הקרב בבאסטון
הקרב בבאסטון נערך במסגרת המערכה שנערכה מאמצע דצמבר 1944 עד ינואר 1945 שנקראה 'הקרב על הארדנים' ובו התקיפו הגרמנים את כוחות בעלות הברית בהתקפת פתע וניצלו את העובדה שכוחות בעה"ב היו בהתארגנות וקיצור קווי האספקה שלהם מאז הפלישה לנורמנדי ביוני 1944. הכוחות שנערכו בקו היו דלילים ביותר ולא ערוכים למתקפה כזו ולכן נהדפו ע"י הכוחות הגרמנים התוקפים שיצרו בליטה בקו של בעה"ב. הקו היה בגבול של גרמניה עם בלגיה וצרפת. באסטון הייתה עיירה בלגית שלווה שהייתה צומת חשובה של שבעה(!) דרכים לכיוון מערבה. מטרת הגרמנים הייתה לפצל את כוחות ארה"ב מכוחות בריטניה ולכבוש את אנטוורפן ששימשה נמל אספקה חשוב לבעה"ב. בשל חשיבותה של באסטון נשלחו אליה כוחות של הדיביזיה המוטסת ה-101 ומעט כוחות שריון לסיוע. כוחות גרמנים גדולים צרו אליה וניסו לכבוש אותה על מנת להמשיך את פריצתם מערבה. הכוחות הגרמנים גם רצו להגיע למאגרי הדלק של בעה"ב על מנת להשתמש בהם מכיוון שלגרמניה היה מחסור חמור בדלק בשלה הזה של המלחמה. בראשית ינואר 1945, ביקש מפקד בעה"ב מגנרל פאטון-מפקד הארמיה ה-3 שיב בגזרה דרומית ל'בליטה' להפנות חלק מכוחותיו צפונה על מנת לשחרר את באסטון מהמצור. מזג האוויר התבהר והקל על תנועת כוחות בעה"ב ששלחו תגבורות ניכרות ל'בליטה' (חוץ מכוחותיו של פאטון) וכן חילות האוויר של בעה"ב (שנהנו מעדיפות מוחלטת), יכלו לפעול בחופשיות. באסטון היוותה את השיא של הקרב על הארדנים (או 'הקרב על הבליטה') ושחרורה מהמצור היווה מעין נקודת מפנה של הקרב הנ"ל. לוחמי באסטון לחמו בעוז, רבים מהם נהרגו וזכו בעיטורים שונים אך אין ספק שהמהלך של הארמיה השלישית של פאטון היה חיוני גם הוא לנצחון בקרב ובמערכה. מקווה שזה עזר,