שמישהו יסביר לי בבקשה - בני חורין

ועוד משהו:

יש להבחין בין חירות לאומית ובין חופש אישי. זה ממש לא אותו דבר: פעם אחד פעם אתה מגלה שקבוצות מעדיפות שלטון רודני של בני עמן על פני שלטון נאור בהרבה אבל זר. ע"ע רודזיה, פלסטין, או חשמונאים.
 

BT24

New member
למיטב ידעתי, הובס דווקא טען שבני-אדם יעדיפו ל

לוותר על החירויות שלהם, כולן בערך, בשביל להבטיח את ביטחונם.
 
זה נכון אבל

הובס טען שהאלטרנטיבה למונארכיה היא מלחמת הכל בכל (ממנה, בסופו של דבר, תגיח המונרכיה). במלחמה כזו לאיש אין חירות, ורק כאשר האנשים יוותרו על חירותם הם יזכו בה. הובס היה מלוכני ומטרתו היתה להצדיק את המונארכיה (בשירותו של הצ'ארלס שנערף בסופו של דבר, אאל"ט היה זה הראשון) כנגד הלורד פרוטקטור, אוליבר קרומוול.
 
דרך אגב, לוויתן שלו מלא פרדוקסים מסוג זה.

בני אדם מגיעים לאמנה חברתית כדי לשמור על עצמם, ואמנה זו מכפיפה אותם למונארך. רק שהמונארך עצמו לא כפוף לאמנה החברתית ואינו מחוייב להגן על הכפופים לו.
לאדם אין זכות להתנגד למונארך אבל יש לו זכות לחיים, ולכן כן יש לו זכות להתנגד למונארך אם זה מסכן את חייו או רוצה לכלוא אותו.
 
אז מה ההסבר שלך?

למשל שתי ציטטות אלה
"The obligation of subjects to the sovereign is understood to last as long, and no longer, than the power lasteth by which he is able to protect them."
"The right of nature... is the liberty each man hath to use his own power, as he will himself, for the preservation of his own nature; that is to say, of his own life."
 

BT24

New member
זה לא פרדוקס, ההתנגדות למונארך מוצדקת בעיני

הובס רק כשהוא מפסיק למלא את חובתו האחת כלפי הנתינים - לשמור על ביטחונם.
 

ItsikH

Member
ולמה דווקא מונארך? כי זה מה שהוא הכיר לא שיא הדמיון והמקוריות. ממש כשם שאני מאמין בדמוקרטיה כפשרה הטובה ביותר בין חרות לבין בטחון, אבל לי אין יומרות להיות בעל חזון...
 
קודם כל מטרתו היתה להצדיק את המונארכיה.

ושנית הוא גם כתב מתוך ראיה היסטורית\ היסטוריציזיסטית. מצד אחד המצב הטבעי של מלחמת הכל בכל ממנה מתארגנת המונארכיה, זו הראיה ההיסטורית. ומצד שני ההצדקה- האמנה החברתית של הנתינים, המונעת את מלחמת הכל בכל.
כדאי לזכור שהוא כבר הכיר שלטון פרלמנטרי, זה שהמלך צ'ארלס הראשון שבמונארכיה שלו הוא תמך התמודד איתו בחוסר הצלחה.
אבל אם תרצה חזון ומקוריות אצלו הזכר בצורה בה הוא מתאר את הכנסיה: האפיפיור הוא אצלו לא יותר מרוח הרפאים של האימפריה הרומית היושבת על שפת הקבר עם כתר לראשה. נכון שהוא פעל באנגליה שהיתה כבר אנגליקנית, אבל היה כאן זלזול בוטה בדת, שניתן להשליכו בקלות גם על המלך בהיותו ראש הכנסיה האנגליקנית.
 

דוד YY

New member
להבנתי ...

חירות שייכת לעולם הרוח, ככל שאדם מגושם וחומרי הוא משועבד לחומריות לקנאה תאווה רדיפה לכבוד.
חז"ל אמרו 'אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה'
'פת במלח תאכל .... אם אתה עושה כן אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא'.
יהודי שמוכן לוותר על הגשמיות ולהקדיש את חייו לעיסוק בתורה, זוכה למדרגה רוחנית גבוהה
והיא מעלת 'בן חורין'.
 

ItsikH

Member
יש מגבלה אחת קטגורית לחופש והיא המוות. כל השאר נתון למשא ומתן.
 
סתם המצאות

של האורתודוכסים.

החירות האמיתית היא לעשות מה שאוהבים ורוצים ללא כל מגבלות.
ואילו הדת מלאת מגבלות והגבלות לדברים.
החירות האמיתית היא חירות המחשבה ועצמאותה ולא מה שהרב אמר או מה שכתוב באיזשהו ספר שמישהו אחר כתב וכו'.
 

the YOOK

New member
גם המוסר,

מלא מגבלות והגבלות ל"דברים".

באסה
 
למעלה