תגידו

polakyos

New member
תגידו

איך בעצם הפכו פלוגות ה-SA ל-SS? או שאין קשר ביניהם? מינה. פוטרה :(.
 
מדובר בשני אירגונים שונים

מדובר בשני אירגונים שונים. ה- S.A הוא קיצור של Sturmabteilung (פלוגות הסער), ונודע גם בכנוי החולצות החומות. ה- SA נוסד עוד בשנת 1921 על ידי המפלגה הנאצית (12 שנים לפני שהצליחה להגיע לשלטון). התפקידים שלו היו הגנה על מפגשי המפלגה, עריכת מצעדים והפעלת טרור כנגד מתנגדים פוליטים (במיוחד בזמן בחירות מקומיות או לאומיות). לאחר נסיון הפוטצ' הכושל של היטלר בשנת 1923, ה- SA איבד את כוחו, אך בשנת 1925, היטלר ביצע ראורגניזציה וה- SA שוב הפך לארגון המטיל פחד ואימה. בשנת 1931 נקרא הרנסט ראהם להנהיג את הארגון. ראהם, שהיה מותיקי המפלגה הנאצית ואחד מהקנאים והאכזריים ביותר במפלגה הפך את ה - SA לאחד הארגונים בעליה העומה הגדולים ביותר. רהאם הגדיל את מספר חברי הארגון מ- 400000 ל- 2000000 (!). לאחר עלייתו של היטלר לשלטון, נהג ה- SA להפעיל אלימות רחוב כנגד יהודים, צוענים וכל הגורמים שנתפסו בעיניהם כשלילים. ראהם, שאף לכפוף את הצבא הגרמני ל- SA, ולכונן "מהפיכה שניה", סוצאיליסטית במהותה. החרמת המפעלים הגדולים, החרמת רכוש היונקרים, הגבלת הריבית וכד'. שאיפות אלה של ראהם סיכנו את המשטר הנאצי, וב- 30.6.34, ליל הסכינים הארוכות, נעצרו ראהם וצמרת ה- SA, והוצאו להורג. לאחר ליל הסכינים הארוכות ה- SA לא פורק, אך הפך לגורם חסר משמעות במשטר הנאצית. בסיכומו של דבר, ה- SA, למרות התפקיד החשוב ששיחק בעלייתו של היטלר לשלטון, לא היה יותר מאספסוף פרוע ואלים, שאת השנאה והאלימות של חבריו, תיעלו הנאצים למטרותיהם שלהם. ה- SS הוקם בשנת 1925, בתחילה כמשמר הראש של היטלר. בשנת 1929 הארגון מונה לSS מנהיג חדש, היינריך הימלר. כאשר הימלר קיבל את הארגון לידיו הוא מנה רק 400 איש. הימלר הפך אותו למדינה בתוך מדינה, אימת גרמניה והמדינות הכבושות. בשנת 1933 ה- SS מנה 50000 חברים, ובשנת 1939 250000 חברים. ה- SS טיפל ב"בעיות גזעיות", לשון נקיה להשמדת יהודים, צוענים, הומוסקסואלים (ה- SA לא התייחס באיבה להומוסקסואלים, משום שמנהיגו, ראהם היה הומוסקסואל בעצמו) ובבעיות פוליטיות. ה- SS חולק לאגף כללי ולאגף החמוש (Waffen SS). האגף הכללי כלל את הגסטפו, המשטרה וה- SD (השירות החשאי, אליו בין היו כפופים בין היתר ה- איינזאגרופה, אותן יחידות שנלוו לצבא הגרמני בברית המועצות וטבחו ביהודים ובקומוניסטים באזורי הכיבוש). האגף החמוש (waffen SS) כלל את משמר הראש של היטלר, את ניהול מחנות הריכוז ויחידות עילית (המושג הנכון היה אולי "יחידות מובחרות", אבל אינני מסוגל להשתמש במושג זה בהקשר הנוכחי. אולי אין זה מקצועי, אך אינני הסטוריון ואני בן אדם) שלחמו לצד הצבא. אנשי ה- SS נשבעו אמונים אישית לאדולף היטלר. הם עברו תחקירים בטחוניים ובדיקות של 3 דורות אחורה, לוודא שהם אכן ארים נקיים. הם נחשבו לגרעין הקשה של הנאצים, והזדהו לחלוטין עם האידיאולוגיה הנאצית.
 
תוכניות על הSS

במסגרת רצועת השידור עדות וגם במסגרת השידורים לבגרות אנו משדרים פרקים מתוך סדרה שעוסקת בSS. אלו מועדי השידור בשבוע הקרוב: 20/6 - יום שני 09:45 היידריך - התליין 22/6 - יום רביעי 09:45 היידריך (שידור נוסף)
 
למעלה