שאלות בנושא ABA

אלי ו.

New member
שאלות בנושא ABA

קבלנו המלצה מנוירולוגית להתחיל טיפול ABA לבן. בן 8 פדד תפקוד גבוה, בכיתת פדד (לומד עד 3 אחה"צ) יש לו עוד פעילויות אחה"צ (חוגים, קלינאית תקשורת, שיעורים פרטיים, משפחה, חברים) ואנחנו מנסים לחשוב כמה טיפולי ABA בכלל ניתן יהיה לתת בשבוע (ובהתאם לשכור מטפלים) אנחנו חדשים בעסק של ה ABA ויש לנו עוד הרבה לקרוא. רציתי לשמוע מנסיון חברי הפורום על מספר טיפולים שבועי יעיל, או כל אינפורמציה אחרת שנראית לכם רלונטית.
 
לא כל כך מהר

aba, לטעמי לפחות, היא שיטה נהדרת לטיפול באוטיסטים קשים ובהחלט לא מומלצת לרמת תפקוד גבוהה. הרעיון של ביצוע חוזר ונשנה של מטלות מיועד להקנות למתרגל הרגלי למידה, משמעת ויכולת לקבל חיזוקים עבור ביצועים טובים ושמירה על מיקוד וקשב. לבעלי תפקוד גבוה אני ממליץ על vba שהיא גם התנהגותית אך הרבה יותר מעורבת, זורמת ומכילה גם סביבת לימוד טבעית, בה הילד בוחר במה לעסוק. לתפקוד גבוה מומלצת בחום גם שיטתו של ד"ר סטיבן גוטשטיין - rda וגישתו של גרינשפן. אשמח לספק עוד פרטים ומראי מקום. דורון
 

yovall

New member
ABA

ABA הינה שיטה לניתוח התנהגות. היא מתאימה לילדים בכל הגילאים וגם לכאלו שאינם PDD אלא בעלי בעיות התנהגות שונות וגם ילדים רגלים. אני עובדת כתרפיסטית בשיטה עם מספר ילדים, גם עם כאלו שהם ברמת תפקוד גבוהה. השיטה מקדמת גם אותם והיתרון הוא שהם לומדים ומתקדמים מאוד מהר. ניתן כמובן ואף רצוי לשלב עם שיטות נוספות לכסות תחומים שונים- חברתי רגשי וכ"ו, למרות שהאופן בו עובדים כיום בשיטה שם דגש גם על אספקטים אלו. אני ממליצה בחום לבחון את השיטה.
 

הגפ

New member
שילוב בין aba וגרינספן

אני מסכימה עמך דורון. מתוך היכרות עם החומר של גרינספן גם גרינספן עצמו ממליץ בחלק מהמקרים על שילוב שתי הגישות. במקרים רבים גישת טיפול משולבת תועיל יותר משימוש בגישה אחת בלבד. הדר אפס עד 5 www.0-5.co.il
 

נונינה1

New member
בנוסף, למיטב הבנתי, השיטה מיועדת

יותר לגיל הרך ולא לגיל של הבן שלך. לא ברור לי למה יש המלצה דוקא על ABA. אתה יכול אולי לפרט...
 

אלי ו.

New member
פירוט

הבעיות הן בעיקר התנתקויות, אימפולסיביות (סובל גם מ ADHD), קושי לעתים בעיבוד הוראות, בעיה קשה בהשלמת משימות. (בייחוד משימות משעממות כמו לאכול, ולהתלבש. את שיעורי הבית הוא יסיים בלי בעיה בכוחות עצמו) אגב, הנוירולוגית הממליצה היא דיצה צחור.
 

ריקי 04

New member
לדעתי אולי אפשר לישם שיטות מ-ABA

אבל צריך לדעת איך ועל מה, כי גיל הילד בהחלט לא סטנדרטי ל-ABA. צריך גם מישהו שינחה אתכם, ובאמת ידע מה לעשות, תוכנית ABA לילד בן שנתיים אפילו אני יכולה לבנות, אתם במקום אחר לגמרי. אם אתה רוצה, פנה אלי במסר, כי יש אמא שאני יודעת שעושה ABA עם הילד שלה - בגיל בי"ס, וגם עובדת בעצמה כסופרוויזרית. אולי היא תוכל לכוון אתכם. בכל מקרה צריך להיות מאד נקודתיים, זה לא ABA רגיל. וחוץ מזה - לדעתי במטלות היום יום יש לו בעיית מוטיבציה, ולא ABA יפתור אותה, אלא אולי לספק מוטיבציה בעזרת מחזקים חיצוניים: אם תאכל את כל הארוחה - תקבל גלידה... אם תתלבש יפה לבד - אני אכין לך לבי"ס את הסנוויץ שאתה הכי אוהב... מחזקים זה לא מילה גסה, הרבה הורים לילדים רגילים משתמשים בזה כדי שהילד יועיל בטובו... אם המצב ממש קשה, אפשר להתחיל ממחזקים ממש גדולים: משחק שנורא רוצה, אם יתלבש שבוע לבד... דומה ל-"פיפי-פרס". אם הזמן מקטינים את הפרסים, ובסוף אולי גם פשוט יתרגל לבצע את המטלות לבד. בכל מקרה, ABA בגיל 8 דורש הרבה מחשבה מראש.
 

yovall

New member
יישום ABA

אני מסכימה עם ריקי אבל לא לחלוטין. יש תוכניות ABA המתאימות לבעיות קשב וריכוז ועובדות גם על התמדה במשימות (גם פעולות יום יומיות כגון אכילה וכ"ו). אני ממליצה לך להיכנס לאתר של איתן אלדר (תחפש בGOOGLE איתן אלדר) ולהיווכח בעצמך כי טיפול בשיטה זו אינו פונה רק לאוטיסטים ולא רק לגיל הרך. ניתן ליישם את עקרונות הניתוח ההתנהגותי בבתי ספר רגילים ועם ילדים רגילים. הכל קשור לגישת הטיפול ולאופן התגובה של המטפלים/מורים/ הורים.
 

benzvimi

New member
ABA

כמובן, כי השימוש בכותרת ABA הוא שגוי. ABA (ניתוח התנהגות ישומי) הוא שם המדע הכללי של ניתוח התנהגות, ואפשר להעזר בו לכלל התנהגות האדם, בכל גיל וקושי. מנתחי התנהגות הצליחו ליצור תכניות יעילות לאוכלוסיות שונות, והם מתאימים עקרונות כלליים לצרכים ולהתנהגויות שלפניהם. בטעות יש משתמשים בכינוי זה לתכניות מסויימות (בעיקר לDTT) עם ילדים צעירים, אך זה שימוש מסחרי פופולרי ואינו משקף את מציאות. כמובן שלילדים בני 8 עם בעיות של בני שמונה יותאמו תכנים אחרים, והטיפול יכול להיות מבוסס ABA או אחר. בהצלחה.
 
למעלה