימודים שלו יוכרו כמקבילים לתואר ראשון יעמוד בתנאים האלה. מי שמתנגד בתוקף לקביעת קריטריוני כאלה הם החרדים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל


 

רון סי

New member
בחינות אינן קריטריון ללימוד

בלי להיכנס לעובדה שהסמכה לרבנות דורשת בחינות - אומנם בנושאים הלכתיים, אני חושב שמי שאומר שבחינות מובילות ללימוד טועה מאד. בחינות מטבען מובילות ללימוד *לבחינה*, ולא לימוד לשם צבירת ידע ויכולת.
הטענה שלך כאילו לימודים לתואר ראשון (ולדעתי לכל תואר) מייצרים אנשים שהאיכות שלהם גבוהה מאנשים שלא למדו, מופרכת שוב ושוב במציאות.
למעשה לימודים אלה לא מייצרים אפילו אנשי מקצוע טובים, באותם תארים שמכוונים לרכישת מקצוע.
 

deathcaster

New member
שוב סורח מעודף ביטחון עצמי

"בחינות אינן קריטריון ללימוד"- מי קבע? אתה?
"בלי להיכנס לעובדה שהסמכה לרבנות דורשת בחינות"- אובייקטיבית? בחינה אחת בלבד, לא בחינות. והבחינה הזו לא עומדת בשום סטנדרט ביקורתי.
"אני חושב שמי שאומר שבחינות מובילות ללימוד טועה מאד. בחינות מטבען מובילות ללימוד *לבחינה*, ולא לימוד לשם צבירת ידע ויכולת."- משפט מדויק יותר יהיה: בחינות אינן מובילות בהכרח ללימוד.
יש כאלה שלומדים בגלל ומהבחינות. יש כאלה ש"עושים DELETE" יום לאחר הבחינה. זה גם נכון בלימודי רבנות.
אבל מעבר לכך, אתה מדבר הרבה על המציאות, המציאות היא שכרגע בחינות הן כן קריטריון ללימוד, ולהתנדנד כמו לולב כל היום בחברותא בישיבה על משניות זה לא קריטריון ללימוד. אם אתה סבור שאתה יכול לשנות את המצב, מדוע שלא תעשה משהו בנדון?
יש לך פתרון טוב יותר כיצד להעריך מועמד לתואר לימודי כלשהו בצורה אובייקטיבית?
 

קולומין

New member
אז אני שואל שוב - מה הקריטריון שלך?

לקבל כל אדם בלי קשר לידע שלו, למה שלמד והוא יודע ? איך תוכל לדעת שהאיש מתאים לתפקידו ? תקלוט כל אחד ותבדוק אותו אחרי חצי שנה ?
&nbsp
מנסיוני כמי שגייס מאות עובדים ידע אקדמי הוא בהחלט קריטריון לרמה של מועמד. נכון, יש גם בוגרים מטומטמים שאיכשהו הצליחו לגמור תואר, אבל מראיונות שעשיתי יש פער בולט בין בוגרי תואר למי שלא למד. אגב, לפני כמה שנים עשינו נסיון לקלוט בוגרי ישיבות שעברו קורסים בתכנות. הנסיון נכשל כי התברר שחסר להם ידע בסיסי ובעיקר הם לא מסוגלים למחשבה בקורתית, קרי לבחון בעיות ולהציע פתרונות שאינם לפי שטאנץ מסוים. הם כמעט אף פעם לא באו עם רעיונות מקוריים. הםא אמנם ביצעו לא רע את מה שדרשו מהם, אבל אנחנו מצפים לקצת יותר.
&nbsp
אגב, לפי הסיפא שלך אני מבין שאתה הולך לרב כשאתה חולה, ותעדיף שאיש דת ולא מהנדס יתכנן את הבית שלך. תהיה בריא.
 

רון סי

New member
תלוי בתפקיד

אם התפקיד אינו דורש ידע מקצועי, להשכלה אקדמית אין בעיני שום יתרון, ואפילו יש לה חסרונות.
אם נדרשת מקוריות וחשיבה ביקורתית, בוודאי לא אסמוך על האקדמיה שתספק אותם. ההתרשמות שלי היא שהאקדמיה דווקא מקלקלת את אלה.
אשתדל לשוחח עם המועמד ולהתרשם ממנו אישית, ובהחלט אתן לו הזדמנות להוכיח את עצמו בעבודה אם ההתרשמות סבירה.
פיתוח תוכנה, שהוא התחום שלי, הוא בניסיון שלי תחום שלא רק אפשר ללמוד אותו לבד - מי שמסוגל ללמוד אותו לבד עדיף לאין ערוך על מי שצריך את האקדמיה שתלמד אותו. גם כי התחום הוא אומנות, כך שיש כאלה שנולדים עם כישרון לו ולא צריכים אף אחד שילמד אותם, גם כי לימודי הנדסת תוכנה באקדמיה ברובם לא רלוונטים למקצוע, גם כי התחום משתנה כל כך מהר שמי שלא יודע ללמוד לבד לא יעמוד בקצב השינויים.
אם אני צריך עורך דין אין לי כמובן ברירה אלא לקחת בעל תואר במשפטים, אבל ייעוץ משפטי מאד יכול להיות שאעדיף ממי שיש לו חוש לנושא ולומד לבד.
 

קולומין

New member
אני לא יודע באיזה פיתוח תוכנה אתה עוסק

אבל בתחום התוכנה שבו אני מפתח (עיבוד אותות ותמונה) למי שאין לו ידע מעמיק במתמטיקה ובפיתוח אלגוריתמים אין מה לחפש שם. גם כשעבדתי בפיתוח תוכנות אבטחה למי שלא למד באוניברסיטה לא היה שום סיכוי להצליח.
כאמור ניהלתי עשרות (אם לא מאות) ראיונות עבודה והרושם שלי הפוך לגמרי משלך. אמנם יש בוגרים אהבלים, אבל ברוב המקרים יש מיתאם טוב בין הצטינות בלימודים להצטינות בעבודה.
אגב, אם אתה באמת בתחום התוכנה אתה בוודאי יודע שפיתוח תוכנה היום לא שונה בהרבה ממה שהיה לפני 20 שנה (למרות שהפלטפורמות השתנו).
&nbsp
ולמי תלך אם תהיה חולה חלילה (ואני מתכוון באמת חולה, לא סתם מצונן) ? למישהו שיש לו "חוש בנושא" ? ואם תרצה לבנות בית תלך למהנדס בנין או למישהו שלמד הנדסה אזרחית בהתכתבות ?
&nbsp
 

רון סי

New member
דווקא אני אישית פיתחתי מערכת שמבצעת ראיה ממוחשבת

ואני אפס במתמטיקה. אתה (כמו בוגרי מדעי מחשב אחרים שדיברתי איתם) מבלבל פיתוח אלגוריתמים עם פיתוח תוכנה. אלה תחומים שונים ואפשר גם להגיד שלא תמיד קשורים. למשל עבדתי על פרויקט שמבצע חישובים מורכבים בתחום המיסוי. האם אני מבין במיסוי? ממש לא. גם אחרי שסיימתי את העבודה בהצלחה אני לא מבין במיסוי, ואפילו מתקשה להסביר את החישובים שהמערכת שאני בניתי עושה. אז איך? יש בארגון תפקיד של מומחה מיסוי - שאין לו שמץ מושג בתכנות. המומחה הזה בונה אלגוריתמים, הן באופן מילולי והן באמצעות נוסחאות מתמטיות. התפקיד של המתכנת הוא לא לבנות את האלגוריתם אלא לתרגם אותו לקוד תוכנה.
באותה צורה בניתי מערכת ראיה ממוחשבת - יש כידוע לך ספריות מוכנות לראיה ממוחשבת, למשל opencv. הספריות האלה באות עמוסות בפונקציות שעושות איזו פעולה של פיענוח התמונה. האם אני מבין איך הן עובדות? לא... ולא צריך גם. לא התפקיד שלי. אני יודע לקחת את הפונקציות הבסיסיות ולשלב אותן בתוך מערכת תוכנה שעושה עוד הרבה דברים מלבד העיבוד של הוידאו.
&nbsp
 

קולומין

New member
טוב, אז אתה מסכים שאלגוריתמאי כן צריך מתמטיקה?

ומי שכותב את הסיפריות צריך להכיר את הנוסחאות ולדעת איך הספרים עובדת? ומה אתה עושה אם אין ספריה מתאימה?
מה שאתה מתאר הוא בדיוק מה שאני לא מחפש אצל העובדים שלי ובדיוק הסיבה שבגללה הרבה חרדים נפלו אצלי - כי כל מה שהם ידעו לעשות זה לחבר כמה קריאות לפונקציה סיפריה. בשביל זה אני לא צריך לשלם למתכנת - כאלה יש המון. אני צריך מישהו שידע לקחת אלגוריתם מופשט או נוסחה מתמטית, לנתח אותם ואת משמעותם ולהבין כיצד לממש אותם בצורה טובה ולקחת בחשבון אלמנטים כמו design patterns, יעילות, reusability ונכונות של הקוד. אני מצפה מתכנת (גם אם הוא משתמש בספריות) להבין מה הוא עושה ולא לעבוד כמו קוף. יש גם לא מעט מקרים שמה לעשות - אין פונקציה סיפריה מתאימה ואז המתכנת צריך לשבת ולכתוב אותה בעצמו בצורה כזו שגם אחרים יוכלו להשתמש בה.
קימות רמות שונות של פיתוח תוכנה. הרמה שאתה מתאר היא הבסיסית ופשוטה ביותר. הרבה חברות העבירו את העבודה הזאת לארצות שבהן עלות הפיתוח נמוכה (הודו) כי היא אכן לא דורשת הרבה הבנה וידע ובוגר קורס של כמה חודשים יכול לעשות אותה בצורה סבירה. חברות התכונה המובילות בעולם מחפשות יותר מזה.
 

רון סי

New member
תלוי באיזה תחום הוא בונה את האלגוריתם

אם מדובר באלגוריתם בתחום המיסוי הוא לא צריך לדעת מתמטיקה. הוא צריך לדעת להפוך את המלל המורכב בעברית שרשויות המס נוהגות בו לסדרת פעולות חשבוניות (והוא צריך לדעת למצוא את החוקים הרלוונטים).
אם מדובר באלגוריתם בתחום הרפואה הוא צריך להיות רופא והאלגוריתם ינוסח ברובו במילים.
אם מדובר בבישול שוב סדרת פעולות המנוסחת במילים.
יש תחומים שבהם נדרשים חישובים שמתמטיקה היא הדרך הטובה להציג אותם, ואז נדרש ידע במתמטיקה.
אף אחד מהאלגוריתמיקאים האלה לא צריך לדעת לתכנת, וסביר שהוא ידע הוא יהיה מתכנת לא טוב.
אם אתה רוצה שהמתכנת יבין את האלגוריתם שבנה אלגוריתמיקאי אתה מנהל את הפרויקט גרוע מאד.
בתכנות כל הרעיון שעושים שימוש בעבודה שעשה מישהו אחר. לכן יש צוות.
תכנות הוא הרבה יותר מלדעת לקרוא לפונקציות הנכונות, ואין קשר בין העבודה של המתכנת לבניה של אלגוריתמים (יעודיים, כי אפשר להגיד שלמעשה כל פיסת תוכנה היא אלגוריתם, אבל אז כל מי שכותב אפילו 20 שורות הוא אלגוריתמיקאי ולא לזה הכוונה).
אם עובדים על פרויקט שאין עבורו אלגוריתמים מוכנים, מעסיקים אלגוריתמיקאי מתאים. אם צריך מתמטיקאי אז מתטיקאי. אבל הוא לא המתכנת והעבודה שלו אינה תכנות.
&nbsp
 

קולומין

New member
אלגוריתמאי מומחה במיסוי ? אתה רציני ?

אולי אתה מבלבל בין אלגוריתמאי לבין ניתוח מערכות ? איזה אלגוריתמים מסובכים אתה בונה בתוכנת מיסוי ? אשמח אם תיתן לי דוגמאות.
&nbsp
עשיתי בדיקה קטנה ועברתי בכמה אתרים לחיפוש עבודה. מצאתי כ 20 מודעות שמחפשות אלגוריתמאי. בכולן בלי יוצא מן הכלל נדרש לפחות תואר ראשון (ברובן תואר שני) במדעי המחשב או במתמטיקה. גם כל האלגוריתמאיסטים שפגשתי בחיי היו אנשי מחשבים מהשורה הראשונה.
&nbsp
בעבר אכן היו מתכנתים שלמדו קורס של שלושה חודשים ועבדו בעיקר בעיבוד נתונים ובתוכנות עסקיות. היום הדרישה ממתכנת היא הרבה יותר גבוהה: הוא צריך להבין את הדרישות, לעצב את התוכנה ולדעת איך לממש אותה בצורה שהיא יעילה, ניתנת לשימוש חוזר (reusable), עומדת בסטנדרטים (design pattens) והוא גם מסוגל לנתח את היעילות שלה מבחינת ביצועים. אתה מדבר אולי על מה שהיה מקובל עד שנות השבעים-שמונים. העולם השתנה לחלוטין מאז.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

רון סי

New member
בטח, איזו שאלה

לכל בית תוכנה בתחום החשבות והמיסוי צריך להיות כזה.
אני לא בונה אלגוריתמים במיסוי כי אני לא מבין במיסוי. יש איש מקצוע בתחום שעושה זאת.
אני בדרך כלל לא מבין את הצד המקצועי של המערכות שאני בונה, אחרת הייתי באמת אדם רב כשרונות.
לדוגמה יש לחשב את הזיכוי על השכר הנובע מהפרשות המעביד לסעיף 47, בתלות בהפרשות לביטוח מנהלים.
ניתוח מערכות הוא תחום אחר לגמרי, ושאר ה buzzwords שאתה משתמש בהם (כמו design pattens או אפילו reusable) מעידות שאתה לא מבין את מקצוע התכנות, ואם היית בראיון עבודה איתי והיית מעלה אותן, הראיון היה מסתיים בו במקום.
 

BravoMan

Active member
זה דיון שהיית מאוד רוצה לראות בפורום

שפות תכנות או פורום עבודה בהיי-טק.
&nbsp
למען האמת, הדעה שלי היכנשהו בין זו שלך לזו של קולומין, ואני לא מסכים לגמרי עם אף אחד מכם, אבל כשאני קורא משפט כמו "אני בדרך כלל לא מבין את הצד המקצועי של המערכות שאני בונה", אני שמח מאוד שאני לא צריך להשתמש במערכת שבנית, ועוד יותר שאני לא צריך לתחזק את הקוד שכתבת.
&nbsp
אני יודע בדיוק מה זה לנסות לבנות מערכת כאשר אין לך שמץ של מושג מה היא עושה, ואני יודע כמה מהר וכמה מכוער זה הופך...
 

deathcaster

New member
^מה שקולומין כתב

אם מישהו יבצע הליך אצלנו במעבדה (ביוטק) ויתנהג כמו אחד מפועלי הייצור שלנו בטענה של: "אני לא צריך לדעת מה אני עושה כל זמן שאני עושה את זה ובסופו של דבר זה יצא טוב"- הוא מהר מאוד ימצא את עצמו בלשכת התעסוקה או לפחות לא במחלקה אותה אני מנהל.
 

studentit15

New member
אז מהו הקריטריון לדעתי?

הקריטריון האבסולוטי שמודד ידע מסויים (אם לא בחינה )??
 
למעלה