שאלות ליועצת שינה מבית גנית פרג

שאלות ליועצת שינה מבית גנית פרג

היום יום חמישי תתארח בפורום יועצת שינה מבית גנית פרג ותענה על שאלותיכם בנושא הקניית הרגלי שינה לתינוקות וילדים והתמודדות עם קשיי שינה
אתם מוזמנים לשרשר שאלות
 

yoyo268

New member
בת שלושה חודשים מתקשה לישון

הי, בתי בת שלושה חודשים. סבלה מאוד מאוד מגזים ועדיין, אבל יש מגמת שיפור קלה ואיטית.
הקושי בעניין השינה מתחלק לשניים-העיקרי, הוא שנת היום. יותר נכון, גם קושי בהרדמה וגם אורך התנומות. אני מקפידה להשכיב אותה עם סימנים ראשונים של עייפות-שאצלה הם בהייה וירידה בתדירות מצמוץ-או אם עברה שעה וחצי מאז שהיא ערה, מה שמגיע קודם, כי מניסיוני זה פרק הזמן שהיא 'מחזיקה' בין תנומות במשך היום. לא משנה אם קל או קשה להרדים אותה, היא לא ישנה יותר מארבעים דקות במשך היום. ניסיתי גם שתישן איתי במיטה או על הידיים וגם אז היא מתעוררת אחרי 40 דקות. ניסיתי שיטות שונות להארכת התנומה וכלום לא עוזר. היר מתעוררת פטפטנית מחויכת ו'מוכנה לפעילות'. הסיטואציה היחידה בה היא יכולה לישון במשך היום שעתיים-שלוש היא במנשא. אני לא מסוגלת פיסית לשים אותה במנשא עלי כל היום. בימים שאני רואה שהיא עיפה במיוחד וקשה לה, אני שמה אותה במנשא לתנומה אחת ואז היא ישנה הרבה, כאמור.
הקושי השני הוא בלילה-אנחנו בלינה משותפת מתוך בחירה כרגע. בדרך כלל היא מתעוררת מתנומת אחה'צ בחמש וחצי שש. אנחנו מתחילים טקס שינה בשש-שש וחצי והיא במיטה סביב שבע בערב. היא יונקת בשכיבה אבל לא נרדנת מזה לרוב אלא עם מוצץ וחיבוק שלי. עד לפני שבוע היא היתה מתעוררת פעמיים בלילה לינוק וחוזרת מיד לישון. בלילות האחרונים היא מתעוררת כל שעה שעתיים וזה לא תמיד ליניקה. לפעמים יש גזים אבל ממש לא תמיד וקשה להחזיר אותה לישון.
עד כאן התיאור...והשאלות:
יש מה לעשות לשינוי והארכת תנומות היום? אולי זה ה'נורמלי' שלה ואין מה לשחק עם זה?
מה עושים עם הלילות שהפכו לסיוט??
יש לא מעט פעמים שהיא נרדמת בסופו של דבר, ביום או בלילה, עם מוצץ וקצת ליטופים-זה אומר שהיא מוכנה כבר ללימוד הירדמות עצמאית? כי ניסיתי כמה ימים טפיחה לחישה באמצע היום וזה לא הלך-היא בכתה הרבה והרגשתי שאולי היא עוד לא בשלה לצעד הזה.
תודה על התשובות!
 
בת שלושה חודשים

היי,
קודם כל זה נהדר שאת מזהה את סימני העייפות אצל בתך ומשכיבה בהתאם. אני אקדים ואמר שבגילה הצעיר אין לה עדיין את היכולת הפיזיולוגית ללמוד הירדמות עצמאית (מגיל 5 חודשים) , שהיא המפתח לשינה רציפה כל הלילה. בגילה את יכולה להתחיל ולהניח את הבסיס ללימוד הרגלי שינה טובים.
לגבי שנות היום: מחזור שינה של תינוק נמשך כשעה וכל תנומה קצרה משעה כשזה לא חד פעמי אינו מספיק. אני חושבת שזה נכון מאוד שאת עושה מאמצים כדי שבתך תישן מספיק במשך היום, שכן יש קשר ישיר בין שנות היום לשנת הלילה. על מנת לנסות ולעזור לבתך להאריך את שנות היום, שבי ליד מיטתה כחמש דקות לפני שהיא אמורה להתעורר (במקרה שתיארת אחרי 35 דקות מרגע שנרדמה) ושימי לב לתזוזה קלה, רפרוף בעיניים או כל רמז שהיא עומדת להתעורר ואז לטפי מעט, נענעי קלות את המיטה או החזירי מוצץ, על מנת לעזור לה להמשיך את השינה. שימי לב שהדגש הוא על מניעת התעוררות ולא על החזרה לשינה. אם פספסת ובתך התעוררה, הוציאי אותה מן המיטה.עשי זאת במשך שבוע בכמה שיותר שנות יום ואז עשי הפסקה על מנת לראות אם היא מאריכה את התנומות בעצמה.
במשך היום חישפי אותה לאור השמש, השכיבי אותה לישון בחדר חשוך והקפידי על טקס שינה קטן, בשונה מטקס השינה בערב על מנת לא לבלבל אותה, שיסמן לה שהגיעה שעת השינה.
לגבי הלילה: כאמור על מנת להתחיל ולבנות את התשתית להרגלי שינה טובים, גווני בשיטות ההרדמה ואל תתקבעי על אחת (עגלה, מנשא, כדור פיזיו...). כמו כן, חישפי אותה למיטתה ונסי להרדים אותה בה כאשר את יושבת על יד המיטה ומלטפת אותה עד שתירדם. אם זה לא הולך הוציאי והרדימי בכל דרך אחרת, שוב-כי כרגע בתך אינה בשלה על מנת ללמוד הירדמות עצמאית ורצוי לעזור לה בכך. בני עבור בתך סדר יום קבוע וגם בלילה הקפידי על טקס שינה שיחזור על עצמו בשעה קבועה בכל ערב,כפי שאת עושה. זה יעזור לבתך להגיע לשנת הלילה כשהיא נינוחה ורגועה.
בינתיים שיהיה הרבה בהצלחה!
 

טל1234562

New member
בת 7 חודשים לא יודעת להירדם

בתי בת 7 חודשים.
נרדמת רק תוך כדי הנקה, אם אני משכיבה אותה במיטתה לפני שנכנסה לשלב שינה עמוק היא מתעוררת ובוכה. כששמה לב שהיא במיטתה היא גם כן בוכה.
שיטת 'הרם הורד' לא עובדת, כי היא ממשיכה לבכות כשאני מרימה אותה ואם נרגעה, ואני מחזירה למיטתה, מתחילה לבכות עוד לפני שראשה נגע במזרון. אני תמיד נשברת ולוקחת אותה למיטה שלי. ואז לא ישנה בעצמי
במשך היום אני מרדימה אותה בטיול בעגלה. אני נאלצת להסתובב איתה הרבה זמן כדי שתישן, כי אם איעצר היא ישר מתעוררת
כשהיא עייפה היא זקוקה מאוד למצוץ, אך לא מסכימה לקחת מוצץ.
אין לי יום ואין לי לילה.

מה עושים?????
 
בת שבעה חודשים

אכן לא פשוט. בתך תלויה בהנקה על מנת להירדם ומצפה לאותה עזרה בכל יקיצה. כמו כן, נראה שהיא תלויה בשינה במיטתך. על מנת ללמד אותה הירדמות עצמאית, השכיבי אותה ערה במיטתה ושבי לידה על כיסא. לטפי או טפחי קלות עד שתירדם. כאשר היא בוכה הרימי והרגיעי אותה על הידיים ומייד כשנרגעת החזירי למיטה. אם היא בוכה לפני שראשה נגע במזרון, הניחי אותה, שבי על הכיסא ולטפי. אם היא עדיין לא נרגעת הרימי אותה שוב והרגיעי. תוכלי לראות שיפור תוך 2-3 לילות, אם תהיי עיקבית ולא תישברי ותקחי אותה למיטתך. השיפור יבוא לידי ביטוי בהפחתה בהתנגדות שלה להיכנס למיטה. בכל כמה ימים תוכלי להתקדם ולהרדים ללא מגע, להרחיק את הכיסא ולבסוף לצאת מן החדר.
כדי לנתק את הקשר בין הנקה לשינה ולמנוע מבתך להירדם תוך כדי יניקה, שימי לב לקצב היניקות וכאשר הוא נחלש נתקי אותה והניחי במיטתה, כדי למנוע ממנה להתנמנם תוך כדי יניקה. עשי זאת בכל היקיצות ורק נחישות, עיקביות ומסר ברור יביאו לתוצאה המיוחלת.
בהצלחה!
 

עודקצת2

New member
קושי בהרדמה בלילה

שלום,
בתי בת 2.7 חודשים, ילדה טובה, מפותחת, מדברת, גמולה כבר שנה ללא בעיות ובדרך כלל ישנה ממש טוב.
מהיום שנולדה לא היו בעיות בהרדמה או בשינה, ישנה לילה מלא ממש מהתחלה.
בחודש האחרון, להשכיב אותה לישון נהיה נוראי ביותר! הבית שלנו 2 קומות וכל חדרי השינה למעלה, היא מתחמנת את בעלי ואותי בעוד חיבוק, עוד נשיקה, תמלאי לי את הבקבוק מים, תכסי אותי וכו... (אצליין שהיא ישנה במיטה יחיד נמוכה) טקס האשכבה נמשך כשעה שבהם היא כמובן יורדת מהמיטה ואני צריכה להישאר למעלה כדי להחזיר אותה וכמובן שזה מלווה בבכי ואני מאבדת את סבלנותי, אני לא מצליחה שהיא תשכב לבד במיטה ותישן, מעבר לזה היא התחילה להתעורר בלילה (פעם אחת בשעות לא קבועות) וכמובן לבוא אלינו לחדר, אז אחד מאיתנו קם ומחזיר אותה למיטה ומכסה, ברוב הפעמים זה נגמר רק בבקשת חיבוק נוסף אבל לפעמים גם ביותר (יש לה מנורת לילה קטנה בחדר ואני חושבת שאולי האור מונע ממנה להירדם בחזרה)
איך אפשר להחזיר את הגלגל אחורה? (לא שיניתי כלום בטקס השינה) אני בחודש רביעי של הריון שני ואני מפחדת שזה יימשך ככה עד הלידה ורק יחמיר.

מעבר לזה היא באמת מדהימה....:)
 
הי

האירוח הזה הסתיים ויועצות של גנית פרג תעננה שוב רק ביום חמישי הקרוב.
בינתיים יש אפשרות לשרשר שאלות בשרשור שינה החדש שפתחתי היום ויקבל תשובות ביוםשני
 
למעלה