שוד מחקר ומסחר, מה עמדתכם?

ליאת 888

New member
../images/Emo77.gif ברכות על הפורום ../images/Emo140.gif

בהחלט הגיע הזמן (אחרי כמה מיליוני שנים...)
מאחלת לכולנו בהצלחה וחפירה פוריה ומהנה!!!!! בנוגע לשוד עתיקות - אני חושבת שלהסברה יש יתרונות וכמו לכל דבר גם חסרונות - יתרונות כמובן ברמת המודעות, השמירה, החינוך, התוצאות... וכן ההשוואה לכלניות היא מעולה, ולמי שטען למחסור בתקציבי חינוך בבתי הספר, אז גם נושא הכלניות (ופרחי הבר בכלל, משום מה הכלניות הפכו לבסיס) התחיל בשירים, פרסומים בתקשורת, מודעות, שילוט והרבה מילים. היום אתם לא שומעים על הנושא בתקשורת אבל כל ילד מדקלם את הסיסמאות.. כי זה נכנס כחלק מהמערך הלימודי חינוכי של גני הילדים ובתי הספר. אז קודם צריך להתחיל ולגלגל ובשלב השני זה יכנס מעצמו למערך הלימודי. החסרונות - למרות ששוד העתיקות בארץ הוא מקצוע רווחי ביותר!!! ולמרות הטיולים וההסברה עדיין לא כולם מכירים או יודעים, לא לזהות פריטים ארכיאולוגיים,ולא להבין מה הם רואים או מחזיקים, אז השאלה היא האם אנחנו לא יורים לעצמנו ברגל על ידי פירסום והגדלת המודעות לסוגי המימצאים השונים הפזורים בשטח??? האם זו לא פעולה מחבלת השותלת רעיונות במקומות שהם אינם??? צריך לשקול טוב את הנושא.
 

sweet william

New member
נקודת מבט קצת שונה

לפי דעתי להסברה אין כאן ערך רב. את הנזק החמור עושות שתי קבוצות,האחת, שודדי עתיקות מקצועיים שעושים את המלאכה לפרנסתם,והשניה היא חובבי עתיקות שבוזזים אתרים לסיפוק יצר האספנות והאדרנלין. לאף אחת מהקבוצות ההסברה לא תהיה אפקטיבית בדיוק כמו שהסברה לקוטפי האזוב המצוי ועכובית הגלגל בנוגע לחשיבות השמירה על המינים היא לא אפקטיבית. ההסברה כן אפקטיבית,בנוגע לציבור הרחב,בעיקר מטיילים ,שבשיטוטם מוצאים ממצא ואוספים אותו. מצד שני הנזק שאנשים אלה גורמיםהוא מזערי,כיוון שלרוב הם אינם חופרים,הם מוצאים את הממצא על פני האדמה.החשיבות שבהסברה,היא חובת הדיווח על מציאת ממצא,שבמרבית המקרים מוחזר למוצא לאחר תיעודו. איך בכל זאת לשפר את המצב הקיים משמעותית: 1.העונש המרבי כיום עפ"י חוק העתיקות על שוד עתיקות ו/או החזקת עתיקות החשודות כשדודות הוא מאסר בפועל של 3 שנים. מעטים המקרים אם בכלל שנגזר עונש חמור שכזה.צריך,קודם כל להחמיר את העונש המירבי על עבירות מעין זה בחקיקה לפשע של ממש ואז גזרי הדין הממוצעים יהיו בהתאם. 2.להקים מערך מתנדבים דוגמת המשא"ז,שבו יהיו פרוסים ברחבי הארץ מתנדבים.תפקיד המתנדבים יהיה לסייע לפקחים בעבודתם,מסירת דיווחים על עבירות,איסוף מודיעין,מתן עדות בבתי משפט.המערך שקיים הייום,מערך "נאמני העתיקות" אינו דומה כלל למערך המדובר.הקמת מערך כזה,כרוכה בהוצאות תקציביות כמו הסדרת ביטוח למתנדבים,הוצאות רכב כנדרש, וכמו כן בהסדרה חקיקתית של סמכויות המתנדב. לשם המחשה,אני כנאמן ניקיון רשאי להגיש דוחות על עבירות שנעשות מרכבים,ועל השלכת פסולת במקום ציבורי.עדותי קבילה בבית משפט,בדיוק כמו של פקח בשכר או שוטר. 3.חלק גדול מעתיקות ארצנו,זולג אל מחוץ לגבולות המדינה.כאן האכיפה כמעט אינה וקיימת.כיוון שארכיאולוגיה הוא תחום אזוטרי,שמרבית המוכסים,אנשי בטחון,שוטרים וכו' אינם מתמצאים בו,יש צורך בהקמה של יחידת פקחי גבולות למניעת הברחה של עתיקות.כן, זהו אינטרס לאומי בעל חשיבות עליונה בדיוק כמו שמצרים שומרת על עתיקותיה,כמו שניו זילנד בודקת היטב שלא לקחת איזו מזכרת ממנה(צדפות וקונכיות,אבנים, וכמובן חומר אורגני). 4.להחמיר את תנאי קבלת רישיון אספנות/מסחר.
 

hagiyo

New member
מסכים לגבי אפיון הקבוצות שעושות נזק

הבעיה באכיפה משטרתית הרבה יותר פשוטה, מרבית אוכפי החוק אינם מודעים לחוק העתיקות ולסעיפיו, כאש ראתה חוקר משהו או רושם לו דו"ח אתה צריך לפרט את האישומיפ והסעיפים, כבר עכשיו השוטרים טובעים בים התקנות והסעיפים, נראה לכם שמישהו יתחיל ללמוד את חוק העתיקות?
 

Lakedaimon

New member
הבעיה היא הרבה יותר בסיסית.

והיא בעיה של מוטיבציה. לשוטר שמקבל שכר מינימום אין מוטיבציה להתעסק עם שודדי עתיקות. לפקח מיחידת השוד יש מוטיבציה כי זה התפקיד שלו, לעו"ד של היחידה יש מוטיבציה כי זה התפקיד שלו... אם חלק מתקציב ביטחון הפנים ילך לכיוון הזה, היחידה תוכל לגדול מבחינת היקף פעילותה והכ"א שהיא מעסיקה, יותר אכיפה, משמעה יותר קנסות, ויותר כסף לאכיפה. כרגע הגלגל הוא יותר בכיוון הקיצוצים, מה שמוביל לירידה בהכנסות מקנסות ועידוד המוטיבציה לשדוד. כששוד עתיקות יהפוך לעסק לא כלכלי, הקנסות יוכפלו ויינתנו מאסרים בפועל בחקיקה, נוכל להתחיל לחשוב על אכיפה יעילה יותר.
 
למעלה