שאלות לאורלי צלאל

../images/Emo79.gifדקלומים לקטנטנים../images/Emo79.gif

דקלום הוא שיר ללא לחן. העדר הלחן מקל, עלינו האימהות את ה'ביצוע' ועל הקטנטנים את הקליטה. שיר ילדים, אפילו פשוט וקצרצר, מורכב משני רבדים - לחן וטקסט ולכן ההתמודדות של ה'לומד הצעיר' כפולה. הקשבה לדקלום, המכיל רובד אחד של טקסט, והבוקע מפינו, היא פעילות טבעית, פשוטה ומסקרנת. דקלומים לקטנטנים מתאפיינים בנושא רלוונטי להתפתחות שלהם. הם מינאטורים וסימטריים - 4 שורות בלבד, וריתמיים וצליליים - בגלל המשקל והחריזה הבולטת, הנותנת לדקלום גם משמעות. איפיונים אלו יוצרים קשב ועניין ומסייעים בקליטת השיר וגם מזמנים לקטנים שיתוף באמירת / קריאת היצירה. "בוא אלי פרפר נחמד- שב אצלי על כף היד. שב, תנוח על תירא, ןתעוף בחזרה........." מאת: פניה ברגשטיין - מתוך: נסע אל השדה. מתוך סך כל ההברות שיש בדקלום 17 הן על תנועת A = שבולטת במפתח פה גדול ורחב. אם מדקלמים ושומרים על קרבה פיסית עם הקטנטנים...אפשר בקלות לגלות את הרגעים, שבהם הם מסתכלים לנו ממש, ממש לתוך הפה. ברגעים האלה - הם לומדים המון, המון, המון.
 

yulilior

New member
שאלה

הבן שלי בן שנה ו8 יש לו אוצר מילים של כ 25 מילים. אני שרה לו המון והוא מאוד אוהב מוזיקה ושירים. יש לי שאלה: אני מלמדת אותו דברים דרך שירים - למשל ידיים למעלה על הראש והוא שם ידיים על הראש ועל הכתפיים ועושה כפיים אבל כשאני שואלת אותו איפה ראש הוא לא עושה כלום אבל אם אני שרה הוא עושה. למה זה? זה בסדר? זה אומר שהוא יודע איפה ראש? או לא. יש לי דוגמה נוספת: אני שרה לו שיר מספר שבסופו יש שורה "סותמים לו את האף" ואני תמיד לו אומרת את המילה האחרונה ונותנת לו להגיד "אף" והוא שם את האצבע שלו על האף אבל אם אני שואלת אותו "איפה אף?" הוא לא מראה. רק תוספת קטנה- הוא יודע להצביע , הוא תקשורתי, אבל מוזר לי שהוא עושה דברים כששרים לו ולא עושה כשמדברים.
 
הי yulilior

את מציינת ש "הוא יודע להצביע, הוא תקשורתי", שהוא פועל בזמן שירים, מבין את השפה - נראה בסדר. לפי מה שאני מבינה הוא רק לא עונה לך על שאלות. את שואלת הרבה? את שואלת גם דברים אחרים כמו: רוצה בננה? רוצה לטייל? האם הוא פונה אליך? כמה זמן/פעמים במשך היום אתם יושבים יחד בחדר שקט ומשחקים?
 

yulilior

New member
קצת תשובות

אני שואלת שאלות אחרות והוא עונה בכן ולא. (גם התחיל להגיד את צירוף המילים הראשון שלו "לא רוצה") כשהוא רוצה משהו הוא מצביע עליו ואומר "את זה" . משחקים בערך שעה ביום. הוא משחק יפה , יודע להפעיל משחקים, מאוד אוהב לצייר. כמו שאמרתי מה שמוזר לי שכשאני אומרת לו איפה הראש ? הוא לא עונה ואם אני אומרת לו שים ידיים על הראש הוא עושה. אולי הוא לא מבין את המילה "איפה?"
 
הוא מבין פלוס

את המילה "איפה" ויתרה מזה, הוא מבין שאת בוחנת אותו. ואולי במבחן הזה הוא לא רוצה להשתתף? שנייה לפני זה הוא שם את היד על האף, ואז את שואלת, כדרך כל האמהות כמובן, "איפה האף"? והוא לא עונה. אולי הוא חושב לעצמו: "למה אמא שלי, החמודה, שואלת אותי: איפה האף או הראש אם רק כרגע הצבעתי עליהם?" בקיצור הפוך על הפוך!
 

שריתי15

New member
הי אורלי

בדקלומים שאני מדקלמת לבני בן ה9 שבועות על מה יש לשים דגש ? צפיתי בDVD ולקחתי משם טיפים אך אני רואה גם שבכל דקלום את נותנת טיפים אופיינם כמו לא לשאול שאלות באמצע , למשוך מילה וכד'. יש כללים כלליים לעניין הזה? וכל כמה זמן עלי להחליף דקלום ? שהרי אני מחזיקה ב"מלאי" לדקלומים קבועים ונראה לי שקצת משעמם לו:) תודה
 
הי שרית15

באמת לכל דקלום יש אפיונים משלו. אבל מה שחשוב לעשות, וזה מתייחס לכל מה שנדקלם לקטנטנים: לדקלם 3 פעמים ברצף בלי לדבר, בין המילים, בין השורות ובין הפעמים. לדקלם לאט, לאט, לאט ולהתבונן בתגובות שלהם...לא נעים להם - לעצור! ולשנות שיר או פעילות. ולגוון - הגיוון הוא התרופה לשיעמום. מה זה לגוון? למשל, לשיר את 'מאחורי ההר' בלחישה, לעצור אחרי אחת...ולחייך, לשיר בללללל וכו'.
 

שריתי15

New member
שאלה נוספת:)

בעניין חשיבות סדר היום שציינת מטה: אני באמת לא כ"כ מבינה איך אפשר לבנות סדר יום לילד בן חודשיים וחצי, שמרבית זמנו יושן (כמובן שאין לי שליטה על שעות אלו, ויונק שגם פה השליטה קטנה) ? הדבר המובנה היחיד שקרוב לסדר יום (שגם זה הרבה פעמים משתשבש הינו ההליכה לישון) ? תודה
 
הי

שינה מרובה היא ברכה - כאן "שגם זה הרבה פעמים משתבש הינו ההליכה לישון" - את מתכוונת לשינת לילה? ובכן, סדר יום מתחילים לבנות מיחידות קטנות בין שינה לשינה. ויחידה קטנה יכולה להראות ככה: יניקה החלפת חיתול שירה, עיסוי, משחק שינה אם מסתכלים על היום השלם - אז, כמו שלאמבטיה יש בדרך כלל זמן קבוע - ניתן לקבוע גם זמן לטיול באויר הצח. אני למשל, הייתי עושה את הקניות בזמן הטיול שלנו ולא לוקחת איתי את הילדים כשהייתי צריכה לצאת לקניות. אשמח לענות על שאלות נוספות.
 

קינו34

New member
מוסיקה כחלק מטקס שינה

שלום אורלי, בתי בת 4.5 חודשים, וממש לא אוהבת ללכת לישון. אני שמה לב שכאשר היא רגועה, הכי קל לה להירדם לבד וללא עזרה (בד"כ זה מתפספס, חלון ההזדמנויות נסגר, השינה "בורחת" לה, היא מתחילה לבכות, ואז נגמר הרוגע הדרוש). אני חושבת שאולי מוסיקה רגועה וקבועה יכולה לעזור. אני עצמי לא חובבת מוסיקה, כך שאין לי העדפה לסוג מסויים. הייתי שמחה לקבל המלצה לסוג כללי או לדיסק ספציפי שיכול לשמש כמוסיקת רקע בזמן הרדמת לילה, או לדעת אם יש לך אי אילו הסתייגויות מהרעיון. (אשמח להצעות מכל מי שיש לה רעיון) תודה, ולילה טוב
 
הי ../images/Emo29.gif קינו34

אכן, מוסיקה בצורות שונות יכולה לעזור לקטנה להירדם. יש מגוון: שירי ערש. אם את אוהבת לשיר ויושבת לידה ושרה לה ..לאורך זמן..כלומר שרה את אותו השיר במשך 10 דקות..זה יכול מאוד להרגיע. הייחוד של שירי ערש הוא הרוגע שאותו מקבל התינוק מקולה של האם. היתה לי חברה טובה שלא אהבה לשיר ולדקלם, אבל מאוד אהבה להמציא סיפורים. היא היתה יושבת ליד הקטנה שלה, בערך מגיל חודשיים וממציאה לה כל ערב סיפור חדש. בגלל שסיפור הוא ארוך משיר השפעתו על התינוק גדולה יותר כי בכדי ששיר ירגיע צריך לחזור ולשיר אותו שוב ושוב. אפשר לקנות דיסק שירי-ערש ולשים ברקע. אפשר לקנות מוסיקה מרגיעה לתינוקות - יש שפע של דיסקים. שני דברים שכדאי לשים לב: 1. שגם את תהני מההשכבה, מהמוסיקה ומהפעילות סביבה. 2.זה יקח קצת זמן למצוא את מה שמרגיע אותה ומאפשר לה להרדם בנחת. ב ה צ ל ח ה
 
למעלה