שלום לכולם

שלום לכולם

כבר כחודש אני קוראת שקטה של הפורום ביואל, אחרי המעבר החלטתי גם להציג את עצמי. אני אמא לשיר ואיתי, תאומים בני 4 ו4 חודשים. אנו כרגע בשלב התלבטות אם להפריד בינהם בגן בשנה הבאה. אני מצרפת תמונה מפורים.
 
מה השיקולים בעד ונגד ההפרדה?

אני אשמח אם תפרטי, כי הנושא הזה מאוד מעניין אותי.
 
הפרדה, ותמונה באיכות טובה יותר

השיקולים מורכבים, מצד אחד הם נכנסים בשנה הבאה למערכת הציבורית לגן טרום חובה עם הרבה ילדים רובם לא מוכרים כך שהם ישאבו הרבה חוזק ותמיכה אחד מהשני. מצד שני לתת לכל אחד פסק זמן מהשני, ליצור חברויות נפרדות וכדומה. הגננת בגן השנה אומרת שהם משחקים בנפרד, אך מאד מודעים למה שקורה אחד לשני. ביחוד שיר היא אמא מגוננת לאיתי. כמו כן הם מאד שונים אחד מהשני באופי, בצורת משחק, בהסתכלות על הקורה סביבם... כרגע נראה לנו שנשאיר אותם ביחד
 

כרמית מ.

New member
לדעתי - אם זה לא מאד מסובך, כדאי

להפריד. התאומים שלי בני שנתיים ורבע, וכרגע אין לנו אפשרות ריאלית להפריד ביניהם, כי אנחנו גרים בקיבוץ, והפרדה משמעותה הפרדת שנתון - וזה נראה לי לחלוטין לא מוצדק, כאשר הקשר ביניהם טוב (לא תלותי מדי, וללא יותר מדי קנאה/לחצים/מתחים/שנאה, למרות שכמובן יש גם קצת מכל אלה, במקביל להרבה רגשות חיוביים). עד כמה שנראה כרגע - נפריד אותם בעוד שנתיים (כשיהיו גנים מקבילים). אני חושבת, שאם אין סיבה מיוחדת לא להפריד אותם, אז כדאי להפריד. הם כבר מכירים מסגרת של גן, והתמודדות עם מסגרת חדשה באופן עצמאי, זו מיומנות שהם צריכים ללמוד. בכל שלב שתפרידי, זה יכלול הכרת מסגרת חדשה, לפחות לאחד מהם... אני חושבת שגם אם אין בעיות מיוחדות, חשוב לאפשר לכל אחד מהם להיות עצמאי בחלק מהיום - ליצור קשרים, להתמודד עם קשיים, לזכות ביחס אישי כמו כל אחד אחר (ואפילו בגיל של הילדים שלי, הילדים האחרים בפעוטון כבר מקשרים ביניהם, וכשרואים אחד, שואלים איפה השני, מה שכמובן לא קורה ליחידאים). זה לא קל, אבל אני חושבת שככל שעושים את זה בגיל צעיר יותר (לא במסגרת ראשונה מחוץ לבית), יהיה להם יותר קל, כי יש להם פחות ``התמקצעות`` ופחות תלות, כלומר, היכולות שהתאום השני עושה בדרך כלל, עדיין לא לגמרי מנוונות, ויותר קל לפתח אותן (יותר קל לילד קטן ללמוד ליצור קשרים עם אחרים, מאשר למבוגר שנתקל בצורך פעם ראשונה). יש כמובן שיקולים מעשיים - נוחות הנסיעה, איכות הגנים/גננות, וכדומה, אבל אם בגיל שנתיים אני חושבת שכדאי להפריד, אבל כמעט כל סיבה להשאיר ביחד מספיקה, בגיל 4 וחצי אני חושבת שצריך סיבה טובה בשביל לא להפריד. זו דעתי.
 
יש מדבקה לתאומים אירים? B-)

אם קשת ושבתאי היו הולכים למוסד חינוכי, הם היו צריכים להיות באותה שיכבת גיל. מה שנראה לי ממש לא פייר. מזל שזה רק תיאורטי...
 

כרמית מ.

New member
אם זה יהפוך פעם למעשי....

אז אצלך נראה לי עוד יותר חשוב להפריד, אפילו אם זה אומר להעלות או להוריד אחד מהם שנתון (מה שלתאומים ``אמיתיים``, לדעתי, צריך סיבה טובה מאד מאד בשביל לעשות)... כרגע אין אצלך הפרדה (-; אבל גם כל המערכת היא לא ``שכבתית``. בכל מקרה אני בעד לנסות מדי פעם ליצור זמן שבו הם בנפרד - אחד עם אמא, אחד עם אבא או סידור דומה (עם מבוגרים אחרים), כדי לאפשר להם (בעיקר לשבתאי, כי הוא לא מכיר בכלל את האפשרות הזאת) גם את הכיף שבזמן ``אחד על אחד`` (גם לך זה כיף וגם להם), וגם כדי לאפשר להם את הלימוד הרב שבלהיות לבד/אחד/עצמאי. נכון שלומדים המון מלהיות ביחד, אבל זה לא ניגוד - לדעתי, חשוב גם ללמוד להיות לבד (וזה ``לבד עם הורה`` ככה שזה לא מאיים). אנחנו לא מצליחים לעשות את זה הרבה, אבל אחרי כל פעם, אנחנו חושבים שצריך לעשות את זה יותר, כשרואים את ההבדלים בהתנהגות! (הפרדות למשכי זמן קצרים (כחצי שעה) יוצא מדי פעם, אבל זה פחות מדי זמן. בכמה שעות כבר מרגישים את ההבדל). ואם את רוצה מדבקה, נשמח לשלוח לך גם אם את לא בדיוק עונה על ה``קריטריונים`` (-;
 

נעה גל

New member
אמנם אין לי נסיון עם תאומים , אבל

למה לא לחכות לבית הספר, גיל בו במילא הם יופרדו? בהנחה שמדובר בתאומים ללא יחסי תלות לא בריאים אחד בשני.
 
הפרדת תאומים

זה גם מה שקרוב לודאי נעשה, נפריד בכתה א. הגננת השנה שמאד מחוברת אליהם וקולטת אותם רגשית בנוסף לקוגניטיבית תפקודית, גם אמרה שלדעתה כדאי לא להפריד.
 

כרמית מ.

New member
יש כמה סיבות

קודם כל - תחשבי על מצב שבו מישהו שדומה לך (גם תאומי אחווה בדרך כלל דומים אחד לשני יותר מאשר לאחרים - כמו אחים), ושכולם מקשרים ביניכם, נמצא איתך כ-ל הזמן, וכל פעולה שאת עושה, תמיד משווית לשני (וכמה שמנסים, ההשוואה בלתי נמנעת, שלא לדבר על כך שלא כולם מודעים), ש-700 פעם ביום שואלים אותך, או יותר גרוע מבוגר שלידך, אם את את או השני/ה (ואם זה בן ובת אז השאלה המעצבנת והנפוצה היא ``זה הבן או הבת?``), שאת אוהבת, אבל גם מקנאת, ולא רוצה שהוא (או היא) יצליח יותר, אבל גם לא שיפגע וירגיש לא מצליח (אז יכול להיות שתמנעי מהישגים) ובכלל - הקשר בין תאומים הוא מאד מורכב, גם כאשר התלות לא נראית גדולה. הם גם מתרגלים, שיש דברים שאחד עושה יותר טוב, ולשני בדרך כלל אין הזדמנות לעשות גם. סיפור שאמא שלי מספרת תמיד (היא עסקה קצת בחינוך) על תאום שנשאל שאלה, וענה ``אבל אחותי יודעת``... לדעתי, כדאי להפריד תאומים למשך מספר שעות ביום, כמה שיותר מוקדם, אבל מצד שני, אני חושבת שלא צריך להפריד בכל מחיר. ככל שהם גדלים, ``המחיר`` שאותו לדעתי צריכים להיות מוכנים לשלם, הוא יותר גבוה (כלומר, צריך סיבות יותר ויותר טובות כדי להשאיר ביחד). סיבה נוספת להפריד עכשיו ולא בכיתה א` (שאני, דרך אגב, לא בטוחה שאז זה מובן מאליו), זה שהמעבר לכיתה א` הוא שינוי דרסטי לכל ילד (כמעט), ודורש הסתגלות לא פשוטה (יש שעוברים את זה יותר בקלות ויש שפחות, אבל בכל מקרה נדרשת הסתגלות מורכבת). לשלב את זה עם פרידה ראשונה מתאום - נשמע לי קשה, הרבה יותר מאשר לשלב עם מעבר מגן אחד לאחר (מה שבכל מקרה ידרש להפרדה, לפחות לגבי אחד מהשניים). זמן להיות ביחד, יש להם, בכל מקרה, בשעות ה``בית`` - אחה``צ וסופי שבוע. לפעמים גם יש פעילויות משותפות במהלך היום (בבית ספר - בין כיתות מקבילות). למיתר ולאוריין יש קשר נהדר - הוא כולל הרבה אמפטיה ודאגה, משחקים משותפים ובדיחות פרטיות. הם גם מרשים לעצמם להראות רגשות שליליים - קנאה, כעס, וכדומה, ולריב. ``אנחנו חברים טובים`` כמו שהם אומרים לפעמים. מצד שני, גם אצלם, מיתר הרבה פעמים ``מעמידה בצל`` את אוריין (בצורה מקסימה ויעילה), היא ``מטפלת`` בו (וגם באחרים), ועוד. גם אצלם, ההבדלים שקיימים באופן טבעי בין שני ילדים, אפילו אם הם באותו גיל, מיד מתפרשים כ``מיתר יותר`` או ``אוריין יותר`` (אני משתדלת להמנע, אבל זה לא תמיד הולך, והסביבה דווקא מנסה להשוות).
 
ולמה לא לשאול את דעתם?

מיתר ואוריין אולי צעירים מדי (למרות שאני בדעה, שאין דבר כזה) אבל שיר ואיתי בטח כבר יכולים להגיע להחלטה, מה הם מעדיפים, על כל החסרונות והיתרונות, לא? ואם לא מסתדר, תמיד אפשר לשנות את ההחלטה בכיתה א`.
 

כרמית מ.

New member
כי הם יבחרו בבחירה הקלה

דווקא אלו הזקוקים במיוחד להפרדה, הם אלו שהתלות שלהם אחד בשני גדולה, ולכן הם יעדיפו להשאר ביחד. ברור שצריך לעשות את התהליך יחד איתם ולא ``להנחית`` עליהם, אבל לדעתי, חשוב לכוון אותם להפרדה. אנחנו לא שואלים אותם, לא בגלל שהם צעירים מדי, אלא בגלל שכרגע אין אופציה סבירה להפריד.
 

גננת

New member
לשאול את דעתם

מצד אחד ילדים בגיל הזה כבר יכולים להביע את דעתם, ומצד שני גם ההורים כבר יודעים מה באמת טוב לילדים שלהם. כגננת היו לי פעמים רבות בגן תאומים, גם השנה. היו הורים שהפרידו בין התאומים - האחד בגן שלי והשני בגן הסמוך ולא פעם אחד מהתאומים היה ``בורח`` אל אחיו/אחותו {בין שני הגנים מחברים השרותים המשותפים - כך שהם לא יצאו משטח הגן...} עד שההורים חיברו ביניהם שוב, היו שנים שכגננת לא יכולתי להבדיל מי זה מי {אלא בעזרת גומיות לקוקו...צהוב לזאת כחול לזאת... - } השנה היו לי תאומים שאף אחד לא ידע שהם אפילו קרובי משפחה, אפילו יום ההולדת הם לא רצו ביחד. מה שאני מבקשת לומר מהדוגמאות שאין פסיקה ברורה לכאן או לכאן. באופן אישי, אם היו לי תאומים הייתי משאירה אותם יחד. מעניקה לכל אחד את הייחוד שלו שבו - אבל ביחד.
 

נעה גל

New member
יש משהו במה שאת אומרת, אני דודה

לתאומות זהות (בנות 3 ו-8 חודשים) ואכן, תמיד תמיד שואלים אותן ``מי את?`` (אני רק השנה למדתי להבדיל בינהן וגם רק שהן נמצאות לידי ביחד, אחרת אין לי סיכוי...), מצד שני, זו ההויה שלהן. הן לא מכירות משהו אחר, ואולי לנו כבודדים זה נראה נורא שכל הזמן לא מבדילים בין שני אנשים. אולי בגלל שאנחנו כל כך רגילים להיות לבד וכל כך מזוהים עם ``עצמי`` עד כדי כך שאנחנו בכלל לא מסוגלים להבין את ``ההויה התאומית``. וגם הטיעון, של הלחץ של כיתה א` נשמע לי הגיוני.... זה כנראה מאוד מאוד תלוי בתאומים עצמם (אגב, את האחיניות שלי לא מתכננים להפריד עד כיתה א`) ובמערכת היחסים שלהם, וגם בהורים (כמובן). ותאומי אחווה - זה מושג שאני שומעת לראשונה, והוא נפלא!
 

כרמית מ.

New member
ההיפך- תאומי אחווה הם תאומים לא זהי

באנגלית זה נקרא Fraternal - שמתרגמים אותו כאחווה גם בהקשרים אחרים. תאומים זהים באנגלית הם Identical. לגבי ההוויה התאומית, תאומה בוגרת אמרה לאמא שלי לפני כמה שנים, כמה היא שנאה שאנשים היו באים ומסתכלים על סימון הכביסה של הבגדים שלה (כשהם עליה)... המטרה היתה למנוע את השאלה המתמדת ``את ... או ...`` אבל בעצם נעשה אותו דבר, והרבה יותר בגסות... אני חושבת שהרבה מהמסר מועבר על ידי ההורים. כמו שאנשים מספרים שהם נותנים לילדים לבחור בגדים (מתוך 3 אפשריות ששתיים זהות) והם בוחרים אותו בגד, גם כאשר מדובר בתאומי אחווה (לתאומים זהים יש כנראה טעם מאד דומה, בהרבה מקרים). אני חושבת שלילדים שלי, למשל, זה לא היה קורה, כי הם בכלל לא מכירים את האפשרות ללבוש אותו דבר - הם מעולם לא הולבשו ככה (למעט אקראית, כמות שניתן לספור על אצבעות יד אחת + פורים כשכל הפעוטון התחפש לאותו דבר). ואותו כלל גם לגבי ההפרדה. ברור שצריך להקשיב גם לדעה וגם להכרות שלנו עם הילדים הספציפיים, אבל אם שואלים על עקרון (ופה, בגלל שאנחנו לא מכירים, זה תמיד העקרון, אלא אם נותנים המון פרטים אישיים), לדעתי הפרדה מוקדמת טובה בדרך כלל, והיא בדרך כלל לא גורמת לניתוק. לפעמים דווקא שעות הלבד מאפשרות ``ביחד`` יותר טוב - עם פחות מתחים ויותר אהבה. ושוב - מרבית הזמן הם עדיין יחד...
 

limori

New member
נעה שלום

הנה לפניך שני קישורים לנושא. הראשון הוא קישור לדיון שנעשה בקשר להפרדת תאומים. והשני הוא כמעט כל הדיונים שהיו בפורום בנושא תאומים. אני ממש מקנאה בך שיש לך שני ילדים בני אותו גיל.... אני בטוחה שהם משחקים יחד ולא צריך בכל פעם לקחת אותם לחברים.... הלואי ולבן שלי היה אח תאום... אני חושבת שמעבר לריבים בינהם הם משחקים יחד ומעסיקים האחד את השני....
 
למעלה