שרשור תצפיות 14.10.10

שקנאים

שלוש להקות ברצף, כמעט גירדו לי ת'פדחת מרוב שהיו קרובות. הראשונה, בגובה צמרות העצים של החצר שלי. הם עפים כ"כ בשקט, שהרמתי ראש ממש במקרה וגיליתי אותם. 70-80 פרטים. עוד שתי להקות קטנות, בהתרוממויות שונות, אך נראה שמתלכדות לאחת. בכל אחת 20-30 פרטים, גובה נמוך ובינוני, בין היוגב לכפר ברוך. דווח למוקד חיה"א.
 

tuvia k

New member
נדידת דורסים מעל פ"ת :

מעבר של דורסים בשעה וקצת האחרונים(11:00-12:20) מעל (מרכז-דרום מערב) פ"ת . מהנקודה בה אני יושב הצופה מזרח וצפון צפון מזרח המעבר הקטן שהיה עבר קצת מזרחית אלי ומעל הראש בגבעים שונים לא יותר מ 600 מטר אגב גם דקות אילו בזמן שאני כותב ומביט בשמים עוד רואה דורסים בודדים חולפים . סה"כ מה שהיה : עיט צפרדעים 1 עיט חורש 24 עיט ב.מ. 1 חיוויאי 7 דיה שחורה 37 זרון סוף 2 בז עצים 1 יום נעים
טוביה
 
שאלה: האם הסתיימה כבר עונת הנדידה של

הסתיו? והאם אפשר להגדיר טווחי חודשים של נדידה?
 
לא וכן

נדידת הסתיו רחוקה מלהסתיים. נדידת הסתיו מוגדרת כעונה בה המסה העיקרית של העופות הנודדים, נודדים דרומה אל מקומות החריפה ולא ההפך. עונה זו מתחיל כבר בתחילת יוני עם הביצניות הראשונות שסיימו לקנן באירופה וכבר נראות בארץ בדרכן לאפריקה. נדידת הסתיו מסתיימת אי שם ברחבי דצמבר כשמגיעים המינים האחרונים כמו שחף עיטי ושחף אפרורי. בסוף דצמבר מתחילים לראות את נודדי ה"אביב" הראשונים - קוקיה מצויצת. מקובל שינואר הוא חודש כמעט חורפי טהור אף שבמהלכו חולפים כבר מעט עיטי ערבות בדרך צפונה וסיסים נראים לקראת סופו. החצי הראשון של פברואר הוא מעורב (חורף ואביב) אך החצי השני האביב נכנס כבר להילוך גבוה. מכאן שאפשר לחלק את השנה בצורה הבאה וכך גם נהוג בד"כ: יולי - דצמבר: סתיו ינואר: חורף ממש פברואר - מאי: אביב יוני: קיץ (ביוני יש עדין שאריות אחרונות של נודדי אביב, ומספרים גוברים אך עדין קטנים של נודדי סתיו). הסתיו עצמו מחולק באופן סכמתי בצורה הבאה: יולי - בעיקר חופמאים (ומינים מעטים של צפ"ש מקומיים או כאלה שדוגרים ממש קרוב אלינו) אוגוסט - בעיקר חופמאים. במהלך החודש גוברים ברווזים, חסידות, ואחרי שני/שליש חודש אפשר לומר שמתחילה נדידת צפ"ש בסדר גודל גדול, כמו גם נדידת האיות ודורסים מעטים נוספים. ספטמבר: החודש העמוס ביותר מבחינת כמויות של נודדים ובמגוון: חודש עיקר ל: נדידת הדורסים, עופות דואים אחרים, צפ"ש, חופמאים, ברווזים, שחפים שחורים. אוקטובר: נדידת הדואים נחלשת מאוד לאחר ה 10.10 עם כי שקנאים מגיעים לשיא. באילת - השיא של עיטי הערבות בשני/שליש חודש. צפ"ש וחופמאים בכמויות גדולות. מגוון מיני הצפ"ש משתנה ועיקר השליטה היא של פפיונים, חכליליות עצים ואחרים. נובמבר: חודש המתאפיין בהגעתם של המינים החורפים, תנועה זו ממשיכה אל תוך דצמבר. חלק מאותם מינים חורפים ממשיכים גם דרומה. כאן אפשר למנות - עגורים, הרבה ברווזים, שחפים ודורסים שישארו לחרוף כאן. הרכב הצפ"ש משתנה מאוד ועיקר הנדידה שייכת לאוכלי הזרעים. בחצי השני של נובמבר חלה ירידה דראסטית במספר הנודדים, אך מינים חורפים ממשיכים להגיע. זהו.
 
תשובה מעולה וממצה,תודה רבה../images/Emo13.gif

,אעביר את המסר,הלאה,מכיון ששאלו אותנו בפורום אקלים ואטמוספירה ועניתי שנגמרה,אני אתקן ואעלה את תשובתך המלומדת
 
ברשותך עוד שאלה,כל אלה שציינת מאוק' ואילך,

שקנאים, וכל מיני הציפורים החורפים בארץ אלו גם מוגדרים כנודדים או כחורפים פה בארץ?
 
גם וגם

הרוב המוחץ של השקנאים אינם נשארים לחרוף אלא נודדים דרך ישראל באביב ובסתיו. בסתיו, עת הנודדים אינם ממהרים לאתרי החריפה, יותר שקנאים מתעכבים בישראל לתקופת מה, לעתים של מספר שבועות. כל המינים החורפים: תלוי במין הספציפי. יש מינים שהם גם חורפים וגם חולפים (עלווית חורף לדוגמא) בכמויות גדולות. מינים אחרים הינם חורפים בעיקרם.מה שמאפיין את המינים החורפים בעיקרם (לא אלו שהם גם וגם) שישראל הינה כנראה אזור התפוצה הדרומי של אתרי החריפה של מינים אלו. לגבי ה"גם וגם" ישראל מהווה את אזור התפוצה הצפוני של החריפה של המין (חורף מישראל ודרומה משם) או שישראל נמצאת אי שם באמצע אזורי החריפה מבחינת צפון-דרום.
 
אגב - זהו פירוט סכמתי

ככל שבודקים את הדברים לעומק ובהתאם למין ספציפי התמונה נהיית יותר מעניינת ויותר מורכבת - שלוש אנקדוטות מהקל אל הכבד: 1. עלווית חורף שיא נדידת הסתיו שלה במהלך נובמבר (ותחילת דצמבר) ושוב במהלך מרץ. בדצמבר, ינואר ופברואר אף שיש המון עלוויות חורף יש פחות מאשר בזמן הנדידה. 2. דוגמא עוד יותר מעניינת היא אדום חזה. המין אינו נודד כמעט דרומית מישראל כך שכמעט כל מה שאנחנו מקבלים כאן הינה אוכלוסייה חורפת. עם זאת, בתחילת העונה שלהם (נובמבר ותחילת דצמבר) נראים ונשמעים הרבה יותר אדומי חזה מאשר בהמשך. לאן הם מתפזרים אח"כ? האם הם מקטינים פעילות אחרי שהגיעו? 3. שחף צהוב רגל מתת המין קצ'יננס - כמעט המין היחידי שתנועה ערה דרומה מתרחשת במהלך ינואר ואפילו בפברואר. השיאים מבחינת הכמויות בארץ נספרו בפברואר כשעד השיא נראית כל העת תנועה דרומה. תופעה זו מייצגת ככל הנראה נדידה בתוך אזורי החריפה. יש מינים (ולא מעט) שאפשר להסתכל על הנדידה שלהם כמורכבת משני אלמנטים - מאקרו ומיקרו. מאקרו - מאזורי הקינון אל אזורי החריפה. מיקרו - בתוך אזורי החריפה (למשל עיטי חורש בתוך אפריקה בחורף, או שחפים כמו שחף צהוב רגל). אפשר גם להסתכל על מינים אלו כמינים שנמצאים בתנועה לסירוגין בתוך עונות הנדידה והחורף כאחד.
 

שלומit

New member
אכן סקירה מאלפת!

לגבי אדומי החזה- הניחוש שלי הוא שכשהם מגיעים הם מאד רעשניים כדי לתפוס טריטוריות ולכן מצפים כל כך ולאחר מכן הם נרגעים .. הסיבה שקבענו את ספירת ציפורי הבר בחצר לסוף ינואר תחילת פברואר היא בדיוק הסיבה שציינת - זו עונה יציבה מבחינת הציפורים אין נדידה ואין קינון.
 
נדידה בהצתה מאוחרת

נודדים ממגוון סוגים היום מעל לראשי בצפון מזרח פ"ת,בגלישות וטרמיקות מדי דקה - שתיים, ובהם ניצים (הפעם נראים לי מצויים), עיטים גמדיים כהים, איית צרעים אחת לפחות, עיטח"ים, דיות רבות, חיוויאים, עיט ב.מ. עם ראש בולט מאד ממרחק , לפחות זוג עיטי צפרדעים נראו ממזרח. ובהמשך - הנדידה הפכה לנדידה מרוכזת במזרח הרחוק, עם טרמיקות בנות עשרות רבות של דורסים. כמו כן במבט מקרי דרומה נראו לפתע 7 עופות ענקיים עם כנפיים פרושות לרוווחה עפים צפונה בדיוק לכיווני - שקנאים בגובה כ-50 מטר שעקפו אח"כ את הבניין בסמוך אליו, ונראו במשקפת באותו רגע כאילו הם מטר ממני.
לא נראו אחר כך חוזרים דרומה (...) טפטופי דורסים המשיכו להראות כל העת במזרח הרחוק.
 

tuvia k

New member
נחמד !

טוב לי היה פרק זמן קצר יחסית להצצה אבל התיהור שלך בדפוס הנדידה מתאים למה שראית בשעה וקצת שהיו לי אגב באיזה שעה ראית את העיט הב.מ. שלך את יודע לומר ?
 
טוביה - קודם כל

ברוך הבא לפתח תקווה! העיט הזה היה בערך בשעה 10:35-40. מה שמעניין - קיבלתי מידע גם מדודו, שראה עיט ב.מ. עם ראש בולט בגלישה, באותה השעה.
 

tuvia k

New member
חן חן

העיט שלי נראה בהרך ב-11:50 אז זה כנראה לא אותו אחד בכל אופן כבר מחר אני חוזר צפונה אז אם אתם מגיעים לסביבה תנו צילצול
 
למעלה