שיגור עצמים לחלל
אני לא מתיימר להיות בעל ידע בנושא ואני מקווה שמנהל הפורום יוכל להוסיף על כך מידע. כל מה שאני מתאר הוא תוצאה של קריאת מאמרים לא רבים בנושא. באופן כללי, מסתבר שהבעייה העיקרית, היא לא המסע בחלל ולא אספקת אמצעי שהייה בחלל. הבעיה העיקרית היא העברתו של העצם את האטמוספירה. גם עיקר העלויות הכספיות מבוזבזות על כך. בשניות הראשונות לשיגורה, חלק מהמשקל העצמי של המעבורת, למשל, כולל כמויות אדירות של דלק ששוקלות המון. לכן, חלק ניכר מהכוח שמפעילים המנועים שלה, מושקע בדחיפת כמויות הדלק הזה כלפיי מעלה. מהסיבה הזאת, גם המנועים הדרושים להנעתה, הם גדולים, מסובכים ויקרים. אם ניתן יהיה להיפתר מהמשקל האדיר הזה, הכוח שידרש להעביר עצמים את האטמוספירה, יקטן משמעותית, כמו גם המנועים האדירים הדרושים לכך וכפועל יוצא - גם המשאבים הכספיים האדירים המושקעים. בנאסא, ובאירגונים אחרים העוסקים בחקר החלל, הבינו זאת. לכן חלק מהתוכניות העתידיות לשיגור עצמים לחלל בנאסא, כוללות פיתוח פתרונות שיגור באמצעים שלא מותקנים על העצם עצמו. למה הכוונה ? הרעיון הכללי הוא לבנות משגר שיצליח ל"העיף" את העצם אל מעבר לאטמוספירה (או לפחות לעזור לו באופן ניכר לעשות זאת - שילוב בין יכולות שיגור של המשגר לבין הפעלת כוח דחף מועט ע"י העצם עצמו). אחד הפתרונות עליהם קראתי, הוא בניית מנהרה בזווית אלכסונית שבתחתיתה יוצב העצם. טבעות שיותקנו לאורך המנהרה, יפעילו כוח אלקטרו-מגנטי חזק ובצורה הדרגתית ידדחפו את העצם במעלה המנהרה. בסופו של תהליך (ברגע יציאת העצם מפתח המנהרה), תהיה מהירותו גבוהה מספיק על מנת שיוכל לחצות את האטמוספירה בתוספת כוח דחף עצמי נמוך יחסית. התיכנון של המערכת המתוארת היא מסובכת ויקרה. כמו כן, אין כלל ניסיון מעשי בצורת השיגור הנ"ל. עם זאת, בסופו של דבר, כך נדמה, תוזיל שיטת השיגור משמעותית את ההוצאות, הסיבוך והסיכון הכרוכים בשיגור עצמים לחלל.
אני לא מתיימר להיות בעל ידע בנושא ואני מקווה שמנהל הפורום יוכל להוסיף על כך מידע. כל מה שאני מתאר הוא תוצאה של קריאת מאמרים לא רבים בנושא. באופן כללי, מסתבר שהבעייה העיקרית, היא לא המסע בחלל ולא אספקת אמצעי שהייה בחלל. הבעיה העיקרית היא העברתו של העצם את האטמוספירה. גם עיקר העלויות הכספיות מבוזבזות על כך. בשניות הראשונות לשיגורה, חלק מהמשקל העצמי של המעבורת, למשל, כולל כמויות אדירות של דלק ששוקלות המון. לכן, חלק ניכר מהכוח שמפעילים המנועים שלה, מושקע בדחיפת כמויות הדלק הזה כלפיי מעלה. מהסיבה הזאת, גם המנועים הדרושים להנעתה, הם גדולים, מסובכים ויקרים. אם ניתן יהיה להיפתר מהמשקל האדיר הזה, הכוח שידרש להעביר עצמים את האטמוספירה, יקטן משמעותית, כמו גם המנועים האדירים הדרושים לכך וכפועל יוצא - גם המשאבים הכספיים האדירים המושקעים. בנאסא, ובאירגונים אחרים העוסקים בחקר החלל, הבינו זאת. לכן חלק מהתוכניות העתידיות לשיגור עצמים לחלל בנאסא, כוללות פיתוח פתרונות שיגור באמצעים שלא מותקנים על העצם עצמו. למה הכוונה ? הרעיון הכללי הוא לבנות משגר שיצליח ל"העיף" את העצם אל מעבר לאטמוספירה (או לפחות לעזור לו באופן ניכר לעשות זאת - שילוב בין יכולות שיגור של המשגר לבין הפעלת כוח דחף מועט ע"י העצם עצמו). אחד הפתרונות עליהם קראתי, הוא בניית מנהרה בזווית אלכסונית שבתחתיתה יוצב העצם. טבעות שיותקנו לאורך המנהרה, יפעילו כוח אלקטרו-מגנטי חזק ובצורה הדרגתית ידדחפו את העצם במעלה המנהרה. בסופו של תהליך (ברגע יציאת העצם מפתח המנהרה), תהיה מהירותו גבוהה מספיק על מנת שיוכל לחצות את האטמוספירה בתוספת כוח דחף עצמי נמוך יחסית. התיכנון של המערכת המתוארת היא מסובכת ויקרה. כמו כן, אין כלל ניסיון מעשי בצורת השיגור הנ"ל. עם זאת, בסופו של דבר, כך נדמה, תוזיל שיטת השיגור משמעותית את ההוצאות, הסיבוך והסיכון הכרוכים בשיגור עצמים לחלל.