שרשור על אוטובוסים במדינות ערב

מצב
הנושא נעול.
שרשור על אוטובוסים במדינות ערב

שרשור על אוטובוסים במדינות ערב

מה ידוע לכם על אוטובוסים ורכבות במדינות ערב?
אילו סוגים של אוטובוסים יש שם. איך התח"ץ שמה.
הדבר היחיד שאני יודע שבירדן יש הרבה מוניות שירות במקום אוטובוסים.
ובמרוקו ואלגיריה יש רכבת תחתית.
 

Ccyclist

Well-known member
בקהיר ואלג'יר תחתית, בטוניס וקזבלנקה יש רק"ל.

שרשור על אוטובוסים במדינות ערב

מה ידוע לכם על אוטובוסים ורכבות במדינות ערב?
אילו סוגים של אוטובוסים יש שם. איך התח"ץ שמה.
הדבר היחיד שאני יודע שבירדן יש הרבה מוניות שירות במקום אוטובוסים.
ובמרוקו ואלגיריה יש רכבת תחתית.
בקהיר ואלג'יר תחתית, בטוניס וקזבלנקה יש רק"ל.

יש להבדיל בין פרוייקטים פעילים לפרוייקטים בבניה, וכן בין נסיכויות הנפט למיניהן (שאיתן אי אפשר להתחרות) לבין הרפובליקות העניות שאת התשתית שלהן ישראל אמורה לעקוף בסיבוב.

לגבי הרפובליקות:

בקהיר יש רכבת תחתית, שנפתחה ב1987 http://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_Metro

באלכסנדריה יש רק"ל לאורך החוף, הקו הראשון נפתח ב1863, אותה השנה שנפתח קו התחתית הראשון בלונדון, אך הקו החשמלי הראשון נפתח ב1902 בלבד. http://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Alexandria

באלג'יר יש רכבת תחתית שנפתחה ב 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Algiers_Metro

בטוניס יש מערכת רק"ל שנפתחה ב1985 עם חמישה שלוחות http://en.wikipedia.org/wiki/Métro_léger_de_Tunis

בקזבלנקה יש קו רק"ל בודד שנפתח ב2012 והכלים שבו דומים מאד לאלו של הרק"ל בירושלים. הקו סוקר בפורום בעבר. http://en.wikipedia.org/wiki/Casablanca_tramway

בקזבלנקה יש גם מערכת פרברית הכוללת גם מנהרה באורך 10 ק"מ (הם משתמשים בראשי התיבות הצרפתיים RER) והקו הראשון במערכת זו נפתח ב2002 http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Bidaoui

אך הרכבת התחתית של קזבלנקה היא עדיין פרוייקט עתידי בתיכנון, תאריך השקה רשמי מתוכנן ל2017 כך שאם ממשלת ישראל ונת"ע יתעשתו יש סיכוי שלתל אביב יהיה יותר כבוד... http://en.wikipedia.org/wiki/Casablanca_metro
 
אחלה של סקירה

בקהיר ואלג'יר תחתית, בטוניס וקזבלנקה יש רק"ל.

יש להבדיל בין פרוייקטים פעילים לפרוייקטים בבניה, וכן בין נסיכויות הנפט למיניהן (שאיתן אי אפשר להתחרות) לבין הרפובליקות העניות שאת התשתית שלהן ישראל אמורה לעקוף בסיבוב.

לגבי הרפובליקות:

בקהיר יש רכבת תחתית, שנפתחה ב1987 http://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_Metro

באלכסנדריה יש רק"ל לאורך החוף, הקו הראשון נפתח ב1863, אותה השנה שנפתח קו התחתית הראשון בלונדון, אך הקו החשמלי הראשון נפתח ב1902 בלבד. http://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Alexandria

באלג'יר יש רכבת תחתית שנפתחה ב 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Algiers_Metro

בטוניס יש מערכת רק"ל שנפתחה ב1985 עם חמישה שלוחות http://en.wikipedia.org/wiki/Métro_léger_de_Tunis

בקזבלנקה יש קו רק"ל בודד שנפתח ב2012 והכלים שבו דומים מאד לאלו של הרק"ל בירושלים. הקו סוקר בפורום בעבר. http://en.wikipedia.org/wiki/Casablanca_tramway

בקזבלנקה יש גם מערכת פרברית הכוללת גם מנהרה באורך 10 ק"מ (הם משתמשים בראשי התיבות הצרפתיים RER) והקו הראשון במערכת זו נפתח ב2002 http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Bidaoui

אך הרכבת התחתית של קזבלנקה היא עדיין פרוייקט עתידי בתיכנון, תאריך השקה רשמי מתוכנן ל2017 כך שאם ממשלת ישראל ונת"ע יתעשתו יש סיכוי שלתל אביב יהיה יותר כבוד... http://en.wikipedia.org/wiki/Casablanca_metro
אחלה של סקירה
ממה שקראתי אחרי שקראתי את התגובות "בקהיר יש רכבת תחתית ואצלנו אין" שיש שם בקושי 2 קווים למטרופולין של 15~ מיליון תושבים. ממש לא מספיק.
והכי מעניינת אלגיר שלמרות המלחמה שם הם הצליחו להקים רקלת.
 
טוב אחרי שקראתי בוויקי

אחלה של סקירה
ממה שקראתי אחרי שקראתי את התגובות "בקהיר יש רכבת תחתית ואצלנו אין" שיש שם בקושי 2 קווים למטרופולין של 15~ מיליון תושבים. ממש לא מספיק.
והכי מעניינת אלגיר שלמרות המלחמה שם הם הצליחו להקים רקלת.
טוב אחרי שקראתי בוויקי
המטרו באלגיר עלוב משהו 9 תחנות לעיר של 3+ מיליון תושבים?
לעומת זאת הרקלת בטוניס נראית נחמדה , לפי התרשים היו לא מעט אילוצים עירוניים שגורמים למסלול מפותל.
 

Ccyclist

Well-known member
ועדיין דרום ספרת מתקדמת מצפון תל-אביב.

טוב אחרי שקראתי בוויקי
המטרו באלגיר עלוב משהו 9 תחנות לעיר של 3+ מיליון תושבים?
לעומת זאת הרקלת בטוניס נראית נחמדה , לפי התרשים היו לא מעט אילוצים עירוניים שגורמים למסלול מפותל.
ועדיין דרום ספרת מתקדמת מצפון תל-אביב.
קטע הקו האדום הפעיל באלג'יר כיום הוא רק חלק מהקו השלם, שבנייתו נמשכת, וכן החלה העבודה על הקו השני.

http://www.urbanrail.net/af/alg/alger-metroplan.jpg

כמו כן יש רק"לת וקו פרברי.

-עמוד העוסק בעיר באתר urbanrail, במפה שבאתר הרכבת התחתית מצויינת בכחול והרק"ל באדום:

http://www.urbanrail.net/af/alg/algiers.htm


יש לשים לב שבוויקיפדיה כבר לא סופרים את הכרמלית כרכבת תחתית ולכן ישראל איננה ברשימת המדינות שבהן יש מטרו. גם עם פתיחת הרק"ל בגוש דן בשנות העשרים אמן ישראל לא תעלה לרשימה זו.
 

amit1270

New member
הכרמלית היא באמת לא מטרו

ועדיין דרום ספרת מתקדמת מצפון תל-אביב.
קטע הקו האדום הפעיל באלג'יר כיום הוא רק חלק מהקו השלם, שבנייתו נמשכת, וכן החלה העבודה על הקו השני.

http://www.urbanrail.net/af/alg/alger-metroplan.jpg

כמו כן יש רק"לת וקו פרברי.

-עמוד העוסק בעיר באתר urbanrail, במפה שבאתר הרכבת התחתית מצויינת בכחול והרק"ל באדום:

http://www.urbanrail.net/af/alg/algiers.htm


יש לשים לב שבוויקיפדיה כבר לא סופרים את הכרמלית כרכבת תחתית ולכן ישראל איננה ברשימת המדינות שבהן יש מטרו. גם עם פתיחת הרק"ל בגוש דן בשנות העשרים אמן ישראל לא תעלה לרשימה זו.
הכרמלית היא באמת לא מטרו
 

Ccyclist

Well-known member
Urbanrail עדיין סופר אותה ככזו

הכרמלית היא באמת לא מטרו
Urbanrail עדיין סופר אותה ככזו
http://www.urbanrail.net/as/asia.htm

אבל לדעתי וויקיפדיה צודקת כאשר היא לא מונה את הפניקולר התת-קרקעי בחיפה, על שתי הקרוניות הקבועות בו.

וויקיפדיה טוענת שקשה להגדיר מטרו, אך ככלל מדובר במערכת עירונית בעלת כלים מסילתיים בהינע חשמלי, הנעים בתדירות גבוהה על מסילה ייעודית המופרדת ממפלס הרחוב, ללא מפגשי מסילה וללא גישת רכבים או הולכי רגל לתוואי.
 

oren162

New member
אם כי

Urbanrail עדיין סופר אותה ככזו
http://www.urbanrail.net/as/asia.htm

אבל לדעתי וויקיפדיה צודקת כאשר היא לא מונה את הפניקולר התת-קרקעי בחיפה, על שתי הקרוניות הקבועות בו.

וויקיפדיה טוענת שקשה להגדיר מטרו, אך ככלל מדובר במערכת עירונית בעלת כלים מסילתיים בהינע חשמלי, הנעים בתדירות גבוהה על מסילה ייעודית המופרדת ממפלס הרחוב, ללא מפגשי מסילה וללא גישת רכבים או הולכי רגל לתוואי.
אם כי
כאשר הכרמלית נפתחה לראשונה, בכל הכניסות לתחנות היו שלטים עם הכיתוב "Metro".
 
צריך לזכור שגם בחו"ל פרוייקטים מתעכבים לעיתים

ועדיין דרום ספרת מתקדמת מצפון תל-אביב.
קטע הקו האדום הפעיל באלג'יר כיום הוא רק חלק מהקו השלם, שבנייתו נמשכת, וכן החלה העבודה על הקו השני.

http://www.urbanrail.net/af/alg/alger-metroplan.jpg

כמו כן יש רק"לת וקו פרברי.

-עמוד העוסק בעיר באתר urbanrail, במפה שבאתר הרכבת התחתית מצויינת בכחול והרק"ל באדום:

http://www.urbanrail.net/af/alg/algiers.htm


יש לשים לב שבוויקיפדיה כבר לא סופרים את הכרמלית כרכבת תחתית ולכן ישראל איננה ברשימת המדינות שבהן יש מטרו. גם עם פתיחת הרק"ל בגוש דן בשנות העשרים אמן ישראל לא תעלה לרשימה זו.
צריך לזכור שגם בחו"ל פרוייקטים מתעכבים לעיתים
לכן, אני מתייחס למערכות רקלת ורכבת תחתית שכבר קיימות.
אגב איך מבדילים בין רכבת קלה שעוברת במנהרה לרכבת תחתית?
 

easylivin

New member
רכבת קלה יכולה גם לנסוע ברחוב ללא הפרדה מלאה

צריך לזכור שגם בחו"ל פרוייקטים מתעכבים לעיתים
לכן, אני מתייחס למערכות רקלת ורכבת תחתית שכבר קיימות.
אגב איך מבדילים בין רכבת קלה שעוברת במנהרה לרכבת תחתית?
רכבת קלה יכולה גם לנסוע ברחוב ללא הפרדה מלאה
כשהיא מחוץ למנהרה, להבדיל מרכבת מטרו כבדה שהתוואי שלה תמיד מופרד. מבחינה ויזואלית ההבחנה היא בעיקר לפי גובה הרציפים, אבל למעשה אין הבחנה מדוייקת. לרוב, רכבת עם רציפים גבוהים וחשמול תחתי היא רכבת תחתית כבדה, ולרכבת קלה יש רציפים נמוכים וחשמול עילי (והסיבה רשומה בכותרת).
 

Ccyclist

Well-known member
בסיביליה למשל - כלי הרכב הוא אותו הכלי

רכבת קלה יכולה גם לנסוע ברחוב ללא הפרדה מלאה
כשהיא מחוץ למנהרה, להבדיל מרכבת מטרו כבדה שהתוואי שלה תמיד מופרד. מבחינה ויזואלית ההבחנה היא בעיקר לפי גובה הרציפים, אבל למעשה אין הבחנה מדוייקת. לרוב, רכבת עם רציפים גבוהים וחשמול תחתי היא רכבת תחתית כבדה, ולרכבת קלה יש רציפים נמוכים וחשמול עילי (והסיבה רשומה בכותרת).
בסיביליה למשל - כלי הרכב הוא אותו הכלי
הנה שירשור סביליה שלי מלפני שנה בערך, http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=394&messageid=168104721

בשלב מסויים התייחסתי לכך שכלי התחבורה שנע במטרו דומה בצורה חשודה לכלי התחבורה שנע במדרחוב, למרות שמדובר בשני קווים נפרדים עם שתי מערכות כירטוס חצי נפרדות (הכרטיס למטרו תקף גם לרק"ל אך אי אפשר להטעין אותו בתחנות הרק"ל).

אבל - תנאי המסילה שונים בתכלית, ולכן בעוד כלי אחד יכול לנסוע במהירות קבועה מראש הנשלטת ממרכז הבקרה - הכלי השני חייב להתחשב בתנועה ובהולכי הרגל.

תחנת סאן חואן באחו (להבדיל מסאן חואן אלטו השכנה) במטרו, מבט מהכביש, המטרו נע על גשר עילי. בניגוד לאזורים שכיסיתי במרכז העיר זהו אזור פריפריאלי יחסית שבו הרכבת התחתית עולה אל פני הקרקע בגלל אילוץ (חציית הנהר). הלינק כמובן מגוגל ארת'

http://goo.gl/maps/lk0W2
 

amirv

New member
המינוחים המקצועיים ברורים יותר מהסלנג

צריך לזכור שגם בחו"ל פרוייקטים מתעכבים לעיתים
לכן, אני מתייחס למערכות רקלת ורכבת תחתית שכבר קיימות.
אגב איך מבדילים בין רכבת קלה שעוברת במנהרה לרכבת תחתית?
המינוחים המקצועיים ברורים יותר מהסלנג
"תחבורה מסילתית עם זכות דרך מלאה והעדפה מלאה" מתייחס לקו רכבת שאין לו שום חיכוך עם שום אמצעי אחר, גם אם יש מפגשי כביש/מסילה יש לה עדיפות מלאה באמצעות מחסומים. זה כולל גם רכבות בינעירוניות וגם רכבות עירוניות. הפועלות בעקרון תחבורתי זהה, אבל עם טכנולוגיות שונות שמתאימות לאופי הנסיעה.

"תחבורה מסילתית עם זכות דרך מלאה והעדפה חלקית" מתייחס לקו רכבת שיש לו אמנם מסלול משל עצמו לכל אורך הדרך, אבל בצמתים מסוימים הוא מתחכך עם הרכב הפרטי. כאשר מערכת רמזורים מסדירה את זכות הקדימה בצומת (יש העדפה ברמזורים אך הרכבת יכולה לעצור ולהמתין במידת הצורך). זוהי הרק"ל.

ויש כמובן גם "תחבורה מסילתית ללא זכות דרך מלאה" נפוץ בעיקר בטראמים הישנים שלעיתים חולקים נתיב עם הרכב הפרטי.

ההגדרה (והטכנולוגיה שתהיה בשימוש) נובעים מקטעי הדרך הפחות טובים. לפיכך הקו האדום תמיד יהיה רכבת קלה עם קטע תת קרקעי.

שימו לב שאין אף מילה על מעל או מתחת לקרקע, למעשה מרבית הרכבות התחתיות בעולם כוללות גם קטעים עיליים. אבל גם בקטעים העיליים נשמר העיקרון של הפרדה מלאה משאר משתמשי הדרך
 

down under

New member
לרכבות תחתיות אמיתיות, עם או בלי מרכאות

המינוחים המקצועיים ברורים יותר מהסלנג
"תחבורה מסילתית עם זכות דרך מלאה והעדפה מלאה" מתייחס לקו רכבת שאין לו שום חיכוך עם שום אמצעי אחר, גם אם יש מפגשי כביש/מסילה יש לה עדיפות מלאה באמצעות מחסומים. זה כולל גם רכבות בינעירוניות וגם רכבות עירוניות. הפועלות בעקרון תחבורתי זהה, אבל עם טכנולוגיות שונות שמתאימות לאופי הנסיעה.

"תחבורה מסילתית עם זכות דרך מלאה והעדפה חלקית" מתייחס לקו רכבת שיש לו אמנם מסלול משל עצמו לכל אורך הדרך, אבל בצמתים מסוימים הוא מתחכך עם הרכב הפרטי. כאשר מערכת רמזורים מסדירה את זכות הקדימה בצומת (יש העדפה ברמזורים אך הרכבת יכולה לעצור ולהמתין במידת הצורך). זוהי הרק"ל.

ויש כמובן גם "תחבורה מסילתית ללא זכות דרך מלאה" נפוץ בעיקר בטראמים הישנים שלעיתים חולקים נתיב עם הרכב הפרטי.

ההגדרה (והטכנולוגיה שתהיה בשימוש) נובעים מקטעי הדרך הפחות טובים. לפיכך הקו האדום תמיד יהיה רכבת קלה עם קטע תת קרקעי.

שימו לב שאין אף מילה על מעל או מתחת לקרקע, למעשה מרבית הרכבות התחתיות בעולם כוללות גם קטעים עיליים. אבל גם בקטעים העיליים נשמר העיקרון של הפרדה מלאה משאר משתמשי הדרך
לרכבות תחתיות אמיתיות, עם או בלי מרכאות
גם כשהן עולות על פני השטח, אין אפילו, בד"כ (או אולי תמיד) מפגשי כביש מסילה.
הן נעות במסילות מיוחדות שממש מבודדות מהסביבה.

למשל הטיוב של לונדון, הסאבווי של ניו יורק, הרכבות התחתיות של סידני ומלבורן
שהופכות מחוץ ללב העיר לרכבות פרברים כבדות (אבל אצלן זו הזנה ע"י כבלים
מעל הרכבת + פנטוגרף).
במלבורן וסידני יש גם, כמובן, טראמים (חשמליות/רכבות קלות, you name it).
 
תדירות הרכבות התחתיות בדרך כלל כל כך גבוהה

לרכבות תחתיות אמיתיות, עם או בלי מרכאות
גם כשהן עולות על פני השטח, אין אפילו, בד"כ (או אולי תמיד) מפגשי כביש מסילה.
הן נעות במסילות מיוחדות שממש מבודדות מהסביבה.

למשל הטיוב של לונדון, הסאבווי של ניו יורק, הרכבות התחתיות של סידני ומלבורן
שהופכות מחוץ ללב העיר לרכבות פרברים כבדות (אבל אצלן זו הזנה ע"י כבלים
מעל הרכבת + פנטוגרף).
במלבורן וסידני יש גם, כמובן, טראמים (חשמליות/רכבות קלות, you name it).
תדירות הרכבות התחתיות בדרך כלל כל כך גבוהה
שבמפגשי כביש-מסילה המחסום יהיה כמעט כל הזמן למטה. אולי בגלל זה בהרבה ערים בוחרים לעשות הפרדות מפלסיות בכל המפגשים.
 

alantan

New member
תיקון - הרכבות התחתיות של לונדון וניו יורק

לרכבות תחתיות אמיתיות, עם או בלי מרכאות
גם כשהן עולות על פני השטח, אין אפילו, בד"כ (או אולי תמיד) מפגשי כביש מסילה.
הן נעות במסילות מיוחדות שממש מבודדות מהסביבה.

למשל הטיוב של לונדון, הסאבווי של ניו יורק, הרכבות התחתיות של סידני ומלבורן
שהופכות מחוץ ללב העיר לרכבות פרברים כבדות (אבל אצלן זו הזנה ע"י כבלים
מעל הרכבת + פנטוגרף).
במלבורן וסידני יש גם, כמובן, טראמים (חשמליות/רכבות קלות, you name it).
תיקון - הרכבות התחתיות של לונדון וניו יורק
מוזנות ממסילה שלישית (ורביעית במקרה של לונדון).
 

down under

New member
אצלן התכוונתי למלבורן וסידני

תיקון - הרכבות התחתיות של לונדון וניו יורק
מוזנות ממסילה שלישית (ורביעית במקרה של לונדון).
אצלן התכוונתי למלבורן וסידני
לא ללונדון וניו יורק.
במלבורן וסידני יש הזנה עילית ולקרון הראשון (זה בעצם מעין קרונועים שם) יש פנטוגרף.
 

alantan

New member


אצלן התכוונתי למלבורן וסידני
לא ללונדון וניו יורק.
במלבורן וסידני יש הזנה עילית ולקרון הראשון (זה בעצם מעין קרונועים שם) יש פנטוגרף.
 

alantan

New member
יש שני מאפיינים חשובים שלא הוזכרו כאן

צריך לזכור שגם בחו"ל פרוייקטים מתעכבים לעיתים
לכן, אני מתייחס למערכות רקלת ורכבת תחתית שכבר קיימות.
אגב איך מבדילים בין רכבת קלה שעוברת במנהרה לרכבת תחתית?
יש שני מאפיינים חשובים שלא הוזכרו כאן
אופי הרכבת עצמה - רכבת קלה כשמה היא "קלה" ודורשת מסילה העומדת בעומסים קטנים יותר מרכבת רגילה.

בנוסף, מערכת האיתות של רכבת קלה נוטה להיות על פי נהיגה, מה שנקרא באנגלית "line of sight", כלומר מסתמכים על כך שהנהג רואה רכבת שלפניו ודואג שלא להתנגש בה ולא מפרידים ביניהם על ידי בלוקים.
 

Rubim88

New member
המאפיינים האלו הם מה שמבדיל

יש שני מאפיינים חשובים שלא הוזכרו כאן
אופי הרכבת עצמה - רכבת קלה כשמה היא "קלה" ודורשת מסילה העומדת בעומסים קטנים יותר מרכבת רגילה.

בנוסף, מערכת האיתות של רכבת קלה נוטה להיות על פי נהיגה, מה שנקרא באנגלית "line of sight", כלומר מסתמכים על כך שהנהג רואה רכבת שלפניו ודואג שלא להתנגש בה ולא מפרידים ביניהם על ידי בלוקים.
המאפיינים האלו הם מה שמבדיל
בדרך כלל בין "טראמים" לבין "רק"ל במנהרה/רכבות תחתיות בסגנון-מטרו". ההבחנה בין "רק"ל במנהרה לתחתית-מטרו" היא כמו שרשם אריק לגבי התוואי המופרד - לגבי הבחנה חיצונית זה די בעייתי.
 

alantan

New member
לדעתי רק"ל פועלת גם היא ב-line of sight

המאפיינים האלו הם מה שמבדיל
בדרך כלל בין "טראמים" לבין "רק"ל במנהרה/רכבות תחתיות בסגנון-מטרו". ההבחנה בין "רק"ל במנהרה לתחתית-מטרו" היא כמו שרשם אריק לגבי התוואי המופרד - לגבי הבחנה חיצונית זה די בעייתי.
לדעתי רק"ל פועלת גם היא ב-line of sight
ואין בינה בין טראם דבר. יש שטוענים שיש הבדל אבל היא אינה מהותית כל כך, בטח שאין הבחנה בשיטת האיתות. למשל: http://www.thetrams.co.uk/whatisatram.php
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה