שבתשתיות

מצב
הנושא נעול.
, תיאור מרתק של המתרחש בבטן האדמה.

עמית מהשרון: קבל מעיין נוסף.
נוכחות מים במנהרה היא לא עניין מפתיע. לא מעט פעמים נחתו על ראשי ממטרים דקיקים של מים מתקרת המנהרה, אלא שמה שבקע מקצה המכנסון הצפוני היה שונה - לזרם המים האלה נלווה רעש של מפל. ספיקת המים של הנביעה הזו מגיעה ל-10 קוב בשעה והגיעה ובתקופת השיא שלה, בעת המערכת החורפית, הגיעה (שימו לב!) ל-35 קוב לשעה. עניין זה מסביר את התמונה שתגיע לאחר תמונה זו.
, תיאור מרתק של המתרחש בבטן האדמה.
באמת מעניין איך הולכים להתמודד עם הבעיות ההנדסיות הכרוכות בזרימה התת-קרקעית, בעיות שבוודאי תתגלינה בעתיד בעוד ועוד פרוייקטים תת קרקעיים ברחבי הארץ.
 

easylivin

New member
כמו שמתמודדים איתך באינספור מקומות בעולם...

, תיאור מרתק של המתרחש בבטן האדמה.
באמת מעניין איך הולכים להתמודד עם הבעיות ההנדסיות הכרוכות בזרימה התת-קרקעית, בעיות שבוודאי תתגלינה בעתיד בעוד ועוד פרוייקטים תת קרקעיים ברחבי הארץ.
כמו שמתמודדים איתך באינספור מקומות בעולם...
אפשר להביא כדוגמה קיצונית את אזור האלפים באירופה. אזור של אקלים ממוזג ורווי במשקעים, הרים גבוהים ומושלגים והמון מנהרות ארוכות מאוד שעוברות מתחתם. חלק מהמנהרות הן בנות 100 שנה ויותר, וכל המים מתנקזים מהן בהצלחה כתוצאה מתכנון נכון. במנהרות של תוואי A1 זה אמור להיות קל יחסית הודות לשיפוע כמעט קבוע לכל אורך הקו. סביר להניח שבתעלות הניקוז שבין הפסים תהיה זרימה די חזקה בעונה הגשומה.
 

easylivin

New member
בכותרת במקום "איתך" צ"ל: איתן


כמו שמתמודדים איתך באינספור מקומות בעולם...
אפשר להביא כדוגמה קיצונית את אזור האלפים באירופה. אזור של אקלים ממוזג ורווי במשקעים, הרים גבוהים ומושלגים והמון מנהרות ארוכות מאוד שעוברות מתחתם. חלק מהמנהרות הן בנות 100 שנה ויותר, וכל המים מתנקזים מהן בהצלחה כתוצאה מתכנון נכון. במנהרות של תוואי A1 זה אמור להיות קל יחסית הודות לשיפוע כמעט קבוע לכל אורך הקו. סביר להניח שבתעלות הניקוז שבין הפסים תהיה זרימה די חזקה בעונה הגשומה.
בכותרת במקום "איתך" צ"ל: איתן
 

amit1270

New member
אתה צודק, אבל בכל זאת יש משמעות לדברים

כמו שמתמודדים איתך באינספור מקומות בעולם...
אפשר להביא כדוגמה קיצונית את אזור האלפים באירופה. אזור של אקלים ממוזג ורווי במשקעים, הרים גבוהים ומושלגים והמון מנהרות ארוכות מאוד שעוברות מתחתם. חלק מהמנהרות הן בנות 100 שנה ויותר, וכל המים מתנקזים מהן בהצלחה כתוצאה מתכנון נכון. במנהרות של תוואי A1 זה אמור להיות קל יחסית הודות לשיפוע כמעט קבוע לכל אורך הקו. סביר להניח שבתעלות הניקוז שבין הפסים תהיה זרימה די חזקה בעונה הגשומה.
אתה צודק, אבל בכל זאת יש משמעות לדברים
יש באזור כמה מעיינות כשהחשוב בהם הוא עין ליפתא, ויש סיכוי שהזרמים התת-קרקעיים שמובילים אליו ייפגעו או יוסטו והמעיין עלול להתייבש.
 

easylivin

New member
זה כבר עניין אחר לחלוטין...

אתה צודק, אבל בכל זאת יש משמעות לדברים
יש באזור כמה מעיינות כשהחשוב בהם הוא עין ליפתא, ויש סיכוי שהזרמים התת-קרקעיים שמובילים אליו ייפגעו או יוסטו והמעיין עלול להתייבש.
זה כבר עניין אחר לחלוטין...
השאלות שראיתי כאן עד עכשיו וכפי שהבנתי אותן, התייחסו רק "לסכנות ההצפה", שאינן קיימות כאמור.

בכל אופן, ברגע שיושלם האיטום של המנהרות, סביר להניח שבריחת המים לתוכן תיפסק כמעט לגמרי (אל לנו לצפות שהיא תיפסק לחלוטין, חלחול של כמות מסויימת יישאר תמיד). הזרימה התת-קרקעית "תעקוף" אז את המנהרות האטומות.
 

amit1270

New member
רק לא תמיד ברור לאן היא תעקוף

זה כבר עניין אחר לחלוטין...
השאלות שראיתי כאן עד עכשיו וכפי שהבנתי אותן, התייחסו רק "לסכנות ההצפה", שאינן קיימות כאמור.

בכל אופן, ברגע שיושלם האיטום של המנהרות, סביר להניח שבריחת המים לתוכן תיפסק כמעט לגמרי (אל לנו לצפות שהיא תיפסק לחלוטין, חלחול של כמות מסויימת יישאר תמיד). הזרימה התת-קרקעית "תעקוף" אז את המנהרות האטומות.
רק לא תמיד ברור לאן היא תעקוף
 

easylivin

New member
אין כל-כך הרבה אפשרויות...

רק לא תמיד ברור לאן היא תעקוף
אין כל-כך הרבה אפשרויות...
כל עוד מדובר בסלע גיר, המים מוצאים את דרכם בקלות החוצה או להמשך ערוץ הזרימה הקודם שלהם שנקטע ע"י המנהרה. מספיק לדעתי לומר שאינספור מנהרות כבר נכרו בעולם בכל סוגי הקרקע האפשריים... אני פשוט לא רואה צורך להרחיב מעבר לזה.

רק אוסיף שהתמזל מזלם של הכורים בזה שהם עובדים דווקא עם סלע גיר... התנאים יכולים להיות קשים בהרבה (בסנקט פטרבורג הכל חולות רוויים במים וחרסית...)
 
בעיה דומה התרחשה במנהרות הכרמל

אתה צודק, אבל בכל זאת יש משמעות לדברים
יש באזור כמה מעיינות כשהחשוב בהם הוא עין ליפתא, ויש סיכוי שהזרמים התת-קרקעיים שמובילים אליו ייפגעו או יוסטו והמעיין עלול להתייבש.
בעיה דומה התרחשה במנהרות הכרמל
עין סעדיה, הנמצא ליד מחלף הקריות, התייבש זמן קצר אחרי פתיחת המנהרות.

להבנתי בחורף הנוכחי המעיין שב לזרום אך לא ברור האם זה יימשך.
 

בועז ל

New member
נקודת תצפית

שבתשתיות
המדור השבועי, שבעליו נכנע ללא תנאי למזג האוויר, חוזר עם עדכונים מפרויקט הדגל של הרכבת - A1.
ע"פ תכנית העבודה המשותפת של הנהלת הפורום והנהלת הפרויקט, בחרנו, סרגיי ואני, לבצע סיור מנהרות בקטע ד' של הפרויקט. כידוע, קטע ד' כולל בתוכו את גשרים 9 ו-10 העתידיים, מנהרות 4, 3A וחמש מנהרות החילוץ ממנהרה 4. קודם שניכנס למעבה האדמה, אבקש להעביר ד"ש חמה לחובבי התשתיות בפורום מגב' זיוה-אירינה המתגוררת בלטרון. הגברת המכובדת מתגלה כבעלת תיאבון בריא: כ-50 מ' מאדמת הרי יהודה נטרפו על ידה עד לסופו של חודש פברואר. את תוצאות "האכילה הבלתי מבוקרת" הזאת ניתן לראות בהתארכותה של הגברת בשתי עגלות נוספות שסיפחה לעצמה.

וכרגיל בשבתשתיות: נוסעים לאתרי העבודה עם האוטובוס של אנדי - האוטובוס ששום שרשור תשתיות אינו שלם בלעדיו.
נקודת תצפית
בדרך חזרה ליציאה ממנהרה 4 ניצלתי מערום עפר גבוה, סליחה: מערום בוץ, ע"מ לצלם את התמונה הבאה. נתח מכובד למדי של הקטע המבוצע מופיע בתמונה.
 
כיצד יתגברו על כמויות המים האלה כאשר הקו יהיה

נקודת תצפית
בדרך חזרה ליציאה ממנהרה 4 ניצלתי מערום עפר גבוה, סליחה: מערום בוץ, ע"מ לצלם את התמונה הבאה. נתח מכובד למדי של הקטע המבוצע מופיע בתמונה.
כיצד יתגברו על כמויות המים האלה כאשר הקו יהיה
פעיל? ומה בחורף? האם תעלות הניקוז תספקנה? וכיצד ימנעו את הלחות האיומה במעבה האדמה - במיוחד בקייץ? האם כוח המזגנים יספיק? האם נערכה סימולצייה בענינים שלעיל? תודה על תשובתך. אביה.
 

אורי404

New member
יש לדעתי היגיון רב בשאלות אלה

כיצד יתגברו על כמויות המים האלה כאשר הקו יהיה
פעיל? ומה בחורף? האם תעלות הניקוז תספקנה? וכיצד ימנעו את הלחות האיומה במעבה האדמה - במיוחד בקייץ? האם כוח המזגנים יספיק? האם נערכה סימולצייה בענינים שלעיל? תודה על תשובתך. אביה.
יש לדעתי היגיון רב בשאלות אלה
אנו כבר מכירים מקרים, שהשקיעו ובנו ולבסוף ראינו, שלא נערכו למצבים שונים, כמו מה שפירט אביתר (ביניהן הצפות בחורף או לחות בקיץ).
יכולים לערוך סימולציות, שמיפים בהן את הדברים ובפועל המצב שונה.
כמובן נקווה, שלא כך יהיה המצב בפועל, אלא שבהחלט נערכים היטב לכך.
 
אני מקווה מאוד שעשו סימולציות ומנהרות רוח

יש לדעתי היגיון רב בשאלות אלה
אנו כבר מכירים מקרים, שהשקיעו ובנו ולבסוף ראינו, שלא נערכו למצבים שונים, כמו מה שפירט אביתר (ביניהן הצפות בחורף או לחות בקיץ).
יכולים לערוך סימולציות, שמיפים בהן את הדברים ובפועל המצב שונה.
כמובן נקווה, שלא כך יהיה המצב בפועל, אלא שבהחלט נערכים היטב לכך.
אני מקווה מאוד שעשו סימולציות ומנהרות רוח
כי אחרת אנו צפויים לחידלון ולהשבתת הקו לשנים רבות. אני לא יודע אם בישראל ניתן לערוך ניסויים כאלה. אני מקווה שהם נערכו בחו"ל בתנאים אופטימליים.
 

אורי404

New member
כמובן אתה מתכוון לתנאים ריאליים

אני מקווה מאוד שעשו סימולציות ומנהרות רוח
כי אחרת אנו צפויים לחידלון ולהשבתת הקו לשנים רבות. אני לא יודע אם בישראל ניתן לערוך ניסויים כאלה. אני מקווה שהם נערכו בחו"ל בתנאים אופטימליים.
כמובן אתה מתכוון לתנאים ריאליים
לא מן סיפולציות, שמייפים את הדברים.
תקוותך, כתקוותי.
 

luckydude

Active member
זכור שעדיין לא נעשה איטום במנהרות האלו.

יש לדעתי היגיון רב בשאלות אלה
אנו כבר מכירים מקרים, שהשקיעו ובנו ולבסוף ראינו, שלא נערכו למצבים שונים, כמו מה שפירט אביתר (ביניהן הצפות בחורף או לחות בקיץ).
יכולים לערוך סימולציות, שמיפים בהן את הדברים ובפועל המצב שונה.
כמובן נקווה, שלא כך יהיה המצב בפועל, אלא שבהחלט נערכים היטב לכך.
זכור שעדיין לא נעשה איטום במנהרות האלו.
כמו שנעשה כבר במנהרה 2 למשל עם הPVC ו"המכונה האשדודית".
 

בועז ל

New member
נכון מאוד, לאקי. בדומה למנהרה 2, גם כאן

זכור שעדיין לא נעשה איטום במנהרות האלו.
כמו שנעשה כבר במנהרה 2 למשל עם הPVC ו"המכונה האשדודית".
נכון מאוד, לאקי. בדומה למנהרה 2, גם כאן
תבוצענה עבודות איטום אשר אמורות לתת מענה לבעיה.
 

amit1270

New member
כיצד יתגברו על כמויות המים במנהרת למאנש?

כיצד יתגברו על כמויות המים האלה כאשר הקו יהיה
פעיל? ומה בחורף? האם תעלות הניקוז תספקנה? וכיצד ימנעו את הלחות האיומה במעבה האדמה - במיוחד בקייץ? האם כוח המזגנים יספיק? האם נערכה סימולצייה בענינים שלעיל? תודה על תשובתך. אביה.
כיצד יתגברו על כמויות המים במנהרת למאנש?
 

אורי404

New member
אבל אנחנו בישראל

כיצד יתגברו על כמויות המים במנהרת למאנש?
אבל אנחנו בישראל
אני לא סומך לגמרי.
בעת גשמים ההפרדה המפלסית ליד משולש ראש העין, מוצפת ולא ניתן לעבור. לא רוצה לחשוב על מקומות, כמו המנהרה הזו.
 

easylivin

New member
זה הפוך, אורי... במקומות כמו המנהרה הזו

אבל אנחנו בישראל
אני לא סומך לגמרי.
בעת גשמים ההפרדה המפלסית ליד משולש ראש העין, מוצפת ולא ניתן לעבור. לא רוצה לחשוב על מקומות, כמו המנהרה הזו.
זה הפוך, אורי... במקומות כמו המנהרה הזו
משקיעים בתכנון הרבה יותר מכל הפרדה מפלסית משוכללת ככל שתהיה; ועושים את זה בשיתוף מומחים וחברות מחו"ל עם נסיון רב בתחום. את התשובה באופן כללי כבר נתתי בשרשור הזה. במנהרות רבות בעולם יש זרימה בלתי-פוסקת של מים, וזה בסדר. דואגים לניקוז ועוקבים אחרי מצב המנהרה ללא הפסק, כמו שעוקבים למשל אחרי מצבה של כל מסילה אחרת (לא ממונהרת) כדי שלא יקרה אסון. ודווקא בישראל התנאים הגאולוגיים פשוטים יותר ממקומות אחרים.
 

אורי404

New member
או שתראה את כפר סבא בתקופת הגשמים


כיצד יתגברו על כמויות המים במנהרת למאנש?
או שתראה את כפר סבא בתקופת הגשמים

למשל ברחובות המשופעים תל חי או הגליל. עם כמות הגשמים הלא-עצומה מדי שנה, הרחובות האלה ורחובות אחרים מוצפים מאוד.
 
זהו שלא התגברו עד היום על הדליפות וכאשר הרכבת

כיצד יתגברו על כמויות המים במנהרת למאנש?
זהו שלא התגברו עד היום על הדליפות וכאשר הרכבת
שבה נסעתי יצאה מפתח המנהרה בצד האנגלי (ואח"כ הגיעה ללונדון), היא היתה לגמרי רטובה אך היה זה יום קייץ חם ונעים...
מעניין אם כאן הולכים ליישם שיטות איטום טובות או חאפריות? אני מניח שתחלופת המסילות בתוך המנהרות תהיה רבה וכי יהיו הרבה ימים של השבתת התנועה עקב החלפת מסילות קורוזיביות. אין לי ספק שאורך החיים של המסילות בתוך מנהרות לחות, הוא קצר באופן משמעותי. השאלה היא האם מישהו נתן על כך את הדעת.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה