שרשור שאלות ותשובות היסטוריה א'

לגבי השאלה הראשונה - לא.

לגבי השניה, כן ולא: לא תהיה על כך שאלה, אבל כשאתה מדבר על מפגשים דיפלומטיים, למשל, או על תוכנית באזל, רצוי שתדע שהם מייצגים את רעיונותיו של הרצל (תכנית באזל מכילה גם רעיונות אחרים). אי-אפשר לכתוב צ'ארטר בלי לדעת את הרקע - הפתרון המדיני של הרצל לבעיית היהודים. בהצלחה
 

MRSHIVER

New member
בקשות קצרות.. תודות לעוזרים!

דבר ראשון והכי חשוב - אפשר בבקשה סיכום לאפשרות ב' בנושא ההעמקה בשנות ה30 בתת נושא "נסיגת בריטניה מהתחייבויותיה כלפי הבית הלאומי-יהודי כפי שבאה לידי ביטוי בספר הלבן ה3"? דבר שני.. הגורמים המסבירים את ההבדלים בין השלטון הבריטי לצרפתי – - ירד במיקוד נכון? אני פשוט לא מוצא את זה במיקוד ולא יודע אם ללמוד.. דבר שלישי - בנושא הקמת מסגרות פוליטיות, בטחוניות, חינוכיות ותרבותיות – כתבתי כך: פועלי ציון – מפלגת הפועל הצעיר קמה בא"י והושפעה ממנהיגי העליה ה2 (א.ד. גורדון) ושלבה בין ציונות לסוצ'. פועלי ציון היתה סניף של המפלגה ברוסיה והיא האמינה בהגשמת הסוצ' בעולם אך מהר מאוד שנתה את עמדתה ודאגה גם היא לחיי הפועל היהודי בא"י. בין מנהיגי העליה: ד. ב"ג ויצחק בן-צבי. היום גילית שהמורה שלי כתבה לי בעבודה ממזמן שחסר את המשותף ואת רעיונותיהם ויש להוסיף מספר הלימוד ולא מצאתי.. מישהו יכול להגיד לי מה חסר?
 

rAiN PrInCeSs

New member
אני ינסה...

אני אפשרות א' אז לא אוכל לעזור בפירוט אבל חלק מהגורמים בקצרה זה: מלחמת העולם ה 2 המתקרבת והבריטים רוצים את תמיכת הערבים, הפרעות הרבות, הבנה שאי אפשר להקים בא"י מדינה רק ליהודים ועדיין לשמור על זכויות המיעוטים. לגבי השני שכחת לכתוב על השומר הצעיר.... אז ככה השומר הצעיר היה גם גוף לשמירה על זכויות הפועלים בא"י והיה לו אידיולוגיה ציונית שקשורה בא"י- פרודוקטיביות. גם לפועלי ציון הייתה אידיולוגיה הקשורה לא"י אך בעיקרון היוו המשך למפלגת פועלי ציון שקמה ברוסיה. גם להם הייתה אידיולוגיה של פרודוקטיביות. פועליי ציון היו סוציאליסטים ובעלי רעיונות סוציאליסטים גם כן! תקנו אותי אם אני טועה...
 
אני גם מנסה לענות לך...

כי גם אני עושה את אפשרות ב'... א. אני לא יכולה לתת לך תשובה חד משמעית... אבל אני יכתוב לך את הסיבה לספר ואת הסעיפים ותסיק מזה לבד... אני חושבת שרואים את זה ממש בבירור. סיבה: כל הועדות שבריטניה מנתה כלא הובילו לפיתרון שיהיה מוסכם על הערבים ועל היהודים. המצב באירופה הלך והידרדר ובריטניה פחדה שאם היא בצד של היהודים כל העולם הערבי התנפל עליה. לכן היא מפרסמת את הספר הלבן השלישי. ספר זה היה שלישי לגבי היהודים. הסיעיפים העיקריים של הספר: 1.בתוך 10 שנים תקום מדינה ערבית על רב השטח של א"י. 2. העליה היהודית תצטמצם עד הפסקתה לחלוטין. 3. איסור מכירת קרקעות בן הערבים ליהודים. זהו.... ב. צריך את ההבדלים בשליטה של בריטניה וצרפת... ג. אין לי מושג...
 
תשובות

ראשית , נא להקפיד על המתנה לתשובה. אין צורך להוסיף תזכורות (ומאחר שזה שרשור נעוף גם לא צריך להקפיץ) לגבי א"י בשנות ה30 יש כאן סיכום (האמת, יש המון, לא רק אחד - היכנסי לכאן ) ההבדלים בין הצרפתים לבריטים לא ירדו הם שייכים לסעיף - המדינות הקולוניאליות ודרכי שליטתן בארצות צפון אפריקה ובארצות המזרח התיכון. ובנושא השלישי נראה לי שיש קצת בלבול אצלך. הפועל הצעיר ופועלי ציון הן שתי מפלגות שונות. קראי להלן: . ב1919 התאחדו המפלגות "פועלי ציון" ו"הבלתי מפלגתיים" (אשר ביקשו ליצור מחנה פועלים מאוחד) המפלגה החדשה נקראה "אחדות העבודה" ואליה הצטרפו גם חברי "גדוד העבודה" המפלגה הסוציאליסטית לחמה למען ייסוד חברה לאומית יהודית שוויונית. המפלגה דאגה לזכויות העובדים ופעלה לקליטת עלייה ולהתיישבות. מפלגת "הפועל הצעיר" המשיכה בקיומה הנפרד בעיקר בשל מחלוקות על הערך המרכזי של המחנה הפועלי. לאומיות או סוציאליזם. במהלך שנות העשרים עבר המחנה הפועלי תהליך של העדפת הלאומיות על הסוציאליזם ותרומה מכרעת לתהליך זה תרם דוד בן גוריון במאמרו "ממעמד לעם" שבו קבע שעל מחנה העובדים לתת בכירות לרעיון הציוני על מנת שיוכל לתפוס את התפקיד של הנהגת העם. ההתקרבות בדעות המפלגות השונות והרצון להוביל את התנועה הציונית הביאו ב1930 לאיחוד נוסף בין "הפועל הצעיר" ו"אחדות העבודה" ולהקמת "מפלגת פועלי ארץ ישראל" או בקיצור "מפאי".
 

MRSHIVER

New member
תודה רבה ו..

1.לא ממש זירזתי פשוט ראיתי שכתבו אחרי לא רציתי שתפספס אותי.. 2. אני בן (בגלל זה MR-SHIVER ולא MRS-SHIVER).. =] 3. אני יודע שהם גופים שונים.. ולא שכחתי את השומר - פשוט למדנו אחרים במקומו.. תודה על העזרה! =] ניר
 

advosha

New member
עזרה בפעולות הנציבים וטופס המנדט.

שרון שלום! יש לי מחר מבחן מגן ואשמח אם תוכל לעזור לי בשאלה מסויימת. השאלה היא כזאת: הצג 3 פעולות של נציבים בשנות ה- 20 בא"י והסבר כיצד הם באים לידי ביטוי בטופס המנדט? על איזה 3 פעולות אתה ממליץ לי לבחור כדי שכאשר אני אכתוב אותן במבחן יהיה בהן תוכן?
 
פעולות הנציבים וטופס המנדט

אני ממליץ להתרכז בהכרה במוסדות היישוב, הכרה בעברית כשפה רשמית (לצד אנגלית וערבית) ומתן אפשרות לעליית יהודים. יש תשובה בנושא זה מהיממה האחרנה (חפש אותה, לדעתי היא כאן בשרשור) והצץ בשלושת הקישורים
 

rAiN PrInCeSs

New member
אני ינסה

עבודות יזומות-פיתוח הארץ(לא מפרטת..משערת שאת יודעת) מחסות עליה נדיבות- התישבות צפופה בא"י מינוי של חאג אמין אל חוסיני- שמירה על זכויות המיעוטים
 

advosha

New member
ואי מצבי גרוע

הבנתי רק את מינוי חאג' אמין אל חוסיני
 

rAiN PrInCeSs

New member
....

קודם כל אל תדאגי מצבך לא גרוע! חוץ מזה תמיד אפשר ללמוד יש עוד זמן.. אני יסביר... הרברט סמואל הנציב הראשון בא"י שהיה פרו יהודי-פרו יהודי, כלומר לטובת היהודים עזר רבות ליהודים שחיו בא"י אחד מהתחומים שהוא עזר בהם זה עבודות ויזומות ופיתוח הארץ- כאשר אנשים העלייה ה 3 באו לארץ עם מניעים חלוציים, כלומר עבודה כערך מרכזי, להיות פרודוקטיבים, כלומר: מועלים, הם נתקלו בקשיים בתחום התעסוקה. האיכרים שהיו בארץ העדיפו להעסיק את הערבים, שהיו יותר זולים בעבודות כפים-חקלאות, ויותר מנוסים מאנשי העלייה ה3. מסיבה זו מפלגות הפועלים שהיו בארץ: אחדות העבודה והשומר הצעיר, פנו לנציב הראשון, הרברט סומאל וביקשו ממנו שטחים לאומים, שלא שיכים לאף אחד כדי לבצע שהם עבודות למען פיתוח הארץ. הרברט הנציב נענע בבקשה והחלו עבודותת יזומות של סלילת כבישים, יבוש ביצות(למשל:יבוש הביצות של עמק יזראל) ועוד. תקופה זו של עבודות יזומות נקראה גם תקופת הכבישים. העבודות היזומות דרשו מעובדיהם להיות ניידים ולחיות בחיים משותפים-קומונה.לאחר שהאנשים בקומונה סימו את עבודתם הם עברו לעבודה אחרת. דבר זה מראה ביצוע של כתב המנדט ע"י כך שבכתב המנדט כתוב שהביטניה תעזור בפיתוח הארץ והעבודות היזומות פיתוח את הארץ. זהו גם הישיג התישבותי אם אני לא טועה. קביעת מחסות עליה נדיבות- הנציב הרברט קבע מחסות עליה נדיבות ביחס לתאים שהיו בארץ מבחינה כלכלית {המשבר הגדול-אם את לא יודעת תגידי לי אני יסביר) הקשר לכתב המנדט: בכתב המנדט כתוב שהבריטים יעודדו התישבות יהודים צפופה. עוד משו הרברט סמואל גם הכיר במוסדות הישוב- כתב המנדט הכרה בהסתדרות הציונית כגורם קובע( אם אני לא טועה שרון תקן אותי בבקשה) זהו אם יש לך עוד שאלות תגידי
 

advosha

New member
קודם כל תודה!

ועכשיו לענייננו, זכור לי שהיה כתוב בכתב המנדט: ליצור תנאים מדינים מנהלים כלכלים שיבטיחו את הקמתו של הבית הלאומי - זה בעצם הסעיף הראשון שכתבת?
 
עמדת התנועה הציונית בזמן מלחה"ה ה1

ירד במיקוד? כל הקטע של הגישה הנטרלית, פרו בריטית וכד'...
 
אבל...

זה קשור למלחמת העולם לא? אתה יכול לומר לי על איזה סעיף במיקוד אתה מסתמך?
 

odel10

New member
היי...כנסו שניה בקשה...

רציתי לדעת...יש כל כך הרבה מוסדות ואירגונים...חצי מהם רוצים את אותם הדברים התחרפנתי מזה....באמת צריך את כל המוסדות הלאומיים ופועלי ציון והתנועה הרוויזיוניסטית? ...ואת כל ההתאחדויות למיניהן חח...התאחדות הפועלים התאחדות האיכרים וכו' וכו'?...על מה נראה לכם ישאלו הכי הרבה? כי יש גבול לכמות המוסדות והאירגונים שהמוח שלי יכול להכיל! ולשאלה השניה שלי (סורי שזה קצת חפירות..אחרי הכל זה היסטוריה חח..) מישהו פה למד על ועידת וודהד וועידת השולחן העגול? ישאלו על זה? הסיבה שאני שואלת היא כי אנחנו הכיתה היחידה בשכבה שלי שלמדה על זה...אז ...צריך? תודה מראש על התשובות!!! אני שמחה לדעת שקיים פורום כזה כי כבר שיגעתי את כל מי שאפשר עם השאלות האלה...
 
למעלה