שכר הח"כים

משתפרת1

Well-known member
שכר הח"כים צמוד לשכר הממוצע במשק. כיום רבים מאד פוטרו או נשלחו לחל"ת. רבים מאלה שהורחקו ממעגל העבודה הינם צעירים, עובדים בעבודות זמניות, עובדים בלי התמחויות מיוחדות, כלומר אלה שמשתכרים שכר נמוך. כתוצאה מכך השכר הממוצע במשק עלה. מין אבסורד כלכלי כזה. לפי התחשיב הנוכחי שכר הח"כים שעומד כיום על כ- 42000 ש"ח לחודש אמור לעלות ולהתקרב ל- 50000 ש"ח לחודש. כשאותם מובטלים יחזרו לעבוד במשכורות הפחות גבוהות השכר הממוצע ירד, אבל מי שמע על ירידה במשכורות במגזר הציבורי?
כשהקשבתי לחדשות הופתעתי לטובה: אינני זוכרת את שמו של חבר הכנסת שהגיש הצעת חוק שאומרת שעד שהאבטלה תרד מתחת ל- 10%, תחשיב השכר הממוצע ישקלל גם את דמי האבטלה שמקבלים המובטלים, וכך תנוטרל העליה הלא אמיתית בגובה השכר הממוצע. יש כבר כמה ח"כים נוספים שתומכים בהצעת החוק. יפה בעיני, ויפה שבעתיים אחרי שוועדת השרים לעניני חקיקה פסקה שחברי כנסת אינם יכולים לוותר על שכרם בתקופת הקורונה (הם יכולים לתרום אותו, אך לא לוותר עליו).
 

Harrington

Well-known member
מנהל
חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד הגישה הצעת חוק בנושא. גם חה"כ קרעי מהליכוד הגיש הצעה דומה, אם כי היא מתייחסת יותר לאי-הצמדת השכר לשכר הממוצע במשק ולא להורדה יזומה (כך ע"פ הפרסומים בכל אופן, לא בדקתי מעבר לכך).

לגבי שכר הח"כים, צריך לזכור שני דברים בדיון בעניין:
א. מדובר בשכר ברוטו.
ב. יש סיבה ששכר הפוליטיקאים (והשופטים למשל) גבוה. זה נועד כדי למנוע שחיתויות ופיתויים. ככל ששכר הבכירים (הללו דווקא) גבוה יותר, כך קטֵן לכאורה הסיכוי שהם ירצו לקבל שוחד לקידום החלטות מסוימות וכיו"ב.

אגב מה שציינת לגבי החלטת ועדת השרים, זאת לא החלטה של הוועדה אלא המצב החוקי הנוכחי. זאת הסיבה שכל ההצהרות היפות על ח"כים שמוותרים על כל מיני דברים, הם לא יותר מפופוליזם זול. אבל כפי שראינו גם כאן בקומונה, ההצהרות האלו בהחלט תופסות מעת לעת את הציבור שלא טורח תמיד לבדוק את מה שמאכילים אותו :).

בתכל'ס הצעת החוק ראויה בעיני. ודאי כך אם מדובר בתקופה זמנית. אמנם הדבר בעיקר סמלי. הוא לא זה שיוציא את המדינה מהבוץ הכלכלי שהיא צועדת אליו (במודע אך בלית ברירה). אבל גם סמליות חשובה לעתים.

עם זאת, ההצעה כוללת התייחסות לפנסיה של בכירים מסוימים. זה יותר בעייתי בעיני. אמנם מדובר שם רק על פנסיה תקציבית, אבל בכל זאת.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה