שכירה או קניית דירה במצב של היום?

שכירה או קניית דירה במצב של היום?

שלום לכולם יש לי שאלה שמעניינת אותי ואת חבריי מזה זמן, ולא ממש הצלחנו למצוא תשובה אחידה ו/או מספקת, ולכן אני רוצה לשמוע גם את דעתכם. ובכן, נניח שיש לכם סכום של 25000$ ואתם מתלבטים בין שכירת דירה ב-500$ לחודש לבין קניית דירה שעולה בסביבות ה-100000$. אם תשכרו אז תוכלו לשים את הכסף שיש כבר בבנק, וגם לחסוך את ההפרש בין סכום המשכנתא לסכום שמחזירים בפועל, ועל הכל לצבור ריבית במשך השנים. מצד שני לאחר שעוברות השנים אתם נשארים בלי שום נכס לעומת קנייה שבסופו של דבר אתם בעלי הדירה. אני יודע שהשאלה כללית מדי, אבל אשמח אם תענו תשובה כללית; במצב שיש היום, האם קנייה טובה משכירה באופן ודאי? האם להיפך? או שלאורך זמן זה פחות או יותר אותו דבר (אין רווח משמעותי לאופציה אחת על-פני האחרת). אני אשמח אם תוכלו לנמק מעט את תשובתכם, כדי שאני (ואחרים) אשתכנע.
 

nirdagan

New member
תשובה מהתיאוריה הכלכלית

התיאוריה הכלכלית מניחה שאנשים הם רציונלים. כלומר אם היה כדאי באופן ודאי לרכוש דירה, כולם היו רוצים לרכוש ואז לא היה שיווי משקל בשוק הדירות. לחילופין, אם היה כדאי לשכור בודאות אז כולם היו ממהרים למכור את דירותיהם, ואז שוב לא היה שיווי משקל בשוק הדירות. מכאן אנו למדים: 1. שאין ודאות מה כדאי. 2. או שיש ודאות, ושתי האלטרנטיבות כדאיות באותה מידה.
 
זה נכון במקרה הכללי...

אם מתייחסים לשוק הקנייה/שכירות באופן כללי אז כמובן שאתה צודק, אבל אני תיארתי בשאלה שלי מקרה יותר פרטי. שיקוליו של אדם שיש לו היום 25K$ ורוצה לקנות דירה במקום לשכור ב-500$ לחודש הם שונים מאוד מאדם שלמשל יש לו 80K$ ומתלבט האם לשכור דירה של 750$.... אני מודה לך על התשובה, אך הייתי שמח לשמוע גם על ניתוח המתייחס למקרה הפרטי הזה. ראיתי בעבר ב´ידיעות אחרונות´ במוסף כלכלה כתבה שעסקה בדיוק בשאלה שלי, וניתחה מספר מקרים פרטיים, אבל אז התשובה לא עניינה אותי כמו שהיום. עוד תגובות ממישהו?? הייתי בטוח שהרבה אנשים התלבטו בשאלה הזו, אבל כנראה שהרוב פשוט בוחרים את האפשרות העדיפה בשבילם משיקולים שאינם כלכליים גרידא. בארצות הברית למשל (לפי מה ששמעתי, לא בדקתי את זה!) רוב האנשים גרים כל חייהם בדירה שכורה, ובירושה בד"כ מקבלים הון ולא דירה כמו שמקובל אצלנו.
 
למעלה