שלום לכולם.
יחיאב הפנ פעמים רבות למאמרו של לייבוביץ´ על המצוות, אזרתי זמן והתחתי לעבור עליו. להלן מספר תהיות ראשוניות. הוא מייחס למצוות אוטונמיה בפ"ע. "אם מצוות מעשיות הן עבודת-ה´ ולא שירות לאדם, אין הן צריכות להיות מכוונות או מוכוונות לצרכי האדם. כל הנמקה של המצוות בצרכים אנושיים וכל ביסוסן על צרכים אנושיים - מכל בחינה של מושג הצורך : הכרתית, מוסרית, סוציאלית, לאומית - מרוקנים את המצוות מכל משמעות דתית." אך זו התעלמות מפורשת מכך שחז"ל עיצבו את ההלכה בהתחשב בכל הגורמים הללו, אי אפשר להתעלם מכך שעיצוב ההלכה הושפעה מכל הגורמים אותם מזכיר לייבוביץ הוא ממשיך ומפרט . "אילו, למשל, היתה משמעותה של השבת סוציאלית או לאומית - היתה מיותרת לגמרי : למנוחת העובד דואג מזכיר האגודה המקצועית ולא ירדה שכינה על הר-סיני למלא פונקציה זו ; לבטחונה של האומה הישראלית ידאגו מדינת ישראל וצה"ל - ולא ירדה שכינה על הר-סיני למלא פונקציה של עסקן מדיני או קצין-בטחון". וכאילו מתעלם לחלוטין מכך שהתורה היא זו הנותנת לשמיטה צביון סוציאלי, היא זו המגדירה את השבת כיום מנוחה. הוא מטיף לביטול כוחותיו הטבעיים של האדם, מוכיח זאת מן העקידה, מבין אני את טענתו אך חולק עליו, סבור אני כי כוחות האדם הם מתת האל הישירה ביותר, אבן הבוחן המרכזית אשר מפיה אנו חיים. "ויחסרהו מעט מאלוהים". נשתמע. יום טוב.
יחיאב הפנ פעמים רבות למאמרו של לייבוביץ´ על המצוות, אזרתי זמן והתחתי לעבור עליו. להלן מספר תהיות ראשוניות. הוא מייחס למצוות אוטונמיה בפ"ע. "אם מצוות מעשיות הן עבודת-ה´ ולא שירות לאדם, אין הן צריכות להיות מכוונות או מוכוונות לצרכי האדם. כל הנמקה של המצוות בצרכים אנושיים וכל ביסוסן על צרכים אנושיים - מכל בחינה של מושג הצורך : הכרתית, מוסרית, סוציאלית, לאומית - מרוקנים את המצוות מכל משמעות דתית." אך זו התעלמות מפורשת מכך שחז"ל עיצבו את ההלכה בהתחשב בכל הגורמים הללו, אי אפשר להתעלם מכך שעיצוב ההלכה הושפעה מכל הגורמים אותם מזכיר לייבוביץ הוא ממשיך ומפרט . "אילו, למשל, היתה משמעותה של השבת סוציאלית או לאומית - היתה מיותרת לגמרי : למנוחת העובד דואג מזכיר האגודה המקצועית ולא ירדה שכינה על הר-סיני למלא פונקציה זו ; לבטחונה של האומה הישראלית ידאגו מדינת ישראל וצה"ל - ולא ירדה שכינה על הר-סיני למלא פונקציה של עסקן מדיני או קצין-בטחון". וכאילו מתעלם לחלוטין מכך שהתורה היא זו הנותנת לשמיטה צביון סוציאלי, היא זו המגדירה את השבת כיום מנוחה. הוא מטיף לביטול כוחותיו הטבעיים של האדם, מוכיח זאת מן העקידה, מבין אני את טענתו אך חולק עליו, סבור אני כי כוחות האדם הם מתת האל הישירה ביותר, אבן הבוחן המרכזית אשר מפיה אנו חיים. "ויחסרהו מעט מאלוהים". נשתמע. יום טוב.