שלום לכן

ד פ נ א

New member
שלום לכן ../images/Emo13.gif

אני דפנה אמא לאיה בת שנתים. קוראת מידי פעם את הפורום ולומדת הרבה. ביתי נמצאת בגן של חברת המתנסים, בגן יש 27 ילדים ו 3 מטפלות. כל יום שאני באה לקחת את איה מהגן, אני מנסה לדובב את המטפלות ולספר לי איך ומה היה היום, איך איה מתפתחת ואיך היא משחקת עם חברים. התשובות שאני מקבלת מסתכמות בדר"כ בכמה מילים, שהכל בסדר, היא משחקת יפה וכו וכו, אבל זה ממש לא מספק אותי. אני רוצה להוסיף שבתחילת השנה בשיחת פתיחה אמרתי שאני רוצה לשמוע דיווח על איה, והן אמרו שאין בעיה רק לבוא קצת יותר מוקדם, שהן יוכלו לדבר בלי לחץ. שאלתי היא איך אני אצליח להוציא מהגננות קצת יותר פרוט, ואיזה שאלות כדאי לשאול. תודה דפנה
 

לאה_מ

New member
אולי תבקשי להשאר פעם כמה שעות בגן?

למשל, ביום שישי בבוקר - אני הרבה פעמים מביאה את אורי לגן ונשארת שעה-שעתיים. זה גם נותן לי זמן לשיחה נינוחה על כוס קפה עם הגננת (במיוחד אם אנחנו באים מוקדם יחסית, ועדיין אין כמעט ילדים) וגם נותן לי הזדמנות לראות את הנעשה בגן ואת התפקוד של אורי בסביבת הגן (למרות שברור שכשאני נמצאת זה לא אותו דבר). עוד אפשרות היא לבקש מהן להתקשר אליהן או להפגש איתן בשעה שנוחה להן. את יכולה להגיד שאת מבינה שהן לחוצות ועמוסות בזמן שהילדים נמצאים, אז אולי נוח יותר אם תתקשרי מאוחר יותר או אפילו בערב הביתה. בגן של אורי שמתי לב שהצוות תמיד מספר משהו ממה שהיה עם הילד במהלך היום להורים כשהם באים לקחת את הילדים אחר הצהרים. הרבה פעמים מספרים לי על משהו שאורי אמר או עשה במשך היום. וזה מיזמתם ולא בעקבות שאלות שלי. לי זה נותן תחושה טובה של פתיחות ושקיפות.
 

נורית מ.

New member
"איזה שאלות כדאי לשאול"

את השאלות שמעניינות אותך. כדאי גם לשאול שאלות מאוד ספציפיות. למשל: עם איזה ילד/ים היא שיחקה היום? (במקום איך היא משחקת עם חברים). מה היא אכלה לארוחת בוקר/צהרים? (במקום איך/האם היא אכלה). ליד מי היא ישנה היום בצהרים? האם נרדמה מיד? כמה זמן היא ישנה? איזה סיפור סיפרת להם היום? כמובן לא את כל השאלות יחד. התשובות לא רק יעזרו לך לדעת מה שמעניין אותך אלא יחייבו את הגננת לשים לב לאיה במשך היום כדי שתוכל לתת לך את התשובות בסוף היום. יש לי חברה ששואלת את הבת שלה את השאלות הללו בנוכחות הגננת. היות והבת שלה משתפת פעולה ועונה בפירוט זה עובד טוב. ככה הגננת רואה שהאמא מתעניינת ושהילדה מדווחת.
 

אפרתש

New member
מה את רוצה לשאול?

כתבת שאת רוצה לשאול "איך היא מתפתחת". את באמת צריכה לשאול את זה? אם בבית את לא רואה שום "התפתחות", אז כנראה שאין התפתחות... היא בבית יותר אוכלת לבדה? מציירת? מצליחה משהו שהיא לא הצליחה קודם? אז יש התפתחות. כמו נורית, אני מסכימה שכדאי לשאול שאלות ספציפיות. ככה גם תחדדי עבורך מה את רוצה לדעת. השאלות צריכות להיות בנויות על מה שחשוב לך. בעיות שהיו או יש עם הילדה. או שאיפות שיש לך עבור הילדה. "בימים הראשונים היא שיחקה לבדה רוב הזמן, בזמן האחרון היא משחקת יותר עם ילדים אחרים?" "היא נשכה ילדים בזמן האחרון?" "היא משחקת עם מרדכי? כי נראה לי שהיא נרתעת ממנו. יכול להיות שהוא היכה אותה?" "איך היא ישנה בצהרים? בזמן האחרון היא מאד עייפה" וכמו שלאה אמרה - תנסי לקבוע זמן לשיחה. 27 ילדים, סוף היום, רוב המטפלות לא יכולות להקדיש לך את תשומת הלב הראויה בסוף היום.
 
אצלנו הגננת יוזמת שיחות צהריים עם

ההורים כשהילדים ישנים. באים, הגננת מתכוננת מראש וקצת "מתצפתת" את הילד, ואם זה חשוב לך את יכולה לשאול שאלות מראש והיא תחשוב עליהן במשך השבוע. למשל, אצלנו היתה בעיה של ויתור (לעצמה). היא היתה מתיאשת נורא מהר ובוכה, גם מדברים שהיתה מצליחה לעשות בד"כ לבד. שאלתי באיזה סיטואציות זה קורה בגן, והגננת חשבה, בדקה, ניסתה לטפל בזה בדרך מסוימת ובדרך אחרת, ובסוף נתנה לי טיפ גדול מאד, מבחינתי. מעבר לזה, בקרוב דפנה תוכל לדבר ולספר לך מה שעבר עליה בגן, ובנוגע לזה היו כאן כמה שרשורים לאחרונה. אם את מודאגת מהטיפול הפיזי, כדאי לבקש שיתנו תפריט של מה היה בגן ולפעמים גם היה לנו לוח שבו היו כותבים יציאות וכו' לקטנים (לא גמולים, לא מדברים וכד'). היום כותבים אצלנו כמעט כל יום מה הילדים עשו, במה שיחקו (למשל, נשפו על עלים בנושא "סתיו", קימטו אותם, הדביקו אותם), האם יצאו לחצר, איזה שירים הם לומדים השבוע. אם יש משהו מיוחד, כמו שיפוצניק שהגיע לגן או שיצאו לטיל מחוץ לגן גם כותבים. באופן עקרוני, אני חייבת לומר לך שאת השאלות האלה למדתי לא לשאול. אני שואלת ממש לעתים רחוקות, ואחר כך מסתפקת ב"היה כרגיל". בסך הכל, המטפלות לא יכולות להתפנות אלי ולומר הרבה פרטים כשיש המון הורים בחדר. אני קוראת את התפריט, את לוח "היום" שתלוי בכניסה, שואלת אם היה משהו מיוחד, וזהו.
 
למעלה