שאלת התפתחות

binba2

New member
שאלת התפתחות

היי,המתוק הקטן בן 8.5 חודשים והצטברו כבר כמה שאלות, אז ככה: מלפני חודש בערך הוא התחיל לזחול גחון,ע"י דחיפה קדימה עם הידיים,הרגליים כמעט לא משתתפות בעניין..הוא עולה מידי פעם לשש ומתנדנד,מתהפך חופשי לכל הכיוונים כולל סיבובי ציר. לפני שבועיים למד להתיישב לבד ,לרב מתרומם משכיבה על הגב דרך הצד ומתיישב אבל עושה את זה גם בדרך הנכונה מעמידת שש לעיתים רחוקות. הוא מחזיק את עצמו די יציב בישיבה אבל לפעמים קצת מאבד שיווי משקל ונופל הצידה. לפני כמה ימים התחיל לנסות להעמד לבד,אתמול בלילה אפילו מצאתי אותו מחכה לי עומד במיטה ונשען על המעקה. מאז שגילה את עניין העמידה רק מחפש על מה אפשר להיתלות..ומאז שגילה שיכול לשבת גם אין לו כח לנסות לזחול.. ולשאלותי: מה לעשות עם עניין הישיבה? הוא ממש לא מתאמץ להמשיך ולזחול ,ולא משנה אילו מעודדי זחילה ניסיתי. אז האם זה יגיע לבד או לנסות שיטות נוספות לעידוד הזחילה? ובעניין העמידה,האם להמשיך ולעודד אותו לעמוד? לתמוך בו? והאם זה בסדר שכבר הגיע לשלב הזה לפני שהתחיל לזחול על שש..בקצב הזה נראה לי שילך לפני שיזחל.. אשמח לקבל את תשובת המומחיות
תודה ויום נפלא
 
שלום בינבה

את מתארת תהליך נפוץ: תינוק שלמד לשבת נהנה מכך מאוד, ידיו חופשיות והוא רואה את העולם מזווית אחרת - גבוהה וישרה. בגלל כל אלה, לעיתים קרובות נרגיש באיבוד עניין בזחילה, ותניוק שעדיין לא רכש יכולות בסיסיות לקראת זחילה יכול להראות עיכוב בזחילה, או שידלג עליה. זה נכון בעיקר במקרים בהם התינוק כבר "ממשיך הלאה" לעמידה ולפעולות מתקדמות יותר, וגם לתינוקות מושבים - שאינם יודעים להגיע לישיבה או לצאת ממנה, בעצמם. את מתארת שהרגליים כמעט אינן פעילות בזחילה, וגם מתארת את ההיעמדות שלו כ"היתלות". כדי לעודד את פעולת הרגליים בזחילת גחון אפשר לעשות כמה דברים: 1) להעלות מודעות גוף על ידי מגעים ותרגילי תנועה. 2) תנועת רגליים: בשכיבה שלו על הבטן, קפלי ברך אחת לצד הגוף, והחזירי. חזרי על כך מספר פעמים לכל צד, כמה פעמים ביום. 3) תנועת התקדמות בזחילת גחון: קפלי ברך אחת שלו הצידה (כשהוא שוכב על הבטן) וקבעי אותה לרצפה, כשמולו יש צעצוע שהוא אוהב. חכי שהוא ידחוף עצמו עם הרגל המקופלת. דחיפה כזו תיקח אותו קדימה. כשזה קורה, קפלי את הברך השניה וחכי לדחיפה וחוזר חלילה. במקביל, את יכולה לגרות אותו להתקדם בעמידת שש. הנה תרגילים מתאימים. כרגע לא הייתי מעודדת אותו לעמוד. אם הוא נעמד בעצמו - על הכיפק. כשלא - להשקיע בזחילה ובתנועה שלו על הרצפה. אגב, באילו "מעודדי זחילה" השתמשת? אני יכולה לומר לך שמעודדי הזחילה הכי טובים הם השלט של הטלוויזיה, צרור מפתחות והפלאפון (לכבות!!!). והנה עוד כמה דברים על "צעצועים התפתחותיים" שכתבתי בבלוג שלי. תתרגלו בכיף, אשמח לשמוע עדכונים או לענות לשאלות. ענבל
 

binba2

New member
תודה ענבל

אנסה לתרגל את מה שהמלצת ואמשיך לעודד את הקטן לחקור וללמוד בדרכו שלו..
 

michalola25

New member
הי binba2

הוא "רק" בן שמונה וחצי חודשים ונשמע שלומד בדרכו שלו להתנסות בדברים ומנחים שמועדפים עליו : ))) ועושה דברים די יפה ונכון יש שלבי התפתחות ואבני דרך שמקבילות זו לזו מבחינת התזמון כולל זחילת שש אל מול ישיבה ועמידה כך שלא בטוח שהוא דילג על זחילת שש הוא פשוט התיישב ונעמד לפני שהחל לזחול זחילת שש וכל עוד הוא למד ופתר זאת בעצמו כל הכבוד ומחיאות כפיים העלייה לעמידת שש והנידנוד מראים לך שהוא אוטוטו זוחל אז אין צורך לדחוף ולתרגל זה יגיע לבד התיישבות מהצד היא הדרך הנכונה ללמוד להתיישב לא פחות מזו שנעשית דרך עמידת שש (היא בדרך כל נלמדת לפני טכנקת ישיבה דרך עמידת שש)...גם אי היציבות בישיבה תואמת גיל ותשתפר ככל שישב וילמד לצאת ולהיכנס חזרה לישיבה-תינוקות לומדים את כל הדברים בעצמם ומתנסים דרך מעברים,חקירת הסביבה והתנסויות שונות ונשמע שבנך עושה את זה נהדר תני לו לחוות את העולם על פי דרכו ואני מבטיחה לך שהוא גם יזחל : ) מחכה לעידכונים שנה טובה ומתוקה מיכל נעם פיזיותרפיסטית ילדים נוירו-התפתחותית
 

binba2

New member
תודה רבה על התשובה

קצת הרגעת אותי..הוא נראה לי כל כך רוצה כבר לקום ולרוץ שפשוט ידלג על שלבים חשובים בדרך..אבל כנראה גם בתחום הזה אני צריכה פשוט להתאזר בסבלנות ולראות שהכל מגיע בזמן.. אז שוב תודה וערב מקסים..אעדכן בהמשך..
 
מיכל!

הייתי אומרת שקצת חסר אחריות להבטיח דברים, במיוחד אם את לא מכירה את התינוק. הרי בעצמך כתבת "לא בטוח שהוא דילג על זחילת שש"... ברור שלא בטוח! אבל למה לחכות ולראות אם הוא מדלג או לא? מאיפה ההתנגדות הזו לתרגילים שיאפשרו לו להתקדם ולהנות כבר עכשיו מתנועה במרחב? התרגול לא חוסם אותו, לא מגביל אותו ולא נכפה עליו. תינוק נהנה מעבודה עם הגוף, גם אם אין לה שום מטרה. תרגול הוא לא דחיפה, בשיטה שאנו, מומחיות הפורום, עובדות בה, תרגול נעשה תוך כדי משחק עם התינוק והנאה שלו. האמא שאלה אם יש מה לעשות - ואכן יש מה לעשות כדי למנוע מצב שבו (אולי) ידלג על הזחילה.
 

michalola25

New member
ענבל!

וענת ענתה לה על פי דרככן וזה בסדר גמור כשאבני הדרך מקבילות וחופפות אני לא בטוחה שזה נקרא לדלג...זה פשוט לעמוד לפני זחילה או לשבת לפני זחילה ואין בכך כל פסול או בעיה הוא עומד ומתנדנד על שש כך שסביר להניח שעם עוד קצת תרגול עצמי של נדנוד והכרות עם עמידת שש גם זחילת שש תגיע ולא קרה כלום אם על הדרך הוא למד להיעמד או להתיישב לפני... זכותך לענות על פי דרכך ואני לא מתערבת לך בתשובותייך ערב מהנה ונעים מיכל נעם פיזיותרפיסטית ילדים נוירו-התפתחותית
 
אין שום קשר לשיטות השונות שלנו

עובדה קיימת היא שתינוקות שמתחילים להתיישב ולעמוד מדלגים על זחילה (לא מגיעים אליה במקביל לעמידה/הליכה/ישיבה, אלא מדלגים אליה) באחוזים גבוהים יותר מאשר תינוקות שאינם זוחלים אך אינם מתיישבים או עומדים. כל אנשי המקצוע שהתארחו כאן בעבר (כולל פיזיותרפיסטים), ומטפלים בתינוקות באופן שוטף רואים את הקשר הזה באופן יומיומי. יתכן שאותה אם ששאלה נופלת בסטטיסטיקה הזו ויתכן שלא. בגלל זה לא ברור לי... למה לא למנוע את המצב הזה מלכתחילה? הרי את לא יכולה לדעת בוודאות לאן הדברים הולכים...
 

michalola25

New member
להזכירך התינוק בן 8 וחצי חודשים

וזה לא אומר שהוא דילג על זחילה...הוא יכול לעשות זאת אפילו עד גיל שנה וזה לא נורא לכל ילד מוטיבציה שונה ונטייה לבחור תנועה על פי יכולתו הגופנית (לפחות על פי איך שהוא חווה את גופו) תינוק זה כמתואר על ידי אימו נוטה למשוך עם ידיו לעמידה וגם בזחילת גחון יש שימוש בידיים ולא ברגליים לכן הגיוני שהוא עדיין צריך זמן להתאמן על כמה וכמה מרכיבי תנועה והפרדה ברגליים לפני שיתחיל לזחול זחילת שש. הוא "רק" בן 8 וחצי חודשים ועדיין חוקר את סביבתו ובודק את יכולתיו הגופניות וההימור שלי שהוא יתחיל לזחול בקרוב-כמובן אשמח אם האם תעדכן אך גם אם לא יתחיל לזחול לפני שילך הוא יעשה זאת לאחר שיתחיל לעמוד עם תמיכה או ללכת או תוך למידת זחילת מדרגות... אין סיבה למנוע משהו שנחשב עדיין בטווח הנורמה רק כי מפחדים שהוא ידלג. לילה טוב מיכל נעם פיזיותרפיסטית ילדים נוירו-התפתחותית
 
אז???

את עדיין לא מצליחה לשכנע אותי למה לא למנוע קושי ש-ע-ש-ו-י להופיע. למה לחכות? בגלל שהוא "רק" בן 8.5 חודשים (כמו שכתבת) אני לא שולחת לטיפול, אבל עדיין לא רואה שום רע במשחקי תנועה בבית שיעזרו לו להתקדם. את כותבת: "ההימור שלי הוא...". אם הייתי צריכה להמר - גם אני הייתי מהמרת ככה. העניין הוא שאני לא נוטה להמר על גב התינוקות. מה קורה עם אותם תינוקות שההימור שלנו לא צלח? מה עם אותם תינוקות שתקועים עם התהפכויות עד גיל שנה ויותר כי "זה לא נורא" לדעתך? תינוק שנהנה מתנועה חופשית הוא תינוק שטוב לו. למה לא לתת להם את זה??? עובדה קיימת היא שיש תינוקות שמפספסים את הזחילה. עובדה נוספת היא שגם אותם תינוקות מופנים אחר כך לטיפולים, אחרי שהקושי והפער גדולים יותר. למה לא למנוע את הטיפולים ההלו אם אפשר לכוון את האמא ההורה עכשיו? שוב אני מציינת - סטטיסטית - רוב הסיכויים במקרה הספציפי הזה (מכיוון שהזחילה כבר נראית באופק), היא תגיע גם ללא התערבות, עדיין זה לא מבטל את הסיכויים שזה לא יקרה. כל עוד התהליך הוא נעים ו"ידידותי למשתמש" איני רואה סיבה להמנע. שנה טובה ומתוקה!!! ענבל
 

michalola25

New member
עכשיו רק ראיתי שאת ענית ולא ענת אז החליפי את

שמה של ענת בשמך... תודה וסליחה על הבילבול
 

michalola25

New member
ורק תזכורת קטנה

אני עונה על פי שיטתי שזה פיזיותרפיה ואני לא חושבת שזה לא בסדר הכותבת הפנתה את שאלתה למומחיות ומן הסתם התכוונה למומחיות בגישות ושיטות שונות והיא כבר תבחר באיזו דרך להתייחס להתפתחות תינוקה היא קראה את תשובתך קראה את תשובתי ומן הסתם תתרגל מתרגלייך וברגעים מסויימים תביט מהצד ולא תתערב האם יש בזה משהו חריג? או פסול? אני אישית לא חושבת מיכל נעם פיזיותרפיסטית ילדים נוירו-התפתחותית
 
מיכל - את שוב מסיטה את הדיון לכיווני אגו

הסתפקי בדיון ענייני. ושוב - כל עוד אין סיבה לא לנקוט ב"מניעה" - למה להגיע לבעיות מלכתחילה?
 
קצת סדר בדברים

שלום בינבה. צר לי על הבלבול שאת חווה עקב תשובות סותרות בדרך כלל אני לא נוהגת להתערב בדיונים אחרי שמומחי הפורום נותנים את תשובותיהם אבל הפעם אני חורגת ממנהגי. לצערי אף אחד מאיתנו אינו נביא ואינו יכול להבטיח לך הבטחות בעניין הזחילה של בנך. אני מסכימה עם תשובתה של ענבל שיש מקום לעודד תינוק שאיבד את המוטיבציה שלו לזחול ע"י מגעים ומשחקי תנועה. לבד מן העובדה שתעלי את הסיכויים שלו להפנים ולממש את שלב הזחילה גם תזכו לזמן איכות משותף . בפורום שלנו, כמו בכל הפורומים האחרים של תפוז נבדלים המומחים מהגולשים האחרים בצבע שם המשתמש שלהם שהוא אדום ובולט על מנת למנוע בעתיד בלבולים נוספים נכתב בימים אילו בשיתוף עם הנהלת תפוז תקנון המבהיר את דרך ההתנהלות של הפורום והוא יפורסם מיד בתחילת השבוע הבא . שתהיה שבת נעימה ומבורכת לכולנו ענת
 

binba2

New member
תודה לכולכן

אני מצטערת שהנושא גרר ויכוח,אני חושבת שיש מן הנכון בכל אחד מן הצדדים ואקח לתשומת ליבי מה שמתאים לנו ספציפית. אני חושבת שמצד אחד אין ספק שצריך לתרגל ולעזור לקטן לממש את שלב הזחילה כי הוא מאוד חשוב ונחוץ,אך מצד שני להקשיב לקצב שלו ולנסות לזרום כי למדתי עם הזמן שבאמת ביום בהיר אחד הוא מתחיל לעשות עוד משהו שחששתי שלא יגיע.. אין שחור ולבן בכל מה שנוגע להתפתחות הקטנים,באמת כל ילד והקצב שלו, אז גם אין נכון או לא נכון..אני שמחה לקבל ידע מקצועי מכל אחת ולשמוע את עצותיה. אז שוב תודה לכולכן ואעדכן בהמשך מה מצבנו. סופ"ש נפלא
 
למעלה