שירים במקצבים חריגים:5/8,7/8,11/8..

trilliane

Well-known member
מנהל
זו שיטה טובה, אבל

החלוקה הפנימית בכל משקל יכולה להשתנות משיר לשיר (כתבתי עם כיוון הקריאה, מימין לשמאל). 7/8 לא חייב להתחלק דווקא ל-3, 2, 2; 9/8 יכול להתחלק ל-3, 3, 3 (ניגנתי ב"פחלילית" שירים איריים שמחולקים כך); גם מקצב כמו 5/4 (או 5/8) הוא לא בהכרח 2, 3 אלא יכול להיות 3, 2 (למשל "שיר הפיוס" משו"ש, אני מצליחה לספור אותו רק 1 2 3, 1 2).
 

giba70

New member
9/8 יכול גם להתחלק ל-4+3+2

כפי שלהקת ג'נסיס מנגנת באחד החלקים של יצירת המופת Supper's Ready
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אגב, חשבתי לעצמי - אולי נלך להאזין לזה באמת

המממון זמן לא האזנתי לפוקסטרוט. אבל אז נזכרתי עד כמה זה ארוךךךךך, והגעתי למסקנה שזה ייאלץ לחכות להזדמנות אחרת...
 

giba70

New member
מה ארוך? כוּלה 23 דקות...

תחשבי שאת מקשיבה לשישה שירים
 

trilliane

Well-known member
מנהל
נו בדיוק!

בזמן הזה אני יכולה להאזין ל-6 שירים...
 

giba70

New member
נו, זה בדיוק העניין!

יש לך כאן בעצם שבעה שירים: A Lover's Leap The Guaranteed Eternal Sanctuary Man Ikhnaton and Itsacon and Their Band of Merry Men ?How Dare I Be So Beautiful Willow Farm Apocalypse in 9/8 As Sure as Eggs Is Eggs הם רק מחוברים ליצירה אחת ארוכה, והאמת שהם גם נכתבו בתחילה כשירים נפרדים
 

trilliane

Well-known member
מנהל
צודקת. ../images/Emo45.gif

אני אפילו יודעת את זה, אבל נוטה להחליף בין המושגים (הרגל מגונה ישן).
 

trilliane

Well-known member
מנהל
התחלתי להגדיר

אבל אז הגעתי למסקנה שאני עלולה לעשות סלט (וכבר התפדחתי מספיק ליום אחד
) אז פתחתי גם ספר, מה שבטוח. פעמה: (ביט) - חלוקת הזמן ליחידות שוות. זה מה שמאפשר לנו לדפוק יחד עם השיר את הקצב. משקל: ארגון הפעמות בקבוצות (כלומר, מה היחידה הבסיסית של התיבה וכמה ממנה יש בכל תיבה). למשל: 3/4, 4/4, 7/8 וכו'. יכולים להיות קטעים מוזיקליים שאין להם חלוקה מאורגנת של הזמן והם חסרי משקל וגם לא נצליח לדפוק איתם שוב דבר מאורגן... טמפו = מפעם: מהירות הביצוע (או מידת הצפיפות של הפעמות, זה בעצם תדירות, כשאני חושבת על זה). לאיטלקים יש המון מילים לזה - אלגרו, אנדנטה (זה בכלל קשור לפסטה, לא?
), פרסטו וכו' מקצב: מושפע מכל הנ"ל. זו החלוקה הפנימית של התיבה, היחסים בין משכי הצלילים (שברים מורכבים
). למשל - רבע מנוקד, ואז שמינית, ואז רבע, ואז טריולה וכו'. לגבי קצב - זו כבר הגדרה שלא ראיתי שמשתמשים בה באופן רשמי, והיא יכולה להיות כל מיני דברים, אני מניחה... בגדול נראה לי שזה יותר דומה לפעמה.
 

נועהד

New member
קצב

באמת לא משתמשים בזה באופן ספציפי, כי זו מן כותרת כוללת לכל הנ"ל. אבל בדר"כ אם משתמשים זה במשמעות זהה לטמפו (קצב מהיר, קצב איטי).
 

lexigali

New member
איזה

שרשור מרתק! תודה! (וגם במיוחד לנועה וטריל על ההערות וההארות)
 

giladsh

New member
הבית של "ספני שלמה המלך"

וגם "הוי ארצי מולדתי" - שניהם של נעמי שמר וכוללים משקלים משתנים ללא הרף. להיטים של ממש עם שינויי משקל- "ישנן בנות" של רוזנבלום עם בית שרובו ב- 5/4, "הלואי" של בעז שרעבי , אמנם זוגי אך תחלופה בין 4/4 ל-2/4 (או 6/4 , תלוי איך מסתכלים...). יש גם את "גבעת התחמושת" של רוזנבלום ו"הורה האחזות" של דובי זלצר שכתובים בעיקר ב-6/4. גם ב"ארץ שבעת המינים" שהוזכר כבר המשקל לא עקבי. רובו ב-7/8 אבל יש כמה תיבות של 6/8. גם ב"הכל קלוי" יש משקלים משתנים. עוד דוגמאות לשירי סשה ארגוב בעלי שינויי משקל- "הכל זהב", "הוא לא ידע את שמה", "נחל שלי" וכמובן שישנם עוד רבים מאוד אצלו. קראתי את השירשור מאוד מהר בשל עייפות, מקווה שלא חזרתי על דברים שכבר נאמרו...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא חזרת כיוון שזה לא היה הנושא של הפתיל...

גרי חיפש משקלים "מיוחדים" (כלומר לא 4/4, 3/4, 6/8 וכו' שהם נפוצים, אלא כל מיני אי זוגיים למינהם וכו'). בדרך גלשנו קצת למחוזות אחרים... לגבי "הכל קלוי" (שצויין כאן כ-7/8 נטו ולכן זה קצת הטריד אותי) - התחלתי לכתוב לך בתגובה שאאל"ט גם שם יש משקלים משתנים, ומרוב עייפות לא קלטתי שבעצם כתבת את זה...
 

giladsh

New member
רוב השירים שציינתי, כוללים

משקלים משתנים שחלקם גם אי זוגי...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
השירים הים תיכוניים של נח'צה לא אחידים בחלקם

"שיר דרכים" בעיקר ב-7/8, אבל הוא לא אחיד. ניסיתי עכשיו לשיר אותו לעצמי, ולא הצלחתי להתמיד בספירת 7/8, היתה לי תחושה שיש שם משקל משתנה. פתחתי את הספר של נחצ'ה ואכן כך - הוא כל הזמן עובר מ-3/4 ל-3/8 (שזה ביחד יוצא 9/8) ואז 3 תיבות של 7/8. ואם כבר הסתכלתי... זה לא נעצר שם: "ארץ שבעת מינים" (שגם הוא 7/8 ברובו) משלב לא מעט תיבות של 6/8 באמצע; "שמלת כלולות" מופיע אצלי בכלל כך: 3 תיבות של 6/8 ואז תיבה רביעית של 4/8 (בספר שלך קיצצו בחצי?
) יש בספר דוגמאות נוספות לשירים ב-7/8 (שלא כ"כ מוכרים לי) ועוד כמה שמחליפים משקל בעקביות...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
יש עיבוד חדש של יוני? ../images/Emo12.gif

סתם...
אני תמיד מעדיפה את העיבודים המקסימים של אריה לבנון, רכטר עשה עבודה מעניינת אבל הרחיק לכת נסחף לא פעם. יוצא מן הכלל אחד: העיבוד ל"שיר השיכור". הוא מבחינתי ה-הברקה שלו, אולי כיוון שאני גם לא מתה על השיר המקורי (הוא הכי פחות אהוב עלי מבין כל שירי המחזמר) ומעולם לא התלהבתי ממנו. בעיבוד המקורי של 4/4 הוא דיי משעמם אותי, וזה שהוא גם די טחון לא משפר את המצב. בעיני העיבוד של רכטר (מינוס ההקדמה המזרחית) הפיח בו משב רוח מרענן ומשובב נפש, והפך אותו לשמחה אמיתית. אבל אפילו בעיבוד הזה משורבבים לא מעט 4/4.
 
למעלה